PalvelumuotoilustudioLaajuus (20 op)
Tunnus: AM00CM90
Laajuus
20 op
Osaamistavoitteet
Teema: Ideointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää käyttäjälähtöisyyttä ideoinnissa
- hyödyntää monikanavaisuutta käyttäjäkokemuksen muodostamisessa
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita palvelun kehittämisessä.
Teema: Konseptointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää muotoiluprosessia uuden palveluidean kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa
- mallintaa, testata ja esitellä palveluideoita prototyyppien avulla
- arvioida palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa.
Teema: Tiimitoiminta
Opiskelija osaa
- toimia monialaisessa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- tavoitteellisesti kehittää omaa palvelumuotoilun osaamistaan.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Milla Mäkinen
- Auli Haarnio
- Sami Hyyryläinen
- Minna Ulmala
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL22SPalvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTIPAL23KPalvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Harjoitukset 1
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Teema: Ideointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää käyttäjälähtöisyyttä ideoinnissa
- hyödyntää monikanavaisuutta käyttäjäkokemuksen muodostamisessa
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita palvelun kehittämisessä.
Teema: Konseptointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää muotoiluprosessia uuden palveluidean kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa
- mallintaa, testata ja esitellä palveluideoita prototyyppien avulla
- arvioida palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa.
Teema: Tiimitoiminta
Opiskelija osaa
- toimia monialaisessa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- tavoitteellisesti kehittää omaa palvelumuotoilun osaamistaan.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla noudatetaan ammattimaista palvelumuotoiluprosessia, jonka avulla opiskelijatiimit ratkaisevat aidon toimeksiantajan ongelman käyttäjälähtöisesti.
Sisältäen: jalkautuminen työelämään ja käyttäjien pariin, projektien tekeminen yhteistyössä organisaatioiden kanssa, itsenäinen toiminta, monialaisessa tiimissä toimiminen hyödyntämällä digitaalisia työkaluja, kirjakeskusteluja sekä perehtymällä kirjallisuuteen ja oppimissopimusta hyödyntäen.
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että palvelumuotoilun/tuotekehityksen perusteet ja muut perusopinnot on suoritettu.
HUOM: Toteutuksen aikana tehdään LABin työelämäyhteistyötä, joka edellyttää opiskelijalta salassapito- ja IPR-siirtosopimksen solmimista.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson suorittaminen edellyttää sitoutumista yhteiseen aikatauluun ja tiimityöskentelyyn.
Opintojaksoon on varattu TimeEditiin 3 työpäivää / viikko 16.1 -14.5.2024.
Opintojaksolla on ennakkotehtävä: Ennen opintojakson alkamista opiskelija lukee kirjan joko Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen tai Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu.
Opintojaksolla on 80% pakollinen läsnäolo opetuksissa ja ohjauksissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja, ei omia projekteja. Epäselvissä tilanteissa ole yhteydessä opettajiin.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Projekteilla on autenttiset toimeksiantajat, joiden kanssa tehdään yhteistyötä.
Oppimisympäristö
Monialaisissa tiimeissä, palvelumuotoilun projekteissa, organisaatioissa ja julkisissa tiloissa sekä aitojen käyttäjien parissa. Lähiopetus toteutetaan yhtenä työpäivänä viikossa M19-kampuksella. Lisäksi kenttä- ja projektityöskentelyä kahtena työpäivänä viikossa. Opiskelijatiimit voivat työskennellä yhteisesti sopimallaan tavalla kampuksella sekä verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä, eli 20 op laajuinen opintojakso kattaa noin 2/3 opiskelijan syksyn tavoiteopintopistemäärästä (30 op), mikä vastaa n. 540 h opiskelijan työtä.
Se on noin 33 h viikossa, eli itsenäistä opiskelua ja tiimityötä on tarpeen tehdä lukujärjestykseen merkittyjen aikojen lisäksi.
Sisältö
Palvelumuotoiluuun liitytyvät sisällöt:
Käyttäjäymmärrys, ideointi, kokeilut, prototyypin rakentaminen, palvelun konseptointi, yhteissuunnittelu, sidosryhmäanalyysi ja sidosryhmän kanssa työskentely, palvelun nykytilan kartoitus, palvelumalli, arvonluonti toimeksiantajalle ja sidosryhmille, palvelun visualisointi ja raportointi.
Tiimityöskentelyyn liittyvät sisällöt:Tiimiroolit ja oma vastuu yhteisestä lopputuloksesta, dialogi, oppimissopimuksen laatiminen, reflektiotaito ja positiivinen haastaminen.
Projektinhallinta: projektinhallintamenetelmä(t)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla pitää olla suoritettuna oman alan perusopinnot. Lisäksi Palvelumuotoilun perusteet (5 op) tai vastaava osaaminen.
Opiskelijat valitaan toteutukselle aiempien opintosuoritusten perusteella.
Arviointimenetelmät
Arviointimenetelminä: jatkuva osaamisen havainnointi ja reflektointi, itse- ja vertaisarviointi sekä valmentajien arviointi ja toimeksiantajan edustajan palaute.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta arviointikriteerit tason 1 osaamisia.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- hyödyntää käyttäjälähtöistä ideointimenetelmää
- kuvata monikanavaisuuden käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- kuvata, miten kestävän kehityksen periaatteita toteutetaan palvelussa
- noudattaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen yksitäisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean prototyypin avulla
- kuvata palvelukonseptin toimivuuden ja kyvyn tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja osallistua palvelumuotoilun työelämäprojektiin
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä kuvattuaan lähtökohtiaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää yksittäisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan ohjeiden mukaan
- Käyttää mallin mukaan opittuja työtapoja ja malleja
- Kuvaa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen: Toimii ryhmän jäsenenä
Opiskelija osallistuu 80 % kaikista opintojakson opetus- ja ohjaustilaisuuksista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- valita sopivan käyttäjälähtöisen ideointi menetelmän ja hyödyntää sitä
- selvittää monikanavaisuuden mahdollisuuksia käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- selvittää, mitä kestävän kehityksen periaatteita voidaan hyödyntää palvelussa
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen keskeisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean erilaisten prototyyppien avulla
- selvittää palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää keskeisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan tavoitteellisesti
- Soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Selvittää lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Toimii tavoitteellisesti ryhmässä
Opiskelija osallistuu 80 % kaikista opintojakson opetus- ja ohjaustilaisuuksista
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- hyödyntää ja soveltaa erilaisia käyttäjälähtöisiä ideointimenetelmiä
- vertailla monikanavaisuuden mahdollisuuksia ja hyödyntää niitä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- vertailla kestävän kehityksen hyötyjä ja soveltaa niitä palvelussa
- hyödyntää muotoiluprosessia palveluiden kehittämisessä ja osaa valita sekä perustella palvelukonseptin luomisessa käytetyt menetelmät ja ideat asiantuntevasti
- mallintaa ja testata palveluideoita erilaisten prototyyppien avulla
- vertailla erilaisien palvelukonseptien toimivuutta ja niiden kykyä tuottaa arvoa
- aktiivisesti solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja organisoida palvelumuotoilun työelämäprojektin tai sen osakokonaisuuksia
- osaa vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää käsitteitä loogisesti ja asiantuntevasti
Taidollinen osaaminen:
- Esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja
- Osaa valita, perustella ja soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Vertailee eri vaihtoehtoja
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Organisoi ryhmän toimintaa
Opiskelija osallistuu 80 % kaikista opintojakson opetus- ja ohjaustilaisuuksista
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 12.12.2023
Opintopistemäärä
20 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Marjut Suokas
- Auli Haarnio
- Minna Ulmala
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tiimityöskentelyä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kenttä- ja tiimityöskentelyä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL22KPalvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Tiimityöskentelyä
- Kenttä- ja tiimityöskentelyä
Osaamistavoitteet
Teema: Ideointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää käyttäjälähtöisyyttä ideoinnissa
- hyödyntää monikanavaisuutta käyttäjäkokemuksen muodostamisessa
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita palvelun kehittämisessä.
Teema: Konseptointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää muotoiluprosessia uuden palveluidean kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa
- mallintaa, testata ja esitellä palveluideoita prototyyppien avulla
- arvioida palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa.
Teema: Tiimitoiminta
Opiskelija osaa
- toimia monialaisessa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- tavoitteellisesti kehittää omaa palvelumuotoilun osaamistaan.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla noudatetaan ammattimaista palvelumuotoiluprosessia, jonka avulla opiskelijatiimit ratkaisevat aidon toimeksiantajan ongelman käyttäjälähtöisesti.
Sisältäen: jalkautuminen työelämään ja käyttäjien pariin, projektien tekeminen yhteistyössä organisaatioiden kanssa, itsenäinen toiminta, monialaisessa tiimissä toimiminen hyödyntämällä digitaalisia työkaluja, kirjakeskusteluja sekä perehtymällä kirjallisuuteen ja oppimissopimusta hyödyntäen.
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että palvelumuotoilun/tuotekehityksen perusteet ja muut perusopinnot on suoritettu.
HUOM: Toteutuksen aikana tehdään LABin työelämäyhteistyötä, joka edellyttää opiskelijalta salassapito- ja IPR-siirtosopimksen solmimista.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson suorittaminen edellyttää sitoutumista yhteiseen aikatauluun ja tiimityöskentelyyn.
Opintojaksoon on varattu TimeEditiin 3 työpäivää / viikko 5.9.-12.12.2023.
Opintojaksolla on ennakkotehtävä: Ennen opintojakson alkamista opiskelija lukee kirjan joko Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen tai Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu.
Opintojaksolla on 80% pakollinen läsnäolo opetuksissa ja ohjauksissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja, ei omia projekteja. Epäselvissä tilanteissa ole yhteydessä opettajiin.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Projekteilla on autenttiset toimeksiantajat, joiden kanssa tehdään yhteistyötä.
Oppimisympäristö
Monialaisissa tiimeissä, palvelumuotoilun projekteissa, organisaatioissa ja julkisissa tiloissa sekä aitojen käyttäjien parissa. Lähiopetus toteutetaan yhtenä työpäivänä viikossa M19-kampuksella. Lisäksi kenttä- ja projektityöskentelyä kahtena työpäivänä viikossa. Opiskelijatiimit voivat työskennellä yhteisesti sopimallaan tavalla kampuksella sekä verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä, eli 20 op laajuinen opintojakso kattaa noin 2/3 opiskelijan syksyn tavoiteopintopistemäärästä (30 op), mikä vastaa n. 540 h opiskelijan työtä.
Syksylle viikkojen lukumäärällä jaettuna se on noin 36 h viikossa, eli itsenäistä opiskelua ja tiimityötä on tarpeen tehdä lukujärjestykseen merkittyjen aikojen lisäksi.
Sisältö
Palvelumuotoiluuun liitytyvät sisällöt:
Käyttäjäymmärrys, ideointi, kokeilut, prototyypin rakentaminen, palvelun konseptointi, yhteissuunnittelu, sidosryhmäanalyysi ja sidosryhmän kanssa työskentely, palvelun nykytilan kartoitus, palvelumalli, arvonluonti toimeksiantajalle ja sidosryhmille, palvelun visualisointi ja raportointi.
Tiimityöskentelyyn liittyvät sisällöt:Tiimiroolit ja oma vastuu yhteisestä lopputuloksesta, dialogi, oppimissopimuksen laatiminen, reflektiotaito ja positiivinen haastaminen.
Projektinhallinta: projektinhallintamenetelmä(t)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edeltävä osaaminen: Palvelumuotoilun perusteet (5 op) tai vastaava osaaminen.
Opiskelijat valitaan toteutukselle aiempien opintosuoritusten perusteella.
Jos Edeltävä osaaminen -vaatimus ei täyty, opiskelija voi hakea opintojaksolle motivaatiokirjeellä ja lukemalla alan perusteoksen.
Arviointimenetelmät
Arviointimenetelminä: jatkuva osaamisen havainnointi ja reflektointi, itse- ja vertaisarviointi sekä valmentajien arviointi ja toimeksiantajan edustajan palaute.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta arviointikriteerit tason 1 osaamisia.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- hyödyntää käyttäjälähtöistä ideointimenetelmää
- kuvata monikanavaisuuden käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- kuvata, miten kestävän kehityksen periaatteita toteutetaan palvelussa
- noudattaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen yksitäisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean prototyypin avulla
- kuvata palvelukonseptin toimivuuden ja kyvyn tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja osallistua palvelumuotoilun työelämäprojektiin
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä kuvattuaan lähtökohtiaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää yksittäisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan ohjeiden mukaan
- Käyttää mallin mukaan opittuja työtapoja ja malleja
- Kuvaa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen: Toimii ryhmän jäsenenä
Opiskelija osallistuu 80 % kaikista opintojakson opetus- ja ohjaustilaisuuksista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- valita sopivan käyttäjälähtöisen ideointi menetelmän ja hyödyntää sitä
- selvittää monikanavaisuuden mahdollisuuksia käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- selvittää, mitä kestävän kehityksen periaatteita voidaan hyödyntää palvelussa
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen keskeisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean erilaisten prototyyppien avulla
- selvittää palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää keskeisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan tavoitteellisesti
- Soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Selvittää lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Toimii tavoitteellisesti ryhmässä
Opiskelija osallistuu 80 % kaikista opintojakson opetus- ja ohjaustilaisuuksista
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- hyödyntää ja soveltaa erilaisia käyttäjälähtöisiä ideointimenetelmiä
- vertailla monikanavaisuuden mahdollisuuksia ja hyödyntää niitä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- vertailla kestävän kehityksen hyötyjä ja soveltaa niitä palvelussa
- hyödyntää muotoiluprosessia palveluiden kehittämisessä ja osaa valita sekä perustella palvelukonseptin luomisessa käytetyt menetelmät ja ideat asiantuntevasti
- mallintaa ja testata palveluideoita erilaisten prototyyppien avulla
- vertailla erilaisien palvelukonseptien toimivuutta ja niiden kykyä tuottaa arvoa
- aktiivisesti solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja organisoida palvelumuotoilun työelämäprojektin tai sen osakokonaisuuksia
- osaa vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää käsitteitä loogisesti ja asiantuntevasti
Taidollinen osaaminen:
- Esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja
- Osaa valita, perustella ja soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Vertailee eri vaihtoehtoja
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Organisoi ryhmän toimintaa
Opiskelija osallistuu 80 % kaikista opintojakson opetus- ja ohjaustilaisuuksista
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
17.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Marjut Suokas
- Auli Haarnio
- Minna Ulmala
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tiimityöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL21SPalvelumuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Tiimityöskentely
Osaamistavoitteet
Teema: Ideointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää käyttäjälähtöisyyttä ideoinnissa
- hyödyntää monikanavaisuutta käyttäjäkokemuksen muodostamisessa
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita palvelun kehittämisessä.
Teema: Konseptointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää muotoiluprosessia uuden palveluidean kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa
- mallintaa, testata ja esitellä palveluideoita prototyyppien avulla
- arvioida palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa.
Teema: Tiimitoiminta
Opiskelija osaa
- toimia monialaisessa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- tavoitteellisesti kehittää omaa palvelumuotoilun osaamistaan.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla noudatetaan ammattimaista palvelumuotoiluprosessia, jonka avulla opiskelijatiimit ratkaisevat aidon toimeksiantajan ongelman käyttäjälähtöisesti.
Sisältäen: jalkautuminen työelämään ja käyttäjien pariin, projektien tekeminen yhteistyössä organisaatioiden kanssa, itsenäinen toiminta, monialaisessa tiimissä toimiminen hyödyntämällä digitaalisia työkaluja, kirjakeskusteluja sekä perehtymällä kirjallisuuteen ja oppimissopimusta hyödyntäen.
HUOM: Toteutuksen aikana tehdään LABin työelämäyhteistyötä, joka edellyttää opiskelijalta salassapito- ja IPR-siirtosopimksen solmimista.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson suorittaminen edellyttää sitoutumista yhteiseen aikatauluun ja tiimityöskentelyyn.
Opintojaksoon on varattu TimeEditiin 3 työpäivää / viikko 17.1.-16.5.2023.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja, ei omia projekteja. Epäselvissä tilanteissa ole yhteydessä opettajiin.
Työelämäyhteistyö
Yhteistyö toimeksiantajan organisaation kanssa.
Oppimisympäristö
Monialaisissa tiimeissä, palvelumuotoilun projekteissa, organisaatioissa ja julkisissa tiloissa sekä aitojen käyttäjien parissa. Lähiopetus toteutetaan yhtenä työpäivänä viikossa M19-kampuksella. Lisäksi kenttä- ja projektityöskentelyä kahtena työpäivänä viikossa. Opiskelijatiimit voivat työskennellä yhteisesti sopimallaan tavalla kampuksella sekä verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä, eli 20 op laajuinen opintojakso kattaa noin 2/3 opiskelijan kevään tavoiteopintopistemäärästä (30 op), mikä vastaa n. 540 h opiskelijan työtä.
Keväälle viikkojen lukumäärällä jaettuna se on noin 30 h viikossa, eli itsenäistä opiskelua ja tiimityötä on tarpeen tehdä lukujärjestykseen merkittyjen aikojen lisäksi.
Sisältö
Palvelumuotoiluuun liitytyvät sisällöt:
Käyttäjäymmärrys, ideointi, kokeilut, prototyypin rakentaminen, palvelun konseptointi, yhteissuunnittelu, sidosryhmäanalyysi ja sidosryhmän kanssa työskentely, palvelun nykytilan kartoitus, palvelumalli, arvonluonti toimeksiantajalle ja sidosryhmille, palvelun visualisointi ja raportointi.
Tiimityöskentelyyn liittyvät sisällöt:Tiimiroolit ja oma vastuu yhteisestä lopputuloksesta, dialogi, oppimissopimuksen laatiminen, reflektiotaito ja positiivinen haastaminen.
Projektinhallinta: projektinhallintamenetelmä(t)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edeltävä osaaminen: Palvelumuotoilun perusteet (5 op) tai vastaava osaaminen.
Opiskelijat valitaan toteutukselle aiempien opintosuoritusten perustella.
Arviointimenetelmät
Arviointimenetelminä: jatkuva osaamisen havainnointi ja reflektointi, itse- ja vertaisarviointi sekä valmentajien arviointi ja toimeksiantajan edustajan palaute.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta arviointikriteerit tason 1 osaamisia.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- hyödyntää käyttäjälähtöistä ideointimenetelmää
- kuvata monikanavaisuuden käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- kuvata, miten kestävän kehityksen periaatteita toteutetaan palvelussa
- noudattaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen yksitäisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean prototyypin avulla
- kuvata palvelukonseptin toimivuuden ja kyvyn tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja osallistua palvelumuotoilun työelämäprojektiin
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä kuvattuaan lähtökohtiaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää yksittäisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan ohjeiden mukaan
- Käyttää mallin mukaan opittuja työtapoja ja malleja
- Kuvaa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen: Toimii ryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- valita sopivan käyttäjälähtöisen ideointi menetelmän ja hyödyntää sitä
- selvittää monikanavaisuuden mahdollisuuksia käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- selvittää, mitä kestävän kehityksen periaatteita voidaan hyödyntää palvelussa
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen keskeisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean erilaisten prototyyppien avulla
- selvittää palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää keskeisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan tavoitteellisesti
- Soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Selvittää lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Toimii tavoitteellisesti ryhmässä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- hyödyntää ja soveltaa erilaisia käyttäjälähtöisiä ideointimenetelmiä
- vertailla monikanavaisuuden mahdollisuuksia ja hyödyntää niitä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- vertailla kestävän kehityksen hyötyjä ja soveltaa niitä palvelussa
- hyödyntää muotoiluprosessia palveluiden kehittämisessä ja osaa valita sekä perustella palvelukonseptin luomisessa käytetyt menetelmät ja ideat asiantuntevasti
- mallintaa ja testata palveluideoita erilaisten prototyyppien avulla
- vertailla erilaisien palvelukonseptien toimivuutta ja niiden kykyä tuottaa arvoa
- aktiivisesti solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja organisoida palvelumuotoilun työelämäprojektin tai sen osakokonaisuuksia
- osaa vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää käsitteitä loogisesti ja asiantuntevasti
Taidollinen osaaminen:
- Esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja
- Osaa valita, perustella ja soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Vertailee eri vaihtoehtoja
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Organisoi ryhmän toimintaa
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
18.01.2022 - 19.05.2022
Opintopistemäärä
20 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Milla Mäkinen
- Sara Ikävalko
- Auli Haarnio
- Minna Ulmala
Vastuuopettaja
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Opetusryhmät
- Z2 PalMuStudio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIKOP20SKokemus- ja palvelumuotoilun koulutus 20S Lahti
-
MLTITO21HTäydentävä osaaminen AMK 2021-2022, Muotoiluinstituutti, Lahti
-
MLTIPAL21KPalvelumuotoilun koulutus 21K Lahti
-
MLABTO21HTäydentävä osaaminen (AMK) 2021-2022, Muotoiluinstituutti
Pienryhmät
- Z2 PalMuStudio
Osaamistavoitteet
Teema: Ideointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää käyttäjälähtöisyyttä ideoinnissa
- hyödyntää monikanavaisuutta käyttäjäkokemuksen muodostamisessa
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita palvelun kehittämisessä.
Teema: Konseptointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää muotoiluprosessia uuden palveluidean kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa
- mallintaa, testata ja esitellä palveluideoita prototyyppien avulla
- arvioida palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa.
Teema: Tiimitoiminta
Opiskelija osaa
- toimia monialaisessa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- tavoitteellisesti kehittää omaa palvelumuotoilun osaamistaan.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla noudatetaan ammattimaista palvelumuotoiluprosessia, jonka avulla opiskelijatiimit ratkaisevat aidon toimeksiantajan ongelman käyttäjälähtöisesti.
Sisältäen: jalkautuminen työelämään ja käyttäjien pariin, projektien tekeminen yhteistyössä organisaatioiden kanssa, itsenäinen toiminta, monialaisessa tiimissä toimiminen hyödyntämällä digitaalisia työkaluja, dialogitreenejä, kirjakeskusteluja sekä perehtymällä kirjallisuuteen ja oppimissopimusta hyödyntäen.
HUOM: Toteutus on LABin innovaatioammattikorkeakoulustrategian mukainen täydentävän osaamisen pilotti, joten muutokset toteutuskuvaukseen ovat mahdollisia. Toisaalta pääset opiskelemaan LABin opetuksen kehityksen kärjessä olevassa opintojaksossa ja palautetta antamalla vaikuttamaan opetuksen kehittymiseen.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson suorittaminen edellyttää sitoutumista yhteiseen aikatauluun ja tiimityöskentelyyn.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja, ei omia projekteja. Epäselvissä tilanteissa ole yhteydessä opettajiin.
Työelämäyhteistyö
Yhteistyö toimeksiantajan organisaation kanssa.
Oppimisympäristö
Monialaisissa tiimeissä, palvelumuotoilun projekteissa, organisaatioissa ja julkisissa tiloissa sekä aitojen käyttäjien parissa. Opetus ja ohjaus toteutetaan pääosin verkossa. Tammikuussa opintojaksoon sisältyy muutamia lähipäiviä. Kenttätyöskentely kentällä. Opiskelijatiimit voivat työskennellä kampuksella sekä verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä, eli 20 op laajuinen opintojakso kattaa noin 2/3 opiskelijan kevään tavoiteopintopistemäärästä (30 op), mikä vastaa n. 540 h opiskelijan työtä.
Keväälle viikkojen lukumäärällä jaettuna se on noin 30 h viikossa, eli itsenäistä opiskelua ja tiimityötä on tarpeen tehdä lukujärjestykseen merkittyjen aikojen lisäksi.
Sisältö
Palvelumuotoiluuun liitytyvät sisällöt:
Käyttäjäymmärrys, ideointi, kokeilut, prototyypin rakentaminen, palvelun konseptointi, yhteissuunnittelu, sidosryhmäanalyysi ja sidosryhmän kanssa työskentely, palvelun nykytilan kartoitus, palvelumalli, arvonluonti toimeksiantajalle ja sidosryhmille, palvelun visualisointi ja raportointi.
Tiimityöskentelyyn liittyvät sisällöt:Tiimiroolit ja oma vastuu yhteisestä lopputuloksesta, dialogi, oppimissopimuksen laatiminen, reflektiotaito ja positiivinen haastaminen.
Projektinhallinta: projektinhallintamenetelmä(t)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edeltävä osaaminen: Palvelumuotoilun perusteet (5 op) tai vastaava osaaminen.
Opiskelijat valitaan toteutukselle aiempien opintosuoritusten perustella.
Arviointimenetelmät
Arviointimenetelminä: jatkuva osaamisen havainnointi, itse- ja vertaisarviointi sekä valmentajien arviointi ja toimeksiantajan edustajan palaute.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta arviointikriteerit tason 1 osaamisia.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- hyödyntää käyttäjälähtöistä ideointimenetelmää
- kuvata monikanavaisuuden käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- kuvata, miten kestävän kehityksen periaatteita toteutetaan palvelussa
- noudattaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen yksitäisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean prototyypin avulla
- kuvata palvelukonseptin toimivuuden ja kyvyn tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja osallistua palvelumuotoilun työelämäprojektiin
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä kuvattuaan lähtökohtiaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää yksittäisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan ohjeiden mukaan
- Käyttää mallin mukaan opittuja työtapoja ja malleja
- Kuvaa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen: Toimii ryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- valita sopivan käyttäjälähtöisen ideointi menetelmän ja hyödyntää sitä
- selvittää monikanavaisuuden mahdollisuuksia käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- selvittää, mitä kestävän kehityksen periaatteita voidaan hyödyntää palvelussa
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen keskeisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean erilaisten prototyyppien avulla
- selvittää palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää keskeisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan tavoitteellisesti
- Soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Selvittää lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Toimii tavoitteellisesti ryhmässä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- hyödyntää ja soveltaa erilaisia käyttäjälähtöisiä ideointimenetelmiä
- vertailla monikanavaisuuden mahdollisuuksia ja hyödyntää niitä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- vertailla kestävän kehityksen hyötyjä ja soveltaa niitä palvelussa
- hyödyntää muotoiluprosessia palveluiden kehittämisessä ja osaa valita sekä perustella palvelukonseptin luomisessa käytetyt menetelmät ja ideat asiantuntevasti
- mallintaa ja testata palveluideoita erilaisten prototyyppien avulla
- vertailla erilaisien palvelukonseptien toimivuutta ja niiden kykyä tuottaa arvoa
- aktiivisesti solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja organisoida palvelumuotoilun työelämäprojektin tai sen osakokonaisuuksia
- osaa vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää käsitteitä loogisesti ja asiantuntevasti
Taidollinen osaaminen:
- Esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja
- Osaa valita, perustella ja soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Vertailee eri vaihtoehtoja
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Organisoi ryhmän toimintaa