Dokumentaarinen valokuvausprojektiLaajuus (10 op)
Tunnus: AM00BW12
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää valokuvauksessa ja visuaalisessa kulttuurissa käytettävien metodien merkityksen
- keskustella luovassa työssä käytetyn dokumentti-käsitteen mahdollisuuksista ja rajoituksista
- arvioida omaa ja toisten työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Valokuvauksen koulutus
Opettaja
- MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVK21SValokuvauksen koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää valokuvauksessa ja visuaalisessa kulttuurissa käytettävien metodien merkityksen
- keskustella luovassa työssä käytetyn dokumentti-käsitteen mahdollisuuksista ja rajoituksista
- arvioida omaa ja toisten työskentelyä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
OPISKELIJAN OMA TYÖSKENTELY KUVAAJANA
LUENNOT, KESKUSTELUT, VIERAILUT, HENKILÖKOHTAINEN OHJAUS
Ajoitus ja läsnäolo
80% LÄSNÄOLO
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
ERIKSEEN OSOITETTAVA TEORIAKIRJALLISUUS
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
SOVITAAN OPETTAJAN KANSSA
Oppimisympäristö
KAMPUS, ZOOM, VIERAILUT NÄYTTELYISSÄ
Sisältö
Kurssi tarkentaa tekemiseen: kurssin aikana opiskelijat työstävät pitkää valokuvallista projektia, joka myös saatetaan ’valmiiksi’. Kurssin puitteissa tehtyjen hankkeiden temaattiset lähtökohdat vaihtelevat opiskelijoiden omien intressien mukaan, mutta kurssin aikana opetellaan systemaattista ja metodisesti jäsentynyttä toimintatapaa.
Keskeisin valokuvateoreettinen lähtökohta on dokumentaarisuus, mutta käsitettä lähestytään myös teoreettisesti. Tämä avaa sen kritiikille ja siten mahdollistaa myös sellaisia vaihtoehtoisia lähestymistapoja, joita voidaan kutsu termillä ’expanded documentary’.
Kurssi tarjoaa opiskelijoille syvällisen katsauksen dokumentaarisuuden moniin sävyihin ja antaa valmiuksia itsenäiseen valokuvalliseen, ajallisestikin pitkälliseen työskentelyyn.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
1. ja 2. vuoden valokuvaopinnot.
Arviointimenetelmät
Valmis kuvallinen työ arvioidaan asteikolla 1-5. Läsnäolo opetuksessa vaikuttaa arviointiin.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelijalla on ollut poissaoloja enemmän kuin sallittu 80% läsnäolo edellyttää. Tehtävät ovat palauttamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan osallistuminen tunneilla ja palautetut tehtävät osoittavat opiskelijan omaksuneen opintojakson sisältöjä. Opiskelija on tehnyt kuvausprojektin, mutta lopputulos on niukka ja vaatisi jatkotyötä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja tehdyt tehtävät kertovat paneutuneisuudesta omaan työskentelyyn ja oppituntien sisältöihin. Opiskelija on osannut valita kuvausaiheeseen sopivia metodologisia ratkaisuja ja saattaa työn loppuun näyttelykokonaisuudeksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja tehdyt tehtävät kertovat erityisestä paneutuneisuudesta omaan työskentelyyn ja oppituntien sisältöihin. Opiskelija on osannut valita kuvausaiheeseen sopivia metodologisia ratkaisuja ja saattaa työn loppuun näyttelykokonaisuudeksi, joka on omaperäinen ja valmis näyttelyteos.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
03.10.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Valokuvauksen koulutus
Opettaja
- MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
- Pauliina Pasanen
Vastuuopettaja
Eija Mustonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVK20SValokuvauksen koulutus 20S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää valokuvauksessa ja visuaalisessa kulttuurissa käytettävien metodien merkityksen
- keskustella luovassa työssä käytetyn dokumentti-käsitteen mahdollisuuksista ja rajoituksista
- arvioida omaa ja toisten työskentelyä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
OPISKELIJAN OMA TYÖSKENTELY KUVAAJANA
LUENNOT, KESKUSTELUT, VIERAILUT, HENKILÖKOHTAINEN OHJAUS
Ajoitus ja läsnäolo
80% LÄSNÄOLO
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
ERIKSEEN OSOITETTAVA TEORIAKIRJALLISUUS
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
SOVITAAN OPETTAJAN KANSSA
Oppimisympäristö
KAMPUS, ZOOM, VIERAILUT NÄYTTELYISSÄ
Sisältö
Kurssi tarkentaa tekemiseen: kurssin aikana opiskelijat työstävät pitkää valokuvallista projektia, joka myös saatetaan ’valmiiksi’. Kurssin puitteissa tehtyjen hankkeiden temaattiset lähtökohdat vaihtelevat opiskelijoiden omien intressien mukaan, mutta kurssin aikana opetellaan systemaattista ja metodisesti jäsentynyttä toimintatapaa.
Keskeisin valokuvateoreettinen lähtökohta on dokumentaarisuus, mutta käsitettä lähestytään myös teoreettisesti. Tämä avaa sen kritiikille ja siten mahdollistaa myös sellaisia vaihtoehtoisia lähestymistapoja, joita voidaan kutsu termillä ’expanded documentary’.
Kurssi tarjoaa opiskelijoille syvällisen katsauksen dokumentaarisuuden moniin sävyihin ja antaa valmiuksia itsenäiseen valokuvalliseen, ajallisestikin pitkälliseen työskentelyyn.
Arviointiasteikko
1-5