Yksilö- ja ryhmänohjaustaidotLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00CY29
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
11.03.2025 - 07.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kenttä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS25KMSosionomikoulutus 25KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Verkkoluento
- Kenttä
- Tentti
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetustapaamiset verkossa ja niihin valmistautuminen (1,5 op)
b) Toiminnalliset yksilö- ja ryhmänohjausohjaustehtävät (1,5 op)
c) Lukupiiritehtävä (1 op)
d) Ryhmätentti (1 op)
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu viikoilla 11-19.
Hyväksytty suoritus edellyttää
-Aktivista läsnäoloa (vähintään 80% opetustunneista) ja opetukseen liittyvien harjoitusten ja tehtävien suorittamista
-Toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin osallistumista
-Lukupiirityöskentelyyn ja lukupiiriseminaariin osallistumista
-Ryhmätentin hyväksyttyä suoritusta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lukupiirityöskentelyyn valitaan yksi seuraavista kirjoista:
1. Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja
terveysalalla (luvut 1-6)
2. Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen
3. Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
4. Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?
5. Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas
6. Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja
7. Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima
8. Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi
9. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu
10. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Työelämäyhteistyö
Toiminnallisen ryhmänohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Oppimisympäristö
Lähiopetus LPR:n kampuksella.
Verkko-oppimisympäristö: Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Hyväksytty opintojakso edellyttää vähintään 80 % osallistumista lähiopetukseen sekä tehtävien ja ryhmätentin suorittamista hyväksytysti (H3 tasoisesti).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
• kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
• suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
• käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
• tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
• analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Kuvajainen
- Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS25KVSosionomikoulutus 25KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkotyöpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikot 10-22.
a) Verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen ennakkotehtävin.
HUOM! Ensimmäinen ennakkotehtävä on ennen ensimmäistä työpajaa (vk 12).
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 20)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ryhmänohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 22)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 21 arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon tulee varata aikaa oman pienryhmän kanssa, ja itsenäistä yksilötyöskentelyä lukujärjestyksen ulkopuolisina aikoina.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikot 10-22.
a) Verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen ennakkotehtävin.
HUOM! Ensimmäinen ennakkotehtävä on ennen ensimmäistä työpajaa (vk 12).
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 20)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ryhmänohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 22)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 21 arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon tulee varata aikaa oman pienryhmän kanssa, ja itsenäistä yksilötyöskentelyä lukujärjestyksen ulkopuolisina aikoina.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus ilmoitetaan viimeistään opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja. Ahot-menettely käytössä.
Oppimisympäristö
Moodle-oppimisympäristö, zoom, pienryhmä, toiminnallinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajoitus viikot 10-22.
a) Verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen ennakkotehtävin.
HUOM! Ensimmäinen ennakkotehtävä on ennen ensimmäistä työpajaa (vk 12).
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 20)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ryhmänohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 22)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 21 arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon tulee varata aikaa oman pienryhmän kanssa, ja itsenäistä yksilötyöskentelyä lukujärjestyksen ulkopuolisina aikoina.
Sisältö
-yksilöohjaus
-ryhmänohjaus
-tavoitteellisen ohjausprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
-ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka
-ryhmän psyykkinen turvallisuus
-traumainformaation perusteet
-digitaalinen ohjaus sosiaalialalla
-toiminnalliset ja vuorovaikutteiset ohjauksen menetelmät asiakastyössä
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso ei ole tarjolla vapaasti valittavana kurssina muiden alojen opiskelijoille.
Arviointimenetelmät
Ryhmänohjaustehtävä 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Yksilöohjaustehtävä 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Ryhmätentti, 2 op (hyväksytty/ hylätty)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
17.02.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Kuvajainen
- Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
- Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen pienryhmätyöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS25KMSosionomikoulutus 25KM Lahti
Pienryhmät
- Työpaja
- Verkkotyöpaja
- Itsenäinen pienryhmätyöskentely
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikot 8-20.
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävä ennen ensimmäistä lähityöpajaa (vk 10). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 19 arvotuissa ryhmissä.
Opintojaksoon kuuluu itsenäistä yksilöopiskelua sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä, joihin tulee varata aikaa työpajojen ulkopuolelta.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikot 8-20.
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävä ennen ensimmäistä lähityöpajaa (vk 10). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 19 arvotuissa ryhmissä.
Opintojaksoon kuuluu itsenäistä yksilöopiskelua sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä, joihin tulee varata aikaa työpajojen ulkopuolelta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus ilmoitetaan viimeistään opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja. Ahot-menettely käytössä.
Uusintamahdollisuudet
Ryhmätenttiin osallistuminen syksyn 2025 toteutuksessa.
Oppimisympäristö
lähiopetus, moodle-oppimisympäristö, zoom, pienryhmä, toiminnallinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajoitus viikot 8-20.
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävä ennen ensimmäistä lähityöpajaa (vk 10). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 19 arvotuissa ryhmissä.
Opintojaksoon kuuluu itsenäistä yksilöopiskelua sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä, joihin tulee varata aikaa työpajojen ulkopuolelta.
Sisältö
-yksilöohjaus
-ryhmänohjaus
-tavoitteellisen ohjausprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
-ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka
-ryhmän psyykkinen turvallisuus
-traumainformaation perusteet
-digitaalinen ohjaus sosiaalialalla
-toiminnalliset ja vuorovaikutteiset ohjauksen menetelmät asiakastyössä
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso ei ole tarjolla vapaasti valittavana kurssina muiden alojen opiskelijoille.
Arviointimenetelmät
Ryhmänohjaustehtävä 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Yksilöohjaustehtävä 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Ryhmätentti, 2 op (hyväksytty/ hylätty)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Tarja Tolonen
- Kati Ojala
Ryhmät
-
HLTIAVOVASOS24KAvoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomiopintokokonaisuus 24K, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
OPINTOJAKSO TOTEUTUU OSANA SOSIAALIPEDAGOGINEN OHJAUSOSAAMINEN 10 OP -MODULIA.
Moduli toteutuu työn opinnollistamisena ja on suunnattu ryhmälle HLTIAVOVASOS24K. Toteutukseen sisältyy verkkotyöpajoja, tentti sekä itsenäisesti tehtäviä yksilö- ja tiimitehtäviä. Modulin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista verkkotyöpajoihin sekä tentin ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista. Verkkotyöpajoissa edellytetään aktiivista osallistumista, ja niissä osoitat oman osaamisesi modulin sisällöistä.
TOTEUTUSTAPA OPI JA KEHITÄ -MALLISSA
Kun suoritat opintoja työssä oppien, sinulla on ensisijainen vastuu omasta oppimisestasi ja opintojen edistämisestä aikataulussa.
Opi ja kehitä -mallissa tukenasi on työpaikaltasi nimetty työelämämentori, sekä modulin opettajat.
Lisää tietoa toteutustavasta löydät Opi ja kehitä -käsikirjasta. Opintojakson tarkempi kuvaus löytyy moodlesta
Ajoitus ja läsnäolo
Toteutus ajoittuu huhti-toukokuulle 2025 osana Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen 10 op -modulia. Moduli käynnistyy 31.3. itsenäisellä työskentelyllä verkossa.
Läsnäoloa edellyttävät verkkotyöpajat:
Tiimit 1 & 2
-Ti 8.4. klo 12.30 - 14
-Ti 22.4. klo 12.30 – 14
-Ti 6.5.. klo 12.30 – 14
-Ti 13.5. klo 12.30 – 14
-Ti 27.5. klo 12.30 – 14 (osaamisen näytöt tarvittaessa)
Tiimit 3 & 4
-Ti 8.4. klo 12.30 - 14
-Ti 29.4. klo 12.30 – 14
-Ti 6.5. klo 12.30 – 14
-Ti 20.5. klo 12.30 – 14
-Ti 27.5. klo 12.30 – 14 (osaamisen näytöt tarvittaessa)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osallistuminen jonkin toisen opiskelijaryhmän toteutuksiin.
Työelämäyhteistyö
Modulissa toteutetaan työssä oppimisen Opi ja kehitä -mallia.
Uusintamahdollisuudet
Yksittäisten osaamisten uusintanäytöistä sovittava erikseen opettajien kanssa. Modulin opintojen on oltava suoritettuna ja opintorekisterissä 31.5.2025 mennessä.
Oppimisympäristö
Oma työpaikka, moodle, zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ajankäyttö koko modulissa (10 op):
Verkkotyöpajat 1 op
Oppimistehtävät (sekä itsenäiset, että omassa työssä suoritettavat) 9 op
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edellyttää aiempaa sosiaali- ja kasvatusalan koulutusta ja työsuhdetta Järvenpään varhaiskasvatuksessa.
Arviointimenetelmät
Opintojakson kokonaisarvioinnissa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo verkkotyöpajoissa
- Oppimistehtävät ja tentti: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Aikataulun noudattaminen
Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen osoittaa sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa opintojakson opettajalle. Opettaja ei tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
04.11.2024 - 08.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Tiia Rask
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS24SSosionomikoulutus 24S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Tentti
- Harjoitus R
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetustapaamiset kampuksella ja niihin valmistautuminen (1,5 op)
b) Toiminnalliset yksilö- ja ryhmänohjausohjaustehtävät (1,5 op)
c) Lukupiiritehtävä (1 op)
d) Ryhmätentti verkossa (1 op)
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu viikoilla 45-49.
Hyväksytty suoritus edellyttää
-Aktivista läsnäoloa ja opetukseen liittyvien harjoitusten ja tehtävien suorittamista
-Toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin osallistumista
-Lukupiirityöskentelyyn ja lukupiiriseminaariin osallistumista
-Ryhmätentin hyväksyttyä suoritusta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lukupiirityöskentelyyn valitaan yksi seuraavista kirjoista:
1. Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja
terveysalalla (luvut 1-6)
2. Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen
3. Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
4. Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?
5. Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas
6. Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja
7. Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima
8. Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi
9. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu
10. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
11. Kalliola, T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010. Matkalla ohjaajuuteen
Työelämäyhteistyö
Toiminnallisen ryhmänohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Oppimisympäristö
Lähiopetus LPR:n kampuksella (pl. ryhmätentti, joka toteutuu Zoomissa)
Verkko-oppimisympäristö: Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Hyväksytty opintojakso edellyttää osallistumista lähiopetukseen sekä tehtävien ja ryhmätentin suorittamista hyväksytysti (H3 tasoisesti).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
• kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
• suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
• käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
• tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
• analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
14.10.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Hallman
- Minna Kuvajainen
Opetusryhmät
- Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen valmistautuminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS24SSosionomikoulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Työpaja
- Verkkotyöpaja
- Itsenäinen valmistautuminen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikot 42-49.
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävät ennen ensimmäisiä lähityöpajoja (vk 44). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 47)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 49)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 49 arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikot 42-49.
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävät ennen ensimmäisiä lähityöpajoja (vk 44). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 47)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 49)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 49 arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus ilmoitetaan viimeistään opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja. Ahot-menettely käytössä.
Uusintamahdollisuudet
Ryhmätenttiin osallistuminen kevään 2025 toteutuksessa.
Oppimisympäristö
lähiopetus, moodle-oppimisympäristö, zoom, pienryhmä, toiminnallinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajoitus viikot 42-49.
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävät ennen ensimmäisiä lähityöpajoja (vk 44). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 47)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 49)
d) Ryhmätentti (2 op) viikolla 49 arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Sisältö
-yksilöohjaus
-ryhmänohjaus
-tavoitteellisen ohjausprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
-ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka
-ryhmän psyykkinen turvallisuus
-traumainformaation perusteet
-digitaalinen ohjaus sosiaalialalla
-toiminnalliset ja vuorovaikutteiset ohjauksen menetelmät asiakastyössä
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso ei ole tarjolla vapaasti valittavana kurssina muiden alojen opiskelijoille.
Arviointimenetelmät
Ryhmänohjaustehtävä 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Yksilöohjaustehtävä 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Ryhmätentti, 2 op (hyväksytty/ hylätty)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
18.03.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Hallman
- Tiia Rask
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS24KVSosionomikoulutus 24KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Verkko-opetus ja ennakkotehtävät (1,5 op)
b) Arkietätori, ryhmänohjausohjaustehtävä (1,5 op)
c) Lukupiiritehtävä (1 op)
d) Yksilöohjaustehtävä (1 op)
Muutokset ovat mahdollisia.
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkotyöpajat. Aikataulu lukujärjestyksissä
Hyväksytty suoritus edellyttää
-Aktivista läsnäoloa (vähintään 80% opetustunneista) ja opetukseen liittyvien harjoitusten ja tehtävien suorittamista
-Toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin osallistumista
-Lukupiirityöskentelyyn ja lukupiiriseminaariin osallistumista
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lukupiirityöskentelyyn valitaan yksi seuraavista kirjoista:
1. Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja
terveysalalla (luvut 1-6)
2. Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen
3. Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
4. Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?
5. Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas
6. Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja
7. Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima
8. Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi
9. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu
10. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Työelämäyhteistyö
Toiminnallisen ryhmänohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Yksilöohjaustehtävä.
Oppimisympäristö
verkko-oppimisympäristö: Zoom, Moodle, Teams
Omavalintaiset oppimisympäristöt työelämässä tai muussa soveltuvassa toimintaympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Hyväksytty opintojakso edellyttää vähintään 80 % osallistumista lähiopetukseen sekä tehtävien ja ryhmätentin suorittamista hyväksytysti (H3 tasoisesti)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Arviointiasteikko; Hyväksytty / Hylätty
Opiskelija osaa
• kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
• suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
• käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
• tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
• analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
12.03.2024 - 08.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kenttä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS24KMSosionomikoulutus 24KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Kenttä 1
- Verkkoluento 1
- Seminaari 1
- Tentti 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetustapaamiset verkossa ja niihin valmistautuminen (1,5 op)
b) Toiminnalliset yksilö- ja ryhmänohjausohjaustehtävät (1,5 op)
c) Lukupiiritehtävä (1 op)
d) Ryhmätentti (1 op)
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu viikoilla 11-19.
Hyväksytty suoritus edellyttää
-Aktivista läsnäoloa (vähintään 80% opetustunneista) ja opetukseen liittyvien harjoitusten ja tehtävien suorittamista
-Toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin osallistumista
-Lukupiirityöskentelyyn ja lukupiiriseminaariin osallistumista
-Ryhmätentin hyväksyttyä suoritusta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lukupiirityöskentelyyn valitaan yksi seuraavista kirjoista:
1. Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja
terveysalalla (luvut 1-6)
2. Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen
3. Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
4. Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?
5. Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas
6. Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja
7. Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima
8. Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi
9. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu
10. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Työelämäyhteistyö
Toiminnallisen ryhmänohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Yksilöohjaustehtävä.
Oppimisympäristö
Lähiopetus LPR:n kampuksella.
Verkko-oppimisympäristö: Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Hyväksytty opintojakso edellyttää vähintään 80 % osallistumista lähiopetukseen sekä tehtävien ja ryhmätentin suorittamista hyväksytysti (H3 tasoisesti).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
• kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
• suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
• käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
• tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
• analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
12.02.2024 - 19.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Hallman
- Minna Kuvajainen
Opetusryhmät
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen valmistautuminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS24KMSosionomikoulutus 24KM Lahti
Pienryhmät
- Verkkotyöpaja
- Työpaja
- Itsenäinen valmistautuminen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikot 8-20
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävät ennen ensimmäisiä lähityöpajoja (vk 10). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 15)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op).Ohjaus viikolla 19 työpajassa, lopullisen version palautus ma 13.5.2024.
TAI
Ryhmätentti 8.5. arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikot 8-20
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävät ennen ensimmäisiä lähityöpajoja (vk 10). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 15)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op).Ohjaus viikolla 19 työpajassa, lopullisen version palautus ma 13.5.2024.
TAI
Ryhmätentti 8.5. arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus ilmoitetaan viimeistään opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja. Ahot-menettely käytössä.
Uusintamahdollisuudet
Ryhmätenttiin osallistuminen syksyn 2024 toteutuksessa. (Osaamiskansiota ei voi palauttaa myöhemmin kuin 13.5.2024).
Oppimisympäristö
lähiopetus, moodle-oppimisympäristö, zoom, pienryhmä, toiminnallinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajoitus viikot 8-20
a) Lähi- ja verkkotyöpajat (1 op) ja niihin valmistautuminen.
HUOM! Ennakkotehtävät ennen ensimmäisiä lähityöpajoja (vk 10). Muidenkin opetusviikkojen työpajoihin on ennakkotehtäviä.
b) Yksilöohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 15)
c) Ryhmänohjaustehtävä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (ohjaus viikolla 19)
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op).Ohjaus viikolla 19 työpajassa, lopullisen version palautus ma 13.5.2024.
TAI
Ryhmätentti 8.5. arvotuissa ryhmissä.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Sisältö
-yksilöohjaus
-ryhmänohjaus
-tavoitteellisen ohjausprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
-ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka
-ryhmän psyykkinen turvallisuus
-traumainformaation perusteet
-digitaalinen ohjaus sosiaalialalla
-toiminnalliset ja vuorovaikutteiset ohjauksen menetelmät asiakastyössä
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso ei ole tarjolla vapaasti valittavana kurssina muiden alojen opiskelijoille.
Arviointimenetelmät
Ryhmänohjaustehtävä 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Yksilöohjaustehtävä 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Minä ohjaajana -osaamiskansio, 2 op (hyväksytty/ hylätty) TAI Ryhmätentti (hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.