Kasvuympäristöt (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU03-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Verkkoluento 1
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ensimmäisessä tapaamisessa vko 2 .kampuksella on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.
Kurssilla työskennellään kampuksella ja verkossa pääasiassa oman tiimin kanssa, kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä. Lähityöpajat toteutetaan viikoilla 2, 3, ja 11. Verkkotyöpajat toteutetaan viikoilla 7 ja 15.
Työpajat yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa toteutuvat viikolla 2, 11 ja 15.
Opetusmenetelmät: tiimityöskentely, vuorovaikutteiset verkkotapaamiset ja lähityöpajat, joissa info tyyppinen luento-osuus toimii pohjustuksena yhteistoiminnalliselle työskentelylle.
Ajoitus ja läsnäolo
vko 2. 4 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa) JJK, OKM j ja OR
vko 3. 4 h lähityöpaja ihmisen kasvu ja kehitys OR, JJK (Kasvuympäristöt teemana Kasvatus)
vko 7. 4 h verkkotyöpaja Kasvuympäristöt (perhe) OR, JJK
vko 11. 2x4 h lähityöpajat kampuksella JJK, OR ja (OKM)
vko 15. 6 h verkkotyöpaja opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa ja tehtävän esitykset OR, JJK, OKM
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Jääskinen, A-M., Pelliccioni, S. 2017 (2022 painos käy myös) Mitä sä rageet. Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Lasten Keskus. Helsinki.
Vapaavalintainen kirjallisuus:
Savikuja, T., Puustjärvi A. (toim.) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus. Jyväskylä.
Eerola & Pirskanen (toim.) Perhe ja tunteet. 2018.
Ja muu opintojaksolla käytössä oleva materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- ei ole
Oppimisympäristö
verkkoympäristö Moodle ja Zoom, kampus
- tiimityöskentely; tiimitehtäviä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkotyöpajat
- lähityöpajat kampuksella
verkkotyöpaja: opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 15, jossa tapahtuu opintojaksoja kokoavan yhteisen tiimitehtävän purku (10 teesiä kasvatuksesta)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aloitustehtävänä kasvatus ilmiönä -tehtävä: yksilötehtävä, purku tiimeissä
Ryhmätehtävä (teoksesta "Mitä sä rageet")
Ryhmän yhteinen kirjoitelma (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas")
10 teesiä kasvatuksesta-tehtävä yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa: tiimitehtävä, jossa kootaan kahden opintojakson aiheet.
Sisältö
Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatus ilmiönä
- kasvatustusnäkemys
- neuropsykiatrisen asiakkaan kohtaaminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- ei edellytä edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan numeerisesti. Tehtävistä yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja ryhmätehtävät numeerisesti asteikolla 1-5 (tai hylätty)
Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
- aikataulujen noudattaminen tehtävien ja lähi-/verkkotyöpajojen suhteen
- aktiivinen läsnäolo ja dialoginen vuorovaikutus työpajoissa
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- opiskelija ei saavuta opintojakson hyväksyttäviä kriteereitä. (ks. edellinen kohta)
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.