Siirry suoraan sisältöön

Leikki, liike ja ilmaisu hyvinvoinnin lähteinäLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CY97

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

-kuvata ja tunnistaa leikin kehitysvaiheita, merkitystä ja sitä selittäviä teorioita
-ohjata ja mahdollistaa leikkiä vuorovaikutusta, ilmaisua ja tunnesäätelyä tukevana menetelmänä
-tunnistaa leikin ja liikkumisen mahdollisuuksia sekä rajoittavia tekijöitä
-käyttää ja soveltaa liikkeen ja ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia ja keinoja/menetelmiä arjen tavoitteellisessa ohjaustyössä

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 24.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 01.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2.5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Pipsa Murto
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila
Ryhmät
  • HLTIAVOSOS24K
    Avoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot 24K, Lahti

Osaamistavoitteet

-kuvata ja tunnistaa leikin kehitysvaiheita, merkitystä ja sitä selittäviä teorioita
-ohjata ja mahdollistaa leikkiä vuorovaikutusta, ilmaisua ja tunnesäätelyä tukevana menetelmänä
-tunnistaa leikin ja liikkumisen mahdollisuuksia sekä rajoittavia tekijöitä
-käyttää ja soveltaa liikkeen ja ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia ja keinoja/menetelmiä arjen tavoitteellisessa ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso kuuluu Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot sosionomeille AMK 60 op -opintokokonaisuuteen (HLTIAVOSOS24K). Toteutukselle voidaan ottaa vain tätä 60 op kokonaisuutta suorittavia opiskelijoita.

Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa oman aikataulun mukaisesti. Toteutukseen sisältyy tutkittuun teoriatietoon perustuvaa materiaalia, oppimistehtäviä ja tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso on avoinna aikavälillä 1.2. - 1.12.2024.

Opettajat arvioivat opintojakson tehtäviä palautuspäivästä seuraavan kuukauden loppuun mennessä. Kesä- ja heinäkuun aikana arvioidut tehtävät arvioidaan elokuun loppuun mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa n. 27 tunnin opiskelijan työtä

Sisältö

-Leikki lapsen eri kehitysvaiheissa ja leikin teoria
-Lapsen motorinen kehitys ja liikkuminen lapsen eri kehitysvaiheissa (liikkumisen kognitiivisten taitojen hermoverkkoa vahvistava vaikutus)
-Vertaissuhteiden ja osallisuuden tukeminen luovan toiminnan kautta
-Leikin, liikkeen ja ilmaisun mahdollisuudet lapsen tunteiden ja stressin säätelyssä
-Luovuus ja ilmaisun soveltavat muodot vuorovaikutuksen tukena
-Aikuisen rooli vuorovaikutusta rakentavan leikin mahdollistajana ja rikastajana
-Metsä ja luonto hyvinvointia tuottavina leikkiympäristöinä
-Leikki, leikillisyys ja luovuus osana jokaisen arkea
-Ilmaisun eri muodot (musiikki, draama, kuvataide, kädentaidot) ryhmän-/yksilöiden tavoitteellisessa ohjauksessa -Liikkumisen mahdollistaminen ja siihen kannustaminen arjessa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Sosionomi AMK-tutkinto

Opintojakso kuuluu Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot sosionomeille AMK 60 op -opintokokonaisuuteen (HLTIAVOSOS24K). Toteutukselle voidaan ottaa vain tätä 60 op kokonaisuutta suorittavia opiskelijoita.

Arviointimenetelmät

Opintojakson aikana hankittu osaaminen osoitetaan oppimistehtävissä ja tentissä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit löytyvät moodlesta oppimistehtävien ja tentin yhteydestä.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 14.04.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 15.09.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Pipsa Murto
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
Ryhmät
  • HLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
  • LABKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (AMK)

Osaamistavoitteet

-kuvata ja tunnistaa leikin kehitysvaiheita, merkitystä ja sitä selittäviä teorioita
-ohjata ja mahdollistaa leikkiä vuorovaikutusta, ilmaisua ja tunnesäätelyä tukevana menetelmänä
-tunnistaa leikin ja liikkumisen mahdollisuuksia sekä rajoittavia tekijöitä
-käyttää ja soveltaa liikkeen ja ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia ja keinoja/menetelmiä arjen tavoitteellisessa ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa oman aikataulun mukaisesti. Toteutukseen sisältyy tutkittuun teoriatietoon perustuvaa materiaalia, oppimistehtäviä ja tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso on avoinna 1.5. - 31.8.2024.

Toukokuun loppuun mennessä palautuneet tehtävät arvioidaan kesäkuussa.
Kesä- ja heinäkuun aikana palautuneet tehtävät arvioidaan elokuun loppuun mennessä.
Elokuussa palautuneet tehtävät arvioidaan syyskuun aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa n. 27 tunnin opiskelijan työtä

Sisältö

-Leikki lapsen eri kehitysvaiheissa ja leikin teoria
-Lapsen motorinen kehitys ja liikkuminen lapsen eri kehitysvaiheissa
-Vertaissuhteiden ja osallisuuden tukeminen luovan toiminnan kautta
-Leikin, liikkeen ja ilmaisun mahdollisuudet lapsen tunteiden ja stressin säätelyssä
-Luovuus ja ilmaisun soveltavat muodot vuorovaikutuksen tukena
-Aikuisen rooli vuorovaikutusta rakentavan leikin mahdollistajana ja rikastajana
-Metsä ja luonto hyvinvointia tuottavina leikkiympäristöinä
-Leikki, leikillisyys ja luovuus osana jokaisen arkea
-Ilmaisun eri muodot (musiikki, draama, kuvataide, kädentaidot) ryhmän-/yksilöiden tavoitteellisessa ohjauksessa
-Liikkumisen mahdollistaminen ja siihen kannustaminen arjessa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso soveltuu kaikille lapsia ja perheitä työssään kohtaaville ammattilaisille sekä tällaisiin ammatteihin opiskeleville opiskelijoille (esim. varhaiskasvatus, lastensuojelu, perhetyö, terveydenhoito, sairaanhoito, fysioterapia).

Opintojakso kuuluu LABissa varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen vaadittaviin täydentäviin opintoihin.

Arviointimenetelmät

Opiskelija osoittaa osaamistavoitteiden mukaisen osaamisensa oppimistehtävissään.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

-Osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittaminen oppimistehtävissä

-Oppimistehtävien suorittaminen tehtävänannon mukaisesti ja palauttaminen annetussa aikataulussa