Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00BU04
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
31.08.2023 - 20.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS23SSosionomikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Harjoitus R 1
- Seminaari 1
- Itsenäinen 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella: toiminnallisia harjoituksia ja yhteistä reflektointia sekä Itsenäisiä tehtäviä.
Lukupiirityöskentelyä oman pienryhmän kanssa.
Henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan kirjoittamista harjoitusten kokemuksista.
Itsenäinen omalla ajalla toteutettava kulttuurihyvinvointi -tehtävä.
Ohjaajan osaamiskansion työstäminen.
Oppimisalustana Moodle oppimisympäristö.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso ajoittuu viikoille 35-42.
Opintojaksolla harjoitellaan ja opitaan yhteisöllisesti ja kokemuksellisesti, mikä edellyttää lähiopetukseen osallistumista (väh. 80 % läsnäolo).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlen materiaali.
Kaikille yhteinen kirjallisuus:
Karjalainen, A. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus
Hiila, I. & Tukiainen, M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Tuuma-kustannus Oy.
Lukupiirin kirjallisuus (luetaan yksi kirja/pienryhmä):
Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into Kustannus Oy
Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus
Kauppila, R.A. 2011. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Launonen, K. 2018. Luovuus lähtee käsistä. Käytännön ohjeita värikkäämpään työelämään. E-kirja. Suomi.
Mustajoki, A. 2020. Väärinymmärryksiä. Gaudeamus.
Myllyviita, K. 2016. Tunne tunteesi. Duodecim.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.
Pessi, A, Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.
Trogen, T. 2022. Lempeän kasvattajan opas. Aikuisen itsesäätely ja itsemyötätunto. PS-kustannus.
Kirjoja löytyy hyllystä tai e-kirjoina sekä äänikirjoina LAB-amkin tiedekirjastossa (LAB Primo) sekä erilaisissa maksullisissa palveluissa (Adlibris, Storytell, Elisa ja BookBeat)
Oppimisympäristö
Lähiopetus Lappeenrannan kampuksella
Moodle- oppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.
1. Lähiopetus & itsenäiset tehtävät 2 op (54 h opiskelijan työtä)
2. Kulttuurihyvivointi-tehtävä 0,5 op (13,5 op opiskelijan työtä)
2. Lukupiiri: 1 op (27 h opiskelijan työtä)
3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajana " - osaamiskansio: 1,5 op (40 h opiskelijan työtä)
Sisältö
Toiminnalliset ja luovat menetelmät, itsetuntemus sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot sosiaali- ja kasvatusalan ohjaustyössä
Kulttuurin ja taiteen merkitys hyvinvoinnille
Luovat menetelmät itsetuntemuksen ja -ilmaisun välineinä
Ryhmän psyykkinen turvallisuus
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadita edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80 % läsnäolo) + oppimistehtävät + Minä ohjaajana - osaamiskansio
Arvioitavan osaamiskansion arviointikriteerit annetaan opintojakson alussa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Osaamistavoitteet:
Opiskelilja osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
29.08.2023 - 29.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Kuvajainen
Opetusryhmät
- Työpaja R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpaja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS23SSosionomikoulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Työpaja R1
- Työpaja R2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus (luennot ja taidetyöpajat), oppimistehtävät, lukupiirityöskentely, osaamiskansio.
Ajoitus ja läsnäolo
- Lähiopetus ja valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan osaryhmissä R1 ja R2. Katso ajat lukujärjestyksestä. Lähityöpajat ajoittuvat viikoille 35-42. Lähiopetukseen osallistuminen tarpeen, jotta voi tehdä työpajoihin sidoksissa olevan osaamiskansion.
- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.
- Osaamiskansion työstäminen (2 op) 29.10.2023 mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
- Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus JA
- Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
.
Valitse yksi kirja seuraavista lukupiiriin:
- Brown 2013: Uskalla haavoittua. Basam Books
- Dunderfelt 2016: Läsnäolevan kohtaaminen. PS-kustannus
- Pessi, Martela & Paakkanen (toim.) 2017: Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus
- Myllyviita 2016: Tunne tunteesi. Duodecim.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Työelämäyhteistyö
Kulttuurikokemustehtävä valinnaisessa paikassa
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä. Osaamiskansion palautus 29.10.2023.
Oppimisympäristö
Lahden kampus, virtuaalioppimisympäristö, kulttuurikokemus valinnaisessa paikassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Lähiopetus ja valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan osaryhmissä R1 ja R2. Katso ajat lukujärjestyksestä. Lähityöpajat ajoittuvat viikoille 35-42. Lähiopetukseen osallistuminen tarpeen, jotta voi tehdä työpajoihin sidoksissa olevan osaamiskansion.
- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.
- Osaamiskansion työstäminen (2 op) 29.10.2023 mennessä.
Sisältö
Itsetuntemus, luovan toiminnan työtavat, narratiivisuus, kulttuurihyvinvointi, kulttuurikokemus, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, tietoisuustaidot, ryhmän yhteiset pelisäännöt.
Arviointimenetelmät
Minä ohjaajana -osaamiskansio
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 17.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Harjoitukset 1
- Seminaari 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella ja verkko-opetusta: toiminnallisia harjoituksia ja yhteistä reflektointia.
Itsenäisiä tehtäviä etäviikoilla.
Lukupiirityöskentelyä oman pienryhmän kanssa.
Henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan kirjoittamista harjoitusten kokemuksista.
Itsenäinen omalla ajalla toteutettava kulttuurikokemus -tehtävä.
Ohjaajan osaamiskansion työstäminen.
Oppimisalustana Moodle oppimisympäristö ja Zoom-verkkoalusta.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso ajoittuu viikoille 3-11. Lähi/verkko-opetusviikot 3, 7 ja 11. Etätehtävät etäviikoilla.
Opintojaksolla harjoitellaan ja opitaan yhteisöllisesti ja kokemuksellisesti, mikä edellyttää lähiopetukseen ja verkkotyöpajoihin osallistumista (väh. 80 % läsnäolo).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlen materiaali.
Kaikille yhteinen kirjallisuus:
Karjalainen, A. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus
Hiila, I. & Tukiainen, M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Tuuma-kustannus Oy.
Lukupiirin kirjallisuus (luetaan yksi kirja/pienryhmä):
Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into Kustannus Oy
Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus
Kauppila, R.A. 2011. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Launonen, K. 2018. Luovuus lähtee käsistä. Käytännön ohjeita värikkäämpään työelämään. E-kirja. Suomi.
Mustajoki, A. 2020. Väärinymmärryksiä. Gaudeamus.
Myllyviita, K. 2016. Tunne tunteesi. Duodecim.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.
Pessi, A, Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.
Kirjoja löytyy hyllystä tai e-kirjoina sekä äänikirjoina LAB-amkin tiedekirjastossa (LAB Primo) sekä
erilaisissa maksullisissa palveluissa (Adlibris, Storytell, Elisa ja BookBeat)
Oppimisympäristö
Lähiopetus Lappeenrannan kampuksella ja Zoom-verkkoalusta. Kunkin tunnin toteutustapa (lähi vai verkko) on merkitty Time Editiin.
Moodle- oppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.
1. Lähiopetus & verkkotyöpajat ja etätehtävät 2 op (54 h opiskelijan työtä)
2. Kulttuurikokemus 0,5 op (13,5 op opiskelijan työtä)
2. Lukupiiri: 1 op (27 h opiskelijan työtä)
3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajana " - osaamiskansio: 1,5 op (40 h opiskelijan työtä)
Sisältö
Luovat menetelmät itsetuntemuksen ja -ilmaisun välineinä
Toiminnalliset ja luovat menetelmät sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot sosiaali- ja kasvatusalan ohjaustyössä
Ryhmän psyykkinen turvallisuus
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadita edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80 % läsnäolo) + oppimistehtävät + Minä ohjaajana - osaamiskansio
Arvioitavan osaamiskansion arviointikriteerit annetaan opintojakson alussa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Osaamistavoitteet:
Opiskelilja osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
11.01.2023 - 16.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Kuvajainen
- Tiina Vaara
Opetusryhmät
- Verkkotyöpaja R1+R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpaja R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpaja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lahti
Pienryhmät
- Verkkotyöpaja R1+R2
- Työpaja R1
- Työpaja R2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus (luennot ja taidetyöpajat), oppimistehtävät, lukupiirityöskentely, osaamiskansio.
Ajoitus ja läsnäolo
- Lähiopetus ja valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan osaryhmissä R1 ja R2. Katso ajat lukujärjestyksestä. Lähityöpajat ajoittuvat viikoille 3, 7, 11 ja 15. Lähiopetukseen osallistuminen tarpeen, jotta voi tehdä työpajoihin sidoksissa olevan osaamiskansion.
- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.
- Osaamiskansion työstäminen (2 op) 16.4.2023 mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
- Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus JA
- Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
.
Valitse yksi kirja seuraavista lukupiiriin:
- Brown 2013: Uskalla haavoittua. Basam Books
- Dunderfelt 2016: Läsnäolevan kohtaaminen. PS-kustannus
- Pessi, Martela & Paakkanen (toim.) 2017: Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus
- Myllyviita 2016: Tunne tunteesi. Duodecim.
- Lipponen 2020: Resilienssi arjessa. Duodecim
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Työelämäyhteistyö
Kulttuurikokemustehtävä valinnaisessa paikassa
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä. Osaamiskansion palautus 16.4.2023.
Oppimisympäristö
Lahden kampus, virtuaalioppimisympäristö, kulttuurikokemus valinnaisessa paikassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Lähiopetus ja valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan osaryhmissä R1 ja R2. Katso ajat lukujärjestyksestä. Lähityöpajat ajoittuvat viikoille 3, 7, 11 ja 15. Lähiopetukseen osallistuminen tarpeen, jotta voi tehdä työpajoihin sidoksissa olevan osaamiskansion.
- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.
- Osaamiskansion työstäminen (2 op) 16.4.2023 mennessä.
Sisältö
Itsetuntemus, luovan toiminnan työtavat, narratiivisuus, kulttuurihyvinvointi, kulttuurikokemus, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, tietoisuustaidot, ryhmän yhteiset pelisäännöt.
Arviointimenetelmät
Minä ohjaajana -osaamiskansio
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 16.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anne Backman
- Tiina Vaara
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS23KVSosionomikoulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
- Info 1
- Verkkotyöpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson oppimistehtävät tehdään yksilö- ja tiimitehtävinä. Opintojaksolla sovelletaan tiimioppimista. Opiskelijoista muodostetaan 5 hengen tiimejä.
Tiimien kontaktityöskentely toteutuu verkossa (verkkotyöpajat Zoom-verkkoalustalla). Oppimistehtäviä työstetään yksin sekä opiskelijan valitseman työyhteisön tai muun lähiyhteisön kanssa. Lukukupiiritehtävää työstetään opiskelutiimille sopivana ajankohtana (2 krt ) kontaktityöskentelyn väliaikoina.
Orientaatiopäivät 12.1.2023
Moodle ja O365-työkalut sekä Zoom ja Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut virtuaaliset työkalut.
Verkkotyöpajat zoomissa sisältää opettajan luentoja, vuorovaikutuksellista opetusta, tiimien työskentelyä sekä ennakko- ja oppimistehtävien yhteistä käsittelyä.
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkotyöpajat ja valmistautumistehtävät (2 op):
to 12.1. klo 12 - 14:15 (orientaatiopäivä)
to 19.1. klo 12:15 - 13:45
to 26.1. klo 12:15 - 15:30
pe 3.2. klo 8:15 - 11:30
to 23.2. klo 12:15 - 15:30
pe 17.3. klo 8:15 - 11:30
Yhteisiin verkkotyöpajoihin osallistuminen (6 krt) kuuluu opintojakson suoritustapaan (pakollinen), Niiden anti ja itsenäiset oppimistehtävät tulee näkyä "Minä-ohjaajana" - osaamiskansiossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus
Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
2. Lukupiiriin valinnainen materiaali: (valitaan yksi kirja lukupiirissä jaettavaksi)
Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into Kustannus Oy.
Brown 2013: Uskalla haavoittua. Basam Books.
Dunderfelt 2016: Läsnäolevan kohtaaminen. PS-kustannus
Lipponen, K. 2020. Resilienssi arjessa. Duodecim.
Myllyviita 2016: Tunne tunteesi. Duodecim.
Pessi, A, Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.
3. Tukiainen Maaretta 2018 : Hyvän mielen taidot tehtäväpakki materiaalia. Itsenäisesti työstettäviä itsetuntemusta syventäviä tehtäviä.
Työelämäyhteistyö
Oppimistehtävissä hyödynnetään opiskelijan työelämäyhteistyötahoja tai muuta lähiyhteisöä.
Oppimisympäristö
Verkkocampus: moodle, teams, zoom
- lukupiiri (yksilö sekä tiimitehtävä)
- tiimityöskentely
- yksilötyöskentely
- työyhteisö tai muu yhteisö, jossa mm luovuuteen ja itsetuntemukseen sekä ryhmässä toimimisen taitoihin liittyviä harjoituksia voi soveltaen tehdä
- verkkoluennot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Verkkotyöpajat ja valmistautumistehtävät : 2 op on 54 tuntia opiskelijan työtä
2. Lukupiiri: 1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä.
Lukupiirissä valinnaisen yhden kirjan itsenäinen lukeminen ja kaksi tiimitapaamista.
Tapaamisten ajankohdan ja muodon (teams, whatsupp, kahvila etc) tiimi voi sopia keskenään. Lukupiirityöskentelyn keskustelut ja teemat tulee näkyä "Minä ohjaajana" - osaamiskansiossa. Ryhmässä voidaan valita yksi kirja tai myös jokainen ryhmässä voi valita oman kirjan kiinnostuksen mukaan.
3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajajana " - osaamiskansio: 2 op on 54 tuntia opiskelijan työtä. : Kansiota työstetään aikavälillä 19.1. - 16.4.2023.
Palautus Moodleen viikolla 15.
.
Arviointimenetelmät
Minä ohjaajana - osaamiskansio
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu osaamiskansioon: H3 taso/täydennettävä.
Oman oppimisen tavoitteellisuus H3: Omat tavoitteet on kuvattu suhteessa opintojakson yleisiin osaamis-tavoitteisiin. Tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu.
Oma pohdinta ja reflektio H3: Monipuolinen reflektio luentojen, oppimistehtävien teemoista. Pohdinta on muutakin kuin luennon tai oppimistehtävän sisällön kuvausta, ja se sisältää sekä oman kokemuksen että ryhmän toiminnan reflektiota.
Teorian hyödyntäminen reflektiossa H3: Vaadittu lähdekirjallisuus näkyy tuotoksessa. Teoria ja oma pohdinta on nivottu ainakin paikoitellen yhteen. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty. Muun mahdollisen lähdekirjallisuuden käyttö on aiheeseen sopivaa.
Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus H3: Yleisilme on asianmukainen. Kieli on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.
Soveltaminen H3 Opittua sovelletaan käytäntöön esimerkkien kautta. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
25.08.2022 - 05.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Kuvajainen
- Tiina Vaara
Opetusryhmät
- Työpaja R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpaja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpaja R1 ja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22SSosionomikoulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Työpaja R1
- Työpaja R2
- Työpaja R1 ja R2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus (luennot ja taidetyöpajat), oppimistehtävät, lukupiirityöskentely, osaamiskansio.
Ajoitus ja läsnäolo
- Lähiopetus ja valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan osaryhmissä R1 ja R2. Katso ajat lukujärjestyksestä. Lähityöpajat ajoittuvat viikoille 25-46. Lähiopetukseen osallistuminen tarpeen, jotta voi tehdä työpajoihin sidoksissa olevan osaamiskansion.
- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.
- Osaamiskansion työstäminen (2 op) 20.11.2022 mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
- Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus JA
- Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
.
Valitse yksi kirja seuraavista lukupiiriin:
- Brown 2013: Uskalla haavoittua. Basam Books
- Dunderfelt 2016: Läsnäolevan kohtaaminen. PS-kustannus
- Pessi, Martela & Paakkanen (toim.) 2017: Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus
- Myllyviita 2016: Tunne tunteesi. Duodecim.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Työelämäyhteistyö
Kulttuurikokemustehtävä valinnaisessa paikassa
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä. Osaamiskansion palautus 20.11.2022.
Oppimisympäristö
Lahden kampus, virtuaalioppimisympäristö, kulttuurikokemus valinnaisessa paikassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Lähiopetus ja valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan osaryhmissä R1 ja R2. Katso ajat lukujärjestyksestä. Lähityöpajat ajoittuvat viikoille 25-46. Lähiopetukseen osallistuminen tarpeen, jotta voi tehdä työpajoihin sidoksissa olevan osaamiskansion.
- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.
- Osaamiskansion työstäminen (2 op) 20.11.2022 mennessä.
Sisältö
Itsetuntemus, luovan toiminnan työtavat, narratiivisuus, kulttuurihyvinvointi, kulttuurikokemus, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, tietoisuustaidot, ryhmän yhteiset pelisäännöt.
Arviointimenetelmät
Minä ohjaajana -osaamiskansio
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 27.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22SSosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Harjoitukset
- Luennot
- Verkkoluento
- Seminaari R1
- Seminaari R2
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetusta: toiminnallisia harjoituksia ja yhteistä reflektointia.
Lukupiirityöskentelyä oman pienryhmän kanssa.
Henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan kirjoittamista harjoitusten kokemuksista.
Itsenäinen omalla ajalla toteutettava kulttuurikokemus -tehtävä.
Ohjaajan osaamiskansion työstäminen.
Oppimisalustana Moodle oppimisympäristö.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso ajoittuu viikoille 35-47.
Opintojaksolla harjoitellaan ja opitaan yhteisöllisesti ja kokemuksellisesti, mikä edellyttää lähiopetukseen osallistumista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlen materiaali.
Kaikille yhteinen kirjallisuus:
Karjalainen, A. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus
Hiila, I. & Tukiainen, M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Tuuma-kustannus Oy.
Lukupiirin kirjallisuus (luetaan yksi kirja/pienryhmä):
Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into Kustannus Oy
Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus
Kauppila, R.A. 2011. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Launonen, K. 2018. Luovuus lähtee käsistä. Käytännön ohjeita värikkäämpään työelämään. E-kirja. Suomi.
Mustajoki, A. 2020. Väärinymmärryksiä. Gaudeamus.
Myllyviita, K. 2016. Tunne tunteesi. Duodecim.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.
Pessi, A, Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.
Kirjoja löytyy hyllystä tai e-kirjoina sekä äänikirjoina LAB-amkin tiedekirjastossa (LAB Primo) sekä
erilaisissa maksullisissa palveluissa (Adlibris, Storytell, Elisa ja BookBeat)
Oppimisympäristö
Lähiopetus Lappeenrannan kampuksella.
Moodle- oppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.
1. Lähiopetus 1,5 op (40 h opiskelijan työtä)
2. Kulttuurikokemus 0,5 op (13,5 op opiskelijan työtä)
2. Lukupiiri ryhmässä: 1 op (27 h opiskelijan työtä)
3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajajana " - osaamiskansio: 2 op (54 h opiskelijan työtä)
Sisältö
Luovat menetelmät itsetuntemuksen ja -ilmaisun välineinä
Toiminnalliset ja luovat menetelmät sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot sosiaali- ja kasvatusalan ohjaustyössä
Ryhmän psyykkinen turvallisuus
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadita edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80 % läsnäolo) + oppimistehtävät + Minä ohjaajana - osaamiskansio
Arvioitavan osaamiskansion arviointikriteerit annetaan opintojakson alussa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Osaamistavoitteet:
Opiskelilja osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
11.01.2022 - 03.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 48
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Kuvajainen
- Tiina Vaara
Opetusryhmät
- Työpaja R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpaja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpajat R1 ja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotyöpaja R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotyöpaja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmien verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
- Työpaja R1
- Työpaja R2
- Työpajat R1 ja R2
- Verkkotyöpaja R1
- Verkkotyöpaja R2
- Pienryhmien verkkotyöpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus (luennot ja taidetyöpajat), oppimistehtävät, lukupiirityöskentely, osaamiskansio.
Ajoitus ja läsnäolo
- Lähiopetus ja valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan osaryhmissä A ja B. Katso ajat lukujärjestyksestä. Lähityöpajat sojoittuvat viikoille 2, 7, 11 ja 14. Lähiopetukseen osallistuminen tarpeen, jotta voi tehdä työpajoihin sidoksissa olevan osaamiskansion.
- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen viikolla 14.
- Osaamiskansion työstäminen (2 op) 18.4.2022 mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
- Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus JA
- Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
.
Valitse yksi kirja seuraavista lukupiiriin:
- Brown 2013: Uskalla haavoittua. Basam Books
- Dunderfelt 2016: Läsnäolevan kohtaaminen. PS-kustannus
- Pessi, Martela & Paakkanen (toim.) 2017: Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus
- Myllyviita 2016: Tunne tunteesi. Duodecim.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Työelämäyhteistyö
Kulttuurikokemustehtävä valinnaisessa paikassa
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä. Osaamiskansion palautus 18.4.2022.
Oppimisympäristö
Lahden kampus, virtuaalioppimisympäristö, kulttuurikokemus valinnaisessa paikassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Lähiopetus ja valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan osaryhmissä A ja B. Katso ajat lukujärjestyksestä. Lähityöpajat sojoittuvat viikoille 2, 7, 11 ja 14. Lähiopetukseen osallistuminen tarpeen, jotta voi tehdä työpajoihin sidoksissa olevan osaamiskansion.
- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen viikolla 14.
- Osaamiskansion työstäminen (2 op) 18.4.2022 mennessä.
Sisältö
Itsetuntemus, luovan toiminnan työtavat, kulttuurikokemus, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, ryhmäytyminen, ryhmän psyykkinen turvallisuus.
Arviointimenetelmät
Minä ohjaajana -osaamiskansio
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
04.01.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anne Backman
- Tiina Vaara
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22KVSosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson oppimistehtävät tehdään yksilö- ja tiimitehtävinä. Opintojaksolla sovelletaan tiimioppimista. Opiskelijoista muodostetaan 5 hengen tiimejä.
Tiimien kontaktityöskentely toteutuu verkossa (verkkotyöpajat Zoom-verkkoalustalla). Oppimistehtäviä työstetään yksin sekä opiskelijan valitseman työyhteisön tai muun lähiyhteisön kanssa. Lukukupiiritehtävää työstetään opiskelutiimille sopivana ajankohtana (2 krt ) kontaktityöskentelyn väliaikoina.
Orientaatiopäivät 4. - 5.1.2022
Moodle ja O365-työkalut sekä Zoom ja Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut virtuaaliset työkalut.
Verkkotyöpajat zoomissa sisältää opettajan luentoja, vuorovaikutuksellista opetusta, tiimien työskentelyä sekä ennakko- ja oppimistehtävien yhteistä käsittelyä.
Ajoitus ja läsnäolo
Orientaatiopäivät 4. - 5.1.2022
Verkkotyöpajat ja valmistautumistehtävät (2 op):
4.1. klo 15 - 16
27.1. klo 8 - 11
4.2. klo 8 - 11
10.2. klo 8 - 10
18.2. klo 8 - 11
18.3. klo 8 - 11
12.5. klo 8 - 11
13.5. klo 8 - 11
Yhteisiin verkkotyöpajoihin osallistuminen (7 krt) kuuluu opintojakson suoritustapaan (pakollinen), Niiden anti tulee näkyä "Minä-ohjaajana" - osaamiskansiossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus
Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
2. Lukupiiriin valinnainen materiaali: (valitaan yksi kirja lukupiirissä jaettavaksi)
Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into Kustannus Oy.
Brown 2013: Uskalla haavoittua. Basam Books.
Dunderfelt 2016: Läsnäolevan kohtaaminen. PS-kustannus
Myllyviita 2016: Tunne tunteesi. Duodecim.
Pessi, A, Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.
3. Tukiainen Maaretta 2018 : Hyvän mielen taidot tehtäväpakki materiaalia. Itsenäisesti työstettäviä itsetuntemusta syventäviä tehtäviä.
Työelämäyhteistyö
Oppimistehtävissä hyödynnetään opiskelijan työelämäyhteistyötahoja tai muuta lähiyhteisöä.
Oppimisympäristö
Verkkocampus: moodle, teams, zoom
- lukupiiri (yksilö sekä tiimitehtävä)
- tiimityöskentely
- yksilötyöskentely
- työyhteisö tai muu yhteisö, jossa mm luovuuteen ja itsetuntemukseen sekä ryhmässä toimimisen taitoihin liittyviä harjoituksia voi soveltaen tehdä
- verkkoluennot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Verkkotyöpajat ja valmistautumistehtävät : 2 op on 54 tuntia opiskelijan työtä
2. Lukupiiri: 1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä.
Lukupiirissä valinnaisen yhden kirjan itsenäinen lukeminen ja kaksi tiimitapaamista.
Tapaamisten ajankohdan ja muodon (skype, teams, whatsupp, kahvila etc) tiimi voi sopia keskenään. Lukupiirityöskentelyn keskustelut ja teemat tulee näkyä "Minä ohjaajana" - osaamiskansiossa. Ryhmässä voidaan valita yksi kirja tai myös jokainen ryhmässä voi valita oman kirjan kiinnostuksen mukaan.
3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajajana " - osaamiskansio: 2 op on 54 tuntia opiskelijan työtä. : Kansiota työstetään aikavälillä 27.1. - 22.5.2022.
Palautus Moodleen viikolla 20.
.
Arviointimenetelmät
Minä ohjaajana - osaamiskansio
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu osaamiskansioon: H3 taso/täydennettävä.
Oman oppimisen tavoitteellisuus H3: Omat tavoitteet on kuvattu suhteessa opintojakson yleisiin osaamis-tavoitteisiin. Tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu.
Oma pohdinta ja reflektio H3: Monipuolinen reflektio luentojen, oppimistehtävien teemoista. Pohdinta on muutakin kuin luennon tai oppimistehtävän sisällön kuvausta, ja se sisältää sekä oman kokemuksen että ryhmän toiminnan reflektiota.
Teorian hyödyntäminen reflektiossa H3: Vaadittu lähdekirjallisuus näkyy tuotoksessa. Teoria ja oma pohdinta on nivottu ainakin paikoitellen yhteen. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty. Muun mahdollisen lähdekirjallisuuden käyttö on aiheeseen sopivaa.
Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus H3: Yleisilme on asianmukainen. Kieli on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.
Soveltaminen H3 Opittua sovelletaan käytäntöön esimerkkien kautta. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anne Backman
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Seminaari 1
- Harjoitukset 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan pääasiassa kontaktiopetuksena joko kampuksella tai verkossa (Zoom) luentojen ja ryhmäkeskustelujen muodossa. Jaksoon kuuluu kolme laajempaa tehtävää: kulttuurikokemustehtävä, lukupiiritehtävä ja ohjaajan osaamiskansion kokoaminen (Minä ohjaajana) tämän ja kahden muun opintojakson sisällöistä.
Ajoitus ja läsnäolo
1. kerta Johdatus opintojaksolle. Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen, 4 h
2. kerta Sosiaalipedagoginen työote,arvot sosiaalipedagogisen työotteen perustana 4 h
3. kerta Itsetunto, itsetuntemus, harjoituksia, 4 h
4. kerta Oma persoona työvälineenä, 4 h
5. kerta Tunnetaidot, vuorovaikutustaidot, ryhmän turvallisuus 4 h
6. kerta Lukupiiritehtävien purku, 4 h
7. kerta Työpaja: Lapsuuden kesämuistot, 8 h
8. kerta Lukupiiritehtävän purku, opintojakson päätös, palautekeskustelu, 4 h
Yhteisiin tapaamisiin ja työpajoihin osallistuminen on osa opintojakson suoritustapaa, Niiden anti tulee näkyä "Minä-ohjaajana" - osaamiskansiossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus
Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Tiimiälytaito 1: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Tiimiälytaito 2: Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
2. Lukupiiriin valinnainen materiaali: (valitaan ryhmittäin yksi kirja lukupiirissä luettavaksi ja yhteisesti jaettavaksi)
Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into Kustannus Oy
Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus
Kauppila, R.A. 2011. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Launonen, K. 2018. Luovuus lähtee käsistä. Käytännön ohjeita värikkäämpään työelämään. E-kirja. Suomi.
Mustajoki, A. 2020. Väärinymmärryksiä. Gaudeamus.
Myllyviita, K. 2016. Tunne tunteesi. Duodecim.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.
Pessi, A, Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.
Kirjoja löytyy hyllystä tai e-kirjoina sekä äänikirjoina LAB-amkin tiedekirjastossa (LAB Primo) sekä erilaisissa maksullisissa palveluissa (Adlibris, Storytell, Elisa ja BookBeat)
3. Luentojen ohessa käytetään
Tukiainen, M. 2018. Hyvän mielen taidot tehtäväpakki ammattilaisille. Materiaalia itsetuntemusta syventäviin tehtäviin.
Työelämäyhteistyö
Tavoitteena on kehittää itsetuntemusta ja vuorovaikutustaitojen hyödyntämistä työelämän toimijoiden kanssa erilaisten yhteisten projektien muodossa. Opintojakson oppimiskokemuksista tuotetaan erilaisten oppimistehtävien muodossa: esim. blogikirjoituksia ja/tai podcasteja.
Oppimisympäristö
Kontaktiluennot, työpajapäivä, itsetuntemusharjoitukset, itsenäiset tehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Kontaktiluennot, työpajapäivä ja itsetuntemusharjoitukset 1,5 op (40,5 h opiskelijan työtä)
2. Kulttuurikokemus 0,5 op (13,5 op opiskelijan työtä)
2. Lukupiiri: 1 op (27 h opiskelijan työtä)
3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajajana " - osaamiskansio: 2 op (54 h opiskelijan työtä)
.
Sisältö
Itsetuntemus, luovan toiminnan työtavat, sosiaalipedaogoginen työote ja sosiokulttuurinen innostaminen, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, ryhmäytyminen, ryhmän psyykkinen turvallisuus.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen + oppimistehtävät + Minä ohjaajana - osaamiskansio
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Oman oppimisen tavoitteellisuus H3:
Omat tavoitteet on kuvattu suhteessa opintojakson yleisiin osaamis-tavoitteisiin. Tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu.
Oma pohdinta ja reflektio H3:
Monipuolinen reflektio luentojen, oppimistehtävien teemoista. Pohdinta on muutakin kuin luennon tai oppimistehtävän sisällön kuvausta, ja se sisältää sekä oman kokemuksen että ryhmän toiminnan reflektiota.
Teorian hyödyntäminen reflektiossa H3:
Vaadittu lähdekirjallisuus näkyy tuotoksessa. Teoria ja oma pohdinta on nivottu ainakin paikoitellen yhteen. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty. Muun mahdollisen lähdekirjallisuuden käyttö on aiheeseen sopivaa.
Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus H3:
Yleisilme on asianmukainen. Kieli on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.
Soveltaminen H3:
Opittua sovelletaan käytäntöön esimerkkien kautta. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.