Siirry suoraan sisältöön

Laadullinen tutkimus ja kirjallisuuskatsaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CW99-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2024 - 30.04.2025

Ajoitus

02.09.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK

Opettaja

  • Tuija Rinkinen
  • Emilia Laapio-Rapi

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Muotoiluinstituutti
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • LLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
  • TLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Teknologiayksikkö

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Suoritettuaan Laadullinen tutkimusmenetelmä ja kirjallisuuskatsaus 5 op opintojakson, opiskelija osaa:


- suunnitella laadullisen tutkimuksen tutkimusasetelman ja arvioida sen merkityksen tutkimuksen luotettavuudelle

- soveltaa laadullisen tutkimuksen tiedonkeruu- ja analyysimenetelmiä työelämän ilmiöiden ja ongelmien ratkaisuun

- arvioida tutkijan roolia ja vastuuta laadullisen tutkimuksen luotettavuuden näkökulmasta

- toteuttaa ja kuvata tiedonhaun osana kirjallisuuskatsausta ja sen prosessia

- arvioida löytämiensä lähteiden laatua ja käytettävyyttä sekä soveltaa kirjallisuuskatsauksen tuloksia omaan toimintaympäristöön.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteututetaan kokonaan verkossa ja opiskelija voi aloittaa opinnot hänelle sopivana ajankohtana. Ilmoittatuminen on auki 30.4.2025 asti ja opintojakson voi suorittaa 2.9.2024-31.5.2025 välisenä aikana.
Opiskelu tapahtuu Moodle-alustalla, jossa on oppimisen tueksi erilaista materiaalia ja oppimistehtäviä. Oppimisen tueksi pidetään vapaaehtoisia ZOOM ohjauksia kolmen viikon välein 3.9.2024 alkaen klo 15.00-16.00. Tarkemmat tiedot löytyy Moodlesta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.  E-kirja Primossa 
Puusa, A., Juuti,P. & Aaltio, I. 2020.  Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Helsinki: Gaudeamus. E-kirja Primossa.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino. E-kirja Primossa.
SalminenA. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuukatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja.
Stolt, M., Axelin, A., & Suhonen, R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja sarja A73. 2. korjattu painos. Turku: Juvenes Print. Saatavana LUT_kirjastosta.

Muu materiaali löytyy moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Muita valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Oppimisympäristö

Moodle ja ZOOM tapaamiset.

Sisältö

Tiedonhaku ja sen suunnitelu
Lähteiden laadun arviointi
Laadullisen tutkimuksen prosessi ja tiedonkeruu
Laadullinen aineiston analyysi
Laadullisen tutkimuksen eettisyyden ja luotettavuuden tarkastelun erityispiirteet

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Hyvinvointiyksikön opiskelijat: Tämän opintojakson voi suorittaa kun, Työelämälähtöinen tutkimus ja kehittäminen opintojakso on suoritettu.
Muut alat: ei edeltävän osaamisen vaatimusta.

Arviointimenetelmät

Moodle alustalle palautettavat oppimistehtävät ja moodle-tentti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti  harjoitustehtäviä.
Verkkotentti on hylätty, kun vastauksista alle 50% on oikein.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on tehnyt harjoitustehtävät hyväksytysti ja saanut verkkotentistä:
- 50-59 % oikein = arvosana 1
- 60-69 % oikein = arvosana 2

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on tehnyt harjoitustehtävät hyväksytysti ja saanut verkkotentistä:
- 70-79 % oikein = arvosana 3
- 80-89 % oikein = arvosana 4

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on tehnyt harjoitustehtävät hyväksytysti ja saanut verkkotentistä:
90-100 % oikein = arvosana 5