Siirry suoraan sisältöön

Child, Adolescent and Family NursingLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CK71

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • englanti

Osaamistavoitteet

The student is able to
- apply nursing methods in the planning, implementation and evaluation of care for children of different ages
- carry out safe treatment of children and adolescents with medicines, fluids and pain
- describe the most common pediatric diseases and their medical treatment
- identify key care pathways for children, young people and families
- identify service needs and refer customers to services
- identify the challenges of the well-being of diverse families and promote the well-being of families
- explain the progression and monitoring of pregnancy and childbirth

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 10.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Paramedic (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Taru Simpura
  • Marjut Louhelainen
  • Nina Hietaranta
Opetusryhmät
  • Seminaari Case Minttu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö vara (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRPARA22SHA
    Bachelor's Degree Programme in Paramedic 22S A Lappeenranta
Pienryhmät
  • Seminaari Case Minttu
  • Seminaari 1
  • Seminaari 2
  • Seminaari R1
  • Seminaari R2
  • Simulaatio R 1
  • Simulaatio R 2
  • Simulaatio R 3
  • Näyttö
  • Näyttö vara
  • Harjoitukset
  • Luennot
  • Info
  • Tentti

Osaamistavoitteet

The student is able to
- apply nursing methods in the planning, implementation and evaluation of care for children of different ages
- carry out safe treatment of children and adolescents with medicines, fluids and pain
- describe the most common pediatric diseases and their medical treatment
- identify key care pathways for children, young people and families
- identify service needs and refer customers to services
- identify the challenges of the well-being of diverse families and promote the well-being of families
- explain the progression and monitoring of pregnancy and childbirth

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu lähiopetuksena

Luentotyöskentely, oppimistehtävät, simulaatiot/harjoitukset pienryhmissä, pediatrian tentti ja osaamiskoe sekä tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo seminaareissa, harjoituksissa ja simulaatioissa 100%.

Opintojaksoon kuuluu:
Luennot ja itsenäinen työskentely
Seminaarit tiimityöskentelynä ja itsenäinen työskentely
Harjoitukset, simulaatio ja näyttö, tentti
Oppimistehtävät ja portfolio, itsenäinen työskentely
Lääketieteen opinnot 1op - itsenäistä työskentelyä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Glasper, A. & Richardson, J. 2006. ed. A Textbook of Children’s and Young People’s Nursing. Edinburgh : Churchill Livingstone.
Hands on Scotland: http://www.handsonscotland.co.uk/index.html
Newell, Simon J., Darling, Jonathan C., 2014. Paediatrics. E-book.
Storvik-Sydänmaa, S, Talvensaari, H., Kaisvuo, T. & Uotila, N. 2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki. Sanoma pro.

Uusintamahdollisuudet

Näyttökokeen ja kokeen voi uusia tarvittaessa

Lääketieteen osa-alueiden tentit suoritetaan opintojakson aikana.

Oppimisympäristö

Työskentely luokkatilassa (tai Teams/ Zoom, ellei kampuksella opiskelu ole mahdollista)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5op (135t)
Luentotyöskentely ja itsenäinen työskentely 27 t
Seminaarien tiimityöskentely ja itsenäinen työskentely 27 t
Harjoitukset ja simulaatio, näyttökoe, tentti ja itsenäinen työskentely 27 t
Tehtävät, itsenäinen työskentely 27 t
Lääketieteen opinnot itsenäisenä työskentelynä 27 t

Lähityöskentely 30 t
Itsenäinen työskentely 105 t

Sisältö

Hoitotyön menetelmät eri-ikäisten lasten hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Monimuotoisten perheiden hyvinvoinnin haasteiden tunnistaminen ja hyvinvoinnin edistäminen.
Raskauden ja lapsivuodeajan eteneminen ja seuranta.

Lääketieteen osa-alueet: lasten tavallisimmat infektiot, allergiat, lasten pitkäaikaissairaudet ja niiden erityispiirteet, lasten syöpäsairaudet, lasten yleiskirurgiaa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ammatillisen hoitotyön perusteet 20op
Turvallinen sisätauti-kirurginen hoitotyö 15op
Omahoitoa tukeva sisätauti-kirurginen hoitotyö 15op

Arviointimenetelmät

Tiimeissä suoritettavat seminaaritehtävät.
Kurssin tentti: numeraalinen arviointi.
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Simulaatio, harjoitukset ja näyttö arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Pediatrian tentit arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Arvosanaa voi nostaa kiitettävä suoriutuminen näytössä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole hyväksytysti suorittanut opintojakson luentotyöskentelyä, oppimistehtäviä, simulaatioita/harjoituksia pienryhmissä, tenttejä ja näyttökoetta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa
- osoittaa perehtyneisyyttä lasten hoitotyön ammattieettisiin periaatteisiin
- osaa luetella tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
- osaa luettella raskauden ja lapsivuodeajan etenemisen ja seurannan vaiheet

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti ja perustella toimintansa
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa ja vertailee tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin
- toimii lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa kuvata tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
- osaa suppeasti kuvata raskauden etenemisen vaiheet ja raskauden seurannan vaiheet.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti ja perutelee ajantasaisen näyttöön perustuvan ja tutkitun tiedon hyödyllisyyttä perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: ennakoi ja suunnittelee toimintaansa havaintojen perusteella ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa vaihtelevissa tilanteissa ja perustella toimintansa
- etsii näyttöön perustuvaa tietoa, vertailee ja arvioi tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa arvioiden tietoa erilaisiin tilanteisiin

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

25.09.2023 - 17.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Paramedic (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Taru Simpura
  • Marjut Louhelainen
  • Nina Hietaranta
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari Minttu case (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö uusinta (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRPARA21SHB
    Bachelor's Degree Programme in Paramedic 21S B Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info
  • Luennot
  • Seminaari Minttu case
  • Seminaari 1
  • Seminaari 2
  • Harjoitukset
  • Simulaatio R 1
  • Simulaatio R 2
  • Simulaatio R 3
  • Näyttö
  • Näyttö uusinta

Osaamistavoitteet

The student is able to
- apply nursing methods in the planning, implementation and evaluation of care for children of different ages
- carry out safe treatment of children and adolescents with medicines, fluids and pain
- describe the most common pediatric diseases and their medical treatment
- identify key care pathways for children, young people and families
- identify service needs and refer customers to services
- identify the challenges of the well-being of diverse families and promote the well-being of families
- explain the progression and monitoring of pregnancy and childbirth

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu lähiopetuksena sekä etäopetuksena Zoomissa

Luentotyöskentely, oppimistehtävät, simulaatiot/harjoitukset pienryhmissä, pediatrian tentti ja valtakunnallinen YleSH osaamiskoe.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo seminaareissa, harjoituksissa ja simulaatioissa 100%.

Opintojaksoon kuuluu:
Simulatioon valmistava harjoitus/ simulaatio ja YleSH valtakunnallinen näyttökoe 27h
Luento työskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Seminaarit tiimityöskentelynä ja itsenäinen työskentely 27h
Oppimistehtävät, itsenäinen työskentely 27h
Lääketieteen opinnot 1op (27h) - itsenäistä työskentelyä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Glasper, A. & Richardson, J. 2006. ed. A Textbook of Children’s and Young People’s Nursing. Edinburgh : Churchill Livingstone.
Hands on Scotland: http://www.handsonscotland.co.uk/index.html
Newell, Simon J., Darling, Jonathan C., 2014. Paediatrics. E-book.
Storvik-Sydänmaa, S, Talvensaari, H., Kaisvuo, T. & Uotila, N. 2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki. Sanoma pro.

Uusintamahdollisuudet

Valtakunnallinen YleSH näyttökoe Lasten ja nuorten hoitotyöstä.

Lääketieteen osa-alueiden tentin suoritetaan opintojakson aikana.

Oppimisympäristö

Luentotyöskentely luokkatilassa tai Teams/ Zoom, ellei kampuksella opiskelu ole mahdollista.
Simulaatioon valmistava harjoitus harjoitteluluokassa
Simulaatio simulaatiotilassa
Valtakunnallinen YleSH näyttökoe luokkatilassa
Moodle-oppimisalusta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5op (135h)
Lääketieteen opinnot itsenäisenä työskentelynä 27h
Simulatioon valmistava tehtävä/ simulaatio ja valtakunnallinen YleSH näyttökoe ja itsenäinen työskentely 27h
Luentotyöskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Seminaarien tiimityöskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Tehtävät, itsenäinen työskentely 27h

Lähityöskentely 32h
Itsenäinen työskentely 103h

Sisältö

Hoitotyön menetelmät eri-ikäisten lasten hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Monimuotoisten perheiden hyvinvoinnin haasteiden tunnistaminen ja hyvinvoinnin edistäminen.
Raskauden ja lapsivuodeajan eteneminen ja seuranta.

Lääketieteen osa-alueet: lasten tavallisimmat infektiot, allergiat, lasten pitkäaikaissairaudet ja niiden erityispiirteet, lasten syöpäsairaudet, lasten yleiskirurgiaa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ammatillisen hoitotyön perusteet 20op
Turvallinen sisätauti-kirurginen hoitotyö 15op
Omahoitoa tukeva sisätauti-kirurginen hoitotyö 15op

Arviointimenetelmät

Tiimeissä suoritettavat seminaaritehtävät arvioidaan asteikolla 1-5. Opintojakson arvosana muodostuu 100% seminaaritehtävistä.
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Simulaatio, harjoitukset ja näyttökoe arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Pediatrian tentit arvioidaan hyväksytty/ hylätty.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole hyväksytysti suorittanut opintojakson luentotyöskentelyä, oppimistehtäviä, simulaatioita/harjoituksia pienryhmissä, pediatrian tenttiä ja valtakunnallista YleSH näyttökoetta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

piskelija
-etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa
- osoittaa perehtyneisyyttä lasten hoitotyön ammattieettisiin periaatteisiin
- osaa luetella tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
- osaa luettella raskauden ja lapsivuodeajan etenemisen ja seurannan vaiheet

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti ja perustella toimintansa
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa ja vertailee tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin
- toimii lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa kuvata tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
- osaa suppeasti kuvata raskauden etenemisen vaiheet ja raskauden seurannan vaiheet.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti ja perutelee ajantasaisen näyttöön perustuvan ja tutkitun tiedon hyödyllisyyttä perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: ennakoi ja suunnittelee toimintaansa havaintojen perusteella ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa vaihtelevissa tilanteissa ja perustella toimintansa
- etsii näyttöön perustuvaa tietoa, vertailee ja arvioi tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa arvioiden tietoa erilaisiin tilanteisiin

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

25.09.2023 - 05.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Paramedic (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Taru Simpura
  • Nina Hietaranta
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö uusinta (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRPARA22SHB
    Bachelor's Degree Programme in Paramedic 22S A Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitukset
  • Seminaari 1
  • Seminaari 2
  • Simulaatio R 1
  • Simulaatio R 2
  • Simulaatio R 3
  • Näyttö
  • Näyttö uusinta

Osaamistavoitteet

The student is able to
- apply nursing methods in the planning, implementation and evaluation of care for children of different ages
- carry out safe treatment of children and adolescents with medicines, fluids and pain
- describe the most common pediatric diseases and their medical treatment
- identify key care pathways for children, young people and families
- identify service needs and refer customers to services
- identify the challenges of the well-being of diverse families and promote the well-being of families
- explain the progression and monitoring of pregnancy and childbirth

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu lähiopetuksena sekä etäopetuksena Zoomissa

Luentotyöskentely, oppimistehtävät, simulaatiot/harjoitukset pienryhmissä, pediatrian tentti ja valtakunnallinen YleSH osaamiskoe.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo seminaareissa, harjoituksissa ja simulaatioissa 100%.

Opintojaksoon kuuluu:
Simulatioon valmistava harjoitus/ simulaatio ja YleSH valtakunnallinen näyttökoe 27h
Luento työskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Seminaarit tiimityöskentelynä ja itsenäinen työskentely 27h
Oppimistehtävät, itsenäinen työskentely 27h
Lääketieteen opinnot 1op (27h) - itsenäistä työskentelyä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Glasper, A. & Richardson, J. 2006. ed. A Textbook of Children’s and Young People’s Nursing. Edinburgh : Churchill Livingstone.
Hands on Scotland: http://www.handsonscotland.co.uk/index.html
Newell, Simon J., Darling, Jonathan C., 2014. Paediatrics. E-book.
Storvik-Sydänmaa, S, Talvensaari, H., Kaisvuo, T. & Uotila, N. 2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki. Sanoma pro.

Uusintamahdollisuudet

Valtakunnallinen YleSH näyttökoe Lasten ja nuorten hoitotyöstä.

Lääketieteen osa-alueiden tentit suoritetaan opintojakson aikana.

Oppimisympäristö

Luentotyöskentely luokkatilassa tai Teams/ Zoom, ellei kampuksella opiskelu ole mahdollista.
Simulaatioon valmistava harjoitus harjoitteluluokassa
Simulaatio simulaatiotilassa
Valtakunnallinen YleSH näyttökoe luokkatilassa
Moodle-oppimisalusta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5op (135h)
Lääketieteen opinnot itsenäisenä työskentelynä 27h
Simulatioon valmistava tehtävä/ simulaatio ja valtakunnallinen YleSH näyttökoe ja itsenäinen työskentely 27h
Luentotyöskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Seminaarien tiimityöskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Tehtävät, itsenäinen työskentely 27h

Lähityöskentely 32h
Itsenäinen työskentely 103h

Sisältö

Hoitotyön menetelmät eri-ikäisten lasten hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Monimuotoisten perheiden hyvinvoinnin haasteiden tunnistaminen ja hyvinvoinnin edistäminen.
Raskauden ja lapsivuodeajan eteneminen ja seuranta.

Lääketieteen osa-alueet: lasten tavallisimmat infektiot, allergiat, lasten pitkäaikaissairaudet ja niiden erityispiirteet, lasten syöpäsairaudet, lasten yleiskirurgiaa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ammatillisen hoitotyön perusteet 20op
Turvallinen sisätauti-kirurginen hoitotyö 15op
Omahoitoa tukeva sisätauti-kirurginen hoitotyö 15op

Arviointimenetelmät

Tiimeissä suoritettavat seminaaritehtävät arvioidaan asteikolla 1-5. Opintojakson arvosana muodostuu 100% seminaaritehtävistä.
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Simulaatio, harjoitukset ja näyttökoe arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Pediatrian tentit arvioidaan hyväksytty/ hylätty.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole hyväksytysti suorittanut opintojakson luentotyöskentelyä, oppimistehtäviä, simulaatioita/harjoituksia pienryhmissä, pediatrian tenttiä ja valtakunnallista YleSH näyttökoetta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

piskelija
-etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa
- osoittaa perehtyneisyyttä lasten hoitotyön ammattieettisiin periaatteisiin
- osaa luetella tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
- osaa luettella raskauden ja lapsivuodeajan etenemisen ja seurannan vaiheet

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti ja perustella toimintansa
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa ja vertailee tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin
- toimii lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa kuvata tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
- osaa suppeasti kuvata raskauden etenemisen vaiheet ja raskauden seurannan vaiheet.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti ja perutelee ajantasaisen näyttöön perustuvan ja tutkitun tiedon hyödyllisyyttä perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: ennakoi ja suunnittelee toimintaansa havaintojen perusteella ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa vaihtelevissa tilanteissa ja perustella toimintansa
- etsii näyttöön perustuvaa tietoa, vertailee ja arvioi tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa arvioiden tietoa erilaisiin tilanteisiin

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

27.02.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Paramedic (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Taru Simpura
  • Marjut Louhelainen
  • Nina Hietaranta
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRPARA21SHA
    Bachelor's Degree Programme in Paramedic 21S A Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Seminaari
  • Simulaatio R 1
  • Simulaatio R 2
  • Simulaatio R 3
  • Simulaatio R 4
  • Näyttö

Osaamistavoitteet

The student is able to
- apply nursing methods in the planning, implementation and evaluation of care for children of different ages
- carry out safe treatment of children and adolescents with medicines, fluids and pain
- describe the most common pediatric diseases and their medical treatment
- identify key care pathways for children, young people and families
- identify service needs and refer customers to services
- identify the challenges of the well-being of diverse families and promote the well-being of families
- explain the progression and monitoring of pregnancy and childbirth

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu lähiopetuksena.

Luentotyöskentely, oppimistehtävät, simulaatiot/harjoitukset pienryhmissä, pediatrian tentti ja valtakunnallinen YleSH osaamiskoe.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo seminaareissa, harjoituksissa ja simulaatioissa 100%.

Opintojaksoon kuuluu:
Simulatioon valmistava harjoitus/ simulaatio ja YleSH valtakunnallinen näyttökoe 27h
Luento työskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Seminaarit tiimityöskentelynä ja itsenäinen työskentely 27h
Oppimistehtävät, itsenäinen työskentely 27h

Lääketieteen opinnot 1op (27h) erillisellä Moodle -sivustolla itsenäistä työskentelyä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Glasper, A. & Richardson, J. 2006. ed. A Textbook of Children’s and Young People’s Nursing. Edinburgh : Churchill Livingstone.
Hands on Scotland: http://www.handsonscotland.co.uk/index.html
Newell, Simon J., Darling, Jonathan C., 2014. Paediatrics. E-book.
Storvik-Sydänmaa, S, Talvensaari, H., Kaisvuo, T. & Uotila, N. 2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki. Sanoma pro. SIVUT 96-214 ja 252-277.

Uusintamahdollisuudet

Valtakunnallinen YleSH näyttökoe Lasten ja nuorten hoitotyöstä.

Lääketieteen osa-alueiden tentin suoritetaan opintojakson aikana.

Oppimisympäristö

Luentotyöskentely luokkatilassa tai Teams/ Zoom, ellei kampuksella opiskelu ole mahdollista.
Simulaatioon valmistava harjoitus harjoitteluluokassa
Simulaatio simulaatiotilassa
Valtakunnallinen YleSH näyttökoe luokkatilassa
Moodle-oppimisalusta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5op (135h)
Lääketieteen opinnot itsenäisenä työskentelynä 27h
Simulatioon valmistava tehtävä/ simulaatio ja valtakunnallinen YleSH näyttökoe ja itsenäinen työskentely 27h
Luentotyöskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Seminaarien tiimityöskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Tehtävät, itsenäinen työskentely 27h

Lähityöskentely 27h
Itsenäinen työskentely 108h

Sisältö

Hoitotyön menetelmät eri-ikäisten lasten hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Monimuotoisten perheiden hyvinvoinnin haasteiden tunnistaminen ja hyvinvoinnin edistäminen.
Raskauden ja lapsivuodeajan eteneminen ja seuranta.

Lääketieteen osa-alueet: lasten tavallisimmat infektiot, allergiat, lasten pitkäaikaissairaudet ja niiden erityispiirteet, lasten syöpäsairaudet, lasten yleiskirurgiaa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ammatillisen hoitotyön perusteet 20op
Turvallinen sisätauti-kirurginen hoitotyö 15op
Omahoitoa tukeva sisätauti-kirurginen hoitotyö 10op

Arviointimenetelmät

Tiimeissä suoritettavat seminaaritehtävät arvioidaan asteikolla 1-5. Opintojakson arvosana muodostuu 100% seminaaritehtävistä.
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Simulaatio, harjoitukset ja näyttökoe arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Pediatrian tentit arvioidaan hyväksytty/ hylätty.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole hyväksytysti suorittanut opintojakson luentotyöskentelyä, oppimistehtäviä, simulaatioita/harjoituksia pienryhmissä, pediatrian tenttiä ja valtakunnallinen YleSH näyttökoetta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

piskelija
-etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa
- osoittaa perehtyneisyyttä lasten hoitotyön ammattieettisiin periaatteisiin
- osaa luetella tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
- osaa luettella raskauden ja lapsivuodeajan etenemisen ja seurannan vaiheet

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti ja perustella toimintansa
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa ja vertailee tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin
- toimii lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa kuvata tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
- osaa suppeasti kuvata raskauden etenemisen vaiheet ja raskauden seurannan vaiheet.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti ja perutelee ajantasaisen näyttöön perustuvan ja tutkitun tiedon hyödyllisyyttä perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: ennakoi ja suunnittelee toimintaansa havaintojen perusteella ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa vaihtelevissa tilanteissa ja perustella toimintansa
- etsii näyttöön perustuvaa tietoa, vertailee ja arvioi tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa arvioiden tietoa erilaisiin tilanteisiin