KasvuympäristötLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00BU03
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Outi Rantatulkkila
- Riikka Sahila-Ikonen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS23SSosionomikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Itsenäinen 1
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ensimmäisessä tapaamisessa vko 36 .kampuksella on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.
Kurssilla työskennellään kampuksella ja verkossa pääasiassa oman tiimin kanssa, kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä. Lähityöpajat toteutetaan viikoilla 37, 38, 39, ja 41. Päätöstyöpaja verkossa toteutetaan viikolla 42.
Työpajat yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa toteutuvat viikolla 36 ja 42.
Opetusmenetelmät: tiimityöskentely, vuorovaikutteiset lähityöpajat, joissa info tyyppinen luento-osuus toimii pohjustuksena yhteistoiminnalliselle työskentelylle.Lisäksi opintojaksoaja kokoavan yhteisen tehtävän osalta päätösverkkotyöpaja viikolla 42.
Ajoitus ja läsnäolo
vko 36. 4 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa)
vko 37. 2x4 h lähityöpaja ihmisen kasvu ja kehitys (teemana Kasvatus ja perhe)
vko 38. 4 h itsenäinen opiskelu, ohjeistus kerrotaan viikolla 37 (Mitä sä rageet kirja ja tunnetehtävän työstäminen pienryhmissä)
vko 39 2x4 h lähityöpajat kampuksella teemana ratkaiseukeskeinen lähetymistapa, Nepsy-teema sekä arvostavan kohtaamisen simulaatiotyöpaja
vko 41 4 h lähityöpaja teemana tunnetyötehtävän esitys pienryhmissä
vko 42 6 h verkkotyöpaja opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa ja tehtävän esitykset
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Jääskinen, A-M., Pelliccioni, S. 2017 (2022 painos käy myös) Mitä sä rageet. Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Lasten Keskus. Helsinki.
Vapaavalintainen kirjallisuus:
Savikuja, T., Puustjärvi A. (toim.) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus. Jyväskylä.
Eerola & Pirskanen (toim.) Perhe ja tunteet. 2018.
Oksanen, J. & Sollasvaara, R. (toim.) Esteille hyvästit. Opas autismikirjon sekä ADHD- ja tourette-oireisten lasten kasvattajille. 2017-2019. Autismisäätiö.
Ja muu opintojaksolla käytössä oleva materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- ei ole
Oppimisympäristö
kampus sekä verkkoympäristöt Moodle ja Zoom
- pienryhmäyöskentely; tiimitehtäviä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- lähityöpajat kampuksella
- päätös verkkotyöpaja viikolla 42
verkkotyöpaja: opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 42, jossa tapahtuu opintojaksoja kokoavan yhteisen tiimitehtävän purku (6-10 teesiä kasvatuksesta)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähityöpajat 1 op
Opintojakson aloitustehtävänä kasvatus ilmiönä -tehtävä: yksilötehtävä, purku tiimeissä 0,5 op
Ryhmätehtävä (teoksesta "Mitä sä rageet") 1 op
Ryhmän yhteinen kirjoitelma (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas") 1 op
6-10 teesiä kasvatuksesta-tehtävä yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa: tiimitehtävä, jossa kootaan kahden opintojakson aiheet 1,5 op
Sisältö
Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatus ilmiönä
- kasvatustusnäkemys
- neuropsykiatrisen asiakkaan kohtaaminen
- arvostava kohtaaminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- ei edellytä edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan numeerisesti. Tehtävistä yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja ryhmätehtävät numeerisesti asteikolla 1-5 (tai hylätty)
Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
- aikataulujen noudattaminen tehtävien ja lähi-/verkkotyöpajojen suhteen
- aktiivinen läsnäolo ja dialoginen vuorovaikutus työpajoissa
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- opiskelija ei saavuta opintojakson hyväksyttäviä kriteereitä. (ks. edellinen kohta)
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kari Malin
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS23SSosionomikoulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- Seminaari 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Lahden kampuksella.
Opintojakson suorittamiseen sisältyy:
- lähiopetuskertoja
- yksilö- ja ryhmätehtäviä
- tehtävän ohjauskerta
- esitysseminaareja
- vasiantuntijavierailu
Tehtävien ohjaus tapahtuu verkkoympäristössä
Opintojakso toteutuu saamanaikaisesti opintojakson "ihmisen kasvu ja kehitys" kanssa ja toteutukseen sisältyy opintojaksojen yhteisiä tehtäviä
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso ajoittuu viikoille 35- 42
30.8. klo 12-14 Opintojaksojen (kasvuympäristöt + ihmisen kasvu ja kehitys) yhteinen aloitus, Lahden kampus, läsnäolo pakollinen
1.9. klo 8-12 lähiopetus Lahden kampus
15.9 klo 8-12 esitysseminaari Lahden kampus, läsnäolo pakollinen
19.9 klo 8-10 tehtäväksianto verkossa???????
22.9. klo 8-12 lähiopetus Lahden kampus
27.9 klo 8-12 lähiopetus Lahden kampus
3.10 klo 8-12 lähiopetus Lahden kampus
10.10 esitysseminaari Lahden kampus, läsnäolo pakollinen
13.10 lähiopetus Lahden kampus????????
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eerola, P. & Pirskanen, H. (toim.). 2018. PERHE JA TUNTEET. Gaudeamus.
Gjerstad, E. 2015. KUKA ON KUKKULAN KUNINGAS. PS-kustannus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- ei valinnaisia suoritustapoja
Oppimisympäristö
Verkko-oppimisympäristö (moodle)
Lahden kampus M19
tehtävätiimit
yksilötyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät
- kirjallisuustehtävä 1,5 op = 40 h
- kasvatusnäkemys-tehtävä 1 op = 27 h
- kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op = 40 h
- lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1 op = 27 h
Sisältö
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus
- parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustiede
- kasvatusajattelijat
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
ei edellytä edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Kasvatusnäkemys-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko hyväksytty / täydennetävä
Kasvunpaikat-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Kirjallisuustehtävä (yksilötehtävä): arviointiasteikko: arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Verkkoluento 1
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ensimmäisessä tapaamisessa vko 2 .kampuksella on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.
Kurssilla työskennellään kampuksella ja verkossa pääasiassa oman tiimin kanssa, kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä. Lähityöpajat toteutetaan viikoilla 2, 3, ja 11. Verkkotyöpajat toteutetaan viikoilla 7 ja 15.
Työpajat yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa toteutuvat viikolla 2, 11 ja 15.
Opetusmenetelmät: tiimityöskentely, vuorovaikutteiset verkkotapaamiset ja lähityöpajat, joissa info tyyppinen luento-osuus toimii pohjustuksena yhteistoiminnalliselle työskentelylle.
Ajoitus ja läsnäolo
vko 2. 4 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa) JJK, OKM j ja OR
vko 3. 4 h lähityöpaja ihmisen kasvu ja kehitys OR, JJK (Kasvuympäristöt teemana Kasvatus)
vko 7. 4 h verkkotyöpaja Kasvuympäristöt (perhe) OR, JJK
vko 11. 2x4 h lähityöpajat kampuksella JJK, OR ja (OKM)
vko 15. 6 h verkkotyöpaja opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa ja tehtävän esitykset OR, JJK, OKM
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Jääskinen, A-M., Pelliccioni, S. 2017 (2022 painos käy myös) Mitä sä rageet. Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Lasten Keskus. Helsinki.
Vapaavalintainen kirjallisuus:
Savikuja, T., Puustjärvi A. (toim.) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus. Jyväskylä.
Eerola & Pirskanen (toim.) Perhe ja tunteet. 2018.
Ja muu opintojaksolla käytössä oleva materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- ei ole
Oppimisympäristö
verkkoympäristö Moodle ja Zoom, kampus
- tiimityöskentely; tiimitehtäviä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkotyöpajat
- lähityöpajat kampuksella
verkkotyöpaja: opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 15, jossa tapahtuu opintojaksoja kokoavan yhteisen tiimitehtävän purku (10 teesiä kasvatuksesta)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aloitustehtävänä kasvatus ilmiönä -tehtävä: yksilötehtävä, purku tiimeissä
Ryhmätehtävä (teoksesta "Mitä sä rageet")
Ryhmän yhteinen kirjoitelma (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas")
10 teesiä kasvatuksesta-tehtävä yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa: tiimitehtävä, jossa kootaan kahden opintojakson aiheet.
Sisältö
Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatus ilmiönä
- kasvatustusnäkemys
- neuropsykiatrisen asiakkaan kohtaaminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- ei edellytä edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan numeerisesti. Tehtävistä yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja ryhmätehtävät numeerisesti asteikolla 1-5 (tai hylätty)
Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
- aikataulujen noudattaminen tehtävien ja lähi-/verkkotyöpajojen suhteen
- aktiivinen läsnäolo ja dialoginen vuorovaikutus työpajoissa
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- opiskelija ei saavuta opintojakson hyväksyttäviä kriteereitä. (ks. edellinen kohta)
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Kari Malin
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS23KVSosionomikoulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Vallankäyttö kasvatuksessa -tehtävä 1,5op; yksilötehtävä
Perhe ja tunteet -tehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä
Kasvatuksen teesit -tehtävä 1,5 op
Verkkotapaamiset ja niihin valmistautuminen 1 op
- yksilö- ja tiimitehtäviä
- kirjallisuuspiiri
- verkkoseminaari
flipped learning
tiimityöskentely
vuorovaikutteiset verkkotapaamiset
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus ajoittuu viikoille 3 - 11
20.1. klo 8.15-11.30
27.1. klo 8.15-11.30
16.2 klo 14.00-15.30 oppimistehtävän ohjaus
17.2. klo 8.15-11.30
10.3. klo 8.15-11.30
16.3. klo 12.15-15.30 Esitysseminaari, läsnäolo pakollinen
Opintojakson verkkotyöpajat toteutuvat samanaikaisesti opintojakson "ihmisen kasvu ja kehitys" kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Eerola, Petteri & Pirskane, Henna. Perhe ja tunteet. Gaudeamus, Tallinna. 2018.
Ja muu opintojaksolla jaettava materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- ei ole
Oppimisympäristö
Verkkocampus: moodle, teams, zoom
- lukupiiri
- tiimityöskentely; tiimitehtävä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkoluennot
- verkossa tapahtuva ohjaus
- verkkoseminaari
Sisältö
Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustusnäkemys
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- ei edellytä edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Opintojakson tehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kari Malin
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- Seminaari 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kasvatusnäkemys-tehtävä 1op (tiimitehtävä)
Kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op (tiimitehtävä)
Kirjalisuustehtävä 1,5 op (yksilötehtävä)
Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1 op
Yksilötehtävä, tiimitehtävät, lähiopetus
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso ajoittuu viikoille 3- 11
16.1. klo 10.00-11.30 opintojakson yhteinen aloitus Kasvuympäristöt -opintojakson kanssa. Kampus, läsnäolo pakollinen
17.1 klo 8,15-11.30 Kampus
18.1.klo 8.15-11.30. Verkko-opetus zoom
13.2. klo 8.15-11.30. Kampus, läsnäolo pakollinen
16.2. klo 8.15-11.30 Verkko-opetus zoom
13.3 klo 8.15-11.30-11.30 Kampus
14.3 klo 8.15-11.30 Kampus, läsnäolo pakollinen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eerola, P. & Pirskanen, H. (toim.). 2018. PERHE JA TUNTEET. Gaudeamus.
Gjerstad, E. 2015. KUKA ON KUKKULAN KUNINGAS. PS-kustannus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- ei valinnaisia suoritustapoja
Oppimisympäristö
Verkko-oppimisympäristöt
Niemen kampus M19
tehtävätiimit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät
- kirjallisuustehtävä 1,5 op = 40 h
- kasvatusnäkemys-tehtävä 1 op = 27 h
- kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op = 40 h
- lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1 op = 27 h
Sisältö
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus
- parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustyylit
- kasvatusajattelijat
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
ei edellytä edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Kasvatusnäkemys-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko hyväksytty / täydennetävä
Kasvunpaikat-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Kirjallisuustehtävä (yksilötehtävä): arviointiasteikko: arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22SSosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ensimmäisessä tapaamisessa vko 35.kampuksella on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.
Kurssilla työskennellään pääasiassa verkossa oman tiimin kanssa, kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä.Verkkotyöpajat toteutetaan viikoilla 35, 36, 37,38,39, 40 ja 42.
Lähityöpaja kampuksella yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa toteutuu viikolla 38.
Opetusmenetelmät: flipped learning, tiimityöskentely, vuorovaikutteiset verkkotapaamiset ja lähityöpajaty.
Ajoitus ja läsnäolo
vko 35. 4 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa) JJK, OKM j ja OR
vko 36. 4 h verkkotyöpaja ihmisen kasvu ja kehitys OR, JJK (Kasvuympäristöt teemana Kasvatus)
vko 37. 4 h verkkotyöpaja Kasvuympäristöt (perhe) OR, JJK
vko 38. 4 h lähityöpaja kampuksella yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys kanssa JJK, OKM ja OR sekä verkkotyöpaja kasvuympäristöt 4h
vko 39. 4h verkkotyöpaja OR, JJK
vko 40. 4h verkkotyöpaja OR, JJK
vko 42. 6 h verkkotyöpaja opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa ja tehtävän esitykset OR, JJK, OKM
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Eerola, Petteri & Pirskanen, Henna. Perhe ja tunteet. Gaudeamus, Tallinna. 2018.
Ja muu opintojaksolla jaettava materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- ei ole
Oppimisympäristö
Moodle, O365 Teams, Zoom verkkoympäristöt, kampus
- tiimityöskentely; tiimitehtävä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkoluennot
-lähityöpajat kampuksella
- verkossa tapahtuva ohjaus
verkkotyöpaja, opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 42
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä /perhekäsitystehtävä: yksilötehtävä, purku tiimeissä
Artikkelitehtävä (teoksesta Perhe ja tunteet)
Blogitehtävä (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas")
10 teesiä kasvatuksesta-tehtävä yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa
tiimitehtävä
Sisältö
Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustusnäkemys
-neuropsykiatrisen perheen kohtaaminen ja palveluohjaus
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- ei edellytä edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Kasvatusajattelijat-tehtävä 1op; yksilötehtävä: hyväksytty / hylätty
Perhekäsitystehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä : hyväksytty / hylätty
Artikkelitehtävä (teoksesta perhe ja tunteet) 1 op: hyväksytty / hylätty
Kasvatusnäkemystehtävä 2 op (teoksesta "kuka on kukkulan kuningas": hyväksytty / hylätty
Hyväksytty suoritus on vähintään H3
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kari Malin
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22SSosionomikoulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- Seminaari 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kasvatusnäkemys-tehtävä 1op (tiimitehtävä)
Kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op (tiimitehtävä)
Kirjalisuustehtävä 1,5 op (yksilötehtävä)
Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1 op
Yksilötehtävä, tiimitehtävät, lähiopetus
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso ajoittuu viikoille 35- 42
31.8. klo 10.00-11.30 opintojakson yhteinen aloitus Kasvuympäristöt -opintojakson kanssa. Kampus, läsnäolo pakollinen
2.9 klo 8-12
6.9.klo 8-12. Kampus
8.9. klo 8.-12. Kampus
21.9. klo 8-12 Kampus, läsnäolo pakollinen
23.9 klo 10.00-11.30 Verkko-opetus
28.9 klo 8-12 Kampus
3.10 klo 12-16 Verkko-opetus; tehtävien ryhmäkohtainen ohjaus
5.10 klo 8-12 Kampus
17.10. klo 8-12 Kampus, läsnäolo pakollinen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eerola, P. & Pirskanen, H. (toim.). 2018. PERHE JA TUNTEET. Gaudeamus.
Gjerstad, E. 2015. KUKA ON KUKKULAN KUNINGAS. PS-kustannus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- ei valinnaisia suoritustapoja
Oppimisympäristö
Verkko-oppimisympäristöt
Niemen kampus M19
tehtävätiimit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät
- kirjallisuustehtävä 1,5 op = 40 h
- kasvatusnäkemys-tehtävä 1 op = 27 h
- kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op = 40 h
- lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1 op = 27 h
Sisältö
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus
- parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustyylit
- kasvatusajattelijat
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
ei edellytä edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Kasvatusnäkemys-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko hyväksytty / täydennetävä
Kasvunpaikat-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Kirjallisuustehtävä (yksilötehtävä): arviointiasteikko: arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ensimmäisessä tapaamisessa vko 2. on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.
Kurssilla työskennellään pääasiassa verkossa oman tiimin kanssa, kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä.Verkkotyöpajat toteutetaan viikoilla 2, 7, 11,14 ja 19
Opetusmenetelmät: flipped learning, tiimityöskentely, vuorovaikutteiset verkkotapaamiset
Ajoitus ja läsnäolo
vko 2. 3 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa) JJK, OKM
vko 7. 4 h verkkotyöpaja ihmisen kasvu ja kehitys OR, JJK (Kasvuympäristöt teemana Kasvatus)
vko 11. 4 h verkkotyöpaja Kasvuympäristöt (perhe) OR, JJK
vko 14. 4 h verkkotyöpaja yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys kanssa JJK, OKM (Kasvuympäristöt teemana Perhe ja tunteet artikkelit)
vko 14. 4h verkkotyöpaja yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys kanssa OR, JJK, OKM
vko 19. 6 h lähityöpaja Kampuksella, opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa OR, JJK, OKM
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Eerola, Petteri & Pirskanen, Henna. Perhe ja tunteet. Gaudeamus, Tallinna. 2018.
Ja muu opintojaksolla jaettava materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- ei ole
Oppimisympäristö
Moodle, O365 Teams, Zoom verkkoympäristöt, kampus
- tiimityöskentely; tiimitehtävä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkoluennot
-lähityöpajat kampuksella
- verkossa tapahtuva ohjaus
-lähityöpaja kampuksella, eli opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 19
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä ja perhekäsitystehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä
Artikkelitehtävä (teoksesta Perhe ja tunteet) 1 op
Blogitehtävä (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas" 1 op
Kasvatusnäkemystehtävä 2 op yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa
- yksilö- ja tiimitehtäviä
- opintojaksot kokoava lähityöpaja kampuksella viikolla 19
Sisältö
Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustusnäkemys
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- ei edellytä edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Kasvatusajattelijat-tehtävä 1op; yksilötehtävä: hyväksytty / hylätty
Perhekäsitystehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä : hyväksytty / hylätty
Artikkelitehtävä (teoksesta perhe ja tunteet) 1 op: hyväksytty / hylätty
Kasvatusnäkemystehtävä 2 op (teoksesta "kuka on kukkulan kuningas": hyväksytty / hylätty
Hyväksytty suoritus on vähintään H3
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Kari Malin
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22KVSosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Vallankäyttö kasvatuksessa -tehtävä 1,5op; yksilötehtävä
Perhe ja tunteet -tehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä
Kasvatuksen teesit -tehtävä 1,5 op
Verkkotapaamiset ja niihin valmistautuminen 1 op
- yksilö- ja tiimitehtäviä
- kirjallisuuspiiri
- verkkoseminaari
flipped learning
tiimityöskentely
vuorovaikutteiset verkkotapaamiset
Ajoitus ja läsnäolo
14.1. klo 8-11
21.1. klo 8-11
11.2.klo 8-11
17.2. klo 8-11
25.2 klo 8-11
10.3. klo 8-11 Läsnäolo pakollinen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Eerola, Petteri & Pirskane, Henna. Perhe ja tunteet. Gaudeamus, Tallinna. 2018.
Ja muu opintojaksolla jaettava materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- ei ole
Oppimisympäristö
Verkkocampus: moodle, teams, zoom
- lukupiiri
- tiimityöskentely; tiimitehtävä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkoluennot
- verkossa tapahtuva ohjaus
- verkkoseminaari
Sisältö
Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustusnäkemys
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- ei edellytä edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Opintojakson tehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 49
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kari Malin
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- Seminaari 1
- Seminaari 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kasvatusnäkemys-tehtävä 1op (tiimitehtävä)
Kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op (tiimitehtävä)
Kirjalisuustehtävä 1,5 op (yksilötehtävä)
Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1 op
Yksilötehtävä, tiimitehtävät, lähiopetus
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso ajoittuu viikoille 2- 11
11.1. klo 12.00-14.00 opintojakson yhteinen aloitus Kasvuympäristöt -opintojakson kanssa
12.11 klo 12.00-16.00
13.1.klo 8.00- 12.00
16.2. klo 8.00-12.00 Läsnäolo pakollinen
18.2. klo 8.00-12.00
14.3. klo 8.00-12.00 Läsnäolo pakollinen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eerola, P. & Pirskanen, H. (toim.). 2018. PERHE JA TUNTEET. Gaudeamus.
Gjerstad, E. 2015. KUKA ON KUKKULAN KUNINGAS. PS-kustannus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- ei valinnaisia suoritustapoja
Oppimisympäristö
Verkko-oppimisympäristöt
Niemen kampus M19
tehtävätiimit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät
- kirjallisuustehtävä 1,5 op = 40 h
- kasvatusnäkemys-tehtävä 1 op = 27 h
- kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op = 40 h
- lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1 op = 27 h
Sisältö
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus
- parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustusnäkemys
- kasvatustyylit
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
ei edellytä edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Kasvatusnäkemys-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko hyväksytty / täydennetävä
Kasvunpaikat-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Kirjallisuustehtävä (yksilötehtävä): arviointiasteikko: arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään