Kaupan toimintaympäristö ja kilpailukeinotLaajuus (5 op)
Tunnus: AL00CH91
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
Saa kokonaiskuvan vähittäiskaupan toimialasta ja työtehtävistä
Osaa määritellä kaupan kohderyhmiä
Osaa vähittäiskaupan kilpailukeinot
Muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta ja sen merkityksestä Suomessa
Osaa kuvailla eri vähittäiskaupan toimialojen asiakaskohderyhmiä sekä sitä, mihin ne rahaa käyttävät
Osaa kertoa kaupan roolin ja tehtävät jakeluketjussa
Osaa kuvailla, millä keinoilla yrittäjäpohjainen kauppa kilpailee
Osaa määritellä kauppiasyrittäjän roolin vähittäiskauppaketjussa ja ketjuyrityksessä
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 30.11.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Tiina Pernanen
Ryhmät
-
LLABTO24-25Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
-
LLABTO23-24Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Liiketoimintayksikkö
Osaamistavoitteet
Opiskelija
Saa kokonaiskuvan vähittäiskaupan toimialasta ja työtehtävistä
Osaa määritellä kaupan kohderyhmiä
Osaa vähittäiskaupan kilpailukeinot
Muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta ja sen merkityksestä Suomessa
Osaa kuvailla eri vähittäiskaupan toimialojen asiakaskohderyhmiä sekä sitä, mihin ne rahaa käyttävät
Osaa kertoa kaupan roolin ja tehtävät jakeluketjussa
Osaa kuvailla, millä keinoilla yrittäjäpohjainen kauppa kilpailee
Osaa määritellä kauppiasyrittäjän roolin vähittäiskauppaketjussa ja ketjuyrityksessä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
100 % verkkototeutus. Ilmoittautuminen Peppiin, jonka jälkeen opiskelija saa tunnukset ja ohjeet sähköpostitse.
Katso esittelyvideo: https://www.youtube.com/watch?v=22pbcnUiXuM
Ajoitus ja läsnäolo
Opiskelija voi suorittaa tehtävät omaan tahtiinsa, kuitenkin vuoden sisällä aloittamisesta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Teemoihin liittyvä kirjallisuus ja verkkoaineisto.
Työelämäyhteistyö
Ammattikorkeakoulujen ja K-kauppiasliiton yhteistyössä tuottama koulutusaineisto.
Oppimisympäristö
Oppimistehtävät ja verkkotentit Kauppa ja yrittäjyys -verkko-oppimisympäristössä. Ei LABin omaa Moodle-sivustoa!
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Opintojakso jakaantuu neljään opintoteemaan:
1.1 Kauppa ja kauppiasyrittäjyys
1.2 Kaupan asiakkaat
1.3 Kauppa osana toimitusketjua
1.4 Kaupan kilpailukeinot
Eri näkökulmien yhteisenä tavoitteena on, että löydät kaupan alasta uusia, mielenkiintoisia puolia - ja tältä pohjalta pohdiskelet, voisiko kaupan ala tarjota sinun persoonaasi sopivia tulevaisuuden haasteita.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Markkinoinnin, taloushallinnon, toimitusverkostojen ja esimiestyön peruskursseista hyötyä. Työkokemus kaupan alalla helpottaa kurssin teemojen ymmärtämistä.
Arviointimenetelmät
Arviointikriteerit määritelty kuhunkin tehtävään ja tenttiin erikseen. Opintojakson arvosana muodostuu automaattisesti näistä saatujen arvosanojen keskiarvosta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Tehtävän tavoitteet toteutuvat heikohkosti. Tehtävän 100 % -mallivastauksesta/tavoitteiden saavuttamisesta puolet tai hiukan yli toteutuu. Teema-/jaksotavoitteita ei ole sisäistetty. Osa-alueita puuttuu; pieniä puutteita runsaasti tai jokin erityisen suuri puute. Tekstiä niukalti, sähkösanomakieltä, jota joutuu osin lukemaan rivien välistä. Omakohtaisuus ja kaupan/osaston näkökulma puuttuvat tai ovat muutamien yleisten fraasien tasolla.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tehtävän tavoitteet toteutuvat tyydyttävästi. Myös teema-/jaksotavoitteista kannettu huolta. Tehtävä on tehty periaatteessa oikein ja n. 75 % kattavasti. Osa näkökulmista puuttuu, ei selkeää viitekehystä taustalla. Tekstiä niukalti. Omia kokemuksia ja ajatuksia niukasti. Kaupan/osaston näkökulma suppea.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Tehtävän tavoitteet toteutuvat kiitettävästi. Opiskelija ei vain tee tehtävää, vaan hän näkee sen yli ja haluaa vimmatusti oppia omaa tulevaisuuttaan varten - eli on ottanut huomioon teeman ja jakson, jopa opintokokonaisuuden tavoitteita. Tehtävä on tehty täysin tehtävänannon mukaisesti; suorastaan hiukan yli. Kaikkiin esitettyihin kysymyksiin on vastattu kiitettävän laajasti. Tekstiä niin runsaasti, että asian sisäistämisestä ja taustalla olevasta kenttätyöstä voi olla varma. Kiitettävästi omia kokemuksia, omia analyyttisia ajatuksia, yleisten viitekehyksien soveltamista, jopa uutta luovaa ideointia. Vastauksessa on otettu vahvasti huomioon kauppa-/osasto-, jopa kauppias-/yrittäjänäkökulma.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 30.11.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Tiina Pernanen
Ryhmät
-
LLABTO23HTäydentävä osaaminen (AMK) 2023, Liiketoimintayksikkö
-
LLABTO23-24Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Liiketoimintayksikkö
Osaamistavoitteet
Opiskelija
Saa kokonaiskuvan vähittäiskaupan toimialasta ja työtehtävistä
Osaa määritellä kaupan kohderyhmiä
Osaa vähittäiskaupan kilpailukeinot
Muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta ja sen merkityksestä Suomessa
Osaa kuvailla eri vähittäiskaupan toimialojen asiakaskohderyhmiä sekä sitä, mihin ne rahaa käyttävät
Osaa kertoa kaupan roolin ja tehtävät jakeluketjussa
Osaa kuvailla, millä keinoilla yrittäjäpohjainen kauppa kilpailee
Osaa määritellä kauppiasyrittäjän roolin vähittäiskauppaketjussa ja ketjuyrityksessä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
100 % verkkototeutus. Ilmoittautuminen Peppiin, jonka jälkeen opiskelija saa tunnukset ja ohjeet sähköpostitse.
Katso esittelyvideo: https://www.youtube.com/watch?v=22pbcnUiXuM
Ajoitus ja läsnäolo
Opiskelija voi suorittaa tehtävät omaan tahtiinsa, kuitenkin vuoden sisällä aloittamisesta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Teemoihin liittyvä kirjallisuus ja verkkoaineisto.
Työelämäyhteistyö
Ammattikorkeakoulujen ja K-kauppiasliiton yhteistyössä tuottama koulutusaineisto.
Oppimisympäristö
Oppimistehtävät ja verkkotentit Kauppa ja yrittäjyys -verkko-oppimisympäristössä. Ei LABin omaa Moodle-sivustoa!
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Opintojakso jakaantuu neljään opintoteemaan:
1.1 Kauppa ja kauppiasyrittäjyys
1.2 Kaupan asiakkaat
1.3 Kauppa osana toimitusketjua
1.4 Kaupan kilpailukeinot
Eri näkökulmien yhteisenä tavoitteena on, että löydät kaupan alasta uusia, mielenkiintoisia puolia - ja tältä pohjalta pohdiskelet, voisiko kaupan ala tarjota sinun persoonaasi sopivia tulevaisuuden haasteita.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Markkinoinnin, taloushallinnon, toimitusverkostojen ja esimiestyön peruskursseista hyötyä. Työkokemus kaupan alalla helpottaa kurssin teemojen ymmärtämistä.
Arviointimenetelmät
Arviointikriteerit määritelty kuhunkin tehtävään ja tenttiin erikseen. Opintojakson arvosana muodostuu automaattisesti näistä saatujen arvosanojen keskiarvosta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Tehtävän tavoitteet toteutuvat heikohkosti. Tehtävän 100 % -mallivastauksesta/tavoitteiden saavuttamisesta puolet tai hiukan yli toteutuu. Teema-/jaksotavoitteita ei ole sisäistetty. Osa-alueita puuttuu; pieniä puutteita runsaasti tai jokin erityisen suuri puute. Tekstiä niukalti, sähkösanomakieltä, jota joutuu osin lukemaan rivien välistä. Omakohtaisuus ja kaupan/osaston näkökulma puuttuvat tai ovat muutamien yleisten fraasien tasolla.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tehtävän tavoitteet toteutuvat tyydyttävästi. Myös teema-/jaksotavoitteista kannettu huolta. Tehtävä on tehty periaatteessa oikein ja n. 75 % kattavasti. Osa näkökulmista puuttuu, ei selkeää viitekehystä taustalla. Tekstiä niukalti. Omia kokemuksia ja ajatuksia niukasti. Kaupan/osaston näkökulma suppea.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Tehtävän tavoitteet toteutuvat kiitettävästi. Opiskelija ei vain tee tehtävää, vaan hän näkee sen yli ja haluaa vimmatusti oppia omaa tulevaisuuttaan varten - eli on ottanut huomioon teeman ja jakson, jopa opintokokonaisuuden tavoitteita. Tehtävä on tehty täysin tehtävänannon mukaisesti; suorastaan hiukan yli. Kaikkiin esitettyihin kysymyksiin on vastattu kiitettävän laajasti. Tekstiä niin runsaasti, että asian sisäistämisestä ja taustalla olevasta kenttätyöstä voi olla varma. Kiitettävästi omia kokemuksia, omia analyyttisia ajatuksia, yleisten viitekehyksien soveltamista, jopa uutta luovaa ideointia. Vastauksessa on otettu vahvasti huomioon kauppa-/osasto-, jopa kauppias-/yrittäjänäkökulma.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 100
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Tiina Pernanen
Opetusryhmät
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTO22HTäydentävä osaaminen (AMK) 2022, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Itsenäinen 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija
Saa kokonaiskuvan vähittäiskaupan toimialasta ja työtehtävistä
Osaa määritellä kaupan kohderyhmiä
Osaa vähittäiskaupan kilpailukeinot
Muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta ja sen merkityksestä Suomessa
Osaa kuvailla eri vähittäiskaupan toimialojen asiakaskohderyhmiä sekä sitä, mihin ne rahaa käyttävät
Osaa kertoa kaupan roolin ja tehtävät jakeluketjussa
Osaa kuvailla, millä keinoilla yrittäjäpohjainen kauppa kilpailee
Osaa määritellä kauppiasyrittäjän roolin vähittäiskauppaketjussa ja ketjuyrityksessä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
100 % verkkototeutus. Ilmoittautuminen Peppiin, jonka jälkeen opiskelija saa tunnukset ja ohjeet sähköpostitse.
Ajoitus ja läsnäolo
Opiskelija voi suorittaa tehtävät omaan tahtiinsa, kuitenkin vuoden sisällä aloittamisesta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Teemoihin liittyvä kirjallisuus ja verkkoaineisto.
Työelämäyhteistyö
Ammattikorkeakoulujen ja K-kauppiasliiton yhteistyössä tuottama koulutusaineisto.
Oppimisympäristö
Oppimistehtävät ja verkkotentit Kauppa ja yrittäjyys -verkko-oppimisympäristössä. Ei LABin omaa Moodle-sivustoa!
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Opintojakso jakaantuu neljään opintoteemaan:
1.1 Kauppa ja kauppiasyrittäjyys
1.2 Kaupan asiakkaat
1.3 Kauppa osana toimitusketjua
1.4 Kaupan kilpailukeinot
Eri näkökulmien yhteisenä tavoitteena on, että löydät kaupan alasta uusia, mielenkiintoisia puolia - ja tältä pohjalta pohdiskelet, voisiko kaupan ala tarjota sinun persoonaasi sopivia tulevaisuuden haasteita.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Markkinoinnin, taloushallinnon, toimitusverkostojen ja esimiestyön peruskursseista hyötyä. Työkokemus kaupan alalla helpottaa kurssin teemojen ymmärtämistä.
Arviointimenetelmät
Arviointikriteerit määritelty kuhunkin tehtävään ja tenttiin erikseen. Opintojakson arvosana muodostuu automaattisesti näistä saatujen arvosanojen keskiarvosta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Tehtävän tavoitteet toteutuvat heikohkosti. Tehtävän 100 % -mallivastauksesta/tavoitteiden saavuttamisesta puolet tai hiukan yli toteutuu. Teema-/jaksotavoitteita ei ole sisäistetty. Osa-alueita puuttuu; pieniä puutteita runsaasti tai jokin erityisen suuri puute. Tekstiä niukalti, sähkösanomakieltä, jota joutuu osin lukemaan rivien välistä. Omakohtaisuus ja kaupan/osaston näkökulma puuttuvat tai ovat muutamien yleisten fraasien tasolla.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tehtävän tavoitteet toteutuvat tyydyttävästi. Myös teema-/jaksotavoitteista kannettu huolta. Tehtävä on tehty periaatteessa oikein ja n. 75 % kattavasti. Osa näkökulmista puuttuu, ei selkeää viitekehystä taustalla. Tekstiä niukalti. Omia kokemuksia ja ajatuksia niukasti. Kaupan/osaston näkökulma suppea.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Tehtävän tavoitteet toteutuvat kiitettävästi. Opiskelija ei vain tee tehtävää, vaan hän näkee sen yli ja haluaa vimmatusti oppia omaa tulevaisuuttaan varten - eli on ottanut huomioon teeman ja jakson, jopa opintokokonaisuuden tavoitteita. Tehtävä on tehty täysin tehtävänannon mukaisesti; suorastaan hiukan yli. Kaikkiin esitettyihin kysymyksiin on vastattu kiitettävän laajasti. Tekstiä niin runsaasti, että asian sisäistämisestä ja taustalla olevasta kenttätyöstä voi olla varma. Kiitettävästi omia kokemuksia, omia analyyttisia ajatuksia, yleisten viitekehyksien soveltamista, jopa uutta luovaa ideointia. Vastauksessa on otettu vahvasti huomioon kauppa-/osasto-, jopa kauppias-/yrittäjänäkökulma.