Siirry suoraan sisältöön

Child, Adolescent and Family Nursing (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CK71-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 10.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Paramedic (2021, 2022, 2023)

Opettaja

  • Taru Simpura
  • Marjut Louhelainen
  • Nina Hietaranta

Opetusryhmät

  • Seminaari Case Minttu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö vara (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRPARA22SHA
    Bachelor's Degree Programme in Paramedic 22S A Lappeenranta

Pienryhmät

  • Seminaari Case Minttu
  • Seminaari 1
  • Seminaari 2
  • Seminaari R1
  • Seminaari R2
  • Simulaatio R 1
  • Simulaatio R 2
  • Simulaatio R 3
  • Näyttö
  • Näyttö vara
  • Harjoitukset
  • Luennot
  • Info
  • Tentti

Osaamistavoitteet

The student is able to
- apply nursing methods in the planning, implementation and evaluation of care for children of different ages
- carry out safe treatment of children and adolescents with medicines, fluids and pain
- describe the most common pediatric diseases and their medical treatment
- identify key care pathways for children, young people and families
- identify service needs and refer customers to services
- identify the challenges of the well-being of diverse families and promote the well-being of families
- explain the progression and monitoring of pregnancy and childbirth

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu lähiopetuksena

Luentotyöskentely, oppimistehtävät, simulaatiot/harjoitukset pienryhmissä, pediatrian tentti ja osaamiskoe sekä tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo seminaareissa, harjoituksissa ja simulaatioissa 100%.

Opintojaksoon kuuluu:
Luennot ja itsenäinen työskentely
Seminaarit tiimityöskentelynä ja itsenäinen työskentely
Harjoitukset, simulaatio ja näyttö, tentti
Oppimistehtävät ja portfolio, itsenäinen työskentely
Lääketieteen opinnot 1op - itsenäistä työskentelyä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Glasper, A. & Richardson, J. 2006. ed. A Textbook of Children’s and Young People’s Nursing. Edinburgh : Churchill Livingstone.
Hands on Scotland: http://www.handsonscotland.co.uk/index.html
Newell, Simon J., Darling, Jonathan C., 2014. Paediatrics. E-book.
Storvik-Sydänmaa, S, Talvensaari, H., Kaisvuo, T. & Uotila, N. 2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki. Sanoma pro.

Uusintamahdollisuudet

Näyttökokeen ja kokeen voi uusia tarvittaessa

Lääketieteen osa-alueiden tentit suoritetaan opintojakson aikana.

Oppimisympäristö

Työskentely luokkatilassa (tai Teams/ Zoom, ellei kampuksella opiskelu ole mahdollista)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5op (135t)
Luentotyöskentely ja itsenäinen työskentely 27 t
Seminaarien tiimityöskentely ja itsenäinen työskentely 27 t
Harjoitukset ja simulaatio, näyttökoe, tentti ja itsenäinen työskentely 27 t
Tehtävät, itsenäinen työskentely 27 t
Lääketieteen opinnot itsenäisenä työskentelynä 27 t

Lähityöskentely 30 t
Itsenäinen työskentely 105 t

Sisältö

Hoitotyön menetelmät eri-ikäisten lasten hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Monimuotoisten perheiden hyvinvoinnin haasteiden tunnistaminen ja hyvinvoinnin edistäminen.
Raskauden ja lapsivuodeajan eteneminen ja seuranta.

Lääketieteen osa-alueet: lasten tavallisimmat infektiot, allergiat, lasten pitkäaikaissairaudet ja niiden erityispiirteet, lasten syöpäsairaudet, lasten yleiskirurgiaa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ammatillisen hoitotyön perusteet 20op
Turvallinen sisätauti-kirurginen hoitotyö 15op
Omahoitoa tukeva sisätauti-kirurginen hoitotyö 15op

Arviointimenetelmät

Tiimeissä suoritettavat seminaaritehtävät.
Kurssin tentti: numeraalinen arviointi.
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Simulaatio, harjoitukset ja näyttö arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Pediatrian tentit arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Arvosanaa voi nostaa kiitettävä suoriutuminen näytössä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole hyväksytysti suorittanut opintojakson luentotyöskentelyä, oppimistehtäviä, simulaatioita/harjoituksia pienryhmissä, tenttejä ja näyttökoetta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa
- osoittaa perehtyneisyyttä lasten hoitotyön ammattieettisiin periaatteisiin
- osaa luetella tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
- osaa luettella raskauden ja lapsivuodeajan etenemisen ja seurannan vaiheet

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti ja perustella toimintansa
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa ja vertailee tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin
- toimii lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa kuvata tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
- osaa suppeasti kuvata raskauden etenemisen vaiheet ja raskauden seurannan vaiheet.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti ja perutelee ajantasaisen näyttöön perustuvan ja tutkitun tiedon hyödyllisyyttä perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: ennakoi ja suunnittelee toimintaansa havaintojen perusteella ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa vaihtelevissa tilanteissa ja perustella toimintansa
- etsii näyttöön perustuvaa tietoa, vertailee ja arvioi tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa arvioiden tietoa erilaisiin tilanteisiin