Siirry suoraan sisältöön

Leikki, liike ja ilmaisu hyvinvoinnin lähteinä (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CY97-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 30.09.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 30.11.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 5000

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen, AMK

Opettaja

  • Pipsa Murto
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen

Opetusryhmät

  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)

Ryhmät

  • HLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö

Pienryhmät

  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö

Osaamistavoitteet

-kuvata ja tunnistaa leikin kehitysvaiheita, merkitystä ja sitä selittäviä teorioita
-ohjata ja mahdollistaa leikkiä vuorovaikutusta, ilmaisua ja tunnesäätelyä tukevana menetelmänä
-tunnistaa leikin ja liikkumisen mahdollisuuksia sekä rajoittavia tekijöitä
-käyttää ja soveltaa liikkeen ja ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia ja keinoja/menetelmiä arjen tavoitteellisessa ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa oman aikataulun mukaisesti, kurssin aukioloaikana 3.2. - 30.11.2025. Toteutukseen sisältyy 5 noin 1 op laajuista osiota. Osiot koostuvat tutkittuun teoriatietoon perustuvasta materiaalista, oppimistehtävistä ja moodletenteistä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso on avoinna 3.2. - 30.11.2025.

Opettajat arvioivat opintojakson tehtäviä palautuspäivästä seuraavan kuukauden loppuun mennessä.
Kesä- ja heinäkuun aikana palautuneet tehtävät arvioidaan elokuun loppuun mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

Mahdollisista uusinnoista sovittava opettajien kanssa

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa n. 27 tunnin opiskelijan työtä

Sisältö

-Leikki lapsen eri kehitysvaiheissa ja leikin teoria
-Lapsen motorinen kehitys ja liikkuminen lapsen eri kehitysvaiheissa
-Vertaissuhteiden ja osallisuuden tukeminen luovan toiminnan kautta
-Leikin, liikkeen ja ilmaisun mahdollisuudet lapsen tunteiden ja stressin säätelyssä
-Luovuus ja ilmaisun soveltavat muodot vuorovaikutuksen tukena
-Aikuisen rooli vuorovaikutusta rakentavan leikin mahdollistajana ja rikastajana
-Metsä ja luonto hyvinvointia tuottavina leikkiympäristöinä
-Leikki, leikillisyys ja luovuus osana jokaisen arkea
-Ilmaisun eri muodot (musiikki, draama, kuvataide, kädentaidot) ryhmän-/yksilöiden tavoitteellisessa ohjauksessa
-Liikkumisen mahdollistaminen ja siihen kannustaminen arjessa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso soveltuu kaikille lapsia ja perheitä työssään kohtaaville ammattilaisille sekä tällaisiin ammatteihin opiskeleville opiskelijoille (esim. varhaiskasvatus, lastensuojelu, perhetyö, terveydenhoito, sairaanhoito, fysioterapia).

Opintojakso kuuluu LABissa varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen vaadittaviin täydentäviin opintoihin.

Arviointimenetelmät

Opiskelija osoittaa osaamistavoitteiden mukaisen osaamisensa oppimistehtävissään.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Arviointikriteerit eivät täyty.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

-Opiskelija kuvaa ja tunnistaa leikin kehitysvaiheita, merkitystä ja sitä selittäviä teorioita
-Opiskelija tunnistaa leikin ja liikkumisen mahdollisuuksia sekä rajoittavia tekijöitä
-Opiskelija osoittaa ymmärryksensä ja osaamisensa leikkiä ohjauksesta ja mahdollistamisesta vuorovaikutusta, ilmaisua ja tunnesäätelyä tukevana menetelmänä
-Opiskelija käyttää ja soveltaa liikkeen ja ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia sekä keinoja/menetelmiä arjen tavoitteellisessa ohjaustyössä
-Opiskelija suorittaa oppimistehtävät tehtävänannon mukaisesti, palauttaen ne annetussa aikataulussa