Markkinoinnin psykologiaLaajuus (5 op)
Tunnus: AL00CI65
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata miksi markkinointi vaikuttaa meihin ja mihin vaikutus perustuu
• nimetä sekä valita erilaisiin tilanteisiin soveltuvia vaikuttamisen keinoja
• perustella ammatillisesti eri sidosryhmille, miten kannattaa markkinoida
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Jussi Mozo
Ryhmät
-
LLABTOMATäydentävä osaaminen (AMK), Liiketoimintayksikkö, Markkinointi
-
LLABTO24-25Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata miksi markkinointi vaikuttaa meihin ja mihin vaikutus perustuu
• nimetä sekä valita erilaisiin tilanteisiin soveltuvia vaikuttamisen keinoja
• perustella ammatillisesti eri sidosryhmille, miten kannattaa markkinoida
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
24.01.2024 - 10.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Jussi Mozo
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTOMATäydentävä osaaminen (AMK), Liiketoimintayksikkö, Markkinointi
-
LLABTO23-24Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata miksi markkinointi vaikuttaa meihin ja mihin vaikutus perustuu
• nimetä sekä valita erilaisiin tilanteisiin soveltuvia vaikuttamisen keinoja
• perustella ammatillisesti eri sidosryhmille, miten kannattaa markkinoida
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi tarjoaa sinulle vankan tietoperustan siitä, miksi markkinointi toimii ja miten se tulisi suunnitella, erityisesti markkinointikommunikaation, kuten sisällöntuotannon ja hinnoittelun, näkökulmasta. Saat myös käytännöllisen psykologisen työkalupakin tehokkaan markkinoinnin toteuttamiseen.
Kurssi suoritetaan itsenäisesti verkossa. Siinä on neljä aloitusinfon jälkeen pidettävää Zoom-työpajaa, ja osallistuminen näihin on vapaaehtoista, mutta erittäin suositeltavaa.
Kurssin osallistujille suositellaan myös Tuloksekas vaikuttaminen B2B -asiakaskohtaamisissa -kurssia (5 op), joka täydentää tämän kurssin osaamista (kurssikoodi AL00CI74-3004).
Kurssin aikana laadit itsenäisesti neljä ohjattua kirjallista harjoitustehtävää kahden viikon välein valmiiden kurssimateriaalien pohjalta. Halutessasi voit saada myös systemaattista vertaispalautetta oman työskentelysi vahvuuksista ja kehittämiskohteista kurssin aikana, mikä auttaa sinua parantamaan työskentelyäsi ennen viimeisen kirjallisen tehtävän palauttamista opettajalle. Vertaispalautteen antamiseen ja vastaanottamiseen osallistuminen on vapaaehtoista, mutta vahvasti suositeltavaa aiempien kurssien opiskelijapalautteen perusteella. Se ei vaikuta suoraan arviointiin.
Kurssin verkkotyöpajoista saat myös vinkkejä markkinointitiimin työskentelyn johtamiseen.
Kurssia kannattaa lähestyä siten, että se vaatii työtä, mutta se myös palkitsee. Siksi sinun on järkevää varata kalenterista riittävästi aikaa kurssin suorittamiseen ja sitoutua työskentelemään aktiivisesti saavuttaaksesi oppimistavoitteesi.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi etenee aloitusinfon jälkeen kahden viikon sprinteissä, jotka noudattavat lukujärjestykseen merkittyjen verkkotyöpajojen rytmiä. Jokaisessa sprintissä on yksi verkkotyöpaja.
Kurssitehtävien deadlinet ajoittuvat verkkotyöpajojen ympärille seuraavasti (työskentelytapa selitetään tarkemmin kurssin aloitusinfossa ja Moodleen tulevassa tallenteessa):
- Ensimmäisen kirjallisen tehtävän palautus on edellisen verkkotyöpajan aattona klo 20:45.
- Toisen kirjallisen tehtävän palautus on viikko verkkotyöpajan jälkeen klo 20:45.
- Vertaipalautteiden antaminen tapahtuu viikko toisen tehtävän palautuksen jälkeen klo 20:45.
- Kurssin yhteenveto pidetään kaksi viikkoa viimeisestä työpajasta klo 20:45.
Jos kaikki tämä tuntuu aluksi monimutkaiselta, älä huoli. Koko prosessi käydään huolellisesti läpi kurssin alkutiedotustilaisuudessa, josta tallenne tulee saataville myös Moodle-alustalle. Ensimmäinen lukujärjestyspaikka kurssilla on omistettu tälle alkutiedotustilaisuudelle
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kuratoitu sähköinen ainesto joka jaetaan vaiheittain kurssin edetessä Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehto 2.
Itsenäinen verkkototeutus, jossa laadit kahden viikon välein kirjallisen oppimistehtävän, ja lopuksi näistä laadittavan koontitehtävän kurssin aikataulussa.(sama kuin edellä kuvattu kurssin suositeltu suoritustapa, mutta jätät osallistumista kurssin verkkotyöpajoihin ja vertaspalautteen antamiseen).
Vaihtoehto 3.
Tämä vaihtoehto on samanlainen kuin vaihtoehto 2, mutta tässä skippaat myös aikataulutetun kirjoittamisen välivaiheet. Toisin sanoen palautat suoraan kirjoitetun "kurssiyhteenvedon" kurssin viimeisenä päivänä, työskennellen muutoin täysin oman aikataulusi mukaan. Huomioi, että tämä vaihtoehto arvioidaan joko "Hyväksytty" tai "Täydennettävä." Emme suosittele tätä vaihtoehtoa, koska usein aloitus lykätään liian pitkälle, mikä voi aiheuttaa kiirettä ja vaikuttaa lopputulokseen.
Vaihtoehto 4.
Tämä vaihtoehto sisältää verkkotentin, joka suoritetaan kurssin viimeisenä päivänä kuratoidusta aineistosta. Tämä vaihtoehto arvioidaan joko "Hyväksytty" tai "Täydennettävä." Emme suosittele tätä vaihtoehtoa, koska perehtyminen aineistoihin saattaa jäädä liian vähäiseksi, mikä voi johtaa kiireeseen ja vaikuttaa negatiivisesti suoritukseesi.
Työelämäyhteistyö
Kurssilla ei ole harjoittelu- ja työelämäyhteistyötä.
Oppimisympäristö
Moodle + Zoom + Google Drive
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h.
Sisältö
- Asiakkaiden ymmärtäminen (empatia) ja asiakkaisiin vaikuttaminen (keinot) - eroavaisuudet.
- Rationaalinen ja todellinen tapa prosessoida tietoa sekä tehdä kulutuspäätöksiä.
- Neurologinen näkökulma: miten tunnetiloja synnytetään ja millainen rooli järjellä on.
- Kognitiiviset harhat ja ajatteluvirheet sekä niiden hyödyntäminen markkinoinnissa.
- Asiakkaiden motivoiminen suopeuteen markkinointia kohtaan.
- Markkinointi vs. manipulointi: miksi fiksut pysyvät hyvisten puolella (etiikka).
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Markkinoinnin peruskurssia vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Suoritusvaihtoehdot 1 ja 2:
- Opiskelijan itsearviointi 50%
- Opettajan arviointi 50%
Opettaja voi nostaa tai laskea arvosanaa kahden arvosanayksikön verran.
Suoritusvaihtoehdot 3 ja 4: Hyväksytty (vastaa tasoa H3) / Täydennettävä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Esitellään kurssin aloitusinfossa ja kurssin Moodlessa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Esitellään kurssin aloitusinfossa ja kurssin Moodlessa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Esitellään kurssin aloitusinfossa ja kurssin Moodlessa.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
07.03.2023 - 16.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Jussi Mozo
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTO23HTäydentävä osaaminen (AMK) 2023, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata miksi markkinointi vaikuttaa meihin ja mihin vaikutus perustuu
• nimetä sekä valita erilaisiin tilanteisiin soveltuvia vaikuttamisen keinoja
• perustella ammatillisesti eri sidosryhmille, miten kannattaa markkinoida
Arviointiasteikko
1-5