KaupunkimuotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: YM00CI24
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ottaa huomioon julkisen sektorin tehtävän sekä sen toimintatapojen ja -ympäristön vaatimukset julkiseen sektoriin liittyvissä suunnitteluprosessissa
- käyttää julkisen toimintaympäristön vaatimia erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä
- analysoida kunta-alan palvelujen ja ympäristön kehittämisen kannalta olennaista tietoa
- toteuttaa vuorovaikutusta edistävää, osallistavaa ja joukkoistavaa suunnittelua kunta-alan toimintaympäristössä
- käyttää prosessien läpiviemisessä empaattista muotoilua ja visuaalisuutta vuorovaikutuksen ja kehittämisen tukena
- ottaa suunnitteluprosesseissa huomioon julkisen kaupunkitilan ja esineympäristön erityispiirteitä (esim. esteettömyys, turvallisuus, kaavoitus, hankinnat).
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 16.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Sara Ikävalko
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLPRYKUVA24SKuvataiteen koulutus (YAMK) 24S Lappeenranta
-
MLTIYMUAS24SMuotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ottaa huomioon julkisen sektorin tehtävän sekä sen toimintatapojen ja -ympäristön vaatimukset julkiseen sektoriin liittyvissä suunnitteluprosessissa
- käyttää julkisen toimintaympäristön vaatimia erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä
- analysoida kunta-alan palvelujen ja ympäristön kehittämisen kannalta olennaista tietoa
- toteuttaa vuorovaikutusta edistävää, osallistavaa ja joukkoistavaa suunnittelua kunta-alan toimintaympäristössä
- käyttää prosessien läpiviemisessä empaattista muotoilua ja visuaalisuutta vuorovaikutuksen ja kehittämisen tukena
- ottaa suunnitteluprosesseissa huomioon julkisen kaupunkitilan ja esineympäristön erityispiirteitä (esim. esteettömyys, turvallisuus, kaavoitus, hankinnat).
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurkistus Kaupunkimuotoiluun
Tervetuloa YAMK Kaupunkimuotoilun opintojaksolle ! Opintojakso toteutetaan ensisijaisesti etäopetuksena.
1.10.-4.10.2024 Service Design konferenssi.
Helsinki on pullollaan kiinnostavaa kaupunki- ja palvelumuotoilun tapahtumaa Helsingissä lokakuun 1. viikolla. Tämä viikko on lukkaroitu ja varattuna teille vapaaksi näihin tapahtumiin. Tapahtumaviikko on VAPAAEHTOINEN. Osallistukaa halutessanne. ;)
Opintojakso alkaa ennakkotehtävillä. Kontaktiopetus käynnistyy torstaina 10.10.2024 klo 9-16, Zoomissa.
Läsnäolo Zoomissa on välttämätöntä (to 10.10., pe 11.10., to 31.10 ja pe 1.11.2024 ) opintojakson suorittamiselle. Opinnot perustuvat luentoihin, aktiiviseen reflektioon ja tiimityöskentelyyn.
---
Agenda opintojaksolle
Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä. Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa?
Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen kaupunkimuotoilu on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä. Opintojakson tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa. Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla.
Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii siis käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä. Kaupunkimuotoilu on pitkälti kaupunkiajattelua. Tämä pohjaa Design Thinking tematiikkaan.
Kaupungit ovat monitahoisia kokonaisuuksia. Suunnittelussa tulisi huomioida kokonaisvaltaisesti rakennettu ympäristö, palvelut sekä kaupungin strategia. Tässä kokonaiskuvassa tulee esiin muotoilijan holistinen rooli. Muotoilija toimii kaupunkisuunnittelussa kaupunkilaisten kuuntelijana, yhteiskehittämisen fasilitaattorina kommunikoiden eri sidosryhmien kanssa. Yhtenä oleellisempana tehtävänä on tuoda
näkyväksi eri tahojen tarpeet ja toiveet oman elinympäristön ja palveluympäristön kehittämiseksi. Näillä keinoin rakennamme myös alueiden identiteettiä. Kaupunkimuotoilja katsoo kaupunkia holistisesti, kokonaisvaltaisesti, yli sektorirajojen. Kaupinkimuotoilun ydintehtävä on kohdata, tutkia ja analysoida. Sekä Luoda synteesi.
Ajattelun lisäksi kaupunkimuotoilu on myös tekoja ja konkretiaa. Kaupunkimuotoilu nojaa vahvasti tulevaisuuksiin ja pyrkii konkretisoimaan tulevaisuuskuvia. Luomme visioita, strategioita ja konsepteja laadukkaan kaupunkikokemuksen saavuttamiseksi.
Ihmislähtöinen suunnittelu on keskeinen osa elävän, turvallisen, kestävän ja terveellisen kaupungin toteuttamista. Tällä opintojaksolla kurkistamme ihmislähtöiseen kaupunkikehittämiseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen muotoilun viitekehyksestä.
- Opintojaksolla kurkistetaan kaupunkimuotoilun perusteisiin
- Muotoilulähtöisten suunnittelumenetelmien, luentojen, vierailujen ja itsenäisten kokeilujen keinoin tutustutaan konkreettisiin kaupunkimuotoiluprojekteihin
-Perehdymme kaupunkiympäristön ja julkisten palvelujen haasteisiin ja kehittämistarpeisiin ja etsitään niihin ratkaisuja yhdessä julkisen sektorin edustajien, asiaan liittyvien sidosryhmien ja asiantuntijaluennoitsijoiden kanssa.
Tätä suunnittelukokonaisuutta kutsutaan kaupunkimuotoiluksi.
Ajoitus ja läsnäolo
Kaupunkimuotoilun opintojakso on 5 op. eli opiskelijan aikaresursseja on käytettävissä 137 tuntia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalia löydät opintojakson Moodel-sivulta.
Opintojakso sisältää ennakkotehtäviä, ryhmätyötehtäviä ja itsenäisiä tehtäviä.
Kirjallisuus:
1. Oman kotikaupungin strategia
2. Ihmisten kaupunki / Cities for People, Jan Gehl
Lehteile Ihmisten kaupunki teos opintojakson aikana.
Teos toimii teoriana keskusteluille ja opintojakson tehtäville.
3.Kuuntele ennen opintojakson alkua Yle Areenasta "Demokratiaongelma" nimisen
sarjan jakso - Miksi kansalaisten osallistaminen on Suomessa niin vaikeaa?
Kesto 55 min.
Suosittelen koko sarjaa.
Ennakkotehtävät
1.Yhdyskuntasuunnittelun teorioiden kehitys ja asukkaiden osallistumisen tarkoitus
PIA BÄCKLUND & RAINE MÄNTYSALO
Lue Bäcklundin ja Mäntysalon artikkelista sivut 20-26, joissa käsitellään neljää suunnitteluteoriaa. Pohdi, havaitsetko näistä merkkejä omassa työssäsi ja valmistaudu keskustelemaan niistä jaksolla muiden opiskelijoiden kanssa.
Ennakkotehtävä ei edellytä palautuksia, vaan suoritus tulee hyväksytyksi osallistumalla aktiivisesti keskusteluun jaksolla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjallinen analyysi todellisesta kaupunkimuotoilun hankkeessa ja siinä käytetyistä osallistavan suunnittelun menettelytavoista ja tuloksista.
Työelämäyhteistyö
Muotoilulähtöisten sunnittelumenetelmien, kokeilujen ja nopeiden prototypointien keinoin toteutetaan konkreettinen kaupunkimuotoiluprojekti.
-projektin avulla perehdytään kaupunkiympäristön ja julkisten palvelujen haasteisiin ja kehittämistarpeisiin ja etsitään niihin ratkaisuja yhdessä julkisen sektorin edustajien, asiaan liittyvien sidosryhmien ja asiantuntijaluennoitsijoiden kanssa.
Toteutus ja arviointi
Toteutus: Lähiopetus& kenttätyö ( SDN konferenssi & paljon kiinnostavaa tapahtumaa Helsingossä lokakuun 1. viikolla ), luennot ja ryhmätyöt etäopetus / etätyöskentelynä verkossa, itsenäinen työskentely, verkottunut yhteistyö hankkeen sidosryhmien kanssa.
Menetelmät: luennot, itsenäisesti tehtävät harjoitustehtävät, ryhmän ja tilaajan kanssa tuotettava projektityö, tehtävien raportointi ja esittely
Oppimisympäristö
Etätyöskentely, Kenttätyö sidosryhmien kohteissa, LAB korkeakoulu, mahdolliset vierailut ja seminaarit, sekä erilaiset verkkoympäristöt.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suomeksi
Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle. n. 150 tuntia.
Sisältö
Löytyy Moodlesta.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Muotoilun perusteet ja Palvelumuotoilun perusteet.
Käyttäjälähtöisen suunnittelun opintoja voi käydä samanaikaisesti.
Arviointimenetelmät
Lehtorin arviointi, itse- ja ryhmäarviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä.
Tarkastelun kohteena ovat opintojakson aikainen projektityöskentely, opiskelijan työnosuus ja työote projektissa. Kurssin ja oppisisällön reflektointi.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja myös arvotietoisesti
osaa rakentaa yhteistyösuhteita
osaa johtaa erilaisia prosesseja
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
osaa toimia ja viestiä monialaisissa alueellisissa ja kansallisissa kehittämisverkostoissa
osaa etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämistoimintaan
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa toimia kehittämishankkeessa vaativassa tehtävässä yrittäjämäisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
osaa kehittää ja uudistaa arvoa tuottavia palveluja
osaa toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa tilanteissa ja verkostoissa
osaa johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
21.10.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Sara Ikävalko
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLPRYKUVA23SKuvataiteen koulutus (YAMK) 23S Lappeenranta
-
MLTIYMUAS23SMuotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 23S Lahti
-
MLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ottaa huomioon julkisen sektorin tehtävän sekä sen toimintatapojen ja -ympäristön vaatimukset julkiseen sektoriin liittyvissä suunnitteluprosessissa
- käyttää julkisen toimintaympäristön vaatimia erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä
- analysoida kunta-alan palvelujen ja ympäristön kehittämisen kannalta olennaista tietoa
- toteuttaa vuorovaikutusta edistävää, osallistavaa ja joukkoistavaa suunnittelua kunta-alan toimintaympäristössä
- käyttää prosessien läpiviemisessä empaattista muotoilua ja visuaalisuutta vuorovaikutuksen ja kehittämisen tukena
- ottaa suunnitteluprosesseissa huomioon julkisen kaupunkitilan ja esineympäristön erityispiirteitä (esim. esteettömyys, turvallisuus, kaavoitus, hankinnat).
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurkistus Kaupunkimuotoiluun
Tervetuloa YAMK Kaupunkimuotoilun opintojaksolle ! Koronatilanteen tähden opintojakso toteutetaan ensisijaisesti etäopetuksena.
Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä. Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa?
Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen kaupunkimuotoilu on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä. Opintojakson tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa. Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla.
Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii siis käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä. Kaupunkimuotoilu on pitkälti kaupunkiajattelua. Tämä pohjaa Design Thinking tematiikkaan.
Kaupungit ovat monitahoisia kokonaisuuksia. Suunnittelussa tulisi huomioida kokonaisvaltaisesti rakennettu ympäristö, palvelut sekä kaupungin strategia. Tässä kokonaiskuvassa tulee esiin muotoilijan holistinen rooli. Muotoilija toimii kaupunkisuunnittelussa kaupunkilaisten kuuntelijana, yhteiskehittämisen fasilitaattorina kommunikoiden eri sidosryhmien kanssa. Yhtenä oleellisempana tehtävänä on tuoda
näkyväksi eri tahojen tarpeet ja toiveet oman elinympäristön ja palveluympäristön kehittämiseksi. Näillä keinoin rakennamme myös alueiden identiteettiä. Kaupunkimuotoilja katsoo kaupunkia holistisesti, kokonaisvaltaisesti, yli sektorirajojen. Kaupinkimuotoilun ydintehtävä on kohdata, tutkia ja analysoida. Sekä Luoda synteesi.
Ajattelun lisäksi kaupunkimuotoilu on myös tekoja ja konkretiaa. Kaupunkimuotoilu nojaa vahvasti tulevaisuuksiin ja pyrkii konkretisoimaan tulevaisuuskuvia. Luomme visioita, strategioita ja konsepteja laadukkaan kaupunkikokemuksen saavuttamiseksi.
Ihmislähtöinen suunnittelu on keskeinen osa elävän, turvallisen, kestävän ja terveellisen kaupungin toteuttamista. Tällä opintojaksolla kurkistamme ihmislähtöiseen kaupunkikehittämiseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen muotoilun viitekehyksestä.
- Opintojaksolla kurkistetaan kaupunkimuotoilun perusteisiin
- Muotoilulähtöisten suunnittelumenetelmien, luentojen, vierailujen ja itsenäisten kokeilujen keinoin tutustutaan konkreettisiin kaupunkimuotoiluprojekteihin
-Perehdymme kaupunkiympäristön ja julkisten palvelujen haasteisiin ja kehittämistarpeisiin ja etsitään niihin ratkaisuja yhdessä julkisen sektorin edustajien, asiaan liittyvien sidosryhmien ja asiantuntijaluennoitsijoiden kanssa.
Tätä suunnittelukokonaisuutta kutsutaan kaupunkimuotoiluksi.
Ajoitus ja läsnäolo
Kaupunkimuotoilun opintojakso on 5 op. eli opiskelijan aikaresursseja on käytettävissä 137 tuntia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalia löydät opintojakson Moodel-sivulta.
Kirjallisuus:
1. Oman kotikaupungin strategia
2. Ihmisten kaupunki / Cities for People, Jan Gehl
Lehteile Ihmisten kaupunki teos opintojakson aikana.
Teos toimii teoriana keskusteluille ja opintojakson tehtäville.
3.Kuuntele ennen opintojakson alkua Yle Areenasta "Demokratiaongelma" nimisen
sarjan jakso - Miksi kansalaisten osallistaminen on Suomessa niin vaikeaa?
Kesto 55 min.
Suosittelen koko sarjaa.
Ennakkotehtävät
1.Yhdyskuntasuunnittelun teorioiden kehitys ja asukkaiden osallistumisen tarkoitus
PIA BÄCKLUND & RAINE MÄNTYSALO
Lue Bäcklundin ja Mäntysalon artikkelista sivut 20-26, joissa käsitellään neljää suunnitteluteoriaa. Pohdi, havaitsetko näistä merkkejä omassa työssäsi ja valmistaudu keskustelemaan niistä jaksolla muiden opiskelijoiden kanssa.
Ennakkotehtävä ei edellytä palautuksia, vaan suoritus tulee hyväksytyksi osallistumalla aktiivisesti keskusteluun jaksolla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjallinen analyysi todellisesta kaupunkimuotoilun hankkeessa ja siinä käytetyistä osallistavan suunnittelun menettelytavoista ja tuloksista.
Työelämäyhteistyö
Muotoilulähtöisten sunnittelumenetelmien, kokeilujen ja nopeiden prototypointien keinoin toteutetaan konkreettinen kaupunkimuotoiluprojekti.
-projektin avulla perehdytään kaupunkiympäristön ja julkisten palvelujen haasteisiin ja kehittämistarpeisiin ja etsitään niihin ratkaisuja yhdessä julkisen sektorin edustajien, asiaan liittyvien sidosryhmien ja asiantuntijaluennoitsijoiden kanssa.
Toteutus ja arviointi
Toteutus: Lähiopetus, etäopetus verkossa, itsenäinen työskentely, verkottunut yhteistyö hankkeen sidosryhmien kanssa.
Menetelmät: luennot, itsenäisesti tehtävät harjoitustehtävät, ryhmän ja tilaajan kanssa tuotettava projektityö, tehtävien raportointi ja esittely
Oppimisympäristö
Etätyöskentely, Kenttätyö sidosryhmien kohteissa, LAB korkeakoulu, mahdolliset vierailut ja seminaarit, sekä erilaiset verkkoympäristöt.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suomeksi
Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle. n. 150 tuntia.
Sisältö
Löytyy Moodlesta.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Muotoilun perusteet ja Palvelumuotoilun perusteet.
Käyttäjälähtöisen suunnittelun opintoja voi käydä samanaikaisesti.
Arviointimenetelmät
Lehtorin arviointi, itse- ja ryhmäarviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä.
Tarkastelun kohteena ovat opintojakson aikainen projektityöskentely, opiskelijan työnosuus ja työote projektissa. Kurssin ja oppisisällön reflektointi.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja myös arvotietoisesti
osaa rakentaa yhteistyösuhteita
osaa johtaa erilaisia prosesseja
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
osaa toimia ja viestiä monialaisissa alueellisissa ja kansallisissa kehittämisverkostoissa
osaa etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämistoimintaan
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa toimia kehittämishankkeessa vaativassa tehtävässä yrittäjämäisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
osaa kehittää ja uudistaa arvoa tuottavia palveluja
osaa toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa tilanteissa ja verkostoissa
osaa johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoiluajattelu ja muotoilujohtaminen (2022)
Opettaja
- Sara Ikävalko
Vastuuopettaja
Eija Mustonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMUOJO22SMuotoiluajattelu ja muotoilujohtaminen (YAMK) 22S Lahti
-
MLTIYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Muotoiluinstituutti, Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ottaa huomioon julkisen sektorin tehtävän sekä sen toimintatapojen ja -ympäristön vaatimukset julkiseen sektoriin liittyvissä suunnitteluprosessissa
- käyttää julkisen toimintaympäristön vaatimia erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä
- analysoida kunta-alan palvelujen ja ympäristön kehittämisen kannalta olennaista tietoa
- toteuttaa vuorovaikutusta edistävää, osallistavaa ja joukkoistavaa suunnittelua kunta-alan toimintaympäristössä
- käyttää prosessien läpiviemisessä empaattista muotoilua ja visuaalisuutta vuorovaikutuksen ja kehittämisen tukena
- ottaa suunnitteluprosesseissa huomioon julkisen kaupunkitilan ja esineympäristön erityispiirteitä (esim. esteettömyys, turvallisuus, kaavoitus, hankinnat).
Arviointiasteikko
1-5