Siirry suoraan sisältöön

Kuvajournalismi-studioLaajuus (20 op)

Tunnus: AM00DB96

Laajuus

20 op

Osaamistavoitteet

Suomeksi
Kuvajournalismin historia ja teoria
Opiskelija osaa
- kertoa kuvajournalismin historiasta ja nykyilmiöistä
- tunnistaa erilaiset juttu- ja kuvatyypit
- kuvata kuvajournalismin prosesseja eri näkökulmista
- selittää journalismin eettiset ohjeet
- keskustella median rakenteesta, toiminnasta ja selittää sen merkitystä yhteiskunnassa.

Journalistinen video
Opiskelija osaa
- kuvata ja äänittää tyypillisiä journalistisia videoita, kuten haastatteluja
- toimia suunnitelmallisesti aikataulutetussa kuvaustilanteessa
- koostaa taltioidusta materiaalista ehjän, jakeluvalmiin journalistisen videon.

Journalistinen kuvaustyöpaja
Opiskelija osaa
- tuottaa journalistiseen mediaan sopivaa kuvasisältöä
- työskennellä journalistisessa julkaisuprosessissa osana työryhmää.

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 02.06.2025

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
  • Visuaalisen viestinnän muotoilun koulutus
  • Valokuvauksen koulutus
  • Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
  • Henrik Edlund
  • Pauliina Pasanen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIVK22S
    Valokuvauksen koulutus 22S Lahti
  • MLTIEX25K
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 25K, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Suomeksi
Kuvajournalismin historia ja teoria
Opiskelija osaa
- kertoa kuvajournalismin historiasta ja nykyilmiöistä
- tunnistaa erilaiset juttu- ja kuvatyypit
- kuvata kuvajournalismin prosesseja eri näkökulmista
- selittää journalismin eettiset ohjeet
- keskustella median rakenteesta, toiminnasta ja selittää sen merkitystä yhteiskunnassa.

Journalistinen video
Opiskelija osaa
- kuvata ja äänittää tyypillisiä journalistisia videoita, kuten haastatteluja
- toimia suunnitelmallisesti aikataulutetussa kuvaustilanteessa
- koostaa taltioidusta materiaalista ehjän, jakeluvalmiin journalistisen videon.

Journalistinen kuvaustyöpaja
Opiskelija osaa
- tuottaa journalistiseen mediaan sopivaa kuvasisältöä
- työskennellä journalistisessa julkaisuprosessissa osana työryhmää.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, työpajaosiot, tehtävien palautekeskustelut, opiskelijan oma kuvallinen ja kirjallinen työskentely. Yhteistyö paikallisen mediatalon kanssa.

Ajoitus ja läsnäolo

80 % läsnäolo

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opetus (teoria) perustuu mm. kirjallisuuteen:
Salo Merja (2015): Jokapaikan valokuva. Suomalaisen valokuvauksen digitalisoituminen 1992-2015. Musta Taide.Helsinki
Salo Merja (2000): Imageware. Kuvajournalismi mediafuusiossa. Taideteollinen korkeakoulu. Jyväskylä
Seppänen Janne, Väliverronen Esa 2012): Mediayhteiskunta. Vastapaino. Tampere
(Osittain myös:
Töyry M., Räty P., Kuisma K. (2009):Editointi aikakauslehdessä. Taik julkaisuja
Rantanen L.( 2007): Mistä on hyvät lehdet tehty. Hill and Knowlton Finland Oy. Helsinki
Mäntylä J. (2008): Journalistin etiikka. Gaudeamus. Helsinki
Mäkelä A., Puustinen L., Ruoho I. (2006): Sukupuolishow. Johdatus feministiseen mediatutkimukseen)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan erikoistapauksissa opettajan kanssa.

Työelämäyhteistyö

Yhteistyö paikallisen mediatalon ESS kanssa. Mediatalon juhlavuoden 125 vuotta näyttelyn suunnittelu Visuaalisten taiteiden museo Malvaan syksyksi 2025.

Uusintamahdollisuudet

Sovitaan erikoistapauksissa opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Kampus ja vierailut mediataloissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä.

Sisältö

1)Teoriaosuus, opettaja Pauliina Pasanen + vieraat (n. 5 op)
Sisältö: Mediakentän murros, etiikka + journalistin ohjeet, median inklusiivisuus.
Kuvajournalistiset kuvatyypit: uutisvalokuva, kuvareportaasi, kuvituskuva, henkilökuva + julkaisukonseptit
2)Kuvaustyöpaja (kuva-essee) Akseli Valmunen (n. 5 op)
Mahdollinen yhteistyö tässäkin ESS kanssa. Vierailut mediataloihin Helsingissä.
3)Journalistinen kuvituskuva-työpaja, vierailija X (n. 3 op)
4)ESS-näyttelyn (Malva) kuvatoimittaminen ja näyttelysuunnittelu (n. 4 op)
5) Henkilökuvaus-työpaja, opettaja valokuvajaja Juha Törmälä (n. 3 op)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Valokuvauksen perustaidot hallussa.
Opintojakso suunnitellaan tuomaan yhteen valokuvaajia ja graafikoita työskentelemään kuvajournalististen sisältöjen parissa.

Arviointimenetelmät

Läsnäolo ja aktiivisuus opetustilanteissa, annettujen tehtävien suorittaminen.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijalla on ollut poissaoloja enemmän kuin sallittu 80% läsnäolo edellyttää. Tehtävät ovat palauttamatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osallistuminen tunneilla ja tehtävät osoittavat opiskelijan tutustuneen opintojakson tarjoamiin sisältöihin. Opiskelija on suorittanut tehtävät, mutta ne ovat sisällöltään niukkoja.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja tehtävien suoritukset kertovat perehtyneisyydestä opintojakson sisältöihin ja paneutumisesta omaan työskentelyyn.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja palautetut tehtävät kertovat erinomaisesta perehtyneisyydestä opintojakson sisältöihin. Opiskelijan tehtävien suoritukset ovat oivaltavia ja ansiokkaita