Liikkumisen biomekaniikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA26-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
16.10.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kari Kauranen
- Hanna Laine
- Sanna Spets
- Annakaisa Loiri
- Sanna Kangas
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS23SFysioterapeuttikoulutus 23S Lahti
-
HLPRFYS23SFysioterapeuttikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Näyttö 1
- Näyttö 2
- Näyttö
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan liikkeen aloittamisen ja ohjauksen sekä siitä saatavan palautteen osalta
- käyttää erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja ja biomekaanisia mittausvälineitä sekä tulkita ja soveltaa niiden antamia tuloksia fysioterapian suunnittelussa
- arvioida siirtymisen avun tarvetta sekä ohjata turvallisissa siirtymisissä
- arvioida liikkumisen apuvälineiden tarvetta ja valita asiakkaalle oikeat apuvälineet sekä ohjata niiden käytön asiakkaalle ja hänen lähipiirilleen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus zoomissa tai kampuksella, verkkoluennot, harjoitukset ja demot, harjoitustyöt, verkkotehtävät, kirjallinen tentti, näyttö.
Siirtymisen avustamisen osuus alkaa infossa selviävällä ennakko-opiskelulla verkossa ja ennakkotehtävällä.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneilla ja demoissa läsnäolo 100%.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali
2. Biomekaniikka: Kauranen Kari & Nurkka Niina. 2022. Liikkumisen biomekaniikkaa Liikuntatieteellisen seuran julkaisu nro 177.
3. Työterveyslaitoksen verkkosivut tttl.fi
4. Tamminen-Peter, L. & Wickström, G. 2018. Potilassiirrot – Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Vuoden 2013 painos saatavissa pdf-versiona
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava tieto AHOToitavissa muista korkeakouluopinnoista. Siirtymisen avustamisen kokonaisuudessa esim. Työterveyslaitoksen Potilassiirtojen ergonomiakortti.
Uusintamahdollisuudet
Liikkumisen biomekaniikan teoriaosuuden hylätyn suorituksen voi uusia seuraavan toteutuksen yhteydessä. Kaksi uusintakertaa.
Siirtymisen avustamisen näytön uusinta sovitaan opiskelijan kanssa erikseen.
HUOM. Tutkintosäännön mukaisesti hyväksyttyä yksittäistä suoritusta (= opintojakson osa esim. tentti) ei voi korottaa. Korotus koskee koko opintojaksoa.
Oppimisympäristö
LPR: Biomekaniikan laboratorio, liikuntasali, perushoidon harjoitusluokka, zoom
LTI: Testiluokka, plinttiluokka, hoitotyön luokka, ryhmäliikuntatila, zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä, josta läsnäoloa 37 h ja itsenäistä opiskelua 98 h.
Sisältö
-Voima ja voiman momentti, antropometria, tukielimistön biomekaniikka, keskushermosto lihastoiminnan ohjaajana, lihasvoima ja sen kehittyminen, lihasmekaniikka, lihasvoiman mittaus, elektromyografia, liikkeenanalysointi, kävelyn analysointi, tasapainon analysointi, silmä-käsi-koordinaation analysointi.
-Asiakkaan ja avustajan voimavarojen arviointi ja tunnistaminen siirtymisen avustamisen eri tilanteissa. Vuorovaikutus, ohjausosaaminen ja avustamisen erilaiset tekniikat. Ympäristön ja apuvälineiden hyödyntäminen.
-Liikkumisen apuvälineen tarpeen arviointi, apuvälineen valinta, käytön opetus ja seuranta. Asiakkaan ja hänen lähipiirinsä ohjaaminen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytetä
Arviointimenetelmät
1. Harjoituksiin ja demoihin osallistuminen, itse- ja vertaisarviointi, jatkuva näyttö harjoitustunneilla opettaja-arviointi (hyv-hyl)
2. Hyväksytyt oppimistehtävät, opettaja-arviointi (hyl-täyd)
3. Kirjallinen tentti vko 50 (5-0), opettaja-arviointi
4. Siirtymisen avustamisen näyttö n. vko 47-49 (5-0), opettaja-arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tasolla 1 kuvattua osaamista.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1
Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija tietää, millaisia mahdollisia biomekaanisia mittausmenetelmiä on olemassa asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja avustetusti ja johdatellusti.
Liikkumisen apuvälineiden valinta on turvallista. Opiskelija tunnistaa oman kokemattomuutensa rajat apuvälineen käytössä ja opastuksessa ja osaa hakea lisäohjausta. Opiskelija tietää potilaan siirtymisen avustamisen tekniikoita ja ergonomiseen työskentelyyn vaikuttavia tekijöitä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3
Opiskelija osaa selittää liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin liittyvän hermolihasjärjestelmän rakenteen, mutta osatekijöiden integroinnissa toisiinsa on puutteita. Opiskelija osaa valita itsenäisesti biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen, mutta valinnat ovat perustelemattomia tai opiskelijalla on vaikeuksia perustella valintojaan. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, mutta tulosten tulkinta ja niiden integrointi käytäntöön vaatii avustusta ja ohjausta.
Liikkumisen apuvälineiden valinta ja käyttö on turvallista sekä opastus asianmukaista.
Opiskelija osaa avustaa asiakasta siirtymään asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä hallitsee asiakkaan liikkumisen tukemisen perusteet. Opiskelija esittää omia ajatuksiaan siirtymisen avustamisen ergonomian parantamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5
Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan loogisesti, yksityiskohtaisesti ja kokonaisuuden hahmottaen niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija osaa valita itsenäisesti ja perustellusti optimaalisimman biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä, tunnistaa ja analysoida erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, sujuvasti ja eri tietolähteitä integroiden.
Liikkumisen apuvälineiden valinta, käyttö ja opastus ovat turvallisia, perusteltuja ja johdonmukaisia. Opiskelija osaa valita asiakkaan siirtymisen avustamisen tavan asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä soveltaa erilaisia tapoja asiakkaan liikkumisen tukemiseksi. Opiskelija pyrkii aktiivisesti sisäistämään kuntouttavan ja ergonomisen työtavan.