Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöisten kuntoutus- ja liikuntapalveluiden muotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CE06-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

29.01.2025 - 17.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 80

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen, YAMK
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio

Opettaja

  • Minna Mukka

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYKUNLI24SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 24SV Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija

• osaa käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

• osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen

• osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu 100% verkko-opintoina. Opetus sisältää luentoja ja yhteistyöskentelyä verkossa sekä tiimityöskentelyä aihepiiriin liittyvän kehittämistehtävän parissa. Lähiopetus tapahtuu ZOOMissa ja tähän linkki kurssin Moodle-sivuilla. Opintojakson suorittaminen vaatii sitoutumista tiimityöskentelyyn verkkotapaamisten välillä.

Opintojakson aikana tiimi valitsee kehittämiskohteen kuntoutuksen, liikunnan tai hyvinvoinnin teemaan liittyen,jota kehitetään palvelumuoitoilun menetelmiä hyödyntäen. Aihe tulee olla perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehitystarpeisiin pohjautuen.

Kurssi alkaa alkutentillä, joka avautuu opintojakson Moodle-sivuille 29.1 klo 00.01 ja sulkeutuu 2.2 klo 23.59. Voit tehdä alkutentin haluamanasi ajankohtana kyseisenä ajanjaksona. Tentti on henkilökohtainen ja se arvioidaan asteikolla (hylätty)1-5.

Alkutenttiin tuleva kirjallisuus: Tuulaniemi, Juha. 2011 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.

Ajoitus ja läsnäolo

29.1-2.2 Alkutentti auki Moodlessa

3.2. klo 15.30-18 Verkkotyöpaja

12.2 klo 15-16 vapaahetoinen ohjausaika

19.2 klo 15.30-17.30 Verkkotyöpaja

5.3 klo 15-16 vapaaehtoinen ohjausaika

24.3 klo 15-16 vapaaehtoinen ohjausaika

17.04.2024 klo 15-20 Verkkotyöpaja / Kehittämistehtävien esitykset

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tuulaniemi, Juha. 2011 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.

Muu opintojaksolla ilmoitettu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Oppimisympäristö

100% verkkototeutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27= 135h

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt seuraaviin teemoihin:

- käyttäjälähtöinen palvelumuotoiluprosessi

- palvelumuotoilun menetelmät ja niiden soveltaminen kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristöihin

- palvelumuotoiluprosessin arviointi

Osaamistavoitteet:
Opiskelija:
- tuntee käyttäjälähtöisen palvelumuotoiluprosessin
- osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
- osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kurssi soveltuu sosiaali,- terveys tai liikunta-alan YAMK -opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Alkutentti ( 1-5)
Kehittämistehtävä (1-5)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttävän arvosanan osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alaan liittyvän aiheen

- osaa rajata aihetta

- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen
kehittämisessä työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali,- terveys- tai liikunta-alalla

- hyödyntää palvelumuotoilua organisaation tai alan toiminnan kehittämisessä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alalle hyvin sopivan aiheen

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi

- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi käyttämiään menetelmiä.

- hyödyntää perustellen palvelumuotoilua organisaation ja alan toiminnan kehittämisessä.

- esittää käyttäjälähtöisiä ratkaisuja palvelun parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa valita alalle ajankohtaisen, innovatiivisen ja vaativan aiheen.

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja
alan kehitystarpeisiin pohjautuen.

- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä.

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.

- kehittää tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali,- terveys tai liikunta-alan käyttäjälähtöisiä prosesseja palvelumuotoilun menetelmin.

- esittää innovatiivisia ratkaisuja palvelun parantamiseksi.

- osaa reflektoida aihetta syvällisesti ja monipuolisesti suhteessa alaansa.