Siirry suoraan sisältöön

ValokuvailmaisuLaajuus (15 op)

Tunnus: AM00CW28

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tuottaa viimeistellyn julkaistavan kuvakokonaisuuden
- arvioida kriittisesti omaa työtään sen eri vaiheissa
- selittää keskeisiä kuvateorioita ja niihin liittyviä käsitteitä
- kirjoittaa valokuvaan liittyviä kriittisiä ja analyyttisiä tekstejä
- kirjoittaa omasta työskentelystään ja suhteuttaa oman tekemisensä valokuvauksen kentän ilmiöihin.
- käyttää teksti- ja kuvalähteitä työskentelyn tukena

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Valokuvauksen koulutus
Opettaja
  • LAB_virtuaaliopettaja_VK Virtuaaliopettaja (LAB)
  • Pauliina Pasanen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIVK23S
    Valokuvauksen koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tuottaa viimeistellyn julkaistavan kuvakokonaisuuden
- arvioida kriittisesti omaa työtään sen eri vaiheissa
- selittää keskeisiä kuvateorioita ja niihin liittyviä käsitteitä
- kirjoittaa valokuvaan liittyviä kriittisiä ja analyyttisiä tekstejä
- kirjoittaa omasta työskentelystään ja suhteuttaa oman tekemisensä valokuvauksen kentän ilmiöihin.
- käyttää teksti- ja kuvalähteitä työskentelyn tukena

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kuvaustyöpaja: Yhteiset tapaamiset Lahden kampuksella, opiskelijoiden projektien läpikäyminen ja eteenpäin vieminen tuntien aikana, mahdolliset aiheeseen liittyvät luennot, yksilö tapaamiset etänä tai lähiopetuksen puitteissa tarvittaessa. Näyttelyn rakentaminen julkisessa näyttelytilassa.
Kuva-analyysi osuus: Luennot ja keskustelut Lahden kampuksella, vierailut, oma työskentely tekstien parissa.

Ajoitus ja läsnäolo

80% läsnäolovelvollisuus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Anita Seppä, 2012: Kuvien tulkinta
Janne Seppänen, 2005: Visuaalinen kulttuuri. Teoriaa ja metodeja mediakuvan tulkitsijalle.
Roland Barthes 1980/1985: Valoisa huone.
Opettajan ilmoittama kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan poikkeustapauksessa opettajan kanssa erikseen.

Uusintamahdollisuudet

Sovitaan poikkeustapauksessa opettajan kanssa erikseen.

Oppimisympäristö

Kampus, näyttelytilat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä. Opetusta on lukujärjestykseen merkityt tunnit, joiden lisäksi opiskelija tekee kuvausprojektia, lukee ja kirjoittaa itsenäisesti opettajan antamia tehtäviä.

Sisältö

Kuvaustyöpaja osio: Opiskelija kuvaa omasta kiinnostuksesta lähtevää projektia opettaja Akseli Valmusen ohjauksessa, kehittää aiheeseen sopivaa kuvausmetodia ja omaa kuvallista ilmaisuaan. Ryhmäkeskustelut ovat oleellinen osa kuvaustyöpajan sisältöä. Teokset viimeistellään opettajan ohjauksessa ja niistä suunnitellaan ja pidetään julkinen ryhmänäyttely keväällä 2025.

Kuva-analyysi osiossa luetaan visuaalista kulttuuria koskevia teoreettisia tekstejä, katsotaan kuvia ja opetellaan kirjoittamaan mm. valokuvakritiikki ja analyyttistä pohdintaa kuvista kirjallisiin lähteisiin viitaten. Opintojakso valmistaa opiskelijaa mm. opinnäytetyön kirjoittamiseen.

Arviointimenetelmät

Tunneille osallistuminen. Oman kuvaustyön edistäminen ja saattaminen valmiiksi näyttelyyn. Kirjallisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijalla on ollut poissaoloja enemmän kuin sallittu 80% läsnäolo edellyttää. Kuvaustyöpajan projekti on tekemättä ja kirjalliset tehtävät ovat palauttamatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Kuvausprojekti on edennyt loppuun saakka ja opiskelija on osallistunut opetustunteihin. Kuvateos on kuitenkin suppea/ ohut ja projektin hallinnassa on ollut vaikeuksia.

Kuva-analyysiosiossa osallistuminen tunneilla ja kirjalliset tehtävät osoittavat opiskelijan perehtyneen opintojakson tarjoamiin sisältöihin. Opiskelija on suorittanut annetut kirjalliset tehtävät, mutta ne ovat sisällöltään niukkoja.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on paneutunut kuvausprojektiin ja se on edennyt opettajan ohjauksessa lopulta valmiiksi teokseksi näyttelyyn. Opiskelija on osannut ottaa palautetta vastaan ja työ on kehittynyt opintojakson aikana. Opiskelija on osallistunut opetustunteihin aktiivisesti keskustellen.

Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja kirjalliset tehtävät kertovat perehtyneisyydestä opintojaksolla annettuun kirjoittamiseen ohjaavaan aineistoon. Opiskelija on osannut valita kuvia ja tekstejä oman kirjoittamisensa lähtökohdiksi. Tekstit ovat loogisia kokonaisuuksia, joissa lähteitä on käytetty asianmukaisesti ja opiskelijan oma ajattelu ja tulkinta tulevat esiin.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on paneutunut kuvausprojektiin ja se on edennyt opettajan ohjauksessa lopulta valmiiksi teokseksi näyttelyyn. Opiskelija on osannut ottaa palautetta vastaan ja työ on kehittynyt opintojakson aikana. Opiskelija on osallistunut opetustunteihin aktiivisesti keskustellen.Opiskelijan kuvausprojektin hallinta on ollut erinomaista ja teos erottuu näyttelyssä omaleimaisena ja viimeisteltynä.

Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja kirjalliset tehtävät kertovat erinomaisesta perehtyneisyydestä opintojaksolla annettuun kirjoittamiseen ohjaavaan aineistoon. Opiskelija on osannut valita oivaltavasti kuvia ja tekstejä oman kirjoittamisensa lähtökohdiksi. Tekstit ovat loogisia ja julkaisukelpoisia kokonaisuuksia, joissa lähteitä on käytetty asianmukaisesti ja opiskelijan oma ajattelu ja tulkinta nostavat esiin uusia, tuoreita näkökulmia aiheesta.