Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin juridiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CI66-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Jarmo Kemppinen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLABTOMA
    Täydentävä osaaminen (AMK), Liiketoimintayksikkö, Markkinointi
  • LLABTO24-25
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- markkinoinnin yleinen sääntely, kuluttajansuojan markkinointia koskevat säännökset sekä yritysten välistä kilpailua koskevat kansalliset säännökset sekä markkinointilainsäädännön.
- tunnistaa ja kuvata markkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja ottaa ne huomioon ennakoivasti
- sopimustoimintaan liittyvän keskeisen säätelyn sekä termistön
- laatia B2B yksilöllisen tai vakiomuotoisen sopimuskokonaisuuden
- arvioida immateriaalioikeuksien markkinointi- ja kilpailuoikeudellista merkitystä elinkeinoelämälle.
- hyödyntää IPR-oikeuksia ja välttää loukkaamasta muiden suojattuja oikeuksia (erityisesti digitaalisia immateriaalioikeuksia)

Ajoitus ja läsnäolo

Verkko-opetus lukujärjestyksen mukaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koivumäki & Härkkänen, markkinoinnin juridiikka.
Kyläkallio, yritysjuridiikka soveltuvin osin.

Sisältö

Markkinoinnin yleinen sääntely, kuluttajansuojan markkinointia koskevat säännökset sekä yritysten välistä kilpailua koskevat kansalliset säännökset sekä markkinointilainsäädäntö. Markkinointia ja mainontaa käsittelevä ryhmäharjoitustehtävä, joka esitetään koko ryhmälle.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tunnistaa markkinoinnin yleisen sääntelyn, kuluttajansuojan markkinointia koskevat säännökset, yritysten välistä kilpailua koskevat kansalliset säännökset sekä markkinointilainsäädäntö perusteet.

Taidot: Opiskelija osaa huomioida kuluttajasopimuksen merkityksen, henkilötietojen käytön.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija kykenee selittämään markkinoinnin yleisen sääntelyn, kuluttajansuojan markkinointia koskevat säännökset, yritysten välistä kilpailua koskevat kansalliset säännökset sekä markkinointilainsäädäntö sekä julkisia hankintoja koskevan lainsäädännän perusteet.

Taidot: Opiskelija osaa huomioida hyvin kuluttajasopimuksen merkityksen, henkilötietojen käytön.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee hyvin markkinoinnin yleisen sääntelyn, kuluttajansuojan markkinointia koskevat säännökset, yritysten välistä kilpailua koskevat kansalliset säännökset sekä markkinointilainsäädäntö.

Taidot: Opiskelija tuntee hyvin kuluttajasopimuksen merkityksen, henkilötietojen käytön.