Käyttäjälähtöisten kuntoutus- ja liikuntapalveluiden muotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: YH00CE06
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
• osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
• osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
29.01.2025 - 17.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Minna Mukka
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLABYTO24HTäydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
-
HLTIYKUNLI24SVKuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
• osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
• osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu 100% verkko-opintoina. Opetus sisältää luentoja ja yhteistyöskentelyä verkossa sekä tiimityöskentelyä aihepiiriin liittyvän kehittämistehtävän parissa. Lähiopetus tapahtuu ZOOMissa ja tähän linkki kurssin Moodle-sivuilla. Opintojakson suorittaminen vaatii sitoutumista tiimityöskentelyyn verkkotapaamisten välillä.
Opintojakson aikana tiimi valitsee kehittämiskohteen kuntoutuksen, liikunnan tai hyvinvoinnin teemaan liittyen,jota kehitetään palvelumuoitoilun menetelmiä hyödyntäen. Aihe tulee olla perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehitystarpeisiin pohjautuen.
Kurssi alkaa alkutentillä, joka avautuu opintojakson Moodle-sivuille 29.1 klo 00.01 ja sulkeutuu 2.2 klo 23.59. Voit tehdä alkutentin haluamanasi ajankohtana kyseisenä ajanjaksona. Tentti on henkilökohtainen ja se arvioidaan asteikolla (hylätty)1-5.
Alkutenttiin tuleva kirjallisuus: Tuulaniemi, Juha. 2011 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.
Ajoitus ja läsnäolo
29.1-2.2 Alkutentti auki Moodlessa
3.2. klo 15.30-18 Verkkotyöpaja
12.2 klo 15-16 vapaahetoinen ohjausaika
19.2 klo 15.30-17.30 Verkkotyöpaja
5.3 klo 15-16 vapaaehtoinen ohjausaika
24.3 klo 15-16 vapaaehtoinen ohjausaika
17.04.2024 klo 15-20 Verkkotyöpaja / Kehittämistehtävien esitykset
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tuulaniemi, Juha. 2011 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.
Muu opintojaksolla ilmoitettu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Oppimisympäristö
100% verkkototeutus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27= 135h
Sisältö
Opintojaksolla perehdyt seuraaviin teemoihin:
- käyttäjälähtöinen palvelumuotoiluprosessi
- palvelumuotoilun menetelmät ja niiden soveltaminen kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristöihin
- palvelumuotoiluprosessin arviointi
Osaamistavoitteet:
Opiskelija:
- tuntee käyttäjälähtöisen palvelumuotoiluprosessin
- osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
- osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kurssi soveltuu sosiaali,- terveys tai liikunta-alan YAMK -opiskelijoille.
Arviointimenetelmät
Alkutentti ( 1-5)
Kehittämistehtävä (1-5)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttävän arvosanan osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita alaan liittyvän aiheen
- osaa rajata aihetta
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen
kehittämisessä työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali,- terveys- tai liikunta-alalla
- hyödyntää palvelumuotoilua organisaation tai alan toiminnan kehittämisessä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita alalle hyvin sopivan aiheen
- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi käyttämiään menetelmiä.
- hyödyntää perustellen palvelumuotoilua organisaation ja alan toiminnan kehittämisessä.
- esittää käyttäjälähtöisiä ratkaisuja palvelun parantamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita alalle ajankohtaisen, innovatiivisen ja vaativan aiheen.
- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja
alan kehitystarpeisiin pohjautuen.
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä.
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.
- kehittää tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali,- terveys tai liikunta-alan käyttäjälähtöisiä prosesseja palvelumuotoilun menetelmin.
- esittää innovatiivisia ratkaisuja palvelun parantamiseksi.
- osaa reflektoida aihetta syvällisesti ja monipuolisesti suhteessa alaansa.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 10.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 150
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Piritta Hannonen
- Minna Mukka
Opetusryhmät
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
-
HLTIYKUNLI23SVKuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
- Seminaari
- Verkkotyöpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
• osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
• osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu 100% verkko-opintoina. Opetus sisältää luentoja ja yhteistyöskentelyä verkossa sekä ryhmätyöskentelyä aihepiiriin liittyvän kehittämistehtävän parissa. Lähiopetus tapahtuu ZOOMissa ja tähän linkki kurssin Moodle-sivuilla.
Kurssin aikana pienryhmä valitsee kehittämiskohteen kuntoutuksen, liikunnan tai hyvinvoinnin teemaan liittyen,jota kehitetään palvelumuoitoilun menetelmiä hyödyntäen. Aihe tulee olla perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehitystarpeisiin pohjautuen.
Kurssi alkaa alkutentillä, joka avautuu opintojakson Moodle-sivuille 8.1.2024 klo 00.01 ja sulkeutuu 30.1 klo 23.59. Voit tehdä alkutentin haluamanasi ajankohtana kyseisenä ajanjaksona.
Alkutenttiin tuleva kirjallisuus: Tuulaniemi, Juha. 2011 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.
Ajoitus ja läsnäolo
08 - 30.1.2024 alkutentti auki Moodlessa.
31.1.2024 klo 15.30-18 Verkkotyöpaja
14.2.2024klo 15.30-17.30 Verkkotyöpaja
10.04.2024 klo 15-19 Verkkotyöpaja / Kehittämistehtävien esitykset
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tuulaniemi, Juha. 2011 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.
Muu opintojaksolla ilmoitettu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Oppimisympäristö
100% verkkototeutus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27= 135h
Sisältö
Opintojaksolla perehdyt seuraaviin teemoihin:
- käyttäjälähtöinen palvelumuotoiluprosessi
- palvelumuotoilun menetelmät ja niiden soveltaminen kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristöihin
- palvelumuotoiluprosessin arviointi
Osaamistavoitteet:
Opiskelija:
- tuntee käyttäjälähtöisen palvelumuotoiluprosessin
- osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
- osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kurssi soveltuu sosiaali,- terveys tai liikunta-alan YAMK -opiskelijoille.
Arviointimenetelmät
Alkutentti ( hyv-hyl)
Kehittämistehtävä (1-5)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttävän arvosanan osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita alaan liittyvän aiheen
- osaa rajata aihetta
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen
kehittämisessä työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali,- terveys- tai liikunta-alalla
- hyödyntää palvelumuotoilua organisaation tai alan toiminnan kehittämisessä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita alalle hyvin sopivan aiheen
- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi käyttämiään menetelmiä.
- hyödyntää perustellen palvelumuotoilua organisaation ja alan toiminnan kehittämisessä.
- esittää käyttäjälähtöisiä ratkaisuja palvelun parantamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita alalle ajankohtaisen, innovatiivisen ja vaativan aiheen.
- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja
alan kehitystarpeisiin pohjautuen.
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä.
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.
- kehittää tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali,- terveys tai liikunta-alan käyttäjälähtöisiä prosesseja palvelumuotoilun menetelmin.
- esittää innovatiivisia ratkaisuja palvelun parantamiseksi.
- osaa reflektoida aihetta syvällisesti ja monipuolisesti suhteessa alaansa.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
23.01.2023 - 17.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 150
Opettaja
- LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI
- Minna Mukka
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYKUNLI22SVKuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 22SV Lahti
-
HLTIYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
• osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
• osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu 100% verkko-opintoina. Verkkotapaamisissa läsnäolovelvoite. Opetus sisältää luentoja ja yhteistyöskentelyä verkossa sekä itsenäistä työskentely aihepiiriin liittyvän kehittämistehtävän parissa. Lähiopetus tapahtuu ZOOMissa ja tähän linkki kurssin Moodle-sivuilla.
Kurssin aikana valitset kehittämiskohteen kuntoutuksen ja liikunnan teemaan liittyen, jonka pyrit ratkaisemaan palvelumuoitoilun menetelmiä hyödyntäen. Aihe tulee olla perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehitystarpeisiin pohjautuen.
Kurssi alkaa alkutentillä, joka avautuu opintojakson Moodle-sivuille 23.1 klo 8 ja sulkeutuu 29.1 klo 23.59. Voit tehdä alkutentin haluamanasi ajankohtana kyseisenä ajankohtana.
Alkutenttiin tuleva kirjallisuus: Tuulaniemi, Juha. 2013 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.
Ajoitus ja läsnäolo
23-29.1.2023 alkutentti auki Moodlessa.
30.1.2023 klo 15.30-18 Verkkotyöpaja
7.3.2023 klo 15.30-17.30 Verkkotyöpaja
27.3.2023 klo 15.30-17.30 Verkkotyöpaja
Verkkotyöpajoissa läsnäolovelvoite.
16.4.2023 Kurssitehtävän palautus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tuulaniemi, Juha. 2013 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.
Muu opintojaksolla ilmoitettu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Oppimisympäristö
100% verkkototeutus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27= 135h
Sisältö
Opintojaksolla perehdyt seuraaviin teemoihin:
- käyttäjälähtöinen palvelumuotoiluprosessi
- palvelumuotoilun menetelmät ja niiden soveltaminen kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristöihin
- palvelumuotoiluprosessin arviointi
Osaamistavoitteet:
Opiskelija:
- tuntee käyttäjälähtöisen palvelumuotoiluprosessin
- osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
- osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kurssi soveltuu sosiaali,- terveys tai liikunta-alan YAMK -opiskelijoille.
Arviointimenetelmät
Alkutentti ( hyv-hyl)
Kehittämistehtävä (1-5)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttävän arvosanan osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita alaan liittyvän aiheen
- osaa rajata aihetta
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen
kehittämisessä työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali,- terveys- tai liikunta-alalla
- hyödyntää palvelumuotoilua organisaation tai alan toiminnan kehittämisessä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita alalle hyvin sopivan aiheen
- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi käyttämiään menetelmiä.
- hyödyntää perustellen palvelumuotoilua organisaation ja alan toiminnan kehittämisessä.
- esittää käyttäjälähtöisiä ratkaisuja palvelun parantamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita alalle ajankohtaisen, innovatiivisen ja vaativan aiheen.
- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja
alan kehitystarpeisiin pohjautuen.
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä.
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.
- kehittää tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali,- terveys tai liikunta-alan käyttäjälähtöisiä prosesseja palvelumuotoilun menetelmin.
- esittää innovatiivisia ratkaisuja palvelun parantamiseksi.
- osaa reflektoida aihetta syvällisesti ja monipuolisesti suhteessa alaansa.
Ilmoittautumisaika
22.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
24.01.2022 - 01.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 150
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Minna Mukka
Ryhmät
-
HLPRYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
• osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
• osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutuu 100% verkko-opintoina. Opetus sisältää luentoja ja yhteistyöskentelyä verkossa sekä itsenäistä työskentely aihepiiriin liittyvän kehittämistehtävän parissa. Lähiopetus tapahtuu ZOOMissa ja tähän linkki kurssin Moodle-sivuilla.
Kurssin aikana valitset kehittämiskohteen kuntoutuksen ja liikunnan teemaan liittyen, jonka pyrit ratkaisemaan palvelumuoitoilun menetelmiä hyödyntäen. Aihe tulee olla perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehitystarpeisiin pohjautuen.
Kurssi alkaa alkutentillä, joka on auki kurssin Moodle-sivuilla 24.1.2022 klo 8.00 - 4.2.2022 klo 23.00. Voit tehdä alkutentin haluamanasi ajankohtana.
Alkutenttiin tuleva kirjallisuus: Tuulaniemi, Juha. 2013 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.
Ajoitus ja läsnäolo
24.1 klo 8.00 - 2.2.2022 klo 23.00. Alkutentti auki Moodlessa.
9.2.2022 klo 15.30-18.30 Kurssin aloitus ja teemaan liittyvät luennot ZOOMissa.
2.3.2022 klo 15.30-18.30 Luento ja työskentelyä ZOOMissa.
9.2 ja 2.3 olevat verkkotyöpajat Zoomissa ovat läsnäolovelvoitteisia.
1.4.2022 Kurssitehtävän palautus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tuulaniemi, Juha. 2013 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.
Muu opintojaksolla ilmoitettu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Oppimisympäristö
100% verkkototeutus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27= 135h
Sisältö
Opintojaksolla perehdyt seuraaviin teemoihin:
- käyttäjälähtöinen palvelumuotoiluprosessi
- palvelumuotoilun menetelmät ja niiden soveltaminen kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristöihin
- palvelumuotoiluprosessin arviointi
Osaamistavoitteet:
Opiskelija:
- tuntee käyttäjälähtöisen palvelumuotoiluprosessin
- osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
- osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kurssille hyväksytään 150 opiskelijaa. Kurssi on suunnattu ensisijaisesti LAB-ammattikorkeakoulun, Turun AMK:n, Lapin AMK:n, Savonian, JAMK:n ja SEAMK:n ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Mikäli kurssi ei täyty em. ammattikorkeakoulujen opiskelijoista, paikat täytetään muiden ammattikorkeakoulujen ilmoittatuneilla opiskelijoilla.
Kurssi soveltuu sosiaali,- terveys tai liikunta-alan YAMK opiskelijoille.
Arviointimenetelmät
Alkutentti ( hyv-hyl)
Kehittämistehtävä (1-5)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttävän arvosanan osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita alaan liittyvän aiheen
- osaa rajata aihetta
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen
kehittämisessä työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali,- terveys- tai liikunta-alalla
- hyödyntää palvelumuotoilua organisaation tai alan toiminnan kehittämisessä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita alalle hyvin sopivan aiheen
- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi käyttämiään menetelmiä.
- hyödyntää perustellen palvelumuotoilua organisaation ja alan toiminnan kehittämisessä.
- esittää käyttäjälähtöisiä ratkaisuja palvelun parantamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita alalle ajankohtaisen, innovatiivisen ja vaativan aiheen.
- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja
alan kehitystarpeisiin pohjautuen.
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä.
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.
- kehittää tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali,- terveys tai liikunta-alan käyttäjälähtöisiä prosesseja palvelumuotoilun menetelmin.
- esittää innovatiivisia ratkaisuja palvelun parantamiseksi.
- osaa reflektoida aihetta syvällisesti ja monipuolisesti suhteessa alaansa.