Siirry suoraan sisältöön

Laadullinen tutkimus ja kirjallisuuskatsausLaajuus (5 op)

Tunnus: YH00CW99

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Suoritettuaan Laadullinen tutkimusmenetelmä ja kirjallisuuskatsaus 5 op opintojakson, opiskelija osaa:


- suunnitella laadullisen tutkimuksen tutkimusasetelman ja arvioida sen merkityksen tutkimuksen luotettavuudelle

- soveltaa laadullisen tutkimuksen tiedonkeruu- ja analyysimenetelmiä työelämän ilmiöiden ja ongelmien ratkaisuun

- arvioida tutkijan roolia ja vastuuta laadullisen tutkimuksen luotettavuuden näkökulmasta

- toteuttaa ja kuvata tiedonhaun osana kirjallisuuskatsausta ja sen prosessia

- arvioida löytämiensä lähteiden laatua ja käytettävyyttä sekä soveltaa kirjallisuuskatsauksen tuloksia omaan toimintaympäristöön.

Ilmoittautumisaika

15.05.2024 - 30.04.2025

Ajoitus

02.09.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
Opettaja
  • Tuija Rinkinen
  • Emilia Laapio-Rapi
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Muotoiluinstituutti
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • LLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
  • TLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Teknologiayksikkö
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Suoritettuaan Laadullinen tutkimusmenetelmä ja kirjallisuuskatsaus 5 op opintojakson, opiskelija osaa:


- suunnitella laadullisen tutkimuksen tutkimusasetelman ja arvioida sen merkityksen tutkimuksen luotettavuudelle

- soveltaa laadullisen tutkimuksen tiedonkeruu- ja analyysimenetelmiä työelämän ilmiöiden ja ongelmien ratkaisuun

- arvioida tutkijan roolia ja vastuuta laadullisen tutkimuksen luotettavuuden näkökulmasta

- toteuttaa ja kuvata tiedonhaun osana kirjallisuuskatsausta ja sen prosessia

- arvioida löytämiensä lähteiden laatua ja käytettävyyttä sekä soveltaa kirjallisuuskatsauksen tuloksia omaan toimintaympäristöön.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteututetaan kokonaan verkossa ja opiskelija voi aloittaa opinnot hänelle sopivana ajankohtana. Ilmoittatuminen on auki 30.4.2025 asti ja opintojakson voi suorittaa 2.9.2024-31.5.2025 välisenä aikana.
Opiskelu tapahtuu Moodle-alustalla, jossa on oppimisen tueksi erilaista materiaalia ja oppimistehtäviä. Oppimisen tueksi pidetään vapaaehtoisia ZOOM ohjauksia kolmen viikon välein 3.9.2024 alkaen klo 15.00-16.00. Tarkemmat tiedot löytyy Moodlesta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.  E-kirja Primossa 
Puusa, A., Juuti,P. & Aaltio, I. 2020.  Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Helsinki: Gaudeamus. E-kirja Primossa.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino. E-kirja Primossa.
SalminenA. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuukatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja.
Stolt, M., Axelin, A., & Suhonen, R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja sarja A73. 2. korjattu painos. Turku: Juvenes Print. Saatavana LUT_kirjastosta.

Muu materiaali löytyy moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Muita valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Oppimisympäristö

Moodle ja ZOOM tapaamiset.

Sisältö

Tiedonhaku ja sen suunnitelu
Lähteiden laadun arviointi
Laadullisen tutkimuksen prosessi ja tiedonkeruu
Laadullinen aineiston analyysi
Laadullisen tutkimuksen eettisyyden ja luotettavuuden tarkastelun erityispiirteet

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Hyvinvointiyksikön opiskelijat: Tämän opintojakson voi suorittaa kun, Työelämälähtöinen tutkimus ja kehittäminen opintojakso on suoritettu.
Muut alat: ei edeltävän osaamisen vaatimusta.

Arviointimenetelmät

Moodle alustalle palautettavat oppimistehtävät ja moodle-tentti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti  harjoitustehtäviä.
Verkkotentti on hylätty, kun vastauksista alle 50% on oikein.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on tehnyt harjoitustehtävät hyväksytysti ja saanut verkkotentistä:
- 50-59 % oikein = arvosana 1
- 60-69 % oikein = arvosana 2

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on tehnyt harjoitustehtävät hyväksytysti ja saanut verkkotentistä:
- 70-79 % oikein = arvosana 3
- 80-89 % oikein = arvosana 4

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on tehnyt harjoitustehtävät hyväksytysti ja saanut verkkotentistä:
90-100 % oikein = arvosana 5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 30.04.2024

Ajoitus

02.10.2023 - 30.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 100

Opettaja
  • Tuija Rinkinen
  • Emilia Laapio-Rapi
Opetusryhmät
  • Vapaahetoinen ohjaus verkossa (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lappeenranta
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • TLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lappeenranta
  • MLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lappeenranta
  • LLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
  • TLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lahti
  • MLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lahti
Pienryhmät
  • Vapaahetoinen ohjaus verkossa

Osaamistavoitteet

Suoritettuaan Laadullinen tutkimusmenetelmä ja kirjallisuuskatsaus 5 op opintojakson, opiskelija osaa:


- suunnitella laadullisen tutkimuksen tutkimusasetelman ja arvioida sen merkityksen tutkimuksen luotettavuudelle

- soveltaa laadullisen tutkimuksen tiedonkeruu- ja analyysimenetelmiä työelämän ilmiöiden ja ongelmien ratkaisuun

- arvioida tutkijan roolia ja vastuuta laadullisen tutkimuksen luotettavuuden näkökulmasta

- toteuttaa ja kuvata tiedonhaun osana kirjallisuuskatsausta ja sen prosessia

- arvioida löytämiensä lähteiden laatua ja käytettävyyttä sekä soveltaa kirjallisuuskatsauksen tuloksia omaan toimintaympäristöön.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteututetaan kokonaan verkossa ja opiskelija voi aloittaa opinnot hänelle sopivana ajankohtana. Ilmoittatuminen on auki 30.4.2024 asti ja opintojakson voi suorittaa 2.10-2023-30.5.2023 välisenä aikana.
Opiskelu tapahtuu Moodle-alustalla, jossa on oppimisen tueksi erilaista materiaalia ja oppimistehtäviä. Oppimisen tueksi pidetään vapaaehtoisia ZOOM ohjauksia kolmen viikon välein.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.  E-kirja Primossa 
Puusa, A., Juuti,P. & Aaltio, I. 2020.  Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Helsinki: Gaudeamus. E-kirja Primossa.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino. E-kirja Primossa.
SalminenA. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuukatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja.
Stolt, M., Axelin, A., & Suhonen, R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja sarja A73. 2. korjattu painos. Turku: Juvenes Print. Saatavana LUT_kirjastosta.

Muu materiaali löytyy moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Muita valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Oppimisympäristö

Moodle ja ZOOM tapaamiset.

Sisältö

Tiedonhaku ja sen suunnitelu
Lähteiden laadun arviointi
Laadullisen tutkimuksen prosessi ja tiedonkeruu
Laadullinen aineiston analyysi
Laadullisen tutkimuksen eettisyyden ja luotettavuuden tarkastelun erityispiirteet

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Hyvinvointiyksikön opiskelijat: Tämän opintojakson voi suorittaa kun, Työelämälähtöinen tutkimus ja kehittäminen opintojakso on suoritettu.
Muut alat: ei edeltävän osaamisen vaatimusta.

Arviointimenetelmät

Moodle alustalle palautettavat oppimistehtävät ja moodle-tentti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti  harjoitustehtäviä.
Verkkotentti on hylätty, kun vastauksista alle 50% on oikein.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on tehnyt harjoitustehtävät hyväksytysti ja saanut verkkotentistä:
- 50-59 % oikein = arvosana 1
- 60-69 % oikein = arvosana 2

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on tehnyt harjoitustehtävät hyväksytysti ja saanut verkkotentistä:
- 70-79 % oikein = arvosana 3
- 80-89 % oikein = arvosana 4

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on tehnyt harjoitustehtävät hyväksytysti ja saanut verkkotentistä:
90-100 % oikein = arvosana 5