Siirry suoraan sisältöön

Kaupan toimintaympäristö ja kilpailukeinot (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CH91-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 30.11.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Tiina Pernanen

Ryhmät

  • LLABTO24-25
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
  • LLABTO23-24
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Liiketoimintayksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija
Saa kokonaiskuvan vähittäiskaupan toimialasta ja työtehtävistä
Osaa määritellä kaupan kohderyhmiä
Osaa vähittäiskaupan kilpailukeinot
Muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta ja sen merkityksestä Suomessa
Osaa kuvailla eri vähittäiskaupan toimialojen asiakaskohderyhmiä sekä sitä, mihin ne rahaa käyttävät
Osaa kertoa kaupan roolin ja tehtävät jakeluketjussa
Osaa kuvailla, millä keinoilla yrittäjäpohjainen kauppa kilpailee
Osaa määritellä kauppiasyrittäjän roolin vähittäiskauppaketjussa ja ketjuyrityksessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

100 % verkkototeutus. Ilmoittautuminen Peppiin, jonka jälkeen opiskelija saa tunnukset ja ohjeet sähköpostitse.

Katso esittelyvideo: https://www.youtube.com/watch?v=22pbcnUiXuM

Ajoitus ja läsnäolo

Opiskelija voi suorittaa tehtävät omaan tahtiinsa, kuitenkin vuoden sisällä aloittamisesta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Teemoihin liittyvä kirjallisuus ja verkkoaineisto.

Työelämäyhteistyö

Ammattikorkeakoulujen ja K-kauppiasliiton yhteistyössä tuottama koulutusaineisto.

Oppimisympäristö

Oppimistehtävät ja verkkotentit Kauppa ja yrittäjyys -verkko-oppimisympäristössä. Ei LABin omaa Moodle-sivustoa!

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Opintojakso jakaantuu neljään opintoteemaan:
1.1 Kauppa ja kauppiasyrittäjyys
1.2 Kaupan asiakkaat
1.3 Kauppa osana toimitusketjua
1.4 Kaupan kilpailukeinot

Eri näkökulmien yhteisenä tavoitteena on, että löydät kaupan alasta uusia, mielenkiintoisia puolia - ja tältä pohjalta pohdiskelet, voisiko kaupan ala tarjota sinun persoonaasi sopivia tulevaisuuden haasteita.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Markkinoinnin, taloushallinnon, toimitusverkostojen ja esimiestyön peruskursseista hyötyä. Työkokemus kaupan alalla helpottaa kurssin teemojen ymmärtämistä.

Arviointimenetelmät

Arviointikriteerit määritelty kuhunkin tehtävään ja tenttiin erikseen. Opintojakson arvosana muodostuu automaattisesti näistä saatujen arvosanojen keskiarvosta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Tehtävän tavoitteet toteutuvat heikohkosti. Tehtävän 100 % -mallivastauksesta/tavoitteiden saavuttamisesta puolet tai hiukan yli toteutuu. Teema-/jaksotavoitteita ei ole sisäistetty. Osa-alueita puuttuu; pieniä puutteita runsaasti tai jokin erityisen suuri puute. Tekstiä niukalti, sähkösanomakieltä, jota joutuu osin lukemaan rivien välistä. Omakohtaisuus ja kaupan/osaston näkökulma puuttuvat tai ovat muutamien yleisten fraasien tasolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Tehtävän tavoitteet toteutuvat tyydyttävästi. Myös teema-/jaksotavoitteista kannettu huolta. Tehtävä on tehty periaatteessa oikein ja n. 75 % kattavasti. Osa näkökulmista puuttuu, ei selkeää viitekehystä taustalla. Tekstiä niukalti. Omia kokemuksia ja ajatuksia niukasti. Kaupan/osaston näkökulma suppea.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Tehtävän tavoitteet toteutuvat kiitettävästi. Opiskelija ei vain tee tehtävää, vaan hän näkee sen yli ja haluaa vimmatusti oppia omaa tulevaisuuttaan varten - eli on ottanut huomioon teeman ja jakson, jopa opintokokonaisuuden tavoitteita. Tehtävä on tehty täysin tehtävänannon mukaisesti; suorastaan hiukan yli. Kaikkiin esitettyihin kysymyksiin on vastattu kiitettävän laajasti. Tekstiä niin runsaasti, että asian sisäistämisestä ja taustalla olevasta kenttätyöstä voi olla varma. Kiitettävästi omia kokemuksia, omia analyyttisia ajatuksia, yleisten viitekehyksien soveltamista, jopa uutta luovaa ideointia. Vastauksessa on otettu vahvasti huomioon kauppa-/osasto-, jopa kauppias-/yrittäjänäkökulma.