Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellinen työelämän kehittämistoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CX38-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.07.2023 - 30.04.2024

Ajoitus

27.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 100

Opettaja

  • Hannele Tiittanen
  • Juha Roslakka

Ryhmät

  • LLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lappeenranta
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • TLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lappeenranta
  • MLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lappeenranta
  • LLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
  • TLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lahti
  • MLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lahti

Osaamistavoitteet

Suoritettuaan Tutkimuksellinen työelämän kehittämistoiminta 5 op opintojakson, opiskelija osaa:

- suunnitella ja toteuttaa työelämälähtöistä tutkimuksellista kehittämistoimintaa

- tunnistaa ja ratkaista työelämän kehittämistarpeita tarkoituksenmukaisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien avulla

- käyttää ja arvioida työelämän kehittämiseen soveltuvaa tutkimustietoa ja sen laatua

- raportoida ja arvioida tutkimuksellisen kehittämistoiminnan vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa ns. non stop -toteutuksena. Opiskelija voi aloittaa opinnot hänelle sopivana ajankohtana. Ilmoittautuminen on auki 30.4.2024 asti ja opintojakson voi suorittaa 2.10.2023-31.5.2024 välisenä aikana.

Opiskelu tapahtuu Moodle-alustalla, jossa on oppimisen tueksi erilaista materiaalia ja oppimistehtäviä. Oppimisen tueksi pidetään vapaaehtoisia Zoom-ohjauksia kolmen viikon välein, ajankohdat ilmoitetaan Moodlessa. Oppimistehtävät arvioidaan noin kerran kuussa: 31.10, 30.11, 15.12., 31.1., 23.2., 27.3., 30.4. ja 31.5.

Ajoitus ja läsnäolo

2.10.2023-31.5.2024 jatkuvana verkkototeutuksena

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan Moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Muita valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Oppimisympäristö

Moodle ja vapaaehtoiset Zoom-ohjaustapaamiset.

Sisältö

- Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan keskeiset käsitteet ja prosessi
- Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan suunnittelu ja toteuttaminen
- Tiedonhaku ja lähteiden laadun arviointi
- Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden arviointi

- Oppimistehtävä 1: Aloitustentti: keskeiset tutkimuksellisen kehittämisen käsitteet, keskeiset kehittämistoimintaa kuvaavat mallit
- Oppimistehtävä 2: Kahden tutkimusraportin arviointi: arvioi kaksi raporttia, joista toinen on YAMK-opinnäytetyö ja toinen vertaisarvioitu tieteellinen artikkeli (kotimainen tai kansainvälinen), ja joissa on näkökulmana toiminnan kehittäminen tai muuten sinua kiinnostava aihe.
- Oppimistehtävä 3: Valitse Innokylän tarjonnasta vähintään yksi kehittämisen työkalu, jota voisit hyödyntää omassa kehittämistyössäsi ja perustele sen valinta.
- Oppimistehtävä 4: Tutkimuksellisen kehittämistyön suunnitelma: laadi tutkimuksellisen kehittämistyön alustava suunnitelma. Tehtävän voi tehdä on yksilö- tai parityönä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Hyvinvointiyksikön opiskelijat: Tämän opintojakson voi suorittaa, kun Työelämälähtöinen tutkimus ja kehittäminen -opintojakso on suoritettu.
Muut alat: ei edeltävän osaamisen vaatimusta.

Arviointimenetelmät

Moodle-alustalle palautettavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät 2-3 arvioidaan asteikolla Hyväksytty – Täydennettävä. Oppimistehtävä 1 ja 4 asteikolla 1-5, opintojakson arvosana määräytyy oppimistehtävien 1 ja 4 arvosanojen mukaan.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti oppimistehtäviä 2-4.
Oppimistehtävä 1 (verkkotentti) on hylätty, kun vastauksista alle 50% on oikein.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija on tehnyt oppimistehtävät 2-3 hyväksytysti
- Opiskelija on saanut verkkotentistä 50-59 % oikein = arvosana 1, 60-69 % oikein = arvosana 2
- Opiskelija on saanut oppimistehtävästä 4 arvosanan 1

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija on tehnyt oppimistehtävät 2-3 hyväksytysti
- Opiskelija on saanut verkkotentistä 70-79 % oikein = arvosana 3, 80-89 % oikein = arvosana 4
- Opiskelija on saanut oppimistehtävästä 4 arvosanan 3

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija on tehnyt oppimistehtävät 2-3 hyväksytysti
- Opiskelija on saanut verkkotentistä 90-100 % oikein = arvosana 5
- Opiskelija on saanut oppimistehtävästä 4 arvosanan 5