Leikki, liike ja ilmaisu hyvinvoinnin lähteinäLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00CY97
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
-kuvata ja tunnistaa leikin kehitysvaiheita, merkitystä ja sitä selittäviä teorioita
-ohjata ja mahdollistaa leikkiä vuorovaikutusta, ilmaisua ja tunnesäätelyä tukevana menetelmänä
-tunnistaa leikin ja liikkumisen mahdollisuuksia sekä rajoittavia tekijöitä
-käyttää ja soveltaa liikkeen ja ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia ja keinoja/menetelmiä arjen tavoitteellisessa ohjaustyössä
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 24.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 01.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2.5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Pipsa Murto
- Outi Kokko-Muhonen
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Outi Rantatulkkila
Ryhmät
-
HLTIAVOSOS24KAvoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot 24K, Lahti
Osaamistavoitteet
-kuvata ja tunnistaa leikin kehitysvaiheita, merkitystä ja sitä selittäviä teorioita
-ohjata ja mahdollistaa leikkiä vuorovaikutusta, ilmaisua ja tunnesäätelyä tukevana menetelmänä
-tunnistaa leikin ja liikkumisen mahdollisuuksia sekä rajoittavia tekijöitä
-käyttää ja soveltaa liikkeen ja ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia ja keinoja/menetelmiä arjen tavoitteellisessa ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso kuuluu Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot sosionomeille AMK 60 op -opintokokonaisuuteen (HLTIAVOSOS24K). Toteutukselle voidaan ottaa vain tätä 60 op kokonaisuutta suorittavia opiskelijoita.
Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa oman aikataulun mukaisesti. Toteutukseen sisältyy tutkittuun teoriatietoon perustuvaa materiaalia, oppimistehtäviä ja tentti.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso on avoinna aikavälillä 1.2. - 1.12.2024.
Opettajat arvioivat opintojakson tehtäviä palautuspäivästä seuraavan kuukauden loppuun mennessä. Kesä- ja heinäkuun aikana arvioidut tehtävät arvioidaan elokuun loppuun mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö, moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa n. 27 tunnin opiskelijan työtä
Sisältö
-Leikki lapsen eri kehitysvaiheissa ja leikin teoria
-Lapsen motorinen kehitys ja liikkuminen lapsen eri kehitysvaiheissa (liikkumisen kognitiivisten taitojen hermoverkkoa vahvistava vaikutus)
-Vertaissuhteiden ja osallisuuden tukeminen luovan toiminnan kautta
-Leikin, liikkeen ja ilmaisun mahdollisuudet lapsen tunteiden ja stressin säätelyssä
-Luovuus ja ilmaisun soveltavat muodot vuorovaikutuksen tukena
-Aikuisen rooli vuorovaikutusta rakentavan leikin mahdollistajana ja rikastajana
-Metsä ja luonto hyvinvointia tuottavina leikkiympäristöinä
-Leikki, leikillisyys ja luovuus osana jokaisen arkea
-Ilmaisun eri muodot (musiikki, draama, kuvataide, kädentaidot) ryhmän-/yksilöiden tavoitteellisessa ohjauksessa -Liikkumisen mahdollistaminen ja siihen kannustaminen arjessa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Sosionomi AMK-tutkinto
Opintojakso kuuluu Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot sosionomeille AMK 60 op -opintokokonaisuuteen (HLTIAVOSOS24K). Toteutukselle voidaan ottaa vain tätä 60 op kokonaisuutta suorittavia opiskelijoita.
Arviointimenetelmät
Opintojakson aikana hankittu osaaminen osoitetaan oppimistehtävissä ja tentissä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit löytyvät moodlesta oppimistehtävien ja tentin yhteydestä.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 14.04.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 15.09.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
- Kesäopinnot
Opettaja
- Pipsa Murto
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
Ryhmät
-
HLABTO23HTäydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
-
LABKES24KHKesäopinnot 2024 (AMK)
Osaamistavoitteet
-kuvata ja tunnistaa leikin kehitysvaiheita, merkitystä ja sitä selittäviä teorioita
-ohjata ja mahdollistaa leikkiä vuorovaikutusta, ilmaisua ja tunnesäätelyä tukevana menetelmänä
-tunnistaa leikin ja liikkumisen mahdollisuuksia sekä rajoittavia tekijöitä
-käyttää ja soveltaa liikkeen ja ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia ja keinoja/menetelmiä arjen tavoitteellisessa ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa oman aikataulun mukaisesti. Toteutukseen sisältyy tutkittuun teoriatietoon perustuvaa materiaalia, oppimistehtäviä ja tentti.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso on avoinna 1.5. - 31.8.2024.
Toukokuun loppuun mennessä palautuneet tehtävät arvioidaan kesäkuussa.
Kesä- ja heinäkuun aikana palautuneet tehtävät arvioidaan elokuun loppuun mennessä.
Elokuussa palautuneet tehtävät arvioidaan syyskuun aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö, moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa n. 27 tunnin opiskelijan työtä
Sisältö
-Leikki lapsen eri kehitysvaiheissa ja leikin teoria
-Lapsen motorinen kehitys ja liikkuminen lapsen eri kehitysvaiheissa
-Vertaissuhteiden ja osallisuuden tukeminen luovan toiminnan kautta
-Leikin, liikkeen ja ilmaisun mahdollisuudet lapsen tunteiden ja stressin säätelyssä
-Luovuus ja ilmaisun soveltavat muodot vuorovaikutuksen tukena
-Aikuisen rooli vuorovaikutusta rakentavan leikin mahdollistajana ja rikastajana
-Metsä ja luonto hyvinvointia tuottavina leikkiympäristöinä
-Leikki, leikillisyys ja luovuus osana jokaisen arkea
-Ilmaisun eri muodot (musiikki, draama, kuvataide, kädentaidot) ryhmän-/yksilöiden tavoitteellisessa ohjauksessa
-Liikkumisen mahdollistaminen ja siihen kannustaminen arjessa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso soveltuu kaikille lapsia ja perheitä työssään kohtaaville ammattilaisille sekä tällaisiin ammatteihin opiskeleville opiskelijoille (esim. varhaiskasvatus, lastensuojelu, perhetyö, terveydenhoito, sairaanhoito, fysioterapia).
Opintojakso kuuluu LABissa varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen vaadittaviin täydentäviin opintoihin.
Arviointimenetelmät
Opiskelija osoittaa osaamistavoitteiden mukaisen osaamisensa oppimistehtävissään.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
-Osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittaminen oppimistehtävissä
-Oppimistehtävien suorittaminen tehtävänannon mukaisesti ja palauttaminen annetussa aikataulussa