Siirry suoraan sisältöön

Kaupunkimuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: YM00CI24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

21.10.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen, YAMK

Opettaja

  • Sara Ikävalko

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLPRYKUVA23S
    Kuvataiteen koulutus (YAMK) 23S Lappeenranta
  • MLTIYMUAS23S
    Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 23S Lahti
  • MLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ottaa huomioon julkisen sektorin tehtävän sekä sen toimintatapojen ja -ympäristön vaatimukset julkiseen sektoriin liittyvissä suunnitteluprosessissa
- käyttää julkisen toimintaympäristön vaatimia erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä
- analysoida kunta-alan palvelujen ja ympäristön kehittämisen kannalta olennaista tietoa
- toteuttaa vuorovaikutusta edistävää, osallistavaa ja joukkoistavaa suunnittelua kunta-alan toimintaympäristössä
- käyttää prosessien läpiviemisessä empaattista muotoilua ja visuaalisuutta vuorovaikutuksen ja kehittämisen tukena
- ottaa suunnitteluprosesseissa huomioon julkisen kaupunkitilan ja esineympäristön erityispiirteitä (esim. esteettömyys, turvallisuus, kaavoitus, hankinnat).

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurkistus Kaupunkimuotoiluun

Tervetuloa YAMK Kaupunkimuotoilun opintojaksolle ! Koronatilanteen tähden opintojakso toteutetaan ensisijaisesti etäopetuksena.

Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä. Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa?

Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen kaupunkimuotoilu on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä. Opintojakson tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa. Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla.

Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii siis käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä. Kaupunkimuotoilu on pitkälti kaupunkiajattelua. Tämä pohjaa Design Thinking tematiikkaan.

Kaupungit ovat monitahoisia kokonaisuuksia. Suunnittelussa tulisi huomioida kokonaisvaltaisesti rakennettu ympäristö, palvelut sekä kaupungin strategia. Tässä kokonaiskuvassa tulee esiin muotoilijan holistinen rooli. Muotoilija toimii kaupunkisuunnittelussa kaupunkilaisten kuuntelijana, yhteiskehittämisen fasilitaattorina kommunikoiden eri sidosryhmien kanssa. Yhtenä oleellisempana tehtävänä on tuoda
näkyväksi eri tahojen tarpeet ja toiveet oman elinympäristön ja palveluympäristön kehittämiseksi. Näillä keinoin rakennamme myös alueiden identiteettiä. Kaupunkimuotoilja katsoo kaupunkia holistisesti, kokonaisvaltaisesti, yli sektorirajojen. Kaupinkimuotoilun ydintehtävä on kohdata, tutkia ja analysoida. Sekä Luoda synteesi.

Ajattelun lisäksi kaupunkimuotoilu on myös tekoja ja konkretiaa. Kaupunkimuotoilu nojaa vahvasti tulevaisuuksiin ja pyrkii konkretisoimaan tulevaisuuskuvia. Luomme visioita, strategioita ja konsepteja laadukkaan kaupunkikokemuksen saavuttamiseksi.

Ihmislähtöinen suunnittelu on keskeinen osa elävän, turvallisen, kestävän ja terveellisen kaupungin toteuttamista. Tällä opintojaksolla kurkistamme ihmislähtöiseen kaupunkikehittämiseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen muotoilun viitekehyksestä.

- Opintojaksolla kurkistetaan kaupunkimuotoilun perusteisiin

- Muotoilulähtöisten suunnittelumenetelmien, luentojen, vierailujen ja itsenäisten kokeilujen keinoin tutustutaan konkreettisiin kaupunkimuotoiluprojekteihin

-Perehdymme kaupunkiympäristön ja julkisten palvelujen haasteisiin ja kehittämistarpeisiin ja etsitään niihin ratkaisuja yhdessä julkisen sektorin edustajien, asiaan liittyvien sidosryhmien ja asiantuntijaluennoitsijoiden kanssa.

Tätä suunnittelukokonaisuutta kutsutaan kaupunkimuotoiluksi.

Ajoitus ja läsnäolo

Kaupunkimuotoilun opintojakso on 5 op. eli opiskelijan aikaresursseja on käytettävissä 137 tuntia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalia löydät opintojakson Moodel-sivulta.
Kirjallisuus:

1. Oman kotikaupungin strategia

2. Ihmisten kaupunki / Cities for People, Jan Gehl
Lehteile Ihmisten kaupunki teos opintojakson aikana.
Teos toimii teoriana keskusteluille ja opintojakson tehtäville.

3.Kuuntele ennen opintojakson alkua Yle Areenasta "Demokratiaongelma" nimisen
sarjan jakso - Miksi kansalaisten osallistaminen on Suomessa niin vaikeaa?
Kesto 55 min.
Suosittelen koko sarjaa.



Ennakkotehtävät

1.Yhdyskuntasuunnittelun teorioiden kehitys ja asukkaiden osallistumisen tarkoitus
PIA BÄCKLUND & RAINE MÄNTYSALO

Lue Bäcklundin ja Mäntysalon artikkelista sivut 20-26, joissa käsitellään neljää suunnitteluteoriaa. Pohdi, havaitsetko näistä merkkejä omassa työssäsi ja valmistaudu keskustelemaan niistä jaksolla muiden opiskelijoiden kanssa.

Ennakkotehtävä ei edellytä palautuksia, vaan suoritus tulee hyväksytyksi osallistumalla aktiivisesti keskusteluun jaksolla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjallinen analyysi todellisesta kaupunkimuotoilun hankkeessa ja siinä käytetyistä osallistavan suunnittelun menettelytavoista ja tuloksista.

Työelämäyhteistyö

Muotoilulähtöisten sunnittelumenetelmien, kokeilujen ja nopeiden prototypointien keinoin toteutetaan konkreettinen kaupunkimuotoiluprojekti.

-projektin avulla perehdytään kaupunkiympäristön ja julkisten palvelujen haasteisiin ja kehittämistarpeisiin ja etsitään niihin ratkaisuja yhdessä julkisen sektorin edustajien, asiaan liittyvien sidosryhmien ja asiantuntijaluennoitsijoiden kanssa.

Toteutus ja arviointi
Toteutus: Lähiopetus, etäopetus verkossa, itsenäinen työskentely, verkottunut yhteistyö hankkeen sidosryhmien kanssa.
Menetelmät: luennot, itsenäisesti tehtävät harjoitustehtävät, ryhmän ja tilaajan kanssa tuotettava projektityö, tehtävien raportointi ja esittely

Oppimisympäristö

Etätyöskentely, Kenttätyö sidosryhmien kohteissa, LAB korkeakoulu, mahdolliset vierailut ja seminaarit, sekä erilaiset verkkoympäristöt.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suomeksi
Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle. n. 150 tuntia.

Sisältö

Löytyy Moodlesta.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Muotoilun perusteet ja Palvelumuotoilun perusteet.
Käyttäjälähtöisen suunnittelun opintoja voi käydä samanaikaisesti.

Arviointimenetelmät

Lehtorin arviointi, itse- ja ryhmäarviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä.

Tarkastelun kohteena ovat opintojakson aikainen projektityöskentely, opiskelijan työnosuus ja työote projektissa. Kurssin ja oppisisällön reflektointi.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja myös arvotietoisesti
osaa rakentaa yhteistyösuhteita
osaa johtaa erilaisia prosesseja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

osaa toimia ja viestiä monialaisissa alueellisissa ja kansallisissa kehittämisverkostoissa
osaa etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämistoimintaan
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa toimia kehittämishankkeessa vaativassa tehtävässä yrittäjämäisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
osaa kehittää ja uudistaa arvoa tuottavia palveluja
osaa toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa tilanteissa ja verkostoissa
osaa johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa