Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöisten kuntoutus- ja liikuntapalveluiden muotoiluLaajuus (5 op)

Tunnus: YH00CE06

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija

• osaa käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

• osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen

• osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

29.01.2025 - 17.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Minna Mukka
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYKUNLI24SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija

• osaa käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

• osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen

• osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu 100% verkko-opintoina. Opetus sisältää luentoja ja yhteistyöskentelyä verkossa sekä tiimityöskentelyä aihepiiriin liittyvän kehittämistehtävän parissa. Lähiopetus tapahtuu ZOOMissa ja tähän linkki kurssin Moodle-sivuilla. Opintojakson suorittaminen vaatii sitoutumista tiimityöskentelyyn verkkotapaamisten välillä.

Opintojakson aikana tiimi valitsee kehittämiskohteen kuntoutuksen, liikunnan tai hyvinvoinnin teemaan liittyen,jota kehitetään palvelumuoitoilun menetelmiä hyödyntäen. Aihe tulee olla perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehitystarpeisiin pohjautuen.

Kurssi alkaa alkutentillä, joka avautuu opintojakson Moodle-sivuille 29.1 klo 00.01 ja sulkeutuu 2.2 klo 23.59. Voit tehdä alkutentin haluamanasi ajankohtana kyseisenä ajanjaksona. Tentti on henkilökohtainen ja se arvioidaan asteikolla (hylätty)1-5.

Alkutenttiin tuleva kirjallisuus: Tuulaniemi, Juha. 2011 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.

Ajoitus ja läsnäolo

29.1-2.2 Alkutentti auki Moodlessa

3.2. klo 15.30-18 Verkkotyöpaja

12.2 klo 15-16 vapaahetoinen ohjausaika

19.2 klo 15.30-17.30 Verkkotyöpaja

5.3 klo 15-16 vapaaehtoinen ohjausaika

24.3 klo 15-16 vapaaehtoinen ohjausaika

17.04.2024 klo 15-20 Verkkotyöpaja / Kehittämistehtävien esitykset

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tuulaniemi, Juha. 2011 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.

Muu opintojaksolla ilmoitettu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Oppimisympäristö

100% verkkototeutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27= 135h

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt seuraaviin teemoihin:

- käyttäjälähtöinen palvelumuotoiluprosessi

- palvelumuotoilun menetelmät ja niiden soveltaminen kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristöihin

- palvelumuotoiluprosessin arviointi

Osaamistavoitteet:
Opiskelija:
- tuntee käyttäjälähtöisen palvelumuotoiluprosessin
- osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
- osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kurssi soveltuu sosiaali,- terveys tai liikunta-alan YAMK -opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Alkutentti ( 1-5)
Kehittämistehtävä (1-5)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttävän arvosanan osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alaan liittyvän aiheen

- osaa rajata aihetta

- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen
kehittämisessä työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali,- terveys- tai liikunta-alalla

- hyödyntää palvelumuotoilua organisaation tai alan toiminnan kehittämisessä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alalle hyvin sopivan aiheen

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi

- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi käyttämiään menetelmiä.

- hyödyntää perustellen palvelumuotoilua organisaation ja alan toiminnan kehittämisessä.

- esittää käyttäjälähtöisiä ratkaisuja palvelun parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa valita alalle ajankohtaisen, innovatiivisen ja vaativan aiheen.

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja
alan kehitystarpeisiin pohjautuen.

- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä.

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.

- kehittää tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali,- terveys tai liikunta-alan käyttäjälähtöisiä prosesseja palvelumuotoilun menetelmin.

- esittää innovatiivisia ratkaisuja palvelun parantamiseksi.

- osaa reflektoida aihetta syvällisesti ja monipuolisesti suhteessa alaansa.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 10.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 150

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Piritta Hannonen
  • Minna Mukka
Opetusryhmät
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
  • HLTIYKUNLI23SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
  • Seminaari
  • Verkkotyöpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija

• osaa käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

• osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen

• osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu 100% verkko-opintoina. Opetus sisältää luentoja ja yhteistyöskentelyä verkossa sekä ryhmätyöskentelyä aihepiiriin liittyvän kehittämistehtävän parissa. Lähiopetus tapahtuu ZOOMissa ja tähän linkki kurssin Moodle-sivuilla.

Kurssin aikana pienryhmä valitsee kehittämiskohteen kuntoutuksen, liikunnan tai hyvinvoinnin teemaan liittyen,jota kehitetään palvelumuoitoilun menetelmiä hyödyntäen. Aihe tulee olla perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehitystarpeisiin pohjautuen.

Kurssi alkaa alkutentillä, joka avautuu opintojakson Moodle-sivuille 8.1.2024 klo 00.01 ja sulkeutuu 30.1 klo 23.59. Voit tehdä alkutentin haluamanasi ajankohtana kyseisenä ajanjaksona.

Alkutenttiin tuleva kirjallisuus: Tuulaniemi, Juha. 2011 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.

Ajoitus ja läsnäolo

08 - 30.1.2024 alkutentti auki Moodlessa.

31.1.2024 klo 15.30-18 Verkkotyöpaja
14.2.2024klo 15.30-17.30 Verkkotyöpaja
10.04.2024 klo 15-19 Verkkotyöpaja / Kehittämistehtävien esitykset

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tuulaniemi, Juha. 2011 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.

Muu opintojaksolla ilmoitettu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Oppimisympäristö

100% verkkototeutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27= 135h

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt seuraaviin teemoihin:

- käyttäjälähtöinen palvelumuotoiluprosessi

- palvelumuotoilun menetelmät ja niiden soveltaminen kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristöihin

- palvelumuotoiluprosessin arviointi

Osaamistavoitteet:
Opiskelija:
- tuntee käyttäjälähtöisen palvelumuotoiluprosessin
- osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
- osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kurssi soveltuu sosiaali,- terveys tai liikunta-alan YAMK -opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Alkutentti ( hyv-hyl)
Kehittämistehtävä (1-5)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttävän arvosanan osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alaan liittyvän aiheen

- osaa rajata aihetta

- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen
kehittämisessä työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali,- terveys- tai liikunta-alalla

- hyödyntää palvelumuotoilua organisaation tai alan toiminnan kehittämisessä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alalle hyvin sopivan aiheen

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi

- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi käyttämiään menetelmiä.

- hyödyntää perustellen palvelumuotoilua organisaation ja alan toiminnan kehittämisessä.

- esittää käyttäjälähtöisiä ratkaisuja palvelun parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa valita alalle ajankohtaisen, innovatiivisen ja vaativan aiheen.

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja
alan kehitystarpeisiin pohjautuen.

- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä.

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.

- kehittää tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali,- terveys tai liikunta-alan käyttäjälähtöisiä prosesseja palvelumuotoilun menetelmin.

- esittää innovatiivisia ratkaisuja palvelun parantamiseksi.

- osaa reflektoida aihetta syvällisesti ja monipuolisesti suhteessa alaansa.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

23.01.2023 - 17.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 150

Opettaja
  • LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI
  • Minna Mukka
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYKUNLI22SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 22SV Lahti
  • HLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija

• osaa käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

• osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen

• osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu 100% verkko-opintoina. Verkkotapaamisissa läsnäolovelvoite. Opetus sisältää luentoja ja yhteistyöskentelyä verkossa sekä itsenäistä työskentely aihepiiriin liittyvän kehittämistehtävän parissa. Lähiopetus tapahtuu ZOOMissa ja tähän linkki kurssin Moodle-sivuilla.

Kurssin aikana valitset kehittämiskohteen kuntoutuksen ja liikunnan teemaan liittyen, jonka pyrit ratkaisemaan palvelumuoitoilun menetelmiä hyödyntäen. Aihe tulee olla perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehitystarpeisiin pohjautuen.

Kurssi alkaa alkutentillä, joka avautuu opintojakson Moodle-sivuille 23.1 klo 8 ja sulkeutuu 29.1 klo 23.59. Voit tehdä alkutentin haluamanasi ajankohtana kyseisenä ajankohtana.

Alkutenttiin tuleva kirjallisuus: Tuulaniemi, Juha. 2013 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.

Ajoitus ja läsnäolo

23-29.1.2023 alkutentti auki Moodlessa.

30.1.2023 klo 15.30-18 Verkkotyöpaja
7.3.2023 klo 15.30-17.30 Verkkotyöpaja
27.3.2023 klo 15.30-17.30 Verkkotyöpaja

Verkkotyöpajoissa läsnäolovelvoite.

16.4.2023 Kurssitehtävän palautus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tuulaniemi, Juha. 2013 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.

Muu opintojaksolla ilmoitettu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Oppimisympäristö

100% verkkototeutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27= 135h

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt seuraaviin teemoihin:

- käyttäjälähtöinen palvelumuotoiluprosessi

- palvelumuotoilun menetelmät ja niiden soveltaminen kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristöihin

- palvelumuotoiluprosessin arviointi

Osaamistavoitteet:
Opiskelija:
- tuntee käyttäjälähtöisen palvelumuotoiluprosessin
- osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
- osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kurssi soveltuu sosiaali,- terveys tai liikunta-alan YAMK -opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Alkutentti ( hyv-hyl)
Kehittämistehtävä (1-5)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttävän arvosanan osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alaan liittyvän aiheen

- osaa rajata aihetta

- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen
kehittämisessä työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali,- terveys- tai liikunta-alalla

- hyödyntää palvelumuotoilua organisaation tai alan toiminnan kehittämisessä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alalle hyvin sopivan aiheen

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi

- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi käyttämiään menetelmiä.

- hyödyntää perustellen palvelumuotoilua organisaation ja alan toiminnan kehittämisessä.

- esittää käyttäjälähtöisiä ratkaisuja palvelun parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa valita alalle ajankohtaisen, innovatiivisen ja vaativan aiheen.

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja
alan kehitystarpeisiin pohjautuen.

- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä.

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.

- kehittää tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali,- terveys tai liikunta-alan käyttäjälähtöisiä prosesseja palvelumuotoilun menetelmin.

- esittää innovatiivisia ratkaisuja palvelun parantamiseksi.

- osaa reflektoida aihetta syvällisesti ja monipuolisesti suhteessa alaansa.

Ilmoittautumisaika

22.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

24.01.2022 - 01.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 150

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
  • Minna Mukka
Ryhmät
  • HLPRYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija

• osaa käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

• osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen

• osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutuu 100% verkko-opintoina. Opetus sisältää luentoja ja yhteistyöskentelyä verkossa sekä itsenäistä työskentely aihepiiriin liittyvän kehittämistehtävän parissa. Lähiopetus tapahtuu ZOOMissa ja tähän linkki kurssin Moodle-sivuilla.

Kurssin aikana valitset kehittämiskohteen kuntoutuksen ja liikunnan teemaan liittyen, jonka pyrit ratkaisemaan palvelumuoitoilun menetelmiä hyödyntäen. Aihe tulee olla perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehitystarpeisiin pohjautuen.

Kurssi alkaa alkutentillä, joka on auki kurssin Moodle-sivuilla 24.1.2022 klo 8.00 - 4.2.2022 klo 23.00. Voit tehdä alkutentin haluamanasi ajankohtana.

Alkutenttiin tuleva kirjallisuus: Tuulaniemi, Juha. 2013 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.

Ajoitus ja läsnäolo

24.1 klo 8.00 - 2.2.2022 klo 23.00. Alkutentti auki Moodlessa.

9.2.2022 klo 15.30-18.30 Kurssin aloitus ja teemaan liittyvät luennot ZOOMissa.
2.3.2022 klo 15.30-18.30 Luento ja työskentelyä ZOOMissa.

9.2 ja 2.3 olevat verkkotyöpajat Zoomissa ovat läsnäolovelvoitteisia.

1.4.2022 Kurssitehtävän palautus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tuulaniemi, Juha. 2013 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.

Muu opintojaksolla ilmoitettu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Oppimisympäristö

100% verkkototeutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27= 135h

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt seuraaviin teemoihin:

- käyttäjälähtöinen palvelumuotoiluprosessi

- palvelumuotoilun menetelmät ja niiden soveltaminen kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristöihin

- palvelumuotoiluprosessin arviointi

Osaamistavoitteet:
Opiskelija:
- tuntee käyttäjälähtöisen palvelumuotoiluprosessin
- osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
- osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kurssille hyväksytään 150 opiskelijaa. Kurssi on suunnattu ensisijaisesti LAB-ammattikorkeakoulun, Turun AMK:n, Lapin AMK:n, Savonian, JAMK:n ja SEAMK:n ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Mikäli kurssi ei täyty em. ammattikorkeakoulujen opiskelijoista, paikat täytetään muiden ammattikorkeakoulujen ilmoittatuneilla opiskelijoilla.

Kurssi soveltuu sosiaali,- terveys tai liikunta-alan YAMK opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Alkutentti ( hyv-hyl)
Kehittämistehtävä (1-5)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttävän arvosanan osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alaan liittyvän aiheen

- osaa rajata aihetta

- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen
kehittämisessä työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali,- terveys- tai liikunta-alalla

- hyödyntää palvelumuotoilua organisaation tai alan toiminnan kehittämisessä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alalle hyvin sopivan aiheen

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi

- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi käyttämiään menetelmiä.

- hyödyntää perustellen palvelumuotoilua organisaation ja alan toiminnan kehittämisessä.

- esittää käyttäjälähtöisiä ratkaisuja palvelun parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa valita alalle ajankohtaisen, innovatiivisen ja vaativan aiheen.

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja
alan kehitystarpeisiin pohjautuen.

- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä.

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.

- kehittää tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali,- terveys tai liikunta-alan käyttäjälähtöisiä prosesseja palvelumuotoilun menetelmin.

- esittää innovatiivisia ratkaisuja palvelun parantamiseksi.

- osaa reflektoida aihetta syvällisesti ja monipuolisesti suhteessa alaansa.