Liikkumisen biomekaniikkaLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00CA26
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan liikkeen aloittamisen ja ohjauksen sekä siitä saatavan palautteen osalta
- käyttää erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja ja biomekaanisia mittausvälineitä sekä tulkita ja soveltaa niiden antamia tuloksia fysioterapian suunnittelussa
- arvioida siirtymisen avun tarvetta sekä ohjata turvallisissa siirtymisissä
- arvioida liikkumisen apuvälineiden tarvetta ja valita asiakkaalle oikeat apuvälineet sekä ohjata niiden käytön asiakkaalle ja hänen lähipiirilleen
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
29.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kari Kauranen
- Hanna Laine
- Annakaisa Loiri
- Sanna Kangas
Opetusryhmät
- Harjoitus R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS24KMFysioterapeuttikoulutus 24KM Lahti
-
HLPRFYS24KMFysioterapeuttikoulutus 24KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitus R1
- Harjoitus R2
- Verkkoluento
- Tentti
- Näyttö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan liikkeen aloittamisen ja ohjauksen sekä siitä saatavan palautteen osalta
- käyttää erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja ja biomekaanisia mittausvälineitä sekä tulkita ja soveltaa niiden antamia tuloksia fysioterapian suunnittelussa
- arvioida siirtymisen avun tarvetta sekä ohjata turvallisissa siirtymisissä
- arvioida liikkumisen apuvälineiden tarvetta ja valita asiakkaalle oikeat apuvälineet sekä ohjata niiden käytön asiakkaalle ja hänen lähipiirilleen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
- Opintojakso integroituu 1. lukukauden muihin opintojaksoihin.
- Itsenäinen oppiminen tapahtuu käänteisen oppimisen menetelmin oppimistehtävinä verkossa ja tiimitapaamisin.
- Verkkotyöpajoissa opiskellaan reaaliaikaisesti ja opettajajohtoisesti yhdessä tai pienryhmissä.
- Kampuspäivinä opiskellaan Lahden ja Lappeenrannan kampuksilla ilmiöperustaisen oppimisen keinoin.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneilla ja demoissa läsnäolo 100%.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali
2. Biomekaniikka: Kauranen Kari & Nurkka Niina. 2022. Liikkumisen biomekaniikkaa Liikuntatieteellisen seuran julkaisu nro 177.
3. Työterveyslaitoksen verkkosivut tttl.fi
4. Tamminen-Peter, L. & Wickström, G. 2018. Potilassiirrot – Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Vuoden 2013 painos saatavissa pdf-versiona
Uusintamahdollisuudet
Liikkumisen biomekaniikan teoriaosuuden hylätyn suorituksen voi uusia seuraavan toteutuksen yhteydessä. Kaksi uusintakertaa.
Siirtymisen avustamisen näytön uusinta sovitaan opiskelijan kanssa erikseen.
HUOM. Tutkintosäännön mukaisesti hyväksyttyä yksittäistä suoritusta (= opintojakson osa esim. tentti) ei voi korottaa. Korotus koskee koko opintojaksoa.
Oppimisympäristö
LPR: Biomekaniikan laboratorio, liikuntasali, perushoidon harjoitusluokka, zoom
LTI: Testiluokka, plinttiluokka, hoitotyön luokka, ryhmäliikuntatila, zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä, josta läsnäoloa 35 h ja itsenäistä opiskelua 100 h.
Kontaktiopetus jakautuu: 2 h aloitusluento, 26 h demoja ja harjoituksia, 4 h verkkotyöpajoja, 1 h avustus- ja siirtonäyttö ja 2 h teoriakoe.
Sisältö
-Voima ja voiman momentti, antropometria, tukielimistön biomekaniikka, keskushermosto lihastoiminnan ohjaajana, lihasvoima ja sen kehittyminen, lihasmekaniikka, lihasvoiman mittaus, elektromyografia, liikkeenanalysointi, kävelyn analysointi, tasapainon analysointi, silmä-käsi-koordinaation analysointi.
-Asiakkaan ja avustajan voimavarojen arviointi ja tunnistaminen siirtymisen avustamisen eri tilanteissa. Vuorovaikutus, ohjausosaaminen ja avustamisen erilaiset tekniikat. Ympäristön ja apuvälineiden hyödyntäminen.
-Liikkumisen apuvälineen tarpeen arviointi, apuvälineen valinta, käytön opetus ja seuranta. Asiakkaan ja hänen lähipiirinsä ohjaaminen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytetä.
Arviointimenetelmät
- Harjoituksiin ja demoihin osallistuminen > itse- ja vertaisarviointi, jatkuva näyttö harjoitustunneilla > opettaja-arviointi (hyv-hyl)
- Oppimistehtävät, opettaja-arviointi (hyv-täydennettävä)
- Kirjallinen tentti vko 23 suoritettu hyväksytysti, opettaja-arviointi (5-0)
- Siirtymisen avustamisen näyttö vko 19 suoritettu hyväksytysti, opettaja-arviointi (5-0)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tasolla 1 kuvattua osaamista.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1
Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija tietää, millaisia mahdollisia biomekaanisia mittausmenetelmiä on olemassa asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja avustetusti ja johdatellusti.
Liikkumisen apuvälineiden valinta on turvallista. Opiskelija tunnistaa oman kokemattomuutensa rajat apuvälineen käytössä ja opastuksessa ja osaa hakea lisäohjausta. Opiskelija tietää potilaan siirtymisen avustamisen tekniikoita ja ergonomiseen työskentelyyn vaikuttavia tekijöitä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3
Opiskelija osaa selittää liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin liittyvän hermolihasjärjestelmän rakenteen, mutta osatekijöiden integroinnissa toisiinsa on puutteita. Opiskelija osaa valita itsenäisesti biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen, mutta valinnat ovat perustelemattomia tai opiskelijalla on vaikeuksia perustella valintojaan. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, mutta tulosten tulkinta ja niiden integrointi käytäntöön vaatii avustusta ja ohjausta.
Liikkumisen apuvälineiden valinta ja käyttö on turvallista sekä opastus asianmukaista.
Opiskelija osaa avustaa asiakasta siirtymään asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä hallitsee asiakkaan liikkumisen tukemisen perusteet. Vuorovaikutus asiakkaan kanssa palvelee siirtymistilannetta. Opiskelija esittää omia ajatuksiaan siirtymisen avustamisen ergonomian parantamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5
Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan loogisesti, yksityiskohtaisesti ja kokonaisuuden hahmottaen niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija osaa valita itsenäisesti ja perustellusti optimaalisimman biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä, tunnistaa ja analysoida erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, sujuvasti ja eri tietolähteitä integroiden.
Liikkumisen apuvälineiden valinta, käyttö ja opastus ovat turvallisia, perusteltuja ja johdonmukaisia. Opiskelija osaa valita asiakkaan siirtymisen avustamisen tavan asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä soveltaa erilaisia tapoja asiakkaan liikkumisen tukemiseksi. Vuorovaikutus asiakkaan kanssa palvelee siirtymistilannetta ja auttaa asiakasta aktivoimaan omia voimavarojaan. Opiskelija pyrkii aktiivisesti sisäistämään kuntouttavan ja ergonomisen työtavan.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
16.10.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kari Kauranen
- Hanna Laine
- Sanna Spets
- Annakaisa Loiri
- Sanna Kangas
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS23SFysioterapeuttikoulutus 23S Lahti
-
HLPRFYS23SFysioterapeuttikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Näyttö 1
- Näyttö 2
- Näyttö
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan liikkeen aloittamisen ja ohjauksen sekä siitä saatavan palautteen osalta
- käyttää erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja ja biomekaanisia mittausvälineitä sekä tulkita ja soveltaa niiden antamia tuloksia fysioterapian suunnittelussa
- arvioida siirtymisen avun tarvetta sekä ohjata turvallisissa siirtymisissä
- arvioida liikkumisen apuvälineiden tarvetta ja valita asiakkaalle oikeat apuvälineet sekä ohjata niiden käytön asiakkaalle ja hänen lähipiirilleen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus zoomissa tai kampuksella, verkkoluennot, harjoitukset ja demot, harjoitustyöt, verkkotehtävät, kirjallinen tentti, näyttö.
Siirtymisen avustamisen osuus alkaa infossa selviävällä ennakko-opiskelulla verkossa ja ennakkotehtävällä.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneilla ja demoissa läsnäolo 100%.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali
2. Biomekaniikka: Kauranen Kari & Nurkka Niina. 2022. Liikkumisen biomekaniikkaa Liikuntatieteellisen seuran julkaisu nro 177.
3. Työterveyslaitoksen verkkosivut tttl.fi
4. Tamminen-Peter, L. & Wickström, G. 2018. Potilassiirrot – Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Vuoden 2013 painos saatavissa pdf-versiona
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava tieto AHOToitavissa muista korkeakouluopinnoista. Siirtymisen avustamisen kokonaisuudessa esim. Työterveyslaitoksen Potilassiirtojen ergonomiakortti.
Uusintamahdollisuudet
Liikkumisen biomekaniikan teoriaosuuden hylätyn suorituksen voi uusia seuraavan toteutuksen yhteydessä. Kaksi uusintakertaa.
Siirtymisen avustamisen näytön uusinta sovitaan opiskelijan kanssa erikseen.
HUOM. Tutkintosäännön mukaisesti hyväksyttyä yksittäistä suoritusta (= opintojakson osa esim. tentti) ei voi korottaa. Korotus koskee koko opintojaksoa.
Oppimisympäristö
LPR: Biomekaniikan laboratorio, liikuntasali, perushoidon harjoitusluokka, zoom
LTI: Testiluokka, plinttiluokka, hoitotyön luokka, ryhmäliikuntatila, zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä, josta läsnäoloa 37 h ja itsenäistä opiskelua 98 h.
Sisältö
-Voima ja voiman momentti, antropometria, tukielimistön biomekaniikka, keskushermosto lihastoiminnan ohjaajana, lihasvoima ja sen kehittyminen, lihasmekaniikka, lihasvoiman mittaus, elektromyografia, liikkeenanalysointi, kävelyn analysointi, tasapainon analysointi, silmä-käsi-koordinaation analysointi.
-Asiakkaan ja avustajan voimavarojen arviointi ja tunnistaminen siirtymisen avustamisen eri tilanteissa. Vuorovaikutus, ohjausosaaminen ja avustamisen erilaiset tekniikat. Ympäristön ja apuvälineiden hyödyntäminen.
-Liikkumisen apuvälineen tarpeen arviointi, apuvälineen valinta, käytön opetus ja seuranta. Asiakkaan ja hänen lähipiirinsä ohjaaminen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytetä
Arviointimenetelmät
1. Harjoituksiin ja demoihin osallistuminen, itse- ja vertaisarviointi, jatkuva näyttö harjoitustunneilla opettaja-arviointi (hyv-hyl)
2. Hyväksytyt oppimistehtävät, opettaja-arviointi (hyl-täyd)
3. Kirjallinen tentti vko 50 (5-0), opettaja-arviointi
4. Siirtymisen avustamisen näyttö n. vko 47-49 (5-0), opettaja-arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tasolla 1 kuvattua osaamista.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1
Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija tietää, millaisia mahdollisia biomekaanisia mittausmenetelmiä on olemassa asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja avustetusti ja johdatellusti.
Liikkumisen apuvälineiden valinta on turvallista. Opiskelija tunnistaa oman kokemattomuutensa rajat apuvälineen käytössä ja opastuksessa ja osaa hakea lisäohjausta. Opiskelija tietää potilaan siirtymisen avustamisen tekniikoita ja ergonomiseen työskentelyyn vaikuttavia tekijöitä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3
Opiskelija osaa selittää liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin liittyvän hermolihasjärjestelmän rakenteen, mutta osatekijöiden integroinnissa toisiinsa on puutteita. Opiskelija osaa valita itsenäisesti biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen, mutta valinnat ovat perustelemattomia tai opiskelijalla on vaikeuksia perustella valintojaan. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, mutta tulosten tulkinta ja niiden integrointi käytäntöön vaatii avustusta ja ohjausta.
Liikkumisen apuvälineiden valinta ja käyttö on turvallista sekä opastus asianmukaista.
Opiskelija osaa avustaa asiakasta siirtymään asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä hallitsee asiakkaan liikkumisen tukemisen perusteet. Opiskelija esittää omia ajatuksiaan siirtymisen avustamisen ergonomian parantamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5
Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan loogisesti, yksityiskohtaisesti ja kokonaisuuden hahmottaen niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija osaa valita itsenäisesti ja perustellusti optimaalisimman biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä, tunnistaa ja analysoida erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, sujuvasti ja eri tietolähteitä integroiden.
Liikkumisen apuvälineiden valinta, käyttö ja opastus ovat turvallisia, perusteltuja ja johdonmukaisia. Opiskelija osaa valita asiakkaan siirtymisen avustamisen tavan asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä soveltaa erilaisia tapoja asiakkaan liikkumisen tukemiseksi. Opiskelija pyrkii aktiivisesti sisäistämään kuntouttavan ja ergonomisen työtavan.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
01.02.2023 - 30.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sanna Kangas
- Eija Viitala
- Kari Kauranen
- Hanna Laine
- Sanna Spets
Ryhmät
-
HLPRFYS23KMFysioterapeuttikoulutus 23KM Lappeenranta
-
HLTIFYS23KMFysioterapeuttikoulutus 23KM Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan liikkeen aloittamisen ja ohjauksen sekä siitä saatavan palautteen osalta
- käyttää erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja ja biomekaanisia mittausvälineitä sekä tulkita ja soveltaa niiden antamia tuloksia fysioterapian suunnittelussa
- arvioida siirtymisen avun tarvetta sekä ohjata turvallisissa siirtymisissä
- arvioida liikkumisen apuvälineiden tarvetta ja valita asiakkaalle oikeat apuvälineet sekä ohjata niiden käytön asiakkaalle ja hänen lähipiirilleen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
- Opintojakso integroituu 1. lukukauden muihin opintojaksoihin.
- Itsenäinen oppiminen tapahtuu käänteisen oppimisen menetelmin oppimistehtävinä verkossa ja tiimitapaamisin.
- Verkkotyöpajoissa opiskellaan reaaliaikaisesti ja opettajajohtoisesti yhdessä tai pienryhmissä.
- Kampuspäivinä opiskellaan Lahden ja Lappeenrannan kampuksilla ilmiöperustaisen oppimisen keinoin.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneilla ja demoissa läsnäolo 100%.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali
2. Biomekaniikka: Kauranen Kari & Nurkka Niina. 2022. Liikkumisen biomekaniikkaa Liikuntatieteellisen seuran julkaisu nro 177.
3. Työterveyslaitoksen verkkosivut tttl.fi
4. Tamminen-Peter, L. & Wickström, G. 2018. Potilassiirrot – Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Vuoden 2013 painos saatavissa pdf-versiona
Uusintamahdollisuudet
Liikkumisen biomekaniikan teoriaosuuden hylätyn suorituksen voi uusia seuraavan toteutuksen yhteydessä. Kaksi uusintakertaa.
Siirtymisen avustamisen näytön uusinta sovitaan opiskelijan kanssa erikseen.
HUOM. Tutkintosäännön mukaisesti hyväksyttyä yksittäistä suoritusta (= opintojakson osa esim. tentti) ei voi korottaa. Korotus koskee koko opintojaksoa.
Oppimisympäristö
LPR: Biomekaniikan laboratorio, liikuntasali, perushoidon harjoitusluokka, zoom
LTI: Testiluokka, plinttiluokka, hoitotyön luokka, ryhmäliikuntatila, zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä, josta läsnäoloa 35 h ja itsenäistä opiskelua 100 h.
Kontaktiopetus jakautuu: 2 h aloitusluento, 26 h demoja ja harjoituksia, 4 h verkkotyöpajoja, 1 h avustus- ja siirtonäyttö ja 2 h teoriakoe.
Sisältö
-Voima ja voiman momentti, antropometria, tukielimistön biomekaniikka, keskushermosto lihastoiminnan ohjaajana, lihasvoima ja sen kehittyminen, lihasmekaniikka, lihasvoiman mittaus, elektromyografia, liikkeenanalysointi, kävelyn analysointi, tasapainon analysointi, silmä-käsi-koordinaation analysointi.
-Asiakkaan ja avustajan voimavarojen arviointi ja tunnistaminen siirtymisen avustamisen eri tilanteissa. Vuorovaikutus, ohjausosaaminen ja avustamisen erilaiset tekniikat. Ympäristön ja apuvälineiden hyödyntäminen.
-Liikkumisen apuvälineen tarpeen arviointi, apuvälineen valinta, käytön opetus ja seuranta. Asiakkaan ja hänen lähipiirinsä ohjaaminen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytetä.
Arviointimenetelmät
- Harjoituksiin ja demoihin osallistuminen > itse- ja vertaisarviointi, jatkuva näyttö harjoitustunneilla > opettaja-arviointi (hyv-hyl)
- Oppimistehtävät, opettaja-arviointi (hyv-täydennettävä)
- Kirjallinen tentti vko 22 suoritettu hyväksytysti, opettaja-arviointi (5-0)
- Siirtymisen avustamisen näyttö vko 19 suoritettu hyväksytysti, opettaja-arviointi (5-0)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tasolla 1 kuvattua osaamista.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1
Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija tietää, millaisia mahdollisia biomekaanisia mittausmenetelmiä on olemassa asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja avustetusti ja johdatellusti.
Liikkumisen apuvälineiden valinta on turvallista. Opiskelija tunnistaa oman kokemattomuutensa rajat apuvälineen käytössä ja opastuksessa ja osaa hakea lisäohjausta. Opiskelija tietää potilaan siirtymisen avustamisen tekniikoita ja ergonomiseen työskentelyyn vaikuttavia tekijöitä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3
Opiskelija osaa selittää liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin liittyvän hermolihasjärjestelmän rakenteen, mutta osatekijöiden integroinnissa toisiinsa on puutteita. Opiskelija osaa valita itsenäisesti biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen, mutta valinnat ovat perustelemattomia tai opiskelijalla on vaikeuksia perustella valintojaan. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, mutta tulosten tulkinta ja niiden integrointi käytäntöön vaatii avustusta ja ohjausta.
Liikkumisen apuvälineiden valinta ja käyttö on turvallista sekä opastus asianmukaista.
Opiskelija osaa avustaa asiakasta siirtymään asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä hallitsee asiakkaan liikkumisen tukemisen perusteet. Vuorovaikutus asiakkaan kanssa palvelee siirtymistilannetta. Opiskelija esittää omia ajatuksiaan siirtymisen avustamisen ergonomian parantamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5
Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan loogisesti, yksityiskohtaisesti ja kokonaisuuden hahmottaen niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija osaa valita itsenäisesti ja perustellusti optimaalisimman biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä, tunnistaa ja analysoida erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, sujuvasti ja eri tietolähteitä integroiden.
Liikkumisen apuvälineiden valinta, käyttö ja opastus ovat turvallisia, perusteltuja ja johdonmukaisia. Opiskelija osaa valita asiakkaan siirtymisen avustamisen tavan asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä soveltaa erilaisia tapoja asiakkaan liikkumisen tukemiseksi. Vuorovaikutus asiakkaan kanssa palvelee siirtymistilannetta ja auttaa asiakasta aktivoimaan omia voimavarojaan. Opiskelija pyrkii aktiivisesti sisäistämään kuntouttavan ja ergonomisen työtavan.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
10.10.2022 - 15.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
10 - 75
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Eija Viitala
- Kari Kauranen
- Hanna Laine
- Sanna Spets
Opetusryhmät
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS22SFysioterapeuttikoulutus 22S Lahti
-
HLPRFYS22SFysioterapeuttikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Tentti
- Näyttö 1
- Näyttö 2
- Näyttö 3
- Info
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan liikkeen aloittamisen ja ohjauksen sekä siitä saatavan palautteen osalta
- käyttää erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja ja biomekaanisia mittausvälineitä sekä tulkita ja soveltaa niiden antamia tuloksia fysioterapian suunnittelussa
- arvioida siirtymisen avun tarvetta sekä ohjata turvallisissa siirtymisissä
- arvioida liikkumisen apuvälineiden tarvetta ja valita asiakkaalle oikeat apuvälineet sekä ohjata niiden käytön asiakkaalle ja hänen lähipiirilleen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus zoomissa tai kampuksella, verkkoluennot, harjoitukset ja demot, harjoitustyöt, verkkotehtävät, kirjallinen tentti
Siirtymisen avustamisen osuus alkaa ennakko-opiskelulla verkossa ja ennakkotehtävällä.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssin suorittaminen edellyttää läsnäoloa harjoitustunneilla ja demoissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali
2. Biomekaniikka: Kauranen Kari & Nurkka Niina. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu nro 166.
3. Työterveyslaitoksen verkkosivut tttl.fi
4. Tamminen-Peter, L. & Wickström, G. 2018. Potilassiirrot – Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Vuoden 2013 painos saatavissa pdf-versiona
5. ErgoBank -verkkosivusto
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava tieto AHOToitavissa muista korkeakouluopinnoista. Siirtymisen avustamisen kokonaisuudessa esim. Työterveyslaitoksen Potilassiirtojen ergonomiakortti.
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti viikolla 50, kaksi uusinta kertaa (tutkintosääntö)
Siirtymisen avustamisen näyttö viikolla 48 Lahti ja viikolla 49 LPR.
Oppimisympäristö
Biomekaniikan laboratorio, liikuntasali, perushoidon harjoitusluokka, zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä, josta läsnäoloa 37 h ja itsenäistä opiskelua 98 h.
Paikalla olo jakautuu: 2 h aloitusluento, 32 h demoja ja harjoituksia, 1 h avustus- ja siirtonäyttö ja 2 h teoriakoe.
Sisältö
-Voima ja voiman momentti, antropometria, tukielimistön biomekaniikka, keskushermosto lihastoiminnan ohjaajana, lihasvoima ja sen kehittyminen, lihasmekaniikka, lihasvoiman mittaus, elektromyografia, liikkeenanalysointi, kävelyn analysointi, tasapainon analysointi, silmä-käsi-koordinaation analysointi.
-Asiakkaan ja avustajan voimavarojen arviointi ja tunnistaminen siirtymisen avustamisen eri tilanteissa. Vuorovaikutus, ohjausosaaminen ja avustamisen erilaiset tekniikat. Ympäristön ja apuvälineiden hyödyntäminen.
-Liikkumisen apuvälineen tarpeen arviointi, apuvälineen valinta, käytön opetus ja seuranta. Asiakkaan ja hänen lähipiirinsä ohjaaminen.
Arviointimenetelmät
Harjoituksiin ja demoihin osallistuminen, itse- ja vertaisarviointi, jatkuva näyttö harjoitustunneilla.
Hyväksytyt tehtävät, opettaja-arviointi
Kirjallinen tentti suoritettu hyväksytysti, opettaja-arviointi
Siirtymisen avustamisen näyttö suoritettu hyväksytysti, opettaja-arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tasolla 1 kuvattua osaamista.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija tietää, millaisia mahdollisia biomekaanisia mittausmenetelmiä on olemassa asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja avustetusti ja johdatellusti.
Liikkumisen apuvälineiden valinta on turvallista. Opiskelija tunnistaa oman kokemattomuutensa rajat apuvälineen käytössä ja opastuksessa ja osaa hakea lisäohjausta. Opiskelija tietää potilaan siirtymisen avustamisen tekniikoita ja ergonomiseen työskentelyyn vaikuttavia tekijöitä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selittää liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin liittyvän hermolihasjärjestelmän rakenteen, mutta osatekijöiden integroinnissa toisiinsa on puutteita. Opiskelija osaa valita itsenäisesti biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen, mutta valinnat ovat perustelemattomia tai opiskelijalla on vaikeuksia perustella valintojaan. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, mutta tulosten tulkinta ja niiden integrointi käytäntöön vaatii avustusta ja ohjausta.
Liikkumisen apuvälineiden valinta ja käyttö on turvallista sekä opastus asianmukaista.
Opiskelija osaa avustaa asiakasta siirtymään asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä hallitsee asiakkaan liikkumisen tukemisen perusteet. Opiskelija esittää omia ajatuksiaan siirtymisen avustamisen ergonomian parantamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan loogisesti, yksityiskohtaisesti ja kokonaisuuden hahmottaen niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija osaa valita itsenäisesti ja perustellusti optimaalisimman biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä, tunnistaa ja analysoida erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, sujuvasti ja eri tietolähteitä integroiden.
Liikkumisen apuvälineiden valinta, käyttö ja opastus ovat turvallisia, perusteltuja ja johdonmukaisia. Opiskelija osaa valita asiakkaan siirtymisen avustamisen tavan asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä soveltaa erilaisia tapoja asiakkaan liikkumisen tukemiseksi. Opiskelija pyrkii aktiivisesti sisäistämään kuntouttavan ja ergonomisen työtavan.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
08.02.2022 - 06.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Eija Viitala
- Kari Kauranen
- Hanna Laine
- Sanna Spets
Ryhmät
-
HLPRFYS22KMFysioterapeuttikoulutus 22KM Lappeenranta
-
HLTIFYS22KMFysioterapeuttikoulutus 22KM Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan liikkeen aloittamisen ja ohjauksen sekä siitä saatavan palautteen osalta
- käyttää erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja ja biomekaanisia mittausvälineitä sekä tulkita ja soveltaa niiden antamia tuloksia fysioterapian suunnittelussa
- arvioida siirtymisen avun tarvetta sekä ohjata turvallisissa siirtymisissä
- arvioida liikkumisen apuvälineiden tarvetta ja valita asiakkaalle oikeat apuvälineet sekä ohjata niiden käytön asiakkaalle ja hänen lähipiirilleen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
- Opintojakso integroituu 1. lukukauden muihin opintojaksoihin.
- Itsenäinen oppiminen tapahtuu käänteisen oppimisen menetelmin oppimistehtävinä verkossa ja tiimitapaamisin.
- Verkkotyöpajoissa opiskellaan reaaliaikaisesti ja opettajajohtoisesti yhdessä tai pienryhmissä.
- Kampuspäivinä opiskellaan Lahden ja Lappeenrannan kampuksilla ilmiöperustaisen oppimisen keinoin.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneilla ja demoissa läsnäolo 100%.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali
2. Biomekaniikka: Kauranen Kari & Nurkka Niina. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu nro 166.
3. Työterveyslaitoksen verkkosivut tttl.fi
4. Tamminen-Peter, L. & Wickström, G. 2018. Potilassiirrot – Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Vuoden 2013 painos saatavissa pdf-versiona
5. ErgoBank -verkkosivusto
Uusintamahdollisuudet
Liikkumisen biomekaniikan teoriaosuuden hylätyn suorituksen voi uusia yleisinä laitetenttipäivinä, kts. vuoden 2022 uusintatentit. Kaksi uusintakertaa.
Siirtymisen avustamisen näytön uusinta sovitaan opiskelijan kanssa erikseen.
HUOM. Tutkintosäännön mukaisesti hyväksyttyä yksittäistä suoritusta (= opintojakson osa esim. tentti) ei voi korottaa. Korotus koskee koko opintojaksoa.
Oppimisympäristö
LPR: Biomekaniikan laboratorio, liikuntasali, perushoidon harjoitusluokka, zoom
LTI: Testiluokka, plinttiluokka, hoitotyön luokka, ryhmäliikuntatila, zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä, josta läsnäoloa 36 h ja itsenäistä opiskelua 99 h.
Kontaktiopetus jakautuu: 2 h aloitusluento, 24 h demoja ja harjoituksia, 6 h verkkotyöpajoja, 2 h avustus- ja siirtonäyttö ja 2 h teoriakoe.
Sisältö
-Voima ja voiman momentti, antropometria, tukielimistön biomekaniikka, keskushermosto lihastoiminnan ohjaajana, lihasvoima ja sen kehittyminen, lihasmekaniikka, lihasvoiman mittaus, elektromyografia, liikkeenanalysointi, kävelyn analysointi, tasapainon analysointi, silmä-käsi-koordinaation analysointi.
-Asiakkaan ja avustajan voimavarojen arviointi ja tunnistaminen siirtymisen avustamisen eri tilanteissa. Vuorovaikutus, ohjausosaaminen ja avustamisen erilaiset tekniikat. Ympäristön ja apuvälineiden hyödyntäminen.
-Liikkumisen apuvälineen tarpeen arviointi, apuvälineen valinta, käytön opetus ja seuranta. Asiakkaan ja hänen lähipiirinsä ohjaaminen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytetä.
Arviointimenetelmät
- Harjoituksiin ja demoihin osallistuminen > itse- ja vertaisarviointi, jatkuva näyttö harjoitustunneilla > opettaja-arviointi (hyv-hyl)
- Oppimistehtävät, opettaja-arviointi (hyv-täydennettävä)
- Kirjallinen tentti vko 18 suoritettu hyväksytysti, opettaja-arviointi (5-0)
- Siirtymisen avustamisen näyttö vko 18 suoritettu hyväksytysti, opettaja-arviointi (+1, 0,-1)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tasolla 1 kuvattua osaamista.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1
Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija tietää, millaisia mahdollisia biomekaanisia mittausmenetelmiä on olemassa asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja avustetusti ja johdatellusti.
Liikkumisen apuvälineiden valinta on turvallista. Opiskelija tunnistaa oman kokemattomuutensa rajat apuvälineen käytössä ja opastuksessa ja osaa hakea lisäohjausta. Opiskelija tietää potilaan siirtymisen avustamisen tekniikoita ja ergonomiseen työskentelyyn vaikuttavia tekijöitä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3
Opiskelija osaa selittää liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin liittyvän hermolihasjärjestelmän rakenteen, mutta osatekijöiden integroinnissa toisiinsa on puutteita. Opiskelija osaa valita itsenäisesti biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen, mutta valinnat ovat perustelemattomia tai opiskelijalla on vaikeuksia perustella valintojaan. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, mutta tulosten tulkinta ja niiden integrointi käytäntöön vaatii avustusta ja ohjausta.
Liikkumisen apuvälineiden valinta ja käyttö on turvallista sekä opastus asianmukaista.
Opiskelija osaa avustaa asiakasta siirtymään asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä hallitsee asiakkaan liikkumisen tukemisen perusteet. Opiskelija esittää omia ajatuksiaan siirtymisen avustamisen ergonomian parantamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5
Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan loogisesti, yksityiskohtaisesti ja kokonaisuuden hahmottaen niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija osaa valita itsenäisesti ja perustellusti optimaalisimman biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä, tunnistaa ja analysoida erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, sujuvasti ja eri tietolähteitä integroiden.
Liikkumisen apuvälineiden valinta, käyttö ja opastus ovat turvallisia, perusteltuja ja johdonmukaisia. Opiskelija osaa valita asiakkaan siirtymisen avustamisen tavan asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä soveltaa erilaisia tapoja asiakkaan liikkumisen tukemiseksi. Opiskelija pyrkii aktiivisesti sisäistämään kuntouttavan ja ergonomisen työtavan.