Siirry suoraan sisältöön

KasvuympäristötLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00BU03

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila
  • Riikka Sahila-Ikonen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Itsenäinen 1
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensimmäisessä tapaamisessa vko 36 .kampuksella on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.

Kurssilla työskennellään kampuksella ja verkossa pääasiassa oman tiimin kanssa, kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä. Lähityöpajat toteutetaan viikoilla 37, 38, 39, ja 41. Päätöstyöpaja verkossa toteutetaan viikolla 42.
Työpajat yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa toteutuvat viikolla 36 ja 42.

Opetusmenetelmät: tiimityöskentely, vuorovaikutteiset lähityöpajat, joissa info tyyppinen luento-osuus toimii pohjustuksena yhteistoiminnalliselle työskentelylle.Lisäksi opintojaksoaja kokoavan yhteisen tehtävän osalta päätösverkkotyöpaja viikolla 42.

Ajoitus ja läsnäolo

vko 36. 4 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa)
vko 37. 2x4 h lähityöpaja ihmisen kasvu ja kehitys (teemana Kasvatus ja perhe)
vko 38. 4 h itsenäinen opiskelu, ohjeistus kerrotaan viikolla 37 (Mitä sä rageet kirja ja tunnetehtävän työstäminen pienryhmissä)
vko 39 2x4 h lähityöpajat kampuksella teemana ratkaiseukeskeinen lähetymistapa, Nepsy-teema sekä arvostavan kohtaamisen simulaatiotyöpaja
vko 41 4 h lähityöpaja teemana tunnetyötehtävän esitys pienryhmissä
vko 42 6 h verkkotyöpaja opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa ja tehtävän esitykset

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Jääskinen, A-M., Pelliccioni, S. 2017 (2022 painos käy myös) Mitä sä rageet. Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Lasten Keskus. Helsinki.

Vapaavalintainen kirjallisuus:
Savikuja, T., Puustjärvi A. (toim.) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus. Jyväskylä.
Eerola & Pirskanen (toim.) Perhe ja tunteet. 2018.
Oksanen, J. & Sollasvaara, R. (toim.) Esteille hyvästit. Opas autismikirjon sekä ADHD- ja tourette-oireisten lasten kasvattajille. 2017-2019. Autismisäätiö.

Ja muu opintojaksolla käytössä oleva materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei ole

Oppimisympäristö

kampus sekä verkkoympäristöt Moodle ja Zoom
- pienryhmäyöskentely; tiimitehtäviä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- lähityöpajat kampuksella
- päätös verkkotyöpaja viikolla 42


verkkotyöpaja: opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 42, jossa tapahtuu opintojaksoja kokoavan yhteisen tiimitehtävän purku (6-10 teesiä kasvatuksesta)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähityöpajat 1 op

Opintojakson aloitustehtävänä kasvatus ilmiönä -tehtävä: yksilötehtävä, purku tiimeissä 0,5 op

Ryhmätehtävä (teoksesta "Mitä sä rageet") 1 op

Ryhmän yhteinen kirjoitelma (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas") 1 op

6-10 teesiä kasvatuksesta-tehtävä yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa: tiimitehtävä, jossa kootaan kahden opintojakson aiheet 1,5 op

Sisältö

Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatus ilmiönä
- kasvatustusnäkemys
- neuropsykiatrisen asiakkaan kohtaaminen
- arvostava kohtaaminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- ei edellytä edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan numeerisesti. Tehtävistä yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja ryhmätehtävät numeerisesti asteikolla 1-5 (tai hylätty)

Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
- aikataulujen noudattaminen tehtävien ja lähi-/verkkotyöpajojen suhteen
- aktiivinen läsnäolo ja dialoginen vuorovaikutus työpajoissa

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- opiskelija ei saavuta opintojakson hyväksyttäviä kriteereitä. (ks. edellinen kohta)

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Seminaari 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Lahden kampuksella.
Opintojakson suorittamiseen sisältyy:
- lähiopetuskertoja
- yksilö- ja ryhmätehtäviä
- tehtävän ohjauskerta
- esitysseminaareja
- vasiantuntijavierailu
Tehtävien ohjaus tapahtuu verkkoympäristössä
Opintojakso toteutuu saamanaikaisesti opintojakson "ihmisen kasvu ja kehitys" kanssa ja toteutukseen sisältyy opintojaksojen yhteisiä tehtäviä

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso ajoittuu viikoille 35- 42
30.8. klo 12-14 Opintojaksojen (kasvuympäristöt + ihmisen kasvu ja kehitys) yhteinen aloitus, Lahden kampus, läsnäolo pakollinen
1.9. klo 8-12 lähiopetus Lahden kampus
15.9 klo 8-12 esitysseminaari Lahden kampus, läsnäolo pakollinen
19.9 klo 8-10 tehtäväksianto verkossa???????
22.9. klo 8-12 lähiopetus Lahden kampus
27.9 klo 8-12 lähiopetus Lahden kampus
3.10 klo 8-12 lähiopetus Lahden kampus
10.10 esitysseminaari Lahden kampus, läsnäolo pakollinen
13.10 lähiopetus Lahden kampus????????

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Eerola, P. & Pirskanen, H. (toim.). 2018. PERHE JA TUNTEET. Gaudeamus.
Gjerstad, E. 2015. KUKA ON KUKKULAN KUNINGAS. PS-kustannus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei valinnaisia suoritustapoja

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristö (moodle)
Lahden kampus M19
tehtävätiimit
yksilötyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät
- kirjallisuustehtävä 1,5 op = 40 h
- kasvatusnäkemys-tehtävä 1 op = 27 h
- kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op = 40 h
- lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1 op = 27 h

Sisältö

Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus
- parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustiede
- kasvatusajattelijat

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

ei edellytä edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Kasvatusnäkemys-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko hyväksytty / täydennetävä
Kasvunpaikat-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Kirjallisuustehtävä (yksilötehtävä): arviointiasteikko: arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensimmäisessä tapaamisessa vko 2 .kampuksella on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.

Kurssilla työskennellään kampuksella ja verkossa pääasiassa oman tiimin kanssa, kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä. Lähityöpajat toteutetaan viikoilla 2, 3, ja 11. Verkkotyöpajat toteutetaan viikoilla 7 ja 15.
Työpajat yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa toteutuvat viikolla 2, 11 ja 15.

Opetusmenetelmät: tiimityöskentely, vuorovaikutteiset verkkotapaamiset ja lähityöpajat, joissa info tyyppinen luento-osuus toimii pohjustuksena yhteistoiminnalliselle työskentelylle.

Ajoitus ja läsnäolo

vko 2. 4 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa) JJK, OKM j ja OR
vko 3. 4 h lähityöpaja ihmisen kasvu ja kehitys OR, JJK (Kasvuympäristöt teemana Kasvatus)
vko 7. 4 h verkkotyöpaja Kasvuympäristöt (perhe) OR, JJK
vko 11. 2x4 h lähityöpajat kampuksella JJK, OR ja (OKM)
vko 15. 6 h verkkotyöpaja opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa ja tehtävän esitykset OR, JJK, OKM

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Jääskinen, A-M., Pelliccioni, S. 2017 (2022 painos käy myös) Mitä sä rageet. Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Lasten Keskus. Helsinki.

Vapaavalintainen kirjallisuus:
Savikuja, T., Puustjärvi A. (toim.) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus. Jyväskylä.
Eerola & Pirskanen (toim.) Perhe ja tunteet. 2018.

Ja muu opintojaksolla käytössä oleva materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei ole

Oppimisympäristö

verkkoympäristö Moodle ja Zoom, kampus
- tiimityöskentely; tiimitehtäviä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkotyöpajat
- lähityöpajat kampuksella

verkkotyöpaja: opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 15, jossa tapahtuu opintojaksoja kokoavan yhteisen tiimitehtävän purku (10 teesiä kasvatuksesta)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson aloitustehtävänä kasvatus ilmiönä -tehtävä: yksilötehtävä, purku tiimeissä

Ryhmätehtävä (teoksesta "Mitä sä rageet")

Ryhmän yhteinen kirjoitelma (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas")

10 teesiä kasvatuksesta-tehtävä yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa: tiimitehtävä, jossa kootaan kahden opintojakson aiheet.

Sisältö

Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatus ilmiönä
- kasvatustusnäkemys
- neuropsykiatrisen asiakkaan kohtaaminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- ei edellytä edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan numeerisesti. Tehtävistä yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja ryhmätehtävät numeerisesti asteikolla 1-5 (tai hylätty)

Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
- aikataulujen noudattaminen tehtävien ja lähi-/verkkotyöpajojen suhteen
- aktiivinen läsnäolo ja dialoginen vuorovaikutus työpajoissa

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- opiskelija ei saavuta opintojakson hyväksyttäviä kriteereitä. (ks. edellinen kohta)

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Kari Malin
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS23KV
    Sosionomikoulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Vallankäyttö kasvatuksessa -tehtävä 1,5op; yksilötehtävä
Perhe ja tunteet -tehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä
Kasvatuksen teesit -tehtävä 1,5 op
Verkkotapaamiset ja niihin valmistautuminen 1 op
- yksilö- ja tiimitehtäviä
- kirjallisuuspiiri
- verkkoseminaari

flipped learning
tiimityöskentely
vuorovaikutteiset verkkotapaamiset

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus ajoittuu viikoille 3 - 11
20.1. klo 8.15-11.30
27.1. klo 8.15-11.30
16.2 klo 14.00-15.30 oppimistehtävän ohjaus
17.2. klo 8.15-11.30
10.3. klo 8.15-11.30
16.3. klo 12.15-15.30 Esitysseminaari, läsnäolo pakollinen
Opintojakson verkkotyöpajat toteutuvat samanaikaisesti opintojakson "ihmisen kasvu ja kehitys" kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Eerola, Petteri & Pirskane, Henna. Perhe ja tunteet. Gaudeamus, Tallinna. 2018.
Ja muu opintojaksolla jaettava materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei ole

Oppimisympäristö

Verkkocampus: moodle, teams, zoom
- lukupiiri
- tiimityöskentely; tiimitehtävä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkoluennot
- verkossa tapahtuva ohjaus
- verkkoseminaari

Sisältö

Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustusnäkemys

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- ei edellytä edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opintojakson tehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Seminaari 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kasvatusnäkemys-tehtävä 1op (tiimitehtävä)
Kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op (tiimitehtävä)
Kirjalisuustehtävä 1,5 op (yksilötehtävä)
Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1 op
Yksilötehtävä, tiimitehtävät, lähiopetus

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso ajoittuu viikoille 3- 11
16.1. klo 10.00-11.30 opintojakson yhteinen aloitus Kasvuympäristöt -opintojakson kanssa. Kampus, läsnäolo pakollinen
17.1 klo 8,15-11.30 Kampus
18.1.klo 8.15-11.30. Verkko-opetus zoom
13.2. klo 8.15-11.30. Kampus, läsnäolo pakollinen
16.2. klo 8.15-11.30 Verkko-opetus zoom
13.3 klo 8.15-11.30-11.30 Kampus
14.3 klo 8.15-11.30 Kampus, läsnäolo pakollinen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Eerola, P. & Pirskanen, H. (toim.). 2018. PERHE JA TUNTEET. Gaudeamus.
Gjerstad, E. 2015. KUKA ON KUKKULAN KUNINGAS. PS-kustannus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei valinnaisia suoritustapoja

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristöt
Niemen kampus M19
tehtävätiimit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät
- kirjallisuustehtävä 1,5 op = 40 h
- kasvatusnäkemys-tehtävä 1 op = 27 h
- kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op = 40 h
- lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1 op = 27 h

Sisältö

Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus
- parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustyylit
- kasvatusajattelijat

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

ei edellytä edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Kasvatusnäkemys-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko hyväksytty / täydennetävä
Kasvunpaikat-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Kirjallisuustehtävä (yksilötehtävä): arviointiasteikko: arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensimmäisessä tapaamisessa vko 35.kampuksella on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.

Kurssilla työskennellään pääasiassa verkossa oman tiimin kanssa, kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä.Verkkotyöpajat toteutetaan viikoilla 35, 36, 37,38,39, 40 ja 42.
Lähityöpaja kampuksella yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa toteutuu viikolla 38.

Opetusmenetelmät: flipped learning, tiimityöskentely, vuorovaikutteiset verkkotapaamiset ja lähityöpajaty.

Ajoitus ja läsnäolo

vko 35. 4 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa) JJK, OKM j ja OR
vko 36. 4 h verkkotyöpaja ihmisen kasvu ja kehitys OR, JJK (Kasvuympäristöt teemana Kasvatus)
vko 37. 4 h verkkotyöpaja Kasvuympäristöt (perhe) OR, JJK
vko 38. 4 h lähityöpaja kampuksella yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys kanssa JJK, OKM ja OR sekä verkkotyöpaja kasvuympäristöt 4h
vko 39. 4h verkkotyöpaja OR, JJK
vko 40. 4h verkkotyöpaja OR, JJK
vko 42. 6 h verkkotyöpaja opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa ja tehtävän esitykset OR, JJK, OKM

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Eerola, Petteri & Pirskanen, Henna. Perhe ja tunteet. Gaudeamus, Tallinna. 2018.
Ja muu opintojaksolla jaettava materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei ole

Oppimisympäristö

Moodle, O365 Teams, Zoom verkkoympäristöt, kampus
- tiimityöskentely; tiimitehtävä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkoluennot
-lähityöpajat kampuksella
- verkossa tapahtuva ohjaus
verkkotyöpaja, opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 42

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä /perhekäsitystehtävä: yksilötehtävä, purku tiimeissä

Artikkelitehtävä (teoksesta Perhe ja tunteet)

Blogitehtävä (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas")

10 teesiä kasvatuksesta-tehtävä yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa
tiimitehtävä

Sisältö

Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustusnäkemys
-neuropsykiatrisen perheen kohtaaminen ja palveluohjaus

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- ei edellytä edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Kasvatusajattelijat-tehtävä 1op; yksilötehtävä: hyväksytty / hylätty
Perhekäsitystehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä : hyväksytty / hylätty
Artikkelitehtävä (teoksesta perhe ja tunteet) 1 op: hyväksytty / hylätty
Kasvatusnäkemystehtävä 2 op (teoksesta "kuka on kukkulan kuningas": hyväksytty / hylätty
Hyväksytty suoritus on vähintään H3

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Seminaari 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kasvatusnäkemys-tehtävä 1op (tiimitehtävä)
Kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op (tiimitehtävä)
Kirjalisuustehtävä 1,5 op (yksilötehtävä)
Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1 op
Yksilötehtävä, tiimitehtävät, lähiopetus

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso ajoittuu viikoille 35- 42
31.8. klo 10.00-11.30 opintojakson yhteinen aloitus Kasvuympäristöt -opintojakson kanssa. Kampus, läsnäolo pakollinen
2.9 klo 8-12
6.9.klo 8-12. Kampus
8.9. klo 8.-12. Kampus
21.9. klo 8-12 Kampus, läsnäolo pakollinen
23.9 klo 10.00-11.30 Verkko-opetus
28.9 klo 8-12 Kampus
3.10 klo 12-16 Verkko-opetus; tehtävien ryhmäkohtainen ohjaus
5.10 klo 8-12 Kampus
17.10. klo 8-12 Kampus, läsnäolo pakollinen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Eerola, P. & Pirskanen, H. (toim.). 2018. PERHE JA TUNTEET. Gaudeamus.
Gjerstad, E. 2015. KUKA ON KUKKULAN KUNINGAS. PS-kustannus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei valinnaisia suoritustapoja

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristöt
Niemen kampus M19
tehtävätiimit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät
- kirjallisuustehtävä 1,5 op = 40 h
- kasvatusnäkemys-tehtävä 1 op = 27 h
- kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op = 40 h
- lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1 op = 27 h

Sisältö

Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus
- parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustyylit
- kasvatusajattelijat

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

ei edellytä edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Kasvatusnäkemys-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko hyväksytty / täydennetävä
Kasvunpaikat-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Kirjallisuustehtävä (yksilötehtävä): arviointiasteikko: arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensimmäisessä tapaamisessa vko 2. on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.

Kurssilla työskennellään pääasiassa verkossa oman tiimin kanssa, kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä.Verkkotyöpajat toteutetaan viikoilla 2, 7, 11,14 ja 19

Opetusmenetelmät: flipped learning, tiimityöskentely, vuorovaikutteiset verkkotapaamiset

Ajoitus ja läsnäolo

vko 2. 3 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa) JJK, OKM
vko 7. 4 h verkkotyöpaja ihmisen kasvu ja kehitys OR, JJK (Kasvuympäristöt teemana Kasvatus)
vko 11. 4 h verkkotyöpaja Kasvuympäristöt (perhe) OR, JJK
vko 14. 4 h verkkotyöpaja yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys kanssa JJK, OKM (Kasvuympäristöt teemana Perhe ja tunteet artikkelit)
vko 14. 4h verkkotyöpaja yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys kanssa OR, JJK, OKM
vko 19. 6 h lähityöpaja Kampuksella, opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa OR, JJK, OKM

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Eerola, Petteri & Pirskanen, Henna. Perhe ja tunteet. Gaudeamus, Tallinna. 2018.
Ja muu opintojaksolla jaettava materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei ole

Oppimisympäristö

Moodle, O365 Teams, Zoom verkkoympäristöt, kampus
- tiimityöskentely; tiimitehtävä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkoluennot
-lähityöpajat kampuksella
- verkossa tapahtuva ohjaus
-lähityöpaja kampuksella, eli opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 19

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä ja perhekäsitystehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä

Artikkelitehtävä (teoksesta Perhe ja tunteet) 1 op

Blogitehtävä (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas" 1 op

Kasvatusnäkemystehtävä 2 op yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa
- yksilö- ja tiimitehtäviä
- opintojaksot kokoava lähityöpaja kampuksella viikolla 19

Sisältö

Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustusnäkemys

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- ei edellytä edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Kasvatusajattelijat-tehtävä 1op; yksilötehtävä: hyväksytty / hylätty
Perhekäsitystehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä : hyväksytty / hylätty
Artikkelitehtävä (teoksesta perhe ja tunteet) 1 op: hyväksytty / hylätty
Kasvatusnäkemystehtävä 2 op (teoksesta "kuka on kukkulan kuningas": hyväksytty / hylätty
Hyväksytty suoritus on vähintään H3

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Kari Malin
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22KV
    Sosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Vallankäyttö kasvatuksessa -tehtävä 1,5op; yksilötehtävä
Perhe ja tunteet -tehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä
Kasvatuksen teesit -tehtävä 1,5 op
Verkkotapaamiset ja niihin valmistautuminen 1 op
- yksilö- ja tiimitehtäviä
- kirjallisuuspiiri
- verkkoseminaari

flipped learning
tiimityöskentely
vuorovaikutteiset verkkotapaamiset

Ajoitus ja läsnäolo

14.1. klo 8-11
21.1. klo 8-11
11.2.klo 8-11
17.2. klo 8-11
25.2 klo 8-11
10.3. klo 8-11 Läsnäolo pakollinen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Eerola, Petteri & Pirskane, Henna. Perhe ja tunteet. Gaudeamus, Tallinna. 2018.
Ja muu opintojaksolla jaettava materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei ole

Oppimisympäristö

Verkkocampus: moodle, teams, zoom
- lukupiiri
- tiimityöskentely; tiimitehtävä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkoluennot
- verkossa tapahtuva ohjaus
- verkkoseminaari

Sisältö

Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustusnäkemys

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- ei edellytä edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opintojakson tehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 49

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Seminaari 1
  • Seminaari 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kasvatusnäkemys-tehtävä 1op (tiimitehtävä)
Kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op (tiimitehtävä)
Kirjalisuustehtävä 1,5 op (yksilötehtävä)
Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1 op
Yksilötehtävä, tiimitehtävät, lähiopetus

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso ajoittuu viikoille 2- 11
11.1. klo 12.00-14.00 opintojakson yhteinen aloitus Kasvuympäristöt -opintojakson kanssa
12.11 klo 12.00-16.00
13.1.klo 8.00- 12.00
16.2. klo 8.00-12.00 Läsnäolo pakollinen
18.2. klo 8.00-12.00
14.3. klo 8.00-12.00 Läsnäolo pakollinen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Eerola, P. & Pirskanen, H. (toim.). 2018. PERHE JA TUNTEET. Gaudeamus.
Gjerstad, E. 2015. KUKA ON KUKKULAN KUNINGAS. PS-kustannus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei valinnaisia suoritustapoja

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristöt
Niemen kampus M19
tehtävätiimit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät
- kirjallisuustehtävä 1,5 op = 40 h
- kasvatusnäkemys-tehtävä 1 op = 27 h
- kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op = 40 h
- lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1 op = 27 h

Sisältö

Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus
- parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustusnäkemys
- kasvatustyylit

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

ei edellytä edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Kasvatusnäkemys-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko hyväksytty / täydennetävä
Kasvunpaikat-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Kirjallisuustehtävä (yksilötehtävä): arviointiasteikko: arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään