Siirry suoraan sisältöön

Kasvuympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU03-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensimmäisessä tapaamisessa vko 2 .kampuksella on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.

Kurssilla työskennellään kampuksella ja verkossa pääasiassa oman tiimin kanssa, kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä. Lähityöpajat toteutetaan viikoilla 2, 3, ja 11. Verkkotyöpajat toteutetaan viikoilla 7 ja 15.
Työpajat yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa toteutuvat viikolla 2, 11 ja 15.

Opetusmenetelmät: tiimityöskentely, vuorovaikutteiset verkkotapaamiset ja lähityöpajat, joissa info tyyppinen luento-osuus toimii pohjustuksena yhteistoiminnalliselle työskentelylle.

Ajoitus ja läsnäolo

vko 2. 4 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa) JJK, OKM j ja OR
vko 3. 4 h lähityöpaja ihmisen kasvu ja kehitys OR, JJK (Kasvuympäristöt teemana Kasvatus)
vko 7. 4 h verkkotyöpaja Kasvuympäristöt (perhe) OR, JJK
vko 11. 2x4 h lähityöpajat kampuksella JJK, OR ja (OKM)
vko 15. 6 h verkkotyöpaja opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa ja tehtävän esitykset OR, JJK, OKM

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Jääskinen, A-M., Pelliccioni, S. 2017 (2022 painos käy myös) Mitä sä rageet. Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Lasten Keskus. Helsinki.

Vapaavalintainen kirjallisuus:
Savikuja, T., Puustjärvi A. (toim.) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus. Jyväskylä.
Eerola & Pirskanen (toim.) Perhe ja tunteet. 2018.

Ja muu opintojaksolla käytössä oleva materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei ole

Oppimisympäristö

verkkoympäristö Moodle ja Zoom, kampus
- tiimityöskentely; tiimitehtäviä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkotyöpajat
- lähityöpajat kampuksella

verkkotyöpaja: opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 15, jossa tapahtuu opintojaksoja kokoavan yhteisen tiimitehtävän purku (10 teesiä kasvatuksesta)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson aloitustehtävänä kasvatus ilmiönä -tehtävä: yksilötehtävä, purku tiimeissä

Ryhmätehtävä (teoksesta "Mitä sä rageet")

Ryhmän yhteinen kirjoitelma (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas")

10 teesiä kasvatuksesta-tehtävä yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa: tiimitehtävä, jossa kootaan kahden opintojakson aiheet.

Sisältö

Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatus ilmiönä
- kasvatustusnäkemys
- neuropsykiatrisen asiakkaan kohtaaminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- ei edellytä edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan numeerisesti. Tehtävistä yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja ryhmätehtävät numeerisesti asteikolla 1-5 (tai hylätty)

Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
- aikataulujen noudattaminen tehtävien ja lähi-/verkkotyöpajojen suhteen
- aktiivinen läsnäolo ja dialoginen vuorovaikutus työpajoissa

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- opiskelija ei saavuta opintojakson hyväksyttäviä kriteereitä. (ks. edellinen kohta)

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.