Tutkimuksellinen kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: LA00BQ04
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 28.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Tuuli Mirola
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMDR24SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24S Lahti
-
LLABYTO24HTäydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
-
LLTIYLDR24SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
29.8. - 2.10.2024 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
3.10.2024 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento (luennot/keskustelu, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävän purku)
4.10.- 6.11.2024 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
7.11.2024 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento (luennot/keskustelu, pienryhmätyöskentely, harjoitustyön purku)
8.11.-27.11.2024 Itseopiskelua ja kertausta
28.11.2024 klo 8-11 Tentti (online)
Pakollinnen oppimistehtävä ja harjoitustyö.
Pakollinen läsnäolo verkkotapaamisissa.
Pakollinen tentti.
Ajoitus ja läsnäolo
29.8 - 2.10.2024 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
3.10.2024 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento
4.10.- 6.11.2024 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
7.11.2024 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento
8.11 - 27.11.2024 Itseopiskelua ja kertausta
28.11.2024 klo 8-11 Tentti (online)
Pakollinnen oppimistehtävä ja harjoitustyö.
Pakollinen läsnäolo verkkotapaamisissa.
Pakollinen tentti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa annetut materiaalit ja kurssin alussa suositeltava kirjallisuus
Uusintamahdollisuudet
Uusintatenttipäivät ilmoitetaan kurssin alussa.
Oppimisympäristö
Etäopiskelu ja online päivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisältö
Kehittämistoiminta, käsitteet
Kehittämisprosessi
Tutkimuksellisuus kehittämistoiminnassa
Kehittämistyön menetelmät
Arviointimenetelmät
Suoritus perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty, tentti arvoidaan 0-5.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä kehittämistehtävälle sopivan tutkimuksellisen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Opiskelija osaa tunnistaa analyysimenetelmiä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää valittua tutkimuksellista kehittämismenetelmää sekä tiedon- ja aineistonkeruumenetelmää kehittämistehtävässä. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimukseen käytettävän lähestymistavan ja menetelmät. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen aineiston suhteen. Hän pystyy osoittamaan tutkimus- ja kehittämistehtävän tulosten käytännön hyötyjä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustellusti arvioimaan tutkimuksellisen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmien sopivuutta. Opiskelija pystyy arvioimaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän tuloksia.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 26.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Opettaja
- Tuuli Mirola
Opetusryhmät
- Verkkotapaaminen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYUUDL23SVUudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti
-
MLTIYMDR23SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23S Lahti
-
LLTIYLDR23SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
-
TLTIYUJT23SVUudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 23SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkotapaaminen 1
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
8.1. - 12.2.2024 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
13.2.2024 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento (luennot/keskustelu, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävän purku)
14.2.- 11.3.2024 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
12.3.2024 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento (luennot/keskustelu, pienryhmätyöskentely, harjoitustyön purku)
13.3.-25.3.2024 Itseopiskelua ja kertausta
26.3.2024 klo 8-11 Tentti (online)
Pakollinnen oppimistehtävä ja harjoitustyö.
Pakollinen läsnäolo verkkotapaamisissa.
Pakollinen tentti.
Ajoitus ja läsnäolo
8.1. - 12.2.2024 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
13.2.2024 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento
14.2.- 11.3.2024 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
12.3.2024 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento
13.3.-25.3.2024 Itseopiskelua ja kertausta
26.3.2024 klo 8-11 Tentti (online)
Pakollinnen oppimistehtävä ja harjoitustyö.
Pakollinen läsnäolo verkkotapaamisissa.
Pakollinen tentti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa annetut materiaalit ja kurssin alussa suositeltava kirjallisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Uusintatenttipäivät ilmoitetaan kurssin alussa.
Oppimisympäristö
Etäopiskelu ja online päivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisältö
Kehittämistoiminta, käsitteet
Kehittämisprosessi
Tutkimuksellisuus kehittämistoiminnassa
Kehittämistyön menetelmät
Arviointimenetelmät
Suoritus perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty, tentti arvoidaan 0-5.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä kehittämistehtävälle sopivan tutkimuksellisen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Opiskelija osaa tunnistaa analyysimenetelmiä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää valittua tutkimuksellista kehittämismenetelmää sekä tiedon- ja aineistonkeruumenetelmää kehittämistehtävässä. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimukseen käytettävän lähestymistavan ja menetelmät. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen aineiston suhteen. Hän pystyy osoittamaan tutkimus- ja kehittämistehtävän tulosten käytännön hyötyjä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustellusti arvioimaan tutkimuksellisen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmien sopivuutta. Opiskelija pystyy arvioimaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän tuloksia.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
07.09.2023 - 30.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Tuuli Mirola
Opetusryhmät
- Verkkotapaaminen/luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (online) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYUUDL23SVUudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti
-
MLTIYMDR23SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23S Lahti
-
LLTIYLDR23SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
-
TLTIYUJT23SVUudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 23SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkotapaaminen/luennot
- Tentti (online)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Itseopiskelua ja oppimistehtävät/harjoitustyöt verkossa
Verkkotapaamiset/luennot
Tentti (online)
Ajoitus ja läsnäolo
7.9. - 11.10.2023 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
12.10.2023 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento
13.10.- 8.11.2023 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
9.11.2023 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento
30.11.2023 klo 9-12 Tentti (online)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa annetut materiaalit ja kurssin alussa suositeltava kirjallisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Uusintatenttipäivät ilmoitetaan kurssin alussa.
Oppimisympäristö
Etäopiskelu ja online päivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisältö
Kehittämistoiminta, käsitteet
Kehittämisprosessi
Tutkimuksellisuus kehittämistoiminnassa
Kehittämistyön menetelmät
Arviointimenetelmät
Suoritus perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty, tentti arvoidaan 0-5.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä kehittämistehtävälle sopivan tutkimuksellisen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Opiskelija osaa tunnistaa analyysimenetelmiä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää valittua tutkimuksellista kehittämismenetelmää sekä tiedon- ja aineistonkeruumenetelmää kehittämistehtävässä. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimukseen käytettävän lähestymistavan ja menetelmät. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen aineiston suhteen. Hän pystyy osoittamaan tutkimus- ja kehittämistehtävän tulosten käytännön hyötyjä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustellusti arvioimaan tutkimuksellisen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmien sopivuutta. Opiskelija pystyy arvioimaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän tuloksia.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 31.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Opettaja
- Tuuli Mirola
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYUUDL22SUudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 22S Lahti
-
LLTIYLDR22SLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 22S Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppimistehtävät verkossa
Virtuaalilähiopetus 15.2.2022 ja 22.3.2022 klo 9.15 - 16.00
Tentti viikolla 13 lukujärjestyksen mukaan klo 17-20 online
Ajoitus ja läsnäolo
Tammikuu - maaliskuu 2023
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa annetut materiaalit ja kurssin alussa suositeltava kirjallisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Uusintatenttipäivät ilmoitetaan kurssin alussa.
Oppimisympäristö
Etäopiskelu ja online päivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisältö
Kehittämistoiminta, käsitteet
Kehittämisprosessi
Tutkimuksellisuus kehittämistoiminnassa
Kehittämistyön menetelmät
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty, tentti arvoidaan 0-5.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä kehittämistehtävälle sopivan tutkimuksellisen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Opiskelija osaa tunnistaa analyysimenetelmiä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää valittua tutkimuksellista kehittämismenetelmää sekä tiedon- ja aineistonkeruumenetelmää kehittämistehtävässä. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimukseen käytettävän lähestymistavan ja menetelmät. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen aineiston suhteen. Hän pystyy osoittamaan tutkimus- ja kehittämistehtävän tulosten käytännön hyötyjä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustellusti arvioimaan tutkimuksellisen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmien sopivuutta. Opiskelija pystyy arvioimaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän tuloksia.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Juha Roslakka
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LABLPRYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Lappeenranta
-
HLPRYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
-
LABLTIYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppimistehtävä 1, ennakkotehtävä verkossa 2.1. - 30.1.2023: Tutkimuksellisen kehittämisen määrittely lähdeaineistoon perustuen.
Virtuaalilähiopetus pe 3.2.2023: Johdatusta tutkimuksellisen kehittämisen teemaan.
Oppimistehtävä 2 verkossa, 3.2. - 27.2.2023: Tutkimusraporttien arviointitehtävä.
Oppimistehtävä 3: Kehittämishankesuunnitelma, palautus 26.3. 2023.
Virtuaaliseminaari: Kehittämishankesuunnitelman esittely. Opiskelija osallistuu yhteen seminaariin kahdesta vaihtoehdosta to 30.3. tai pe 31.3.2023.
Ajoitus ja läsnäolo
Tammikuu-huhtikuu 2023.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa annetut materiaalit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Oppimisympäristö
Etäopiskelu ja virtuaaliset lähipäivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aikana tehtävät tehtävät 1-2 50 %
Kehittämishankesuunnitelma 50%
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Toteutus on ensisijaisesti tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät 1-2 hyväksytty/täydennettävä/hylätty, oppimistehtävä 3 ja kokonaisarviointi K5 – T1.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa sekä perustella tiedon valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- viestiä oman alan kohderyhmälle
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä ja arvioida tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen sekä ratkaista ongelmia kehittämistoiminnassa
- viestiä perustellen oman alan kohderyhmälle
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä, arvioida ja käyttää tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen sekä ratkaista vaativia ongelmia kehittämistoiminnassa
- viestiä perustellen ja kriittisesti oman alan kohderyhmälle
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tekniikan alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
- Tekniikan koulutus (ylempi AMK), IoT:stä tekoälyyn
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Ritva Kinnunen
Vastuuopettaja
Eija Mustonen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYLDR22SLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 22S Lahti
-
MLTIYMDR22SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 22S Lahti
-
TLTIYUJT22SUudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 22S Lahti
-
TLTIYITT22SVIoT:stä tekoälyyn (YAMK) 22SV Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppimistehtävä 1, ennakkotehtävä verkossa 1.9. - 3.10. 2022: Tutkimuksellisen kehittämisen määrittely lähdeaineistoon perustuen.
Virtuaalilähiopetus 13.10. klo 9 - 13: Johdatusta tutkimuksellisen kehittämisen teemaan.
Oppimistehtävä 2 verkossa, 14.1.0 - 31.10.2022: Tutkimusraporttien arviointitehtävä.
Oppimistehtävä 3: Kehittämishankesuunnitelma, palautus 14.11.2022.
Virtuaaliseminaari: Kehittämishankesuunnitelman esittely. Opiskelija osallistuuseminaariin 23.11.
Ajoitus ja läsnäolo
Syyskuu - joulukuu 2022
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa annetut materiaalit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Oppimisympäristö
Etäopiskelu ja lähipäivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aikana tehtävät tehtävät 50 %
Kehittämishankesuunnitelma 50%
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät 1-2 hyväksytty/täydennettävä/hylätty, oppimistehtävä 3 ja kokonaisarviointi K5 – T1.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa sekä perustella tiedon valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- viestiä oman alan kohderyhmälle
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä ja arvioida tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen sekä ratkaista ongelmia kehittämistoiminnassa
- viestiä perustellen oman alan kohderyhmälle
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä, arvioida ja käyttää tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen sekä ratkaista vaativia ongelmia kehittämistoiminnassa
- viestiä perustellen ja kriittisesti oman alan kohderyhmälle
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
02.09.2022 - 30.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Opettaja
- Juha Roslakka
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LABLPRYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Lappeenranta
-
HLTIYSTUJ22SVSosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 22SV Lahti
-
HLPRYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYSOLAPE22SLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 22S Lahti
-
HLTIYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
-
LABLTIYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppimistehtävä 1, ennakkotehtävä verkossa 2.9. - 2.10.2022: Tutkimuksellisen kehittämisen määrittely lähdeaineistoon perustuen.
Virtuaalilähiopetus pe 7.10.2022: Johdatusta tutkimuksellisen kehittämisen teemaan.
Oppimistehtävä 2 verkossa, 7.10. - 30.10.2022: Tutkimusraporttien arviointitehtävä.
Oppimistehtävä 3: Kehittämishankesuunnitelma, palautus 20.11.2022.
Virtuaaliseminaari: Kehittämishankesuunnitelman esittely. Opiskelija osallistuu yhteen seminaariin kahdesta vaihtoehdosta to 24.11. tai pe 25.11.2022.
Ajoitus ja läsnäolo
Syys-marraskuu 2022.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa annetut materiaalit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Oppimisympäristö
Etäopiskelu ja virtuaaliset lähipäivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aikana tehtävät tehtävät 1-2 50 %
Kehittämishankesuunnitelma 50%
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Toteutus on ensisijaisesti tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät 1-2 hyväksytty/täydennettävä/hylätty, oppimistehtävä 3 ja kokonaisarviointi K5 – T1.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa sekä perustella tiedon valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- viestiä oman alan kohderyhmälle
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä ja arvioida tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen sekä ratkaista ongelmia kehittämistoiminnassa
- viestiä perustellen oman alan kohderyhmälle
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä, arvioida ja käyttää tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen sekä ratkaista vaativia ongelmia kehittämistoiminnassa
- viestiä perustellen ja kriittisesti oman alan kohderyhmälle
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 19.04.2022
Ajoitus
01.05.2022 - 31.08.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Juha Roslakka
Ryhmät
-
LABLTIYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Lahti
-
LABLPRYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Lappeenranta
-
HLPRYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
LABLTIYKES22KHKesäopinnot 2022 (YAMK), Lahti
-
HLTIYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppimistehtävä 1, ennakkotehtävä verkossa 2.5.-17.5.2022.: Tutkimuksellisen kehittämisen määrittely lähdeaineistoon perustuen.
Virtuaaliopetus Zoomissa 20.5.2022 klo 9:00-16:00: Johdatusta tutkimuksellisen kehittämisen teemaan.
Oppimistehtävä 2 verkossa, 20.5.-7.8.2022: Tutkimusraporttien arviointitehtävä.
Oppimistehtävä 3: Kehittämishankesuunnitelma, palautus 14.8.2022
Virtuaaliseminaari Zoomissa: Kehittämishankesuunnitelman esittely. Opiskelija osallistuu yhteen seminaariin kahdesta vaihtoehdosta 18.8.2022 (ryhmä A) klo 9:00-16:00 tai 19.8.2022 klo 9:00-16:00 (ryhmä B).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa annetut materiaalit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Oppimisympäristö
Etäopiskelu ja virtuaaliset lähipäivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aikana tehtävät tehtävät 1 & 2, 50 %
Kehittämishankesuunnitelma 50%
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Toteutus on ensisijaisesti tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät 1-2 hyväksytty/täydennettävä/hylätty, oppimistehtävä 3 ja kokonaisarviointi K5 – T1.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa sekä perustella tiedon valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- viestiä oman alan kohderyhmälle
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä ja arvioida tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen sekä ratkaista ongelmia kehittämistoiminnassa
- viestiä perustellen oman alan kohderyhmälle
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä, arvioida ja käyttää tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen sekä ratkaista vaativia ongelmia kehittämistoiminnassa
- viestiä perustellen ja kriittisesti oman alan kohderyhmälle
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 04.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Juha Roslakka
Ryhmät
-
LABLTIYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Lahti
-
LABLPRYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Lappeenranta
-
HLPRYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppimistehtävä 1, ennakkotehtävä verkossa 3.1. - 27.1.2022: Tutkimuksellisen kehittämisen määrittely lähdeaineistoon perustuen.
Virtuaalilähiopetus 28.1.2022: Johdatusta tutkimuksellisen kehittämisen teemaan.
Oppimistehtävä 2 verkossa, 28.1. - 20.2.2021: Tutkimusraporttien arviointitehtävä.
Oppimistehtävä 3: Kehittämishankesuunnitelma, palautus 20.3.2022.
Virtuaaliseminaari: Kehittämishankesuunnitelman esittely. Opiskelija osallistuu yhteen seminaariin kahdesta vaihtoehdosta 24.3. tai 25.3.2022.
Ajoitus ja läsnäolo
Tammikuu-maaliskuu 2021.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Repussa annetut materiaalit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Oppimisympäristö
Etäopiskelu ja lähipäivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aikana tehtävät tehtävät 50 %
Kehittämishankesuunnitelma 50%
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Toteutus on ensisijaisesti tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. HUOM! Opintojaksosta on myös kesätoteutus, joka alkaa toukokuussa.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät 1-2 hyväksytty/täydennettävä/hylätty, oppimistehtävä 3 ja kokonaisarviointi K5 – T1.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa sekä perustella tiedon valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- viestiä oman alan kohderyhmälle
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä ja arvioida tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen sekä ratkaista ongelmia kehittämistoiminnassa
- viestiä perustellen oman alan kohderyhmälle
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä, arvioida ja käyttää tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen sekä ratkaista vaativia ongelmia kehittämistoiminnassa
- viestiä perustellen ja kriittisesti oman alan kohderyhmälle
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 13.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Ritva Kinnunen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TLTIYUJT21SUudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 21S Lahti
-
LABLTIYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Lahti
-
LLTIYLDR21SLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 21S Lahti
-
LLTIYUUDL21SUudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppimistehtävä 1, ennakkotehtävä verkossa: Tutkimuksellisen kehittämisen määrittely lähdeaineistoon perustuen
Lähiopetus Zoomissa: Johdatusta tutkimuksellisen kehittämisen teemaan.14.2.2022
Oppimistehtävä 2 verkossa: Tutkimusraporttien arviointitehtävä
Oppimistehtävä 3: Kehittämishankesuunnitelma
Seminaari Zoomissa: Kehittämishankesuunnitelman esittely.21.3.2022
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Repussa annetut materiaalit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Oppimisympäristö
Etäopiskelu ja lähipäivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aikana tehtävät tehtävät 50 %
Kehittämishankesuunnitelma 50%
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät 1-2 hyväksytty/täydennettävä/hylätty, oppimistehtävä 3 ja kokonaisarviointi K5 – T1.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa sekä perustella tiedon valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- viestiä oman alan kohderyhmälle
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä ja arvioida tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen sekä ratkaista ongelmia kehittämistoiminnassa
- viestiä perustellen oman alan kohderyhmälle
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä, arvioida ja käyttää tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen sekä ratkaista vaativia ongelmia kehittämistoiminnassa
- viestiä perustellen ja kriittisesti oman alan kohderyhmälle