Palvelumuotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: LA00BQ06-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.04.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Milla Mäkinen
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- YAMK Palvelumuotoilu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LABLTIYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Lahti
Pienryhmät
- YAMK Palvelumuotoilu
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida, kehittää, innovoida ja optimoida palveluja käyttäjätietoa hankkimalla, käyttäjäkokemusta mallintamalla ja erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä
- valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja osaa soveltaa niitä erilaisten palvelujen kehittämisessä
- johtaa palvelujen muotoiluprosessia
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusjakso toteutetaan etänä Zoomissa.
1. lähiopetuskerralla 7.4. käydään läpi palvelumuotoilun periaatteet, tarkoitus ja prosessi. Syvennytään siihen, miten palvelukokemukset syntyvät ja miten niitä voi tutkia ja muotoilla.
• Välitehtävä: tutustuminen yleiseen palvelumuotoilun peruskirjallisuuteen.
2. lähiopetuskerralla 14.4. käydään läpi ja testataan palvelumuotoilun menetelmiä (empatiatyökalut)
• Välitehtävä: tutustuminen palvelumuotoilun työkaluihin ja käyttömahdollisuuksiin.
3. lähiopetuskerralla 19.4. käydään läpi ja testataan palvelumuotoilun menetelmiä (yhteiskehittäminen, fasilitointi, protoilu ja kokeilut)
• Välitehtävä: digityöpajan suunnittelu
4. lähiopetuskerralla 26.4. käydään läpi ja testataan palvelumuotoilun menetelmiä (visualisointi ja kiteytykset)
• Välitehtävä: digityöpajan suunnittelu jatkuu
5. lähiopetuskerralla 3.5. testataan palvelumuotoilun menetelmiä tuottamalla suunnitellut digityöpajat ja arvioimalla ne yhdessä
• Välitehtävä: profiili/empatiakartta ja blueprint/palvelupolku tai business model kanvaasi
6. Lähiopetuskerralla 10.5. pitchataan konseptit
Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 22.5. mennessä.
Ajoitus ja läsnäolo
1. Lähiopetuskerta 7.4. klo 12-18
Välitehtävä
2. Lähiopetuskerta 14.4. klo 14-16
Välitehtävä
3. Lähiopetuskerta 19.4. klo 14-16
4. Lähiopetuskerta 26.4. klo 14-16
Välitehtävä
5. Lähiopetuskerta 3.5. klo 12-18
Välitehtävä
6. Lähiopetuskerta 10.5. klo 14-16
Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 22.5. mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä.
Palvelumuotoilun peruskirjallisuus: Palvelumuotoilu, Juha Tuulaniemi, 2011, Kustantaja: Talentum, Sivumäärä: 303, löytyy E-kirjana ISBN: 9789521416880 tai jokin muu vastaava palvelumuotoilun perusteos.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = yhteensä 133 h
Lähiopetus 20 h
Välitehtävät 103 h
- Palvelumuotoilukirjallisuuten tutustuminen 21 h
- Palvelumuotoilun esimerkkeihin ja työkaluihin tutustuminen 21 h
- Menetelmien kokeileminen: miten voisimme -kysymysten muodostaminen, haastattelu, työpajasuunnittelu, profiilien ja blueprintien tai business model kanvaasin tuottaminen 61 h
Oppimispäiväkirja 10 h
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät. Lisäksi jakson aikana kokeillaan palvelumuotoilun menetelmiä käytännössä sekä tuotetaan palvelumuotoilulle tyypillisiä yhteenvetoja.
Arviointimenetelmät
Tehtävät:
Välitehtävät 60 %
Oppimispäiväkirja 40 %
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun periaatteita, tarkoitusta ja prosessiajattelua
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun periaatteita, tarkoitusta ja prosessiajattelua sekä menetelmiä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun periaatteita, prosessiajattelua ja menetelmiä ja tuottaa niiden pohjalta palvelukonsepteja