Valokuvailmaisu (15 op)
Toteutuksen tunnus: AM00CW28-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Valokuvauksen koulutus
Opettaja
- LAB_virtuaaliopettaja_VK Virtuaaliopettaja (LAB)
- Heikki Saros
- Pauliina Pasanen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVK23SValokuvauksen koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tuottaa viimeistellyn julkaistavan kuvakokonaisuuden
- arvioida kriittisesti omaa työtään sen eri vaiheissa
- selittää keskeisiä kuvateorioita ja niihin liittyviä käsitteitä
- kirjoittaa valokuvaan liittyviä kriittisiä ja analyyttisiä tekstejä
- kirjoittaa omasta työskentelystään ja suhteuttaa oman tekemisensä valokuvauksen kentän ilmiöihin.
- käyttää teksti- ja kuvalähteitä työskentelyn tukena
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kuvaustyöpaja: Yhteiset tapaamiset Lahden kampuksella, opiskelijoiden projektien läpikäyminen ja eteenpäin vieminen tuntien aikana, mahdolliset aiheeseen liittyvät luennot, yksilö tapaamiset etänä tai lähiopetuksen puitteissa tarvittaessa. Näyttelyn rakentaminen julkisessa näyttelytilassa.
Kuva-analyysi osuus: Luennot ja keskustelut Lahden kampuksella, vierailut, oma työskentely tekstien parissa.
Ajoitus ja läsnäolo
80% läsnäolovelvollisuus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Anita Seppä, 2012: Kuvien tulkinta
Janne Seppänen, 2005: Visuaalinen kulttuuri. Teoriaa ja metodeja mediakuvan tulkitsijalle.
Roland Barthes 1980/1985: Valoisa huone.
Opettajan ilmoittama kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan poikkeustapauksessa opettajan kanssa erikseen.
Uusintamahdollisuudet
Sovitaan poikkeustapauksessa opettajan kanssa erikseen.
Oppimisympäristö
Kampus, näyttelytilat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä. Opetusta on lukujärjestykseen merkityt tunnit, joiden lisäksi opiskelija tekee kuvausprojektia, lukee ja kirjoittaa itsenäisesti opettajan antamia tehtäviä.
Sisältö
Kuvaustyöpaja osio: Opiskelija kuvaa omasta kiinnostuksesta lähtevää projektia opettaja Akseli Valmusen ohjauksessa, kehittää aiheeseen sopivaa kuvausmetodia ja omaa kuvallista ilmaisuaan. Ryhmäkeskustelut ovat oleellinen osa kuvaustyöpajan sisältöä. Teokset viimeistellään opettajan ohjauksessa ja niistä suunnitellaan ja pidetään julkinen ryhmänäyttely keväällä 2025.
Kuva-analyysi osiossa luetaan visuaalista kulttuuria koskevia teoreettisia tekstejä, katsotaan kuvia ja opetellaan kirjoittamaan mm. valokuvakritiikki ja analyyttistä pohdintaa kuvista kirjallisiin lähteisiin viitaten. Opintojakso valmistaa opiskelijaa mm. opinnäytetyön kirjoittamiseen.
Arviointimenetelmät
Tunneille osallistuminen. Oman kuvaustyön edistäminen ja saattaminen valmiiksi näyttelyyn. Kirjallisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelijalla on ollut poissaoloja enemmän kuin sallittu 80% läsnäolo edellyttää. Kuvaustyöpajan projekti on tekemättä ja kirjalliset tehtävät ovat palauttamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Kuvausprojekti on edennyt loppuun saakka ja opiskelija on osallistunut opetustunteihin. Kuvateos on kuitenkin suppea/ ohut ja projektin hallinnassa on ollut vaikeuksia.
Kuva-analyysiosiossa osallistuminen tunneilla ja kirjalliset tehtävät osoittavat opiskelijan perehtyneen opintojakson tarjoamiin sisältöihin. Opiskelija on suorittanut annetut kirjalliset tehtävät, mutta ne ovat sisällöltään niukkoja.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on paneutunut kuvausprojektiin ja se on edennyt opettajan ohjauksessa lopulta valmiiksi teokseksi näyttelyyn. Opiskelija on osannut ottaa palautetta vastaan ja työ on kehittynyt opintojakson aikana. Opiskelija on osallistunut opetustunteihin aktiivisesti keskustellen.
Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja kirjalliset tehtävät kertovat perehtyneisyydestä opintojaksolla annettuun kirjoittamiseen ohjaavaan aineistoon. Opiskelija on osannut valita kuvia ja tekstejä oman kirjoittamisensa lähtökohdiksi. Tekstit ovat loogisia kokonaisuuksia, joissa lähteitä on käytetty asianmukaisesti ja opiskelijan oma ajattelu ja tulkinta tulevat esiin.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on paneutunut kuvausprojektiin ja se on edennyt opettajan ohjauksessa lopulta valmiiksi teokseksi näyttelyyn. Opiskelija on osannut ottaa palautetta vastaan ja työ on kehittynyt opintojakson aikana. Opiskelija on osallistunut opetustunteihin aktiivisesti keskustellen.Opiskelijan kuvausprojektin hallinta on ollut erinomaista ja teos erottuu näyttelyssä omaleimaisena ja viimeisteltynä.
Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja kirjalliset tehtävät kertovat erinomaisesta perehtyneisyydestä opintojaksolla annettuun kirjoittamiseen ohjaavaan aineistoon. Opiskelija on osannut valita oivaltavasti kuvia ja tekstejä oman kirjoittamisensa lähtökohdiksi. Tekstit ovat loogisia ja julkaisukelpoisia kokonaisuuksia, joissa lähteitä on käytetty asianmukaisesti ja opiskelijan oma ajattelu ja tulkinta nostavat esiin uusia, tuoreita näkökulmia aiheesta.