Tutkimuksellinen työelämän kehittämistoimintaLaajuus (5 op)
Tunnus: YH00CX38
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Suoritettuaan Tutkimuksellinen työelämän kehittämistoiminta 5 op opintojakson, opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa työelämälähtöistä tutkimuksellista kehittämistoimintaa
- tunnistaa ja ratkaista työelämän kehittämistarpeita tarkoituksenmukaisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien avulla
- käyttää ja arvioida työelämän kehittämiseen soveltuvaa tutkimustietoa ja sen laatua
- raportoida ja arvioida tutkimuksellisen kehittämistoiminnan vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta
Ilmoittautumisaika
29.07.2024 - 30.04.2025
Ajoitus
02.09.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Juha Roslakka
- Hannele Tiittanen
Ryhmät
-
MLABYTO24HTäydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Muotoiluinstituutti
-
HLABYTO24HTäydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
-
LLABYTO24HTäydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
-
TLABYTO24HTäydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Teknologiayksikkö
Osaamistavoitteet
Suoritettuaan Tutkimuksellinen työelämän kehittämistoiminta 5 op opintojakson, opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa työelämälähtöistä tutkimuksellista kehittämistoimintaa
- tunnistaa ja ratkaista työelämän kehittämistarpeita tarkoituksenmukaisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien avulla
- käyttää ja arvioida työelämän kehittämiseen soveltuvaa tutkimustietoa ja sen laatua
- raportoida ja arvioida tutkimuksellisen kehittämistoiminnan vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa ns. non stop -toteutuksena. Opiskelija voi aloittaa opinnot hänelle sopivana ajankohtana. Ilmoittautuminen on auki 1.4.2025 asti ja opintojakson voi suorittaa 2.9.2024-30.5.2025 välisenä aikana.
Opiskelu tapahtuu Moodle-alustalla, jossa on oppimisen tueksi erilaista materiaalia ja oppimistehtäviä. Oppimisen tueksi pidetään Zoom-ohjauksia kolmen viikon välein, ajankohdat ilmoitetaan Moodlessa. Jokaisen opiskelijan täytyy osallistua vähintään yhteen ohjaustapaamiseen, mieluiten ilmoittautumista seuraavassa tapaamisessa. Ohjaustapaamiset ovat maanantaisin klo 16-17: 2.9., 23.9., 14.10, 4.11., 25.11., 16.12., 13.1., 3.2., 17.2., 10.3., 31.3., 22.4. ja 12.5.
Oppimistehtävät arvioidaan noin kerran kuussa: 27.9., 1.11.,29.11., 20.12., 31.1.,21.2., 28.3., 25.4. ja 30.5.
Ajoitus ja läsnäolo
2.9..2024-30.5.2025 jatkuvana verkkototeutuksena
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan Moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Muita valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Oppimisympäristö
Moodle ja vapaaehtoiset Zoom-ohjaustapaamiset.
Sisältö
- Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan keskeiset käsitteet ja prosessi
- Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan suunnittelu ja toteuttaminen
- Tiedonhaku ja lähteiden laadun arviointi
- Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden arviointi
- Oppimistehtävä 1: Aloitustentti: keskeiset tutkimuksellisen kehittämisen käsitteet, keskeiset kehittämistoimintaa kuvaavat mallit
- Oppimistehtävä 2: Kahden tutkimusraportin arviointi: arvioi kaksi raporttia, joista toinen on YAMK-opinnäytetyö ja toinen vertaisarvioitu tieteellinen artikkeli (kotimainen tai kansainvälinen), ja joissa on näkökulmana toiminnan kehittäminen tai muuten sinua kiinnostava aihe.
- Oppimistehtävä 3: Valitse Innokylän tarjonnasta vähintään yksi kehittämisen työkalu, jota voisit hyödyntää omassa kehittämistyössäsi ja perustele sen valinta.
- Oppimistehtävä 4: Tutkimuksellisen kehittämistyön suunnitelma: laadi tutkimuksellisen kehittämistyön alustava suunnitelma. Tehtävän voi tehdä on yksilö- tai parityönä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso soveltuu parhaiten opiskelijalle, joka tekee opinnäytetyönsä tutkimuksellisena kehittämistyönä. Opintojakson suorittaminen on hyvä ajoittaa yhteen opinnäytetyön aloituksen kanssa.
Hyvinvointiyksikön opiskelijat: Tämän opintojakson voi suorittaa, kun Työelämälähtöinen tutkimus ja kehittäminen tai Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakso on suoritettu.
Muut alat: ei edeltävän osaamisen vaatimusta.
Arviointimenetelmät
Moodle-alustalle palautettavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät 2-3 arvioidaan asteikolla Hyväksytty – Täydennettävä. Oppimistehtävä 1 ja 4 asteikolla 1-5, opintojakson arvosana määräytyy oppimistehtävien 1 ja 4 arvosanojen mukaan niin, että 4-tehtävän painokerroin on 60% arvosanasta.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti oppimistehtäviä 2-4.
Oppimistehtävä 1 (verkkotentti) on hylätty, kun vastauksista alle 50% on oikein.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- Opiskelija on tehnyt oppimistehtävät 2-3 hyväksytysti
- Opiskelija on saanut verkkotentistä 50-59 % oikein = arvosana 1, 60-69 % oikein = arvosana 2
- Opiskelija on saanut oppimistehtävästä 4 arvosanan 1
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- Opiskelija on tehnyt oppimistehtävät 2-3 hyväksytysti
- Opiskelija on saanut verkkotentistä 70-79 % oikein = arvosana 3, 80-89 % oikein = arvosana 4
- Opiskelija on saanut oppimistehtävästä 4 arvosanan 3
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
- Opiskelija on tehnyt oppimistehtävät 2-3 hyväksytysti
- Opiskelija on saanut verkkotentistä 90-100 % oikein = arvosana 5
- Opiskelija on saanut oppimistehtävästä 4 arvosanan 5
Ilmoittautumisaika
28.07.2023 - 30.04.2024
Ajoitus
27.08.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Opettaja
- Hannele Tiittanen
- Juha Roslakka
Ryhmät
-
LLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lappeenranta
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
TLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lappeenranta
-
MLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lappeenranta
-
LLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lahti
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
-
TLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lahti
-
MLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lahti
Osaamistavoitteet
Suoritettuaan Tutkimuksellinen työelämän kehittämistoiminta 5 op opintojakson, opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa työelämälähtöistä tutkimuksellista kehittämistoimintaa
- tunnistaa ja ratkaista työelämän kehittämistarpeita tarkoituksenmukaisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien avulla
- käyttää ja arvioida työelämän kehittämiseen soveltuvaa tutkimustietoa ja sen laatua
- raportoida ja arvioida tutkimuksellisen kehittämistoiminnan vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa ns. non stop -toteutuksena. Opiskelija voi aloittaa opinnot hänelle sopivana ajankohtana. Ilmoittautuminen on auki 30.4.2024 asti ja opintojakson voi suorittaa 2.10.2023-31.5.2024 välisenä aikana.
Opiskelu tapahtuu Moodle-alustalla, jossa on oppimisen tueksi erilaista materiaalia ja oppimistehtäviä. Oppimisen tueksi pidetään vapaaehtoisia Zoom-ohjauksia kolmen viikon välein, ajankohdat ilmoitetaan Moodlessa. Oppimistehtävät arvioidaan noin kerran kuussa: 31.10, 30.11, 15.12., 31.1., 23.2., 27.3., 30.4. ja 31.5.
Ajoitus ja läsnäolo
2.10.2023-31.5.2024 jatkuvana verkkototeutuksena
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan Moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Muita valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Oppimisympäristö
Moodle ja vapaaehtoiset Zoom-ohjaustapaamiset.
Sisältö
- Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan keskeiset käsitteet ja prosessi
- Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan suunnittelu ja toteuttaminen
- Tiedonhaku ja lähteiden laadun arviointi
- Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden arviointi
- Oppimistehtävä 1: Aloitustentti: keskeiset tutkimuksellisen kehittämisen käsitteet, keskeiset kehittämistoimintaa kuvaavat mallit
- Oppimistehtävä 2: Kahden tutkimusraportin arviointi: arvioi kaksi raporttia, joista toinen on YAMK-opinnäytetyö ja toinen vertaisarvioitu tieteellinen artikkeli (kotimainen tai kansainvälinen), ja joissa on näkökulmana toiminnan kehittäminen tai muuten sinua kiinnostava aihe.
- Oppimistehtävä 3: Valitse Innokylän tarjonnasta vähintään yksi kehittämisen työkalu, jota voisit hyödyntää omassa kehittämistyössäsi ja perustele sen valinta.
- Oppimistehtävä 4: Tutkimuksellisen kehittämistyön suunnitelma: laadi tutkimuksellisen kehittämistyön alustava suunnitelma. Tehtävän voi tehdä on yksilö- tai parityönä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Hyvinvointiyksikön opiskelijat: Tämän opintojakson voi suorittaa, kun Työelämälähtöinen tutkimus ja kehittäminen -opintojakso on suoritettu.
Muut alat: ei edeltävän osaamisen vaatimusta.
Arviointimenetelmät
Moodle-alustalle palautettavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät 2-3 arvioidaan asteikolla Hyväksytty – Täydennettävä. Oppimistehtävä 1 ja 4 asteikolla 1-5, opintojakson arvosana määräytyy oppimistehtävien 1 ja 4 arvosanojen mukaan.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti oppimistehtäviä 2-4.
Oppimistehtävä 1 (verkkotentti) on hylätty, kun vastauksista alle 50% on oikein.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- Opiskelija on tehnyt oppimistehtävät 2-3 hyväksytysti
- Opiskelija on saanut verkkotentistä 50-59 % oikein = arvosana 1, 60-69 % oikein = arvosana 2
- Opiskelija on saanut oppimistehtävästä 4 arvosanan 1
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- Opiskelija on tehnyt oppimistehtävät 2-3 hyväksytysti
- Opiskelija on saanut verkkotentistä 70-79 % oikein = arvosana 3, 80-89 % oikein = arvosana 4
- Opiskelija on saanut oppimistehtävästä 4 arvosanan 3
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
- Opiskelija on tehnyt oppimistehtävät 2-3 hyväksytysti
- Opiskelija on saanut verkkotentistä 90-100 % oikein = arvosana 5
- Opiskelija on saanut oppimistehtävästä 4 arvosanan 5