Siirry suoraan sisältöön

Liikkumisen biomekaniikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CA26

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan liikkeen aloittamisen ja ohjauksen sekä siitä saatavan palautteen osalta
- käyttää erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja ja biomekaanisia mittausvälineitä sekä tulkita ja soveltaa niiden antamia tuloksia fysioterapian suunnittelussa
- arvioida siirtymisen avun tarvetta sekä ohjata turvallisissa siirtymisissä
- arvioida liikkumisen apuvälineiden tarvetta ja valita asiakkaalle oikeat apuvälineet sekä ohjata niiden käytön asiakkaalle ja hänen lähipiirilleen

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

29.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 80

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kari Kauranen
  • Hanna Laine
  • Annakaisa Loiri
  • Sanna Kangas
Opetusryhmät
  • Harjoitus R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIFYS24KM
    Fysioterapeuttikoulutus 24KM Lahti
  • HLPRFYS24KM
    Fysioterapeuttikoulutus 24KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitus R1
  • Harjoitus R2
  • Verkkoluento
  • Tentti
  • Näyttö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan liikkeen aloittamisen ja ohjauksen sekä siitä saatavan palautteen osalta
- käyttää erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja ja biomekaanisia mittausvälineitä sekä tulkita ja soveltaa niiden antamia tuloksia fysioterapian suunnittelussa
- arvioida siirtymisen avun tarvetta sekä ohjata turvallisissa siirtymisissä
- arvioida liikkumisen apuvälineiden tarvetta ja valita asiakkaalle oikeat apuvälineet sekä ohjata niiden käytön asiakkaalle ja hänen lähipiirilleen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Opintojakso integroituu 1. lukukauden muihin opintojaksoihin.
- Itsenäinen oppiminen tapahtuu käänteisen oppimisen menetelmin oppimistehtävinä verkossa ja tiimitapaamisin.
- Verkkotyöpajoissa opiskellaan reaaliaikaisesti ja opettajajohtoisesti yhdessä tai pienryhmissä.
- Kampuspäivinä opiskellaan Lahden ja Lappeenrannan kampuksilla ilmiöperustaisen oppimisen keinoin.

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoitustunneilla ja demoissa läsnäolo 100%.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali

2. Biomekaniikka: Kauranen Kari & Nurkka Niina. 2022. Liikkumisen biomekaniikkaa Liikuntatieteellisen seuran julkaisu nro 177.

3. Työterveyslaitoksen verkkosivut tttl.fi

4. Tamminen-Peter, L. & Wickström, G. 2018. Potilassiirrot – Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Vuoden 2013 painos saatavissa pdf-versiona

Uusintamahdollisuudet

Liikkumisen biomekaniikan teoriaosuuden hylätyn suorituksen voi uusia seuraavan toteutuksen yhteydessä. Kaksi uusintakertaa.

Siirtymisen avustamisen näytön uusinta sovitaan opiskelijan kanssa erikseen.

HUOM. Tutkintosäännön mukaisesti hyväksyttyä yksittäistä suoritusta (= opintojakson osa esim. tentti) ei voi korottaa. Korotus koskee koko opintojaksoa.

Oppimisympäristö

LPR: Biomekaniikan laboratorio, liikuntasali, perushoidon harjoitusluokka, zoom
LTI: Testiluokka, plinttiluokka, hoitotyön luokka, ryhmäliikuntatila, zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä, josta läsnäoloa 35 h ja itsenäistä opiskelua 100 h.

Kontaktiopetus jakautuu: 2 h aloitusluento, 26 h demoja ja harjoituksia, 4 h verkkotyöpajoja, 1 h avustus- ja siirtonäyttö ja 2 h teoriakoe.

Sisältö

-Voima ja voiman momentti, antropometria, tukielimistön biomekaniikka, keskushermosto lihastoiminnan ohjaajana, lihasvoima ja sen kehittyminen, lihasmekaniikka, lihasvoiman mittaus, elektromyografia, liikkeenanalysointi, kävelyn analysointi, tasapainon analysointi, silmä-käsi-koordinaation analysointi.

-Asiakkaan ja avustajan voimavarojen arviointi ja tunnistaminen siirtymisen avustamisen eri tilanteissa. Vuorovaikutus, ohjausosaaminen ja avustamisen erilaiset tekniikat. Ympäristön ja apuvälineiden hyödyntäminen.

-Liikkumisen apuvälineen tarpeen arviointi, apuvälineen valinta, käytön opetus ja seuranta. Asiakkaan ja hänen lähipiirinsä ohjaaminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytetä.

Arviointimenetelmät

- Harjoituksiin ja demoihin osallistuminen > itse- ja vertaisarviointi, jatkuva näyttö harjoitustunneilla > opettaja-arviointi (hyv-hyl)
- Oppimistehtävät, opettaja-arviointi (hyv-täydennettävä)
- Kirjallinen tentti vko 23 suoritettu hyväksytysti, opettaja-arviointi (5-0)
- Siirtymisen avustamisen näyttö vko 19 suoritettu hyväksytysti, opettaja-arviointi (5-0)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta tasolla 1 kuvattua osaamista.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1

Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija tietää, millaisia mahdollisia biomekaanisia mittausmenetelmiä on olemassa asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja avustetusti ja johdatellusti.

Liikkumisen apuvälineiden valinta on turvallista. Opiskelija tunnistaa oman kokemattomuutensa rajat apuvälineen käytössä ja opastuksessa ja osaa hakea lisäohjausta. Opiskelija tietää potilaan siirtymisen avustamisen tekniikoita ja ergonomiseen työskentelyyn vaikuttavia tekijöitä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3

Opiskelija osaa selittää liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin liittyvän hermolihasjärjestelmän rakenteen, mutta osatekijöiden integroinnissa toisiinsa on puutteita. Opiskelija osaa valita itsenäisesti biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen, mutta valinnat ovat perustelemattomia tai opiskelijalla on vaikeuksia perustella valintojaan. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, mutta tulosten tulkinta ja niiden integrointi käytäntöön vaatii avustusta ja ohjausta.

Liikkumisen apuvälineiden valinta ja käyttö on turvallista sekä opastus asianmukaista.
Opiskelija osaa avustaa asiakasta siirtymään asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä hallitsee asiakkaan liikkumisen tukemisen perusteet. Vuorovaikutus asiakkaan kanssa palvelee siirtymistilannetta. Opiskelija esittää omia ajatuksiaan siirtymisen avustamisen ergonomian parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5

Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan loogisesti, yksityiskohtaisesti ja kokonaisuuden hahmottaen niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija osaa valita itsenäisesti ja perustellusti optimaalisimman biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä, tunnistaa ja analysoida erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, sujuvasti ja eri tietolähteitä integroiden.

Liikkumisen apuvälineiden valinta, käyttö ja opastus ovat turvallisia, perusteltuja ja johdonmukaisia. Opiskelija osaa valita asiakkaan siirtymisen avustamisen tavan asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä soveltaa erilaisia tapoja asiakkaan liikkumisen tukemiseksi. Vuorovaikutus asiakkaan kanssa palvelee siirtymistilannetta ja auttaa asiakasta aktivoimaan omia voimavarojaan. Opiskelija pyrkii aktiivisesti sisäistämään kuntouttavan ja ergonomisen työtavan.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

16.10.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

20 - 80

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kari Kauranen
  • Hanna Laine
  • Sanna Spets
  • Annakaisa Loiri
  • Sanna Kangas
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIFYS23S
    Fysioterapeuttikoulutus 23S Lahti
  • HLPRFYS23S
    Fysioterapeuttikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Näyttö 1
  • Näyttö 2
  • Näyttö
  • Tentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan liikkeen aloittamisen ja ohjauksen sekä siitä saatavan palautteen osalta
- käyttää erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja ja biomekaanisia mittausvälineitä sekä tulkita ja soveltaa niiden antamia tuloksia fysioterapian suunnittelussa
- arvioida siirtymisen avun tarvetta sekä ohjata turvallisissa siirtymisissä
- arvioida liikkumisen apuvälineiden tarvetta ja valita asiakkaalle oikeat apuvälineet sekä ohjata niiden käytön asiakkaalle ja hänen lähipiirilleen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetus zoomissa tai kampuksella, verkkoluennot, harjoitukset ja demot, harjoitustyöt, verkkotehtävät, kirjallinen tentti, näyttö.

Siirtymisen avustamisen osuus alkaa infossa selviävällä ennakko-opiskelulla verkossa ja ennakkotehtävällä.

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoitustunneilla ja demoissa läsnäolo 100%.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali

2. Biomekaniikka: Kauranen Kari & Nurkka Niina. 2022. Liikkumisen biomekaniikkaa Liikuntatieteellisen seuran julkaisu nro 177.

3. Työterveyslaitoksen verkkosivut tttl.fi

4. Tamminen-Peter, L. & Wickström, G. 2018. Potilassiirrot – Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Vuoden 2013 painos saatavissa pdf-versiona

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava tieto AHOToitavissa muista korkeakouluopinnoista. Siirtymisen avustamisen kokonaisuudessa esim. Työterveyslaitoksen Potilassiirtojen ergonomiakortti.

Uusintamahdollisuudet

Liikkumisen biomekaniikan teoriaosuuden hylätyn suorituksen voi uusia seuraavan toteutuksen yhteydessä. Kaksi uusintakertaa.

Siirtymisen avustamisen näytön uusinta sovitaan opiskelijan kanssa erikseen.

HUOM. Tutkintosäännön mukaisesti hyväksyttyä yksittäistä suoritusta (= opintojakson osa esim. tentti) ei voi korottaa. Korotus koskee koko opintojaksoa.

Oppimisympäristö

LPR: Biomekaniikan laboratorio, liikuntasali, perushoidon harjoitusluokka, zoom
LTI: Testiluokka, plinttiluokka, hoitotyön luokka, ryhmäliikuntatila, zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä, josta läsnäoloa 37 h ja itsenäistä opiskelua 98 h.

Sisältö

-Voima ja voiman momentti, antropometria, tukielimistön biomekaniikka, keskushermosto lihastoiminnan ohjaajana, lihasvoima ja sen kehittyminen, lihasmekaniikka, lihasvoiman mittaus, elektromyografia, liikkeenanalysointi, kävelyn analysointi, tasapainon analysointi, silmä-käsi-koordinaation analysointi.

-Asiakkaan ja avustajan voimavarojen arviointi ja tunnistaminen siirtymisen avustamisen eri tilanteissa. Vuorovaikutus, ohjausosaaminen ja avustamisen erilaiset tekniikat. Ympäristön ja apuvälineiden hyödyntäminen.

-Liikkumisen apuvälineen tarpeen arviointi, apuvälineen valinta, käytön opetus ja seuranta. Asiakkaan ja hänen lähipiirinsä ohjaaminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytetä

Arviointimenetelmät

1. Harjoituksiin ja demoihin osallistuminen, itse- ja vertaisarviointi, jatkuva näyttö harjoitustunneilla opettaja-arviointi (hyv-hyl)
2. Hyväksytyt oppimistehtävät, opettaja-arviointi (hyl-täyd)
3. Kirjallinen tentti vko 50 (5-0), opettaja-arviointi
4. Siirtymisen avustamisen näyttö n. vko 47-49 (5-0), opettaja-arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta tasolla 1 kuvattua osaamista.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1

Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija tietää, millaisia mahdollisia biomekaanisia mittausmenetelmiä on olemassa asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja avustetusti ja johdatellusti.

Liikkumisen apuvälineiden valinta on turvallista. Opiskelija tunnistaa oman kokemattomuutensa rajat apuvälineen käytössä ja opastuksessa ja osaa hakea lisäohjausta. Opiskelija tietää potilaan siirtymisen avustamisen tekniikoita ja ergonomiseen työskentelyyn vaikuttavia tekijöitä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3

Opiskelija osaa selittää liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin liittyvän hermolihasjärjestelmän rakenteen, mutta osatekijöiden integroinnissa toisiinsa on puutteita. Opiskelija osaa valita itsenäisesti biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen, mutta valinnat ovat perustelemattomia tai opiskelijalla on vaikeuksia perustella valintojaan. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, mutta tulosten tulkinta ja niiden integrointi käytäntöön vaatii avustusta ja ohjausta.

Liikkumisen apuvälineiden valinta ja käyttö on turvallista sekä opastus asianmukaista.
Opiskelija osaa avustaa asiakasta siirtymään asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä hallitsee asiakkaan liikkumisen tukemisen perusteet. Opiskelija esittää omia ajatuksiaan siirtymisen avustamisen ergonomian parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5

Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan loogisesti, yksityiskohtaisesti ja kokonaisuuden hahmottaen niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija osaa valita itsenäisesti ja perustellusti optimaalisimman biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä, tunnistaa ja analysoida erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, sujuvasti ja eri tietolähteitä integroiden.

Liikkumisen apuvälineiden valinta, käyttö ja opastus ovat turvallisia, perusteltuja ja johdonmukaisia. Opiskelija osaa valita asiakkaan siirtymisen avustamisen tavan asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä soveltaa erilaisia tapoja asiakkaan liikkumisen tukemiseksi. Opiskelija pyrkii aktiivisesti sisäistämään kuntouttavan ja ergonomisen työtavan.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.02.2023 - 30.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

20 - 80

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Sanna Kangas
  • Eija Viitala
  • Kari Kauranen
  • Hanna Laine
  • Sanna Spets
Ryhmät
  • HLPRFYS23KM
    Fysioterapeuttikoulutus 23KM Lappeenranta
  • HLTIFYS23KM
    Fysioterapeuttikoulutus 23KM Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan liikkeen aloittamisen ja ohjauksen sekä siitä saatavan palautteen osalta
- käyttää erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja ja biomekaanisia mittausvälineitä sekä tulkita ja soveltaa niiden antamia tuloksia fysioterapian suunnittelussa
- arvioida siirtymisen avun tarvetta sekä ohjata turvallisissa siirtymisissä
- arvioida liikkumisen apuvälineiden tarvetta ja valita asiakkaalle oikeat apuvälineet sekä ohjata niiden käytön asiakkaalle ja hänen lähipiirilleen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Opintojakso integroituu 1. lukukauden muihin opintojaksoihin.
- Itsenäinen oppiminen tapahtuu käänteisen oppimisen menetelmin oppimistehtävinä verkossa ja tiimitapaamisin.
- Verkkotyöpajoissa opiskellaan reaaliaikaisesti ja opettajajohtoisesti yhdessä tai pienryhmissä.
- Kampuspäivinä opiskellaan Lahden ja Lappeenrannan kampuksilla ilmiöperustaisen oppimisen keinoin.

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoitustunneilla ja demoissa läsnäolo 100%.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali

2. Biomekaniikka: Kauranen Kari & Nurkka Niina. 2022. Liikkumisen biomekaniikkaa Liikuntatieteellisen seuran julkaisu nro 177.

3. Työterveyslaitoksen verkkosivut tttl.fi

4. Tamminen-Peter, L. & Wickström, G. 2018. Potilassiirrot – Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Vuoden 2013 painos saatavissa pdf-versiona

Uusintamahdollisuudet

Liikkumisen biomekaniikan teoriaosuuden hylätyn suorituksen voi uusia seuraavan toteutuksen yhteydessä. Kaksi uusintakertaa.

Siirtymisen avustamisen näytön uusinta sovitaan opiskelijan kanssa erikseen.

HUOM. Tutkintosäännön mukaisesti hyväksyttyä yksittäistä suoritusta (= opintojakson osa esim. tentti) ei voi korottaa. Korotus koskee koko opintojaksoa.

Oppimisympäristö

LPR: Biomekaniikan laboratorio, liikuntasali, perushoidon harjoitusluokka, zoom
LTI: Testiluokka, plinttiluokka, hoitotyön luokka, ryhmäliikuntatila, zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä, josta läsnäoloa 35 h ja itsenäistä opiskelua 100 h.

Kontaktiopetus jakautuu: 2 h aloitusluento, 26 h demoja ja harjoituksia, 4 h verkkotyöpajoja, 1 h avustus- ja siirtonäyttö ja 2 h teoriakoe.

Sisältö

-Voima ja voiman momentti, antropometria, tukielimistön biomekaniikka, keskushermosto lihastoiminnan ohjaajana, lihasvoima ja sen kehittyminen, lihasmekaniikka, lihasvoiman mittaus, elektromyografia, liikkeenanalysointi, kävelyn analysointi, tasapainon analysointi, silmä-käsi-koordinaation analysointi.

-Asiakkaan ja avustajan voimavarojen arviointi ja tunnistaminen siirtymisen avustamisen eri tilanteissa. Vuorovaikutus, ohjausosaaminen ja avustamisen erilaiset tekniikat. Ympäristön ja apuvälineiden hyödyntäminen.

-Liikkumisen apuvälineen tarpeen arviointi, apuvälineen valinta, käytön opetus ja seuranta. Asiakkaan ja hänen lähipiirinsä ohjaaminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytetä.

Arviointimenetelmät

- Harjoituksiin ja demoihin osallistuminen > itse- ja vertaisarviointi, jatkuva näyttö harjoitustunneilla > opettaja-arviointi (hyv-hyl)
- Oppimistehtävät, opettaja-arviointi (hyv-täydennettävä)
- Kirjallinen tentti vko 22 suoritettu hyväksytysti, opettaja-arviointi (5-0)
- Siirtymisen avustamisen näyttö vko 19 suoritettu hyväksytysti, opettaja-arviointi (5-0)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta tasolla 1 kuvattua osaamista.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1

Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija tietää, millaisia mahdollisia biomekaanisia mittausmenetelmiä on olemassa asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja avustetusti ja johdatellusti.

Liikkumisen apuvälineiden valinta on turvallista. Opiskelija tunnistaa oman kokemattomuutensa rajat apuvälineen käytössä ja opastuksessa ja osaa hakea lisäohjausta. Opiskelija tietää potilaan siirtymisen avustamisen tekniikoita ja ergonomiseen työskentelyyn vaikuttavia tekijöitä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3

Opiskelija osaa selittää liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin liittyvän hermolihasjärjestelmän rakenteen, mutta osatekijöiden integroinnissa toisiinsa on puutteita. Opiskelija osaa valita itsenäisesti biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen, mutta valinnat ovat perustelemattomia tai opiskelijalla on vaikeuksia perustella valintojaan. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, mutta tulosten tulkinta ja niiden integrointi käytäntöön vaatii avustusta ja ohjausta.

Liikkumisen apuvälineiden valinta ja käyttö on turvallista sekä opastus asianmukaista.
Opiskelija osaa avustaa asiakasta siirtymään asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä hallitsee asiakkaan liikkumisen tukemisen perusteet. Vuorovaikutus asiakkaan kanssa palvelee siirtymistilannetta. Opiskelija esittää omia ajatuksiaan siirtymisen avustamisen ergonomian parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5

Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan loogisesti, yksityiskohtaisesti ja kokonaisuuden hahmottaen niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija osaa valita itsenäisesti ja perustellusti optimaalisimman biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä, tunnistaa ja analysoida erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, sujuvasti ja eri tietolähteitä integroiden.

Liikkumisen apuvälineiden valinta, käyttö ja opastus ovat turvallisia, perusteltuja ja johdonmukaisia. Opiskelija osaa valita asiakkaan siirtymisen avustamisen tavan asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä soveltaa erilaisia tapoja asiakkaan liikkumisen tukemiseksi. Vuorovaikutus asiakkaan kanssa palvelee siirtymistilannetta ja auttaa asiakasta aktivoimaan omia voimavarojaan. Opiskelija pyrkii aktiivisesti sisäistämään kuntouttavan ja ergonomisen työtavan.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

10.10.2022 - 15.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

10 - 75

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Eija Viitala
  • Kari Kauranen
  • Hanna Laine
  • Sanna Spets
Opetusryhmät
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIFYS22S
    Fysioterapeuttikoulutus 22S Lahti
  • HLPRFYS22S
    Fysioterapeuttikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Tentti
  • Näyttö 1
  • Näyttö 2
  • Näyttö 3
  • Info
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan liikkeen aloittamisen ja ohjauksen sekä siitä saatavan palautteen osalta
- käyttää erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja ja biomekaanisia mittausvälineitä sekä tulkita ja soveltaa niiden antamia tuloksia fysioterapian suunnittelussa
- arvioida siirtymisen avun tarvetta sekä ohjata turvallisissa siirtymisissä
- arvioida liikkumisen apuvälineiden tarvetta ja valita asiakkaalle oikeat apuvälineet sekä ohjata niiden käytön asiakkaalle ja hänen lähipiirilleen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetus zoomissa tai kampuksella, verkkoluennot, harjoitukset ja demot, harjoitustyöt, verkkotehtävät, kirjallinen tentti

Siirtymisen avustamisen osuus alkaa ennakko-opiskelulla verkossa ja ennakkotehtävällä.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssin suorittaminen edellyttää läsnäoloa harjoitustunneilla ja demoissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali

2. Biomekaniikka: Kauranen Kari & Nurkka Niina. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu nro 166.

3. Työterveyslaitoksen verkkosivut tttl.fi

4. Tamminen-Peter, L. & Wickström, G. 2018. Potilassiirrot – Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Vuoden 2013 painos saatavissa pdf-versiona

5. ErgoBank -verkkosivusto

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava tieto AHOToitavissa muista korkeakouluopinnoista. Siirtymisen avustamisen kokonaisuudessa esim. Työterveyslaitoksen Potilassiirtojen ergonomiakortti.

Uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti viikolla 50, kaksi uusinta kertaa (tutkintosääntö)
Siirtymisen avustamisen näyttö viikolla 48 Lahti ja viikolla 49 LPR.

Oppimisympäristö

Biomekaniikan laboratorio, liikuntasali, perushoidon harjoitusluokka, zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä, josta läsnäoloa 37 h ja itsenäistä opiskelua 98 h.
Paikalla olo jakautuu: 2 h aloitusluento, 32 h demoja ja harjoituksia, 1 h avustus- ja siirtonäyttö ja 2 h teoriakoe.

Sisältö

-Voima ja voiman momentti, antropometria, tukielimistön biomekaniikka, keskushermosto lihastoiminnan ohjaajana, lihasvoima ja sen kehittyminen, lihasmekaniikka, lihasvoiman mittaus, elektromyografia, liikkeenanalysointi, kävelyn analysointi, tasapainon analysointi, silmä-käsi-koordinaation analysointi.

-Asiakkaan ja avustajan voimavarojen arviointi ja tunnistaminen siirtymisen avustamisen eri tilanteissa. Vuorovaikutus, ohjausosaaminen ja avustamisen erilaiset tekniikat. Ympäristön ja apuvälineiden hyödyntäminen.

-Liikkumisen apuvälineen tarpeen arviointi, apuvälineen valinta, käytön opetus ja seuranta. Asiakkaan ja hänen lähipiirinsä ohjaaminen.

Arviointimenetelmät

Harjoituksiin ja demoihin osallistuminen, itse- ja vertaisarviointi, jatkuva näyttö harjoitustunneilla.
Hyväksytyt tehtävät, opettaja-arviointi
Kirjallinen tentti suoritettu hyväksytysti, opettaja-arviointi
Siirtymisen avustamisen näyttö suoritettu hyväksytysti, opettaja-arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta tasolla 1 kuvattua osaamista.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija tietää, millaisia mahdollisia biomekaanisia mittausmenetelmiä on olemassa asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja avustetusti ja johdatellusti.

Liikkumisen apuvälineiden valinta on turvallista. Opiskelija tunnistaa oman kokemattomuutensa rajat apuvälineen käytössä ja opastuksessa ja osaa hakea lisäohjausta. Opiskelija tietää potilaan siirtymisen avustamisen tekniikoita ja ergonomiseen työskentelyyn vaikuttavia tekijöitä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa selittää liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin liittyvän hermolihasjärjestelmän rakenteen, mutta osatekijöiden integroinnissa toisiinsa on puutteita. Opiskelija osaa valita itsenäisesti biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen, mutta valinnat ovat perustelemattomia tai opiskelijalla on vaikeuksia perustella valintojaan. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, mutta tulosten tulkinta ja niiden integrointi käytäntöön vaatii avustusta ja ohjausta.

Liikkumisen apuvälineiden valinta ja käyttö on turvallista sekä opastus asianmukaista.
Opiskelija osaa avustaa asiakasta siirtymään asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä hallitsee asiakkaan liikkumisen tukemisen perusteet. Opiskelija esittää omia ajatuksiaan siirtymisen avustamisen ergonomian parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan loogisesti, yksityiskohtaisesti ja kokonaisuuden hahmottaen niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija osaa valita itsenäisesti ja perustellusti optimaalisimman biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä, tunnistaa ja analysoida erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, sujuvasti ja eri tietolähteitä integroiden.

Liikkumisen apuvälineiden valinta, käyttö ja opastus ovat turvallisia, perusteltuja ja johdonmukaisia. Opiskelija osaa valita asiakkaan siirtymisen avustamisen tavan asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä soveltaa erilaisia tapoja asiakkaan liikkumisen tukemiseksi. Opiskelija pyrkii aktiivisesti sisäistämään kuntouttavan ja ergonomisen työtavan.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

08.02.2022 - 06.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 80

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Eija Viitala
  • Kari Kauranen
  • Hanna Laine
  • Sanna Spets
Ryhmät
  • HLPRFYS22KM
    Fysioterapeuttikoulutus 22KM Lappeenranta
  • HLTIFYS22KM
    Fysioterapeuttikoulutus 22KM Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan liikkeen aloittamisen ja ohjauksen sekä siitä saatavan palautteen osalta
- käyttää erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja ja biomekaanisia mittausvälineitä sekä tulkita ja soveltaa niiden antamia tuloksia fysioterapian suunnittelussa
- arvioida siirtymisen avun tarvetta sekä ohjata turvallisissa siirtymisissä
- arvioida liikkumisen apuvälineiden tarvetta ja valita asiakkaalle oikeat apuvälineet sekä ohjata niiden käytön asiakkaalle ja hänen lähipiirilleen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Opintojakso integroituu 1. lukukauden muihin opintojaksoihin.
- Itsenäinen oppiminen tapahtuu käänteisen oppimisen menetelmin oppimistehtävinä verkossa ja tiimitapaamisin.
- Verkkotyöpajoissa opiskellaan reaaliaikaisesti ja opettajajohtoisesti yhdessä tai pienryhmissä.
- Kampuspäivinä opiskellaan Lahden ja Lappeenrannan kampuksilla ilmiöperustaisen oppimisen keinoin.

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoitustunneilla ja demoissa läsnäolo 100%.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali

2. Biomekaniikka: Kauranen Kari & Nurkka Niina. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu nro 166.

3. Työterveyslaitoksen verkkosivut tttl.fi

4. Tamminen-Peter, L. & Wickström, G. 2018. Potilassiirrot – Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Vuoden 2013 painos saatavissa pdf-versiona

5. ErgoBank -verkkosivusto

Uusintamahdollisuudet

Liikkumisen biomekaniikan teoriaosuuden hylätyn suorituksen voi uusia yleisinä laitetenttipäivinä, kts. vuoden 2022 uusintatentit. Kaksi uusintakertaa.

Siirtymisen avustamisen näytön uusinta sovitaan opiskelijan kanssa erikseen.

HUOM. Tutkintosäännön mukaisesti hyväksyttyä yksittäistä suoritusta (= opintojakson osa esim. tentti) ei voi korottaa. Korotus koskee koko opintojaksoa.

Oppimisympäristö

LPR: Biomekaniikan laboratorio, liikuntasali, perushoidon harjoitusluokka, zoom
LTI: Testiluokka, plinttiluokka, hoitotyön luokka, ryhmäliikuntatila, zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä, josta läsnäoloa 36 h ja itsenäistä opiskelua 99 h.

Kontaktiopetus jakautuu: 2 h aloitusluento, 24 h demoja ja harjoituksia, 6 h verkkotyöpajoja, 2 h avustus- ja siirtonäyttö ja 2 h teoriakoe.

Sisältö

-Voima ja voiman momentti, antropometria, tukielimistön biomekaniikka, keskushermosto lihastoiminnan ohjaajana, lihasvoima ja sen kehittyminen, lihasmekaniikka, lihasvoiman mittaus, elektromyografia, liikkeenanalysointi, kävelyn analysointi, tasapainon analysointi, silmä-käsi-koordinaation analysointi.

-Asiakkaan ja avustajan voimavarojen arviointi ja tunnistaminen siirtymisen avustamisen eri tilanteissa. Vuorovaikutus, ohjausosaaminen ja avustamisen erilaiset tekniikat. Ympäristön ja apuvälineiden hyödyntäminen.

-Liikkumisen apuvälineen tarpeen arviointi, apuvälineen valinta, käytön opetus ja seuranta. Asiakkaan ja hänen lähipiirinsä ohjaaminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytetä.

Arviointimenetelmät

- Harjoituksiin ja demoihin osallistuminen > itse- ja vertaisarviointi, jatkuva näyttö harjoitustunneilla > opettaja-arviointi (hyv-hyl)
- Oppimistehtävät, opettaja-arviointi (hyv-täydennettävä)
- Kirjallinen tentti vko 18 suoritettu hyväksytysti, opettaja-arviointi (5-0)
- Siirtymisen avustamisen näyttö vko 18 suoritettu hyväksytysti, opettaja-arviointi (+1, 0,-1)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta tasolla 1 kuvattua osaamista.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1

Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija tietää, millaisia mahdollisia biomekaanisia mittausmenetelmiä on olemassa asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja avustetusti ja johdatellusti.

Liikkumisen apuvälineiden valinta on turvallista. Opiskelija tunnistaa oman kokemattomuutensa rajat apuvälineen käytössä ja opastuksessa ja osaa hakea lisäohjausta. Opiskelija tietää potilaan siirtymisen avustamisen tekniikoita ja ergonomiseen työskentelyyn vaikuttavia tekijöitä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3

Opiskelija osaa selittää liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin liittyvän hermolihasjärjestelmän rakenteen, mutta osatekijöiden integroinnissa toisiinsa on puutteita. Opiskelija osaa valita itsenäisesti biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen, mutta valinnat ovat perustelemattomia tai opiskelijalla on vaikeuksia perustella valintojaan. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, mutta tulosten tulkinta ja niiden integrointi käytäntöön vaatii avustusta ja ohjausta.

Liikkumisen apuvälineiden valinta ja käyttö on turvallista sekä opastus asianmukaista.
Opiskelija osaa avustaa asiakasta siirtymään asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä hallitsee asiakkaan liikkumisen tukemisen perusteet. Opiskelija esittää omia ajatuksiaan siirtymisen avustamisen ergonomian parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5

Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan loogisesti, yksityiskohtaisesti ja kokonaisuuden hahmottaen niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija osaa valita itsenäisesti ja perustellusti optimaalisimman biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä, tunnistaa ja analysoida erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, sujuvasti ja eri tietolähteitä integroiden.

Liikkumisen apuvälineiden valinta, käyttö ja opastus ovat turvallisia, perusteltuja ja johdonmukaisia. Opiskelija osaa valita asiakkaan siirtymisen avustamisen tavan asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä soveltaa erilaisia tapoja asiakkaan liikkumisen tukemiseksi. Opiskelija pyrkii aktiivisesti sisäistämään kuntouttavan ja ergonomisen työtavan.