Siirry suoraan sisältöön

Yksilö- ja ryhmänohjaustaidotLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CY29

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

11.03.2025 - 07.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kenttä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS25KM
    Sosionomikoulutus 25KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Kenttä
  • Tentti
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetustapaamiset verkossa ja niihin valmistautuminen (1,5 op)
b) Toiminnalliset yksilö- ja ryhmänohjausohjaustehtävät (1,5 op)
c) Lukupiiritehtävä (1 op)
d) Ryhmätentti (1 op)

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu viikoilla 11-19.

Hyväksytty suoritus edellyttää
-Aktivista läsnäoloa (vähintään 80% opetustunneista) ja opetukseen liittyvien harjoitusten ja tehtävien suorittamista
-Toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin osallistumista
-Lukupiirityöskentelyyn ja lukupiiriseminaariin osallistumista
-Ryhmätentin hyväksyttyä suoritusta

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lukupiirityöskentelyyn valitaan yksi seuraavista kirjoista:


1. Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja
terveysalalla (luvut 1-6)

2. Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen

3. Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.

4. Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?

5. Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas

6. Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja

7. Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima

8. Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi

9. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu

10. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas

Työelämäyhteistyö

Toiminnallisen ryhmänohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Oppimisympäristö

Lähiopetus LPR:n kampuksella.
Verkko-oppimisympäristö: Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty - täydennettävä - hylätty

Hyväksytty opintojakso edellyttää vähintään 80 % osallistumista lähiopetukseen sekä tehtävien ja ryhmätentin suorittamista hyväksytysti (H3 tasoisesti).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
• kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
• suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
• käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
• tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
• analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
  • Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS25KV
    Sosionomikoulutus 25KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotyöpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikot 10-22.
a) Verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen ennakkotehtävin.
HUOM! Ensimmäinen ennakkotehtävä on ennen ensimmäistä työpajaa (vk 12).
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 20)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ryhmänohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 22)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 21 arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon tulee varata aikaa oman pienryhmän kanssa, ja itsenäistä yksilötyöskentelyä lukujärjestyksen ulkopuolisina aikoina.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikot 10-22.
a) Verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen ennakkotehtävin.
HUOM! Ensimmäinen ennakkotehtävä on ennen ensimmäistä työpajaa (vk 12).
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 20)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ryhmänohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 22)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 21 arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon tulee varata aikaa oman pienryhmän kanssa, ja itsenäistä yksilötyöskentelyä lukujärjestyksen ulkopuolisina aikoina.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus ilmoitetaan viimeistään opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja. Ahot-menettely käytössä.

Oppimisympäristö

Moodle-oppimisympäristö, zoom, pienryhmä, toiminnallinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajoitus viikot 10-22.
a) Verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen ennakkotehtävin.
HUOM! Ensimmäinen ennakkotehtävä on ennen ensimmäistä työpajaa (vk 12).
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 20)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ryhmänohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 22)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 21 arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon tulee varata aikaa oman pienryhmän kanssa, ja itsenäistä yksilötyöskentelyä lukujärjestyksen ulkopuolisina aikoina.

Sisältö

-yksilöohjaus
-ryhmänohjaus
-tavoitteellisen ohjausprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
-ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka
-ryhmän psyykkinen turvallisuus
-traumainformaation perusteet
-digitaalinen ohjaus sosiaalialalla
-toiminnalliset ja vuorovaikutteiset ohjauksen menetelmät asiakastyössä

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei ole tarjolla vapaasti valittavana kurssina muiden alojen opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Ryhmänohjaustehtävä 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Yksilöohjaustehtävä 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Ryhmätentti, 2 op (hyväksytty/ hylätty)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

17.02.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
  • Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
  • Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen pienryhmätyöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS25KM
    Sosionomikoulutus 25KM Lahti
Pienryhmät
  • Työpaja
  • Verkkotyöpaja
  • Itsenäinen pienryhmätyöskentely

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikot 8-20.
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävä ennen ensimmäistä lähityöpajaa (vk 10). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 19 arvotuissa ryhmissä.
Opintojaksoon kuuluu itsenäistä yksilöopiskelua sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä, joihin tulee varata aikaa työpajojen ulkopuolelta.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikot 8-20.
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävä ennen ensimmäistä lähityöpajaa (vk 10). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 19 arvotuissa ryhmissä.
Opintojaksoon kuuluu itsenäistä yksilöopiskelua sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä, joihin tulee varata aikaa työpajojen ulkopuolelta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus ilmoitetaan viimeistään opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja. Ahot-menettely käytössä.

Uusintamahdollisuudet

Ryhmätenttiin osallistuminen syksyn 2025 toteutuksessa.

Oppimisympäristö

lähiopetus, moodle-oppimisympäristö, zoom, pienryhmä, toiminnallinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajoitus viikot 8-20.
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävä ennen ensimmäistä lähityöpajaa (vk 10). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 19 arvotuissa ryhmissä.
Opintojaksoon kuuluu itsenäistä yksilöopiskelua sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä, joihin tulee varata aikaa työpajojen ulkopuolelta.

Sisältö

-yksilöohjaus
-ryhmänohjaus
-tavoitteellisen ohjausprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
-ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka
-ryhmän psyykkinen turvallisuus
-traumainformaation perusteet
-digitaalinen ohjaus sosiaalialalla
-toiminnalliset ja vuorovaikutteiset ohjauksen menetelmät asiakastyössä

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei ole tarjolla vapaasti valittavana kurssina muiden alojen opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Ryhmänohjaustehtävä 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Yksilöohjaustehtävä 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Ryhmätentti, 2 op (hyväksytty/ hylätty)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Tarja Tolonen
  • Kati Ojala
Ryhmät
  • HLTIAVOVASOS24K
    Avoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomiopintokokonaisuus 24K, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

OPINTOJAKSO TOTEUTUU OSANA SOSIAALIPEDAGOGINEN OHJAUSOSAAMINEN 10 OP -MODULIA.

Moduli toteutuu työn opinnollistamisena ja on suunnattu ryhmälle HLTIAVOVASOS24K. Toteutukseen sisältyy verkkotyöpajoja, tentti sekä itsenäisesti tehtäviä yksilö- ja tiimitehtäviä. Modulin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista verkkotyöpajoihin sekä tentin ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista. Verkkotyöpajoissa edellytetään aktiivista osallistumista, ja niissä osoitat oman osaamisesi modulin sisällöistä.

TOTEUTUSTAPA OPI JA KEHITÄ -MALLISSA
Kun suoritat opintoja työssä oppien, sinulla on ensisijainen vastuu omasta oppimisestasi ja opintojen edistämisestä aikataulussa.

Opi ja kehitä -mallissa tukenasi on työpaikaltasi nimetty työelämämentori, sekä modulin opettajat.

Lisää tietoa toteutustavasta löydät Opi ja kehitä -käsikirjasta. Opintojakson tarkempi kuvaus löytyy moodlesta

Ajoitus ja läsnäolo

Toteutus ajoittuu huhti-toukokuulle 2025 osana Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen 10 op -modulia. Moduli käynnistyy 31.3. itsenäisellä työskentelyllä verkossa.

Läsnäoloa edellyttävät verkkotyöpajat:

Tiimit 1 & 2​
-Ti 8.4. klo 12.30 - 14​
-Ti 22.4. klo 12.30 – 14​
-Ti 6.5.. klo 12.30 – 14​
-Ti 13.5. klo 12.30 – 14​
-Ti 27.5. klo 12.30 – 14​ (osaamisen näytöt tarvittaessa)

Tiimit 3 & 4​
-Ti 8.4. klo 12.30 - 14​
-Ti 29.4. klo 12.30 – 14​
-Ti 6.5. klo 12.30 – 14​
-Ti 20.5. klo 12.30 – 14​
-Ti 27.5. klo 12.30 – 14​ (osaamisen näytöt tarvittaessa)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen jonkin toisen opiskelijaryhmän toteutuksiin.

Työelämäyhteistyö

Modulissa toteutetaan työssä oppimisen Opi ja kehitä -mallia.

Uusintamahdollisuudet

Yksittäisten osaamisten uusintanäytöistä sovittava erikseen opettajien kanssa. Modulin opintojen on oltava suoritettuna ja opintorekisterissä 31.5.2025 mennessä.

Oppimisympäristö

Oma työpaikka, moodle, zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ajankäyttö koko modulissa (10 op):
Verkkotyöpajat 1 op
Oppimistehtävät (sekä itsenäiset, että omassa työssä suoritettavat) 9 op

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edellyttää aiempaa sosiaali- ja kasvatusalan koulutusta ja työsuhdetta Järvenpään varhaiskasvatuksessa.

Arviointimenetelmät

Opintojakson kokonaisarvioinnissa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo verkkotyöpajoissa
- Oppimistehtävät ja tentti: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Aikataulun noudattaminen

Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen osoittaa sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa opintojakson opettajalle. Opettaja ei tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

04.11.2024 - 08.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Tiia Rask
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS24S
    Sosionomikoulutus 24S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot
  • Tentti
  • Harjoitus R
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetustapaamiset kampuksella ja niihin valmistautuminen (1,5 op)
b) Toiminnalliset yksilö- ja ryhmänohjausohjaustehtävät (1,5 op)
c) Lukupiiritehtävä (1 op)
d) Ryhmätentti verkossa (1 op)

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu viikoilla 45-49.

Hyväksytty suoritus edellyttää
-Aktivista läsnäoloa ja opetukseen liittyvien harjoitusten ja tehtävien suorittamista
-Toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin osallistumista
-Lukupiirityöskentelyyn ja lukupiiriseminaariin osallistumista
-Ryhmätentin hyväksyttyä suoritusta

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lukupiirityöskentelyyn valitaan yksi seuraavista kirjoista:


1. Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja
terveysalalla (luvut 1-6)

2. Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen

3. Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.

4. Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?

5. Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas

6. Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja

7. Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima

8. Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi

9. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu

10. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas

11. Kalliola, T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010. Matkalla ohjaajuuteen

Työelämäyhteistyö

Toiminnallisen ryhmänohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Oppimisympäristö

Lähiopetus LPR:n kampuksella (pl. ryhmätentti, joka toteutuu Zoomissa)
Verkko-oppimisympäristö: Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty - täydennettävä - hylätty

Hyväksytty opintojakso edellyttää osallistumista lähiopetukseen sekä tehtävien ja ryhmätentin suorittamista hyväksytysti (H3 tasoisesti).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
• kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
• suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
• käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
• tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
• analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

14.10.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Hallman
  • Minna Kuvajainen
Opetusryhmät
  • Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen valmistautuminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS24S
    Sosionomikoulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Työpaja
  • Verkkotyöpaja
  • Itsenäinen valmistautuminen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikot 42-49.
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävät ennen ensimmäisiä lähityöpajoja (vk 44). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 47)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 49)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 49 arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikot 42-49.
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävät ennen ensimmäisiä lähityöpajoja (vk 44). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 47)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 49)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 49 arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus ilmoitetaan viimeistään opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja. Ahot-menettely käytössä.

Uusintamahdollisuudet

Ryhmätenttiin osallistuminen kevään 2025 toteutuksessa.

Oppimisympäristö

lähiopetus, moodle-oppimisympäristö, zoom, pienryhmä, toiminnallinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajoitus viikot 42-49.
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävät ennen ensimmäisiä lähityöpajoja (vk 44). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 47)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 49)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 49 arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Sisältö

-yksilöohjaus
-ryhmänohjaus
-tavoitteellisen ohjausprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
-ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka
-ryhmän psyykkinen turvallisuus
-traumainformaation perusteet
-digitaalinen ohjaus sosiaalialalla
-toiminnalliset ja vuorovaikutteiset ohjauksen menetelmät asiakastyössä

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei ole tarjolla vapaasti valittavana kurssina muiden alojen opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Ryhmänohjaustehtävä 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Yksilöohjaustehtävä 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Ryhmätentti, 2 op (hyväksytty/ hylätty)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Hallman
  • Tiia Rask
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS24KV
    Sosionomikoulutus 24KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Verkko-opetus ja ennakkotehtävät (1,5 op)
b) Arkietätori, ryhmänohjausohjaustehtävä (1,5 op)
c) Lukupiiritehtävä (1 op)
d) Yksilöohjaustehtävä (1 op)

Muutokset ovat mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkotyöpajat. Aikataulu lukujärjestyksissä

Hyväksytty suoritus edellyttää
-Aktivista läsnäoloa (vähintään 80% opetustunneista) ja opetukseen liittyvien harjoitusten ja tehtävien suorittamista
-Toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin osallistumista
-Lukupiirityöskentelyyn ja lukupiiriseminaariin osallistumista

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lukupiirityöskentelyyn valitaan yksi seuraavista kirjoista:


1. Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja
terveysalalla (luvut 1-6)

2. Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen

3. Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.

4. Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?

5. Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas

6. Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja

7. Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima

8. Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi

9. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu

10. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas

Työelämäyhteistyö

Toiminnallisen ryhmänohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Yksilöohjaustehtävä.

Oppimisympäristö

verkko-oppimisympäristö: Zoom, Moodle, Teams
Omavalintaiset oppimisympäristöt työelämässä tai muussa soveltuvassa toimintaympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty - täydennettävä - hylätty

Hyväksytty opintojakso edellyttää vähintään 80 % osallistumista lähiopetukseen sekä tehtävien ja ryhmätentin suorittamista hyväksytysti (H3 tasoisesti)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointiasteikko; Hyväksytty / Hylätty

Opiskelija osaa
• kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
• suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
• käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
• tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
• analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

12.03.2024 - 08.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kenttä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Kenttä 1
  • Verkkoluento 1
  • Seminaari 1
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetustapaamiset verkossa ja niihin valmistautuminen (1,5 op)
b) Toiminnalliset yksilö- ja ryhmänohjausohjaustehtävät (1,5 op)
c) Lukupiiritehtävä (1 op)
d) Ryhmätentti (1 op)

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu viikoilla 11-19.

Hyväksytty suoritus edellyttää
-Aktivista läsnäoloa (vähintään 80% opetustunneista) ja opetukseen liittyvien harjoitusten ja tehtävien suorittamista
-Toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin osallistumista
-Lukupiirityöskentelyyn ja lukupiiriseminaariin osallistumista
-Ryhmätentin hyväksyttyä suoritusta

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lukupiirityöskentelyyn valitaan yksi seuraavista kirjoista:


1. Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja
terveysalalla (luvut 1-6)

2. Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen

3. Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.

4. Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?

5. Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas

6. Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja

7. Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima

8. Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi

9. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu

10. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas

Työelämäyhteistyö

Toiminnallisen ryhmänohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Yksilöohjaustehtävä.

Oppimisympäristö

Lähiopetus LPR:n kampuksella.
Verkko-oppimisympäristö: Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty - täydennettävä - hylätty

Hyväksytty opintojakso edellyttää vähintään 80 % osallistumista lähiopetukseen sekä tehtävien ja ryhmätentin suorittamista hyväksytysti (H3 tasoisesti).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
• kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
• suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
• käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
• tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
• analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

12.02.2024 - 19.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Hallman
  • Minna Kuvajainen
Opetusryhmät
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen valmistautuminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotyöpaja
  • Työpaja
  • Itsenäinen valmistautuminen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikot 8-20
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävät ennen ensimmäisiä lähityöpajoja (vk 10). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 15)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op).Ohjaus viikolla 19 työpajassa, lopullisen version palautus ma 13.5.2024.
TAI
Ryhmätentti 8.5. arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikot 8-20
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävät ennen ensimmäisiä lähityöpajoja (vk 10). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 15)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op).Ohjaus viikolla 19 työpajassa, lopullisen version palautus ma 13.5.2024.
TAI
Ryhmätentti 8.5. arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus ilmoitetaan viimeistään opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja. Ahot-menettely käytössä.

Uusintamahdollisuudet

Ryhmätenttiin osallistuminen syksyn 2024 toteutuksessa. (Osaamiskansiota ei voi palauttaa myöhemmin kuin 13.5.2024).

Oppimisympäristö

lähiopetus, moodle-oppimisympäristö, zoom, pienryhmä, toiminnallinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajoitus viikot 8-20
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävät ennen ensimmäisiä lähityöpajoja (vk 10). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 15)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op).Ohjaus viikolla 19 työpajassa, lopullisen version palautus ma 13.5.2024.
TAI
Ryhmätentti 8.5. arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Sisältö

-yksilöohjaus
-ryhmänohjaus
-tavoitteellisen ohjausprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
-ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka
-ryhmän psyykkinen turvallisuus
-traumainformaation perusteet
-digitaalinen ohjaus sosiaalialalla
-toiminnalliset ja vuorovaikutteiset ohjauksen menetelmät asiakastyössä

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei ole tarjolla vapaasti valittavana kurssina muiden alojen opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Ryhmänohjaustehtävä 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Yksilöohjaustehtävä 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Minä ohjaajana -osaamiskansio, 2 op (hyväksytty/ hylätty) TAI Ryhmätentti (hyväksytty/hylätty)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.