Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin juridiikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: AL00CI66

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- markkinoinnin yleinen sääntely, kuluttajansuojan markkinointia koskevat säännökset sekä yritysten välistä kilpailua koskevat kansalliset säännökset sekä markkinointilainsäädännön.
- tunnistaa ja kuvata markkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja ottaa ne huomioon ennakoivasti
- sopimustoimintaan liittyvän keskeisen säätelyn sekä termistön
- laatia B2B yksilöllisen tai vakiomuotoisen sopimuskokonaisuuden
- arvioida immateriaalioikeuksien markkinointi- ja kilpailuoikeudellista merkitystä elinkeinoelämälle.
- hyödyntää IPR-oikeuksia ja välttää loukkaamasta muiden suojattuja oikeuksia (erityisesti digitaalisia immateriaalioikeuksia)

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Jarmo Kemppinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLABTOMA
    Täydentävä osaaminen (AMK), Liiketoimintayksikkö, Markkinointi
  • LLABTO24-25
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- markkinoinnin yleinen sääntely, kuluttajansuojan markkinointia koskevat säännökset sekä yritysten välistä kilpailua koskevat kansalliset säännökset sekä markkinointilainsäädännön.
- tunnistaa ja kuvata markkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja ottaa ne huomioon ennakoivasti
- sopimustoimintaan liittyvän keskeisen säätelyn sekä termistön
- laatia B2B yksilöllisen tai vakiomuotoisen sopimuskokonaisuuden
- arvioida immateriaalioikeuksien markkinointi- ja kilpailuoikeudellista merkitystä elinkeinoelämälle.
- hyödyntää IPR-oikeuksia ja välttää loukkaamasta muiden suojattuja oikeuksia (erityisesti digitaalisia immateriaalioikeuksia)

Ajoitus ja läsnäolo

Verkko-opetus lukujärjestyksen mukaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koivumäki & Härkkänen, markkinoinnin juridiikka.
Kyläkallio, yritysjuridiikka soveltuvin osin.

Sisältö

Markkinoinnin yleinen sääntely, kuluttajansuojan markkinointia koskevat säännökset sekä yritysten välistä kilpailua koskevat kansalliset säännökset sekä markkinointilainsäädäntö. Markkinointia ja mainontaa käsittelevä ryhmäharjoitustehtävä, joka esitetään koko ryhmälle.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tunnistaa markkinoinnin yleisen sääntelyn, kuluttajansuojan markkinointia koskevat säännökset, yritysten välistä kilpailua koskevat kansalliset säännökset sekä markkinointilainsäädäntö perusteet.

Taidot: Opiskelija osaa huomioida kuluttajasopimuksen merkityksen, henkilötietojen käytön.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija kykenee selittämään markkinoinnin yleisen sääntelyn, kuluttajansuojan markkinointia koskevat säännökset, yritysten välistä kilpailua koskevat kansalliset säännökset sekä markkinointilainsäädäntö sekä julkisia hankintoja koskevan lainsäädännän perusteet.

Taidot: Opiskelija osaa huomioida hyvin kuluttajasopimuksen merkityksen, henkilötietojen käytön.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee hyvin markkinoinnin yleisen sääntelyn, kuluttajansuojan markkinointia koskevat säännökset, yritysten välistä kilpailua koskevat kansalliset säännökset sekä markkinointilainsäädäntö.

Taidot: Opiskelija tuntee hyvin kuluttajasopimuksen merkityksen, henkilötietojen käytön.

Ilmoittautumisaika

01.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 20.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Jarmo Kemppinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLABTOMA
    Täydentävä osaaminen (AMK), Liiketoimintayksikkö, Markkinointi
  • LLABTO23-24
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- markkinoinnin yleinen sääntely, kuluttajansuojan markkinointia koskevat säännökset sekä yritysten välistä kilpailua koskevat kansalliset säännökset sekä markkinointilainsäädännön.
- tunnistaa ja kuvata markkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja ottaa ne huomioon ennakoivasti
- sopimustoimintaan liittyvän keskeisen säätelyn sekä termistön
- laatia B2B yksilöllisen tai vakiomuotoisen sopimuskokonaisuuden
- arvioida immateriaalioikeuksien markkinointi- ja kilpailuoikeudellista merkitystä elinkeinoelämälle.
- hyödyntää IPR-oikeuksia ja välttää loukkaamasta muiden suojattuja oikeuksia (erityisesti digitaalisia immateriaalioikeuksia)

Ajoitus ja läsnäolo

Verkko-opetus lukujärjestyksen mukaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koivumäki & Härkkänen, markkinoinnin juridiikka.
Kyläkallio, yritysjuridiikka soveltuvin osin.

Sisältö

Markkinoinnin yleinen sääntely, kuluttajansuojan markkinointia koskevat säännökset sekä yritysten välistä kilpailua koskevat kansalliset säännökset sekä markkinointilainsäädäntö. Markkinointia ja mainontaa käsittelevä ryhmäharjoitustehtävä, joka esitetään koko ryhmälle.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tunnistaa markkinoinnin yleisen sääntelyn, kuluttajansuojan markkinointia koskevat säännökset, yritysten välistä kilpailua koskevat kansalliset säännökset sekä markkinointilainsäädäntö perusteet.

Taidot: Opiskelija osaa huomioida kuluttajasopimuksen merkityksen, henkilötietojen käytön.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija kykenee selittämään markkinoinnin yleisen sääntelyn, kuluttajansuojan markkinointia koskevat säännökset, yritysten välistä kilpailua koskevat kansalliset säännökset sekä markkinointilainsäädäntö sekä julkisia hankintoja koskevan lainsäädännän perusteet.

Taidot: Opiskelija osaa huomioida hyvin kuluttajasopimuksen merkityksen, henkilötietojen käytön.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee hyvin markkinoinnin yleisen sääntelyn, kuluttajansuojan markkinointia koskevat säännökset, yritysten välistä kilpailua koskevat kansalliset säännökset sekä markkinointilainsäädäntö.

Taidot: Opiskelija tuntee hyvin kuluttajasopimuksen merkityksen, henkilötietojen käytön.