Laadullinen tutkimus ja kirjallisuuskatsausLaajuus (5 op)
Tunnus: YH00CW99
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Suoritettuaan Laadullinen tutkimusmenetelmä ja kirjallisuuskatsaus 5 op opintojakson, opiskelija osaa:
- suunnitella laadullisen tutkimuksen tutkimusasetelman ja arvioida sen merkityksen tutkimuksen luotettavuudelle
- soveltaa laadullisen tutkimuksen tiedonkeruu- ja analyysimenetelmiä työelämän ilmiöiden ja ongelmien ratkaisuun
- arvioida tutkijan roolia ja vastuuta laadullisen tutkimuksen luotettavuuden näkökulmasta
- toteuttaa ja kuvata tiedonhaun osana kirjallisuuskatsausta ja sen prosessia
- arvioida löytämiensä lähteiden laatua ja käytettävyyttä sekä soveltaa kirjallisuuskatsauksen tuloksia omaan toimintaympäristöön.
Ilmoittautumisaika
15.05.2024 - 30.04.2025
Ajoitus
02.09.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Tuija Rinkinen
- Emilia Laapio-Rapi
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLABYTO24HTäydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Muotoiluinstituutti
-
HLABYTO24HTäydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
-
LLABYTO24HTäydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
-
TLABYTO24HTäydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Teknologiayksikkö
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Suoritettuaan Laadullinen tutkimusmenetelmä ja kirjallisuuskatsaus 5 op opintojakson, opiskelija osaa:
- suunnitella laadullisen tutkimuksen tutkimusasetelman ja arvioida sen merkityksen tutkimuksen luotettavuudelle
- soveltaa laadullisen tutkimuksen tiedonkeruu- ja analyysimenetelmiä työelämän ilmiöiden ja ongelmien ratkaisuun
- arvioida tutkijan roolia ja vastuuta laadullisen tutkimuksen luotettavuuden näkökulmasta
- toteuttaa ja kuvata tiedonhaun osana kirjallisuuskatsausta ja sen prosessia
- arvioida löytämiensä lähteiden laatua ja käytettävyyttä sekä soveltaa kirjallisuuskatsauksen tuloksia omaan toimintaympäristöön.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteututetaan kokonaan verkossa ja opiskelija voi aloittaa opinnot hänelle sopivana ajankohtana. Ilmoittatuminen on auki 30.4.2025 asti ja opintojakson voi suorittaa 2.9.2024-31.5.2025 välisenä aikana.
Opiskelu tapahtuu Moodle-alustalla, jossa on oppimisen tueksi erilaista materiaalia ja oppimistehtäviä. Oppimisen tueksi pidetään vapaaehtoisia ZOOM ohjauksia kolmen viikon välein 3.9.2024 alkaen klo 15.00-16.00. Tarkemmat tiedot löytyy Moodlesta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi. E-kirja Primossa
Puusa, A., Juuti,P. & Aaltio, I. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Helsinki: Gaudeamus. E-kirja Primossa.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino. E-kirja Primossa.
SalminenA. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuukatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja.
Stolt, M., Axelin, A., & Suhonen, R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja sarja A73. 2. korjattu painos. Turku: Juvenes Print. Saatavana LUT_kirjastosta.
Muu materiaali löytyy moodlesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Muita valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Oppimisympäristö
Moodle ja ZOOM tapaamiset.
Sisältö
Tiedonhaku ja sen suunnitelu
Lähteiden laadun arviointi
Laadullisen tutkimuksen prosessi ja tiedonkeruu
Laadullinen aineiston analyysi
Laadullisen tutkimuksen eettisyyden ja luotettavuuden tarkastelun erityispiirteet
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Hyvinvointiyksikön opiskelijat: Tämän opintojakson voi suorittaa kun, Työelämälähtöinen tutkimus ja kehittäminen opintojakso on suoritettu.
Muut alat: ei edeltävän osaamisen vaatimusta.
Arviointimenetelmät
Moodle alustalle palautettavat oppimistehtävät ja moodle-tentti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti harjoitustehtäviä.
Verkkotentti on hylätty, kun vastauksista alle 50% on oikein.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on tehnyt harjoitustehtävät hyväksytysti ja saanut verkkotentistä:
- 50-59 % oikein = arvosana 1
- 60-69 % oikein = arvosana 2
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on tehnyt harjoitustehtävät hyväksytysti ja saanut verkkotentistä:
- 70-79 % oikein = arvosana 3
- 80-89 % oikein = arvosana 4
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on tehnyt harjoitustehtävät hyväksytysti ja saanut verkkotentistä:
90-100 % oikein = arvosana 5
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 30.04.2024
Ajoitus
02.10.2023 - 30.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 100
Opettaja
- Tuija Rinkinen
- Emilia Laapio-Rapi
Opetusryhmät
- Vapaahetoinen ohjaus verkossa (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lappeenranta
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
TLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lappeenranta
-
MLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lappeenranta
-
LLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lahti
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
-
TLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lahti
-
MLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lahti
Pienryhmät
- Vapaahetoinen ohjaus verkossa
Osaamistavoitteet
Suoritettuaan Laadullinen tutkimusmenetelmä ja kirjallisuuskatsaus 5 op opintojakson, opiskelija osaa:
- suunnitella laadullisen tutkimuksen tutkimusasetelman ja arvioida sen merkityksen tutkimuksen luotettavuudelle
- soveltaa laadullisen tutkimuksen tiedonkeruu- ja analyysimenetelmiä työelämän ilmiöiden ja ongelmien ratkaisuun
- arvioida tutkijan roolia ja vastuuta laadullisen tutkimuksen luotettavuuden näkökulmasta
- toteuttaa ja kuvata tiedonhaun osana kirjallisuuskatsausta ja sen prosessia
- arvioida löytämiensä lähteiden laatua ja käytettävyyttä sekä soveltaa kirjallisuuskatsauksen tuloksia omaan toimintaympäristöön.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteututetaan kokonaan verkossa ja opiskelija voi aloittaa opinnot hänelle sopivana ajankohtana. Ilmoittatuminen on auki 30.4.2024 asti ja opintojakson voi suorittaa 2.10-2023-30.5.2023 välisenä aikana.
Opiskelu tapahtuu Moodle-alustalla, jossa on oppimisen tueksi erilaista materiaalia ja oppimistehtäviä. Oppimisen tueksi pidetään vapaaehtoisia ZOOM ohjauksia kolmen viikon välein.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi. E-kirja Primossa
Puusa, A., Juuti,P. & Aaltio, I. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Helsinki: Gaudeamus. E-kirja Primossa.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino. E-kirja Primossa.
SalminenA. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuukatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja.
Stolt, M., Axelin, A., & Suhonen, R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja sarja A73. 2. korjattu painos. Turku: Juvenes Print. Saatavana LUT_kirjastosta.
Muu materiaali löytyy moodlesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Muita valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Oppimisympäristö
Moodle ja ZOOM tapaamiset.
Sisältö
Tiedonhaku ja sen suunnitelu
Lähteiden laadun arviointi
Laadullisen tutkimuksen prosessi ja tiedonkeruu
Laadullinen aineiston analyysi
Laadullisen tutkimuksen eettisyyden ja luotettavuuden tarkastelun erityispiirteet
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Hyvinvointiyksikön opiskelijat: Tämän opintojakson voi suorittaa kun, Työelämälähtöinen tutkimus ja kehittäminen opintojakso on suoritettu.
Muut alat: ei edeltävän osaamisen vaatimusta.
Arviointimenetelmät
Moodle alustalle palautettavat oppimistehtävät ja moodle-tentti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti harjoitustehtäviä.
Verkkotentti on hylätty, kun vastauksista alle 50% on oikein.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on tehnyt harjoitustehtävät hyväksytysti ja saanut verkkotentistä:
- 50-59 % oikein = arvosana 1
- 60-69 % oikein = arvosana 2
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on tehnyt harjoitustehtävät hyväksytysti ja saanut verkkotentistä:
- 70-79 % oikein = arvosana 3
- 80-89 % oikein = arvosana 4
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on tehnyt harjoitustehtävät hyväksytysti ja saanut verkkotentistä:
90-100 % oikein = arvosana 5