Siirry suoraan sisältöön

PalvelumuotoiluLaajuus (5 op)

Tunnus: LA00BQ06

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida, kehittää, innovoida ja optimoida palveluja käyttäjätietoa hankkimalla, käyttäjäkokemusta mallintamalla ja erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä
- valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja osaa soveltaa niitä erilaisten palvelujen kehittämisessä
- johtaa palvelujen muotoiluprosessia

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.04.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot Sosiaali- ja terveysalalla
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot Liiketalouden alalla
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot Tekniikan alalla
Opettaja
  • Milla Mäkinen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LABLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida, kehittää, innovoida ja optimoida palveluja käyttäjätietoa hankkimalla, käyttäjäkokemusta mallintamalla ja erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä
- valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja osaa soveltaa niitä erilaisten palvelujen kehittämisessä
- johtaa palvelujen muotoiluprosessia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusjakso toteutetaan etänä Zoomissa.

1. lähiopetuskerta 13.4.: Palvelumuotoilun periaatteet ja tarkoitus. Miten palvelukokemukset syntyvät ja miten niitä voi tutkia ja muotoilla?
• Välitehtävä: tutustuminen yleiseen palvelumuotoilun peruskirjallisuuteen.
2. lähiopetuskerta 18.4.: Muotoiluajattelu, muotoiluetnografia ja palvelumuotoilu. Mitä ovat muotoiluajattelu ja etnografia ja miten niitä sovelletaan palvelumuotoilun viitekehyksessä?
• Välitehtävä: tutustuminen palvelumuotoilun työkaluihin ja käyttömahdollisuuksiin.
3. lähiopetuskerta 27.4.: Palvelumuotoilun menetelmät: Osa 1 (Taustatiedon keruu (benchmarkkaus ja dokumenttianalyysi), empatiatyökalut, haastattelut ja yhteiskehittäminen)
• Välitehtävä: digityöpajan suunnittelu
4. lähiopetuskerta 4.5.: Palvelumuotoilun menetelmät: Osa 2 (Protot, kokeilut ja konseptointi)
• Välitehtävä: digityöpajan suunnittelu jatkuu
5. lähiopetuskerta 9.5.: Palvelumuotoilun menetelmien kokeilut: Digityöpajat / Osa 1
6. lähiopetuskerta 11.5.: Palvelumuotoilun menetelmien kokeilut: Digityöpajat / Osa 2
• Välitehtävä: profiili/persoona ja blueprint/palvelupolku/business model kanvaasi
7. Lähiopetuskerralla 16.5.: Palvelumuotoilun tulosten esittely ja kiteyttäminen: konseptien pitchaus

Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 25.5. mennessä.

Ajoitus ja läsnäolo

1. Lähiopetuskerta 13.4. klo 16-19
Välitehtävä
2. Lähiopetuskerta 18.4. klo 16-19
Välitehtävä
3. Lähiopetuskerta 27.4. klo 16-19
4. Lähiopetuskerta 4.5. klo 16-19
Välitehtävä
5. Lähiopetuskerta 9.5. klo 16-19
6. Lähiopetuskerta 11.5. klo 16-19
Välitehtävä
7. Lähiopetuskerta 16.5. klo 16-19

Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 25.5. mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä.

Palvelumuotoilun peruskirjallisuus, esim.:
- Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. (lainattavissa LAB Primosta e-kirjana)
- Miettinen, S. (toim.). 2021. Muotoilun avaimet : älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. (lainattavissa LAB Primosta e-kirjana)
- Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. (lainattavissa LAB Primosta e-kirjana)

Palvelumuotoilun väitöskirjatutkimukset, esim.:
- Alhonsuo, M. 2021. Early Phase of Healthcare-Related Service Design.
- Hyysalo, V. 2022. Yhteissuunnittelu ja palvelumuotoilu julkisen sektorin kehityssuuntina: kaupunkilaiset tekijöinä, käyttäjinä ja kumppaneina keskustakirjasto Oodin suunnittelussa.
- Jylkäs, T. 2020. SHARED PATH Service Design and Artificial Intelligence in Designing Human-Centred Digital Services.
- Kuure, E. 2020. Service Design Workshops in Design Practice.

Oppimisympäristö

Zoom, Moodle ja erilaiset digitaaliset yhteiskehittämisalustat

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = yhteensä 133 h

Lähiopetus 20 h
Välitehtävät 103 h
- Palvelumuotoilukirjallisuuteen tutustuminen 31 h
- Palvelumuotoilun esimerkkeihin ja työkaluihin tutustuminen 11 h
- Menetelmien kokeileminen: yhden palvelumuotoilussa käytettävän tiedonkeruumenetelmän testaaminen, digityöpajan suunnittelu, profiili / persoona sekä palvelupolku / blueprint / liiketoimintamallikanvaasi 61 h
Oppimispäiväkirja 10 h

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät. Lisäksi jakson aikana kokeillaan palvelumuotoilun menetelmiä käytännössä sekä tuotetaan palvelumuotoilulle tyypillisiä visuaalisia yhteenvetoja.

Arviointimenetelmät

Tehtävät:
Välitehtävät 50 %
Oppimispäiväkirja 50 %

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Välitehtäviä tai oppimispäiväkirjaa ei ole lainkaan tehty tai ne on hylätty.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa sekä esittää palvelumuotoilun käyttömahdollisuuksia omalla alallaan.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa sekä arvioida palvelumuotoilun käyttömahdollisuuksia omalla alallaan.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää asiantuntevasti ja analyyttisesti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa sekä arvioida palvelumuotoilun käyttömahdollisuuksia, hyötyjä ja haasteita omalla alallaan kriittisesti, ajantasaisia ja laadukkaita lähteitä hyödyntäen.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.04.2022 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
Opettaja
  • Milla Mäkinen
Vastuuopettaja

Tero Leponiemi

Opetusryhmät
  • YAMK Palvelumuotoilu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LABLTIYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Lahti
Pienryhmät
  • YAMK Palvelumuotoilu

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida, kehittää, innovoida ja optimoida palveluja käyttäjätietoa hankkimalla, käyttäjäkokemusta mallintamalla ja erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä
- valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja osaa soveltaa niitä erilaisten palvelujen kehittämisessä
- johtaa palvelujen muotoiluprosessia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusjakso toteutetaan etänä Zoomissa.

1. lähiopetuskerralla 7.4. käydään läpi palvelumuotoilun periaatteet, tarkoitus ja prosessi. Syvennytään siihen, miten palvelukokemukset syntyvät ja miten niitä voi tutkia ja muotoilla.
• Välitehtävä: tutustuminen yleiseen palvelumuotoilun peruskirjallisuuteen.
2. lähiopetuskerralla 14.4. käydään läpi ja testataan palvelumuotoilun menetelmiä (empatiatyökalut)
• Välitehtävä: tutustuminen palvelumuotoilun työkaluihin ja käyttömahdollisuuksiin.
3. lähiopetuskerralla 19.4. käydään läpi ja testataan palvelumuotoilun menetelmiä (yhteiskehittäminen, fasilitointi, protoilu ja kokeilut)
• Välitehtävä: digityöpajan suunnittelu
4. lähiopetuskerralla 26.4. käydään läpi ja testataan palvelumuotoilun menetelmiä (visualisointi ja kiteytykset)
• Välitehtävä: digityöpajan suunnittelu jatkuu
5. lähiopetuskerralla 3.5. testataan palvelumuotoilun menetelmiä tuottamalla suunnitellut digityöpajat ja arvioimalla ne yhdessä
• Välitehtävä: profiili/empatiakartta ja blueprint/palvelupolku tai business model kanvaasi
6. Lähiopetuskerralla 10.5. pitchataan konseptit

Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 22.5. mennessä.

Ajoitus ja läsnäolo

1. Lähiopetuskerta 7.4. klo 12-18
Välitehtävä
2. Lähiopetuskerta 14.4. klo 14-16
Välitehtävä
3. Lähiopetuskerta 19.4. klo 14-16
4. Lähiopetuskerta 26.4. klo 14-16
Välitehtävä
5. Lähiopetuskerta 3.5. klo 12-18
Välitehtävä
6. Lähiopetuskerta 10.5. klo 14-16

Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 22.5. mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä.

Palvelumuotoilun peruskirjallisuus: Palvelumuotoilu, Juha Tuulaniemi, 2011, Kustantaja: Talentum, Sivumäärä: 303, löytyy E-kirjana ISBN: 9789521416880 tai jokin muu vastaava palvelumuotoilun perusteos.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = yhteensä 133 h

Lähiopetus 20 h
Välitehtävät 103 h
- Palvelumuotoilukirjallisuuten tutustuminen 21 h
- Palvelumuotoilun esimerkkeihin ja työkaluihin tutustuminen 21 h
- Menetelmien kokeileminen: miten voisimme -kysymysten muodostaminen, haastattelu, työpajasuunnittelu, profiilien ja blueprintien tai business model kanvaasin tuottaminen 61 h
Oppimispäiväkirja 10 h

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät. Lisäksi jakson aikana kokeillaan palvelumuotoilun menetelmiä käytännössä sekä tuotetaan palvelumuotoilulle tyypillisiä yhteenvetoja.

Arviointimenetelmät

Tehtävät:
Välitehtävät 60 %
Oppimispäiväkirja 40 %

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun periaatteita, tarkoitusta ja prosessiajattelua

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun periaatteita, tarkoitusta ja prosessiajattelua sekä menetelmiä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun periaatteita, prosessiajattelua ja menetelmiä ja tuottaa niiden pohjalta palvelukonsepteja