Siirry suoraan sisältöön

Tuen tarpeet varhaiskasvatuksessaLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00BU20

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-arvioida lapsen tarvitsemaa tukea yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa
-ohjata dialogisesti huoltajia tarvittaessa monialaisen palvelujärjestelmän piiriin
-tukea lasta ja perhettä riittävän aikaisella ja oikein kohdennetulla tuella hyödyntäen päivittäisen kohtaamisen mahdollisuudet
-kehittää ammatillista kasvatustyötään tunnistamalla erilaisia tuen tarpeita arvostavassa vuorovaikutuksessa lapsen vahvuuksia, toimijuutta ja vertaissuhteita tukien
-tutkittuun tietoon perustuen suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelmaperustaisesti lapsen kehittymistä tukevaa laaja-alaista ja tavoitteellista, pedagogisesti painottunutta toimintaa

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1.5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Verkkokampus, Lappeenranta
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
  • HLTISOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lahti
  • HLTISOS23KV
    Sosionomikoulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
  • Itsenäinen 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-arvioida lapsen tarvitsemaa tukea yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa
-ohjata dialogisesti huoltajia tarvittaessa monialaisen palvelujärjestelmän piiriin
-tukea lasta ja perhettä riittävän aikaisella ja oikein kohdennetulla tuella hyödyntäen päivittäisen kohtaamisen mahdollisuudet
-kehittää ammatillista kasvatustyötään tunnistamalla erilaisia tuen tarpeita arvostavassa vuorovaikutuksessa lapsen vahvuuksia, toimijuutta ja vertaissuhteita tukien
-tutkittuun tietoon perustuen suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelmaperustaisesti lapsen kehittymistä tukevaa laaja-alaista ja tavoitteellista, pedagogisesti painottunutta toimintaa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- opintojakso on prosessi, jossa sisällöt rakentuvat ja vahvistuvat verkkotyöpajoissa tapahtuvan yhteisen keskustelun ja reflektoinnin, harjoittelun aikana tehtävien oppimistehtävien sekä teoreettiseen tietoon tutustumisen kautta
- opintojakso toteutuu kokonaan verkkotyöpajoissa, joissa läsnäoloa edellytetään
- opintojakso toteutuu verkkotyöpajoina zoomissa: pienryhmätyöskentely, simulaatiot, itsenäinen työskentely
- opintojakso integroituu Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen -harjoittelun kanssa

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja vahvistaa inkluusion toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä varhaiskasvatuksessa
- toimia arvostavasti ja jokaisen lapsen tuen tarpeita sekä vahvuuksia tukien
- tunnistaa ja arvioida yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa erilaisia tuen tarpeita lapsilla ja yhteistyössä tiimin kanssa tukea lapsen kasvua ja kehitystä erilaisin vasuperustaisin työtavoin

Ajoitus ja läsnäolo

- opintojakson opiskelu alkaa viikoilla 33 ja 34 itsenäisen orientoivan tehtävän parissa
- verkkotyöpajat perjantaisin:
- 30.8. 4-8h
- 20.9. 4-8h
- 11.10.4-8h
- 1.11. 4-8h
- 15.11. 4-8h
- opintojakso integroituu varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen harjoittelun kanssa,
- kaikkiin verkkotyöpajoihin tulee osallistua

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Pihlaja, P.& Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Heiskanen, N. & Syrjämäki, M. (toim.) 2022. Pienet tuetut askeleet. Varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt. PS-kustannus.Soveltuvin osin
- Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022

lisäksi lisämateriaalina:
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. Soveltuvin osin
- Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) 2021. Lapsen kielenkehitys. Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Sainio,T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuen lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

- opintojakso integroituu samanaikaisesti suoritettavan Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen -harjoittelun kanssa. Harjoittelun voi tehdä omassa työssä varhaiskasvatuksen sosionomin tai varhaiskasvatuksen opettajan tehtävissä toimien.

Uusintamahdollisuudet

Uusintamahdollisuus ensisijaisesti seuraavalla opintojaksototeutuksella.

Oppimisympäristö

- verkko-oppimisympäristö: Moodle, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- verkkotyöpajat 1,5 op
- opiskelijan itsenäinen työ & oppimistehtävät 3,5 op
- 5op = 135 tuntia

Sisältö

- inklusiivinen varhaiskasvatus
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa, lapsen erilaiset tuen tarpeet
- lapsen pystyvyyden ja toiminnanohjauksen tukeminen
- lapsen tunne-elämän ja vuorovaikutuksen tukeminen
- lapsen kielenkehityksen tukeminen
- tiimin arvot ja kasvatusilmapiiri
- huoltajien, tiimin ja verkostojen kanssa tehtävä kasvatusyhteistyö
- lapsen vasu
- positiivinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeinen lähetymistapa lapsen kehityksen tukena

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso kuuluu varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden tuottaviin opintoihin.

Sosionomiopintojen kolme ensimmäistä lukukautta tulee olla opsin mukaisesti suoritettuna ennen opintojakson aloittamista.

Arviointimenetelmät

- opiiskelija tekee hyväksytysti ja ainnetun aikataulun mukaiseti opintojakson oppimistehtävät
- opiskelija osallistuu verkkotyöpajoihin, joissa aktiivinen, vuorovaikutteinen ja arvostava dialoginen osallistuminen vaikuttaa opintojakson kokonaisarviointiin

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- tunnistaa keskeisimmät perustiedot
- määritellä ja listata pääasiassa niukoin arkikäsittein opintojakson aiheita ja teemoja
- tunnistaa lapsen tuen tarpeita
- käyttää oppimistehtävissään niukasti lähteitä, tai ei käytä lähteitä lainkaan tekstiin sidottuna
- tehtävien jäsentelyssä ja aikataulujen noudattamisessa puutteita
- toimia ryhmätilanteissa niukoin vuorovaikutustaidoin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:

- luokitella ja selittää opintojakson aiheita ja teemoja hyvin ja esittää ne oikein käsittein ja termein
- arvioida lapsen tuen tarpeen toteutumista inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa
- käyttää oppimistehtävissään joitakin lähteitä melko onnistuneesti tekstiin sitoen
- tuoda esille jonkin verran eri näkökulmia opintojakson sisällöistä teoriaa sekä käytäntöä yhdistäen ja jäsennellen
- toimia ryhmässä hyvässä vuorovaikutuksessa dialogisesti
- noudattaa aikatauluja tehtävien ja verkkotapaamisten suhteen

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- käyttää laajaa teoreettista ja käytäntöön linkittyvää, soveltavaa pohdintaa
- kertoa opintojakson teemoista täsmällisesti, ammatillisia termejä sekä käsitteitä käyttäen
- analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeen toteutumista inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa
- käyttää oppimistehtävissään useita lähteitä monipuolisesti sekä taitavasti tekstiin sitoen,
ja huomioi kaikki osa-alueet laajasti
- tutkia ja vertailla opintojakson teemoja monesta eri näkökulmasta
- kehittää ja soveltaa opintojakson sisältöihin liittyen teoriaa sekä käytäntöä yhdistäen ja jäsennellen
- toimia ryhmässä erittäin hyvässä vuorovaikutuksessa dialogisesti
- noudattaa aikatauluja tehtävien ja verkkotapaamisten suhteen

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2.5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Pipsa Murto
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila
Ryhmät
  • HLTIAVOSOS24K
    Avoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot 24K, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-arvioida lapsen tarvitsemaa tukea yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa
-ohjata dialogisesti huoltajia tarvittaessa monialaisen palvelujärjestelmän piiriin
-tukea lasta ja perhettä riittävän aikaisella ja oikein kohdennetulla tuella hyödyntäen päivittäisen kohtaamisen mahdollisuudet
-kehittää ammatillista kasvatustyötään tunnistamalla erilaisia tuen tarpeita arvostavassa vuorovaikutuksessa lapsen vahvuuksia, toimijuutta ja vertaissuhteita tukien
-tutkittuun tietoon perustuen suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelmaperustaisesti lapsen kehittymistä tukevaa laaja-alaista ja tavoitteellista, pedagogisesti painottunutta toimintaa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso kuuluu Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot sosionomeille AMK 60 op -opintokokonaisuuteen (HLTIAVOSOS24K). Toteutukselle voidaan ottaa vain tätä 60 op kokonaisuutta suorittavia opiskelijoita.

TUEN TARPEET VARHAISKASVATUKSESSA 5 op opintojakson tiedot löytyvät Varhaiskasvatuksen pedagogisen osaamisen perusteet 10 op opintojakson tietojen yhteydestä.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2.5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lahti
  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-arvioida lapsen tarvitsemaa tukea yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa
-ohjata dialogisesti huoltajia tarvittaessa monialaisen palvelujärjestelmän piiriin
-tukea lasta ja perhettä riittävän aikaisella ja oikein kohdennetulla tuella hyödyntäen päivittäisen kohtaamisen mahdollisuudet
-kehittää ammatillista kasvatustyötään tunnistamalla erilaisia tuen tarpeita arvostavassa vuorovaikutuksessa lapsen vahvuuksia, toimijuutta ja vertaissuhteita tukien
-tutkittuun tietoon perustuen suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelmaperustaisesti lapsen kehittymistä tukevaa laaja-alaista ja tavoitteellista, pedagogisesti painottunutta toimintaa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- opintojakso on prosessi, jossa sisällöt rakentuvat ja vahvistuvat verkkotyöpajoissa tapahtuvan yhteisen keskustelun ja reflektoinnin, harjoittelun aikana tehtävien oppimistehtävien sekä teoreettiseen tietoon tutustumisen kautta
- opintojakso toteutuu kokonaan verkkotyöpajoissa, joissa läsnäoloa edellytetään
- opintojakso toteutuu verkkotyöpajoina zoomissa: pienryhmätyöskentely, simulaatiot, itsenäinen työskentely
- opintojakso integroituu Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen -harjoittelun kanssa

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja vahvistaa inkluusion toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä varhaiskasvatuksessa
- toimia arvostavasti ja jokaisen lapsen tuen tarpeita sekä vahvuuksia tukien
- tunnistaa ja arvioida yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa erilaisia tuen tarpeita lapsilla ja yhteistyössä tiimin kanssa tukea lapsen kasvua ja kehitystä erilaisin vasuperustaisin työtavoin

Ajoitus ja läsnäolo

- opintojakson opiskelu alkaa viikoilla 1-3 itsenäisen orientoivan tehtävän parissa
- verkkotyöpajat:
25.1. 8h
20.2. 8h
21.3. 8h
2.5. 8h
- opintojakso integroituu varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen harjoittelun kanssa, harjoittelu lähiviikkojen välissä
- kaikkiin verkkotyöpajoihin tulee osallistua

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Pihlaja, P.& Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Heiskanen, N. & Syrjämäki, M. (toim.) 2022. Pienet tuetut askeleet. Varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt. PS-kustannus.Soveltuvin osin
- Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022

lisäksi lisämateriaalina:
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. Soveltuvin osin
- Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) 2021. Lapsen kielenkehitys. Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Sainio,T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuen lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

- opintojakso integroituu samanaikaisesti suoritettavan Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen -harjoittelun kanssa. Harjoittelun voi tehdä omassa työssä varhaiskasvatuksen sosionomin tai varhaiskasvatuksen opettajan tehtävissä toimien.

Uusintamahdollisuudet

Uusintamahdollisuus ensisijaisesti seuraavalla opintojaksototeutuksella.

Oppimisympäristö

- verkko-oppimisympäristö: Moodle, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- verkkotyöpajat 1,5 op
- opiskelijan itsenäinen työ & oppimistehtävät 3,5 op
- 5op = 135 tuntia

Sisältö

- inklusiivinen varhaiskasvatus
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa, lapsen erilaiset tuen tarpeet
- lapsen pystyvyyden ja toiminnanohjauksen tukeminen
- lapsen tunne-elämän ja vuorovaikutuksen tukeminen
- lapsen kielenkehityksen tukeminen
- tiimin arvot ja kasvatusilmapiiri
- huoltajien, tiimin ja verkostojen kanssa tehtävä kasvatusyhteistyö
- lapsen vasu
- positiivinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeinen lähetymistapa lapsen kehityksen tukena

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso kuuluu varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden tuottaviin opintoihin.

Sosionomiopintojen kolme ensimmäistä lukukautta tulee olla opsin mukaisesti suoritettuna ennen opintojakson aloittamista.

Arviointimenetelmät

- opiiskelija tekee hyväksytysti ja ainnetun aikataulun mukaiseti opintojakson oppimistehtävät
- opiskelija osallistuu verkkotyöpajoihin, joissa aktiivinen, vuorovaikutteinen ja arvostava dialoginen osallistuminen vaikuttaa opintojakson kokonaisarviointiin

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- tunnistaa keskeisimmät perustiedot
- määritellä ja listata pääasiassa niukoin arkikäsittein opintojakson aiheita ja teemoja
- tunnistaa lapsen tuen tarpeita
- käyttää oppimistehtävissään niukasti lähteitä, tai ei käytä lähteitä lainkaan tekstiin sidottuna
- tehtävien jäsentelyssä ja aikataulujen noudattamisessa puutteita
- toimia ryhmätilanteissa niukoin vuorovaikutustaidoin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:

- luokitella ja selittää opintojakson aiheita ja teemoja hyvin ja esittää ne oikein käsittein ja termein
- arvioida lapsen tuen tarpeen toteutumista inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa
- käyttää oppimistehtävissään joitakin lähteitä melko onnistuneesti tekstiin sitoen
- tuoda esille jonkin verran eri näkökulmia opintojakson sisällöistä teoriaa sekä käytäntöä yhdistäen ja jäsennellen
- toimia ryhmässä hyvässä vuorovaikutuksessa dialogisesti
- noudattaa aikatauluja tehtävien ja verkkotapaamisten suhteen

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- käyttää laajaa teoreettista ja käytäntöön linkittyvää, soveltavaa pohdintaa
- kertoa opintojakson teemoista täsmällisesti, ammatillisia termejä sekä käsitteitä käyttäen
- analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeen toteutumista inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa
- käyttää oppimistehtävissään useita lähteitä monipuolisesti sekä taitavasti tekstiin sitoen,
ja huomioi kaikki osa-alueet laajasti
- tutkia ja vertailla opintojakson teemoja monesta eri näkökulmasta
- kehittää ja soveltaa opintojakson sisältöihin liittyen teoriaa sekä käytäntöä yhdistäen ja jäsennellen
- toimia ryhmässä erittäin hyvässä vuorovaikutuksessa dialogisesti
- noudattaa aikatauluja tehtävien ja verkkotapaamisten suhteen

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
  • HLTISOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lahti
  • HLTISOS22KV
    Sosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-arvioida lapsen tarvitsemaa tukea yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa
-ohjata dialogisesti huoltajia tarvittaessa monialaisen palvelujärjestelmän piiriin
-tukea lasta ja perhettä riittävän aikaisella ja oikein kohdennetulla tuella hyödyntäen päivittäisen kohtaamisen mahdollisuudet
-kehittää ammatillista kasvatustyötään tunnistamalla erilaisia tuen tarpeita arvostavassa vuorovaikutuksessa lapsen vahvuuksia, toimijuutta ja vertaissuhteita tukien
-tutkittuun tietoon perustuen suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelmaperustaisesti lapsen kehittymistä tukevaa laaja-alaista ja tavoitteellista, pedagogisesti painottunutta toimintaa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- opintojakso on prosessi, jossa sisällöt rakentuvat ja vahvistuvat verkkotyöpajoissa tapahtuvan yhteisen keskustelun ja reflektoinnin, harjoittelun aikana tehtävien oppimistehtävien sekä teoreettiseen tietoon tutustumisen kautta
- opintojakso toteutuu kokonaan verkkotyöpajoissa, joissa läsnäoloa edellytetään
- opintojakso toteutuu verkkotyöpajoina zoomissa: pienryhmätyöskentely, simulaatiot, työpajat ja itsenäinen työskentely
- opintojakso integroituu Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen -harjoittelun kanssa

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja vahvistaa inkluusion toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä varhaiskasvatuksessa
- toimia arvostavasti ja jokaisen lapsen tuen tarpeita sekä vahvuuksia tukien
- tunnistaa ja arvioida yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa erilaisia tuen tarpeita lapsilla ja yhteistyössä tiimin kanssa tukea lapsen kasvua ja kehitystä erilaisin vasuperustaisin työtavoin

Ajoitus ja läsnäolo

- opintojakson opiskelu alkaa viikoilla 32 ja 33 itsenäisen orientoivan tehtävän parissa
- verkkotyöpajat:
24.8. 8h
21.9. 8h
19.10. 8h
30.11. 8h
- opintojakso integroituu varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen harjoittelun kanssa, harjoittelu lähiviikkojen välissä
- kaikkiin verkkotyöpajoihin tulee osallistua

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Pihlaja, P.& Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Heiskanen, N. & Syrjämäki, M. (toim.) 2022. Pienet tuetut askeleet. Varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt. PS-kustannus.Soveltuvin osin
- Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022

lisäksi lisämateriaalina:
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. Soveltuvin osin
- Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) 2021. Lapsen kielenkehitys. Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Sainio,T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuen lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

- opintojakso integroituu samanaikaisesti suoritettavan Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen -harjoittelun kanssa. Harjoittelun voi tehdä omassa työssä varhaiskasvatuksen sosionomin tai varhaiskasvatuksen opettajan tehtävissä toimien.

Uusintamahdollisuudet

Uusintamahdollisuus ensisijaisesti seuraavalla opintojaksototeutuksella.

Oppimisympäristö

- verkko-oppimisympäristö: Moodle, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- verkkotyöpajat 1,5 op
- opiskelijan itsenäinen työ 3,5 op
- 5op = 135 tuntia

Sisältö

- inklusiivinen varhaiskasvatus
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa, lapsen erilaiset tuen tarpeet
- lapsen pystyvyyden ja toiminnanohjauksen tukeminen
- lapsen tunne-elämän ja vuorovaikutuksen tukeminen
- lapsen kielenkehityksen tukeminen
- tiimin arvot ja kasvatusilmapiiri
- huoltajien, tiimin ja verkostojen kanssa tehtävä kasvatusyhteistyö
- lapsen vasu
- positiivinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeinen lähetymistapa lapsen kehityksen tukena

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso kuuluu varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden tuottaviin opintoihin.
Sosionomiopintojen kolme ensimmäistä lukukautta tulee olla opsin mukaisesti suoritettuna ennen opintojakson aloittamista.

Arviointimenetelmät

- opiiskelija tekee hyväksytysti ja ainnetun aikataulun mukaiseti opintojakson oppimistehtävät
- opiskelija osallistuu verkkotyöpajoihin, joissa aktiivinen, vuorovaikutteinen ja arvostava dialoginen osallistuminen vaikuttaa opintojakson kokonaisarviointiin

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- tunnistaa keskeisimmät perustiedot
- määritellä ja listata pääasiassa niukoin arkikäsittein opintojakson aiheita ja teemoja
- tunnistaa lapsen tuen tarpeita
- käyttää oppimistehtävissään niukasti lähteitä, tai ei käytä lähteitä lainkaan tekstiin sidottuna
- tehtävien jäsentelyssä ja aikataulujen noudattamisessa puutteita
- toimia ryhmätilanteissa niukoin vuorovaikutustaidoin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:

- luokitella ja selittää opintojakson aiheita ja teemoja hyvin ja esittää ne oikein käsittein ja termein
- arvioida lapsen tuen tarpeen toteutumista inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa
- käyttää oppimistehtävissään joitakin lähteitä melko onnistuneesti tekstiin sitoen
- tuoda esille jonkin verran eri näkökulmia opintojakson sisällöistä teoriaa sekä käytäntöä yhdistäen ja jäsennellen
- toimia ryhmässä hyvässä vuorovaikutuksessa dialogisesti
- noudattaa aikatauluja tehtävien ja verkkotapaamisten suhteen

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- käyttää laajaa teoreettista ja käytäntöön linkittyvää, soveltavaa pohdintaa
- kertoa opintojakson teemoista täsmällisesti, ammatillisia termejä sekä käsitteitä käyttäen
- analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeen toteutumista inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa
- käyttää oppimistehtävissään useita lähteitä monipuolisesti sekä taitavasti tekstiin sitoen,
ja huomioi kaikki osa-alueet laajasti
- tutkia ja vertailla opintojakson teemoja monesta eri näkökulmasta
- kehittää ja soveltaa opintojakson sisältöihin liittyen teoriaa sekä käytäntöä yhdistäen ja jäsennellen
- toimia ryhmässä erittäin hyvässä vuorovaikutuksessa dialogisesti
- noudattaa aikatauluja tehtävien ja verkkotapaamisten suhteen

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS21S
    Sosionomikoulutus 21S Lahti
  • HLPRSOS21S
    Sosionomikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-arvioida lapsen tarvitsemaa tukea yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa
-ohjata dialogisesti huoltajia tarvittaessa monialaisen palvelujärjestelmän piiriin
-tukea lasta ja perhettä riittävän aikaisella ja oikein kohdennetulla tuella hyödyntäen päivittäisen kohtaamisen mahdollisuudet
-kehittää ammatillista kasvatustyötään tunnistamalla erilaisia tuen tarpeita arvostavassa vuorovaikutuksessa lapsen vahvuuksia, toimijuutta ja vertaissuhteita tukien
-tutkittuun tietoon perustuen suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelmaperustaisesti lapsen kehittymistä tukevaa laaja-alaista ja tavoitteellista, pedagogisesti painottunutta toimintaa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- opintojakso on prosessi, jossa sisällöt rakentuvat ja vahvistuvat verkkotyöpajoissa tapahtuvan yhteisen keskustelun ja reflektoinnin, harjoittelun aikana tehtävien oppimistehtävien sekä teoreettiseen tietoon tutustumisen kautta
- opintojakso toteutuu kokonaan verkkotyöpajoissa, joissa läsnäoloa edellytetään
- opintojakso toteutuu verkkotyöpajoina zoomissa: pienryhmätyöskentely, simulaatiot, työpajat ja itsenäinen työskentely
- opintojakso integroituu Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen -harjoittelun kanssa

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja vahvistaa inkluusion toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä varhaiskasvatuksessa
- toimia arvostavasti ja jokaisen lapsen tuen tarpeita sekä vahvuuksia tukien
- tunnistaa ja arvioida yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa erilaisia tuen tarpeita lapsilla ja yhteistyössä tiimin kanssa tukea lapsen kasvua ja kehitystä erilaisin vasuperustaisin työtavoin

Ajoitus ja läsnäolo

- opintojakson opiskelu alkaa viikoilla 2 ja 3 itsenäisen orientoivan parissa
- verkkotyöpajat:
26.1. 8h
23.2. 8h
30.3. 8h
4.5. 8h
- opintojakso integroituu varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen harjoittelun kanssa, harjoittelu lähiviikkojen välissä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Pihlaja, P.& Viitala, R. 2019. Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Heiskanen, N. & Syrjämäki, M. (toim.) 2022. Pienet tuetut askeleet. Varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt. PS-kustannus.Soveltuvin osin
- Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022

lisäksi lisämateriaalina:
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. Soveltuvin osin
- Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) 2021. Lapsen kielenkehitys. Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. PS-kustannus. Soveltuvin osin

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

- opintojakso integroituu samanaikaisesti suoritettavan Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen -harjoittelun kanssa. Harjoittelun voi tehdä omassa työssä varhaiskasvatuksen sosionomin tai varhaiskasvatuksen opettajan tehtävissä toimien.

Uusintamahdollisuudet

Uusintamahdollisuus ensisijaisesti seuraavalla opintojaksototeutuksella.

Oppimisympäristö

- verkko-oppimisympäristö: Moodle, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- verkkotyöpajat 1,5 op
- opiskelijan itsenäinen työ 3,5 op
- 5op = 135 tuntia

Sisältö

- inklusiivinen varhaiskasvatus
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa, lapsen erilaiset tuen tarpeet
- lapsen pystyvyyden tukeminen
- lapsen tunne-elämän ja vuorovaikutuksen tukeminen
- lapsen kielenkehityksen tukeminen
- tiimin arvot ja kasvatusilmapiiri
- huoltajien, tiimin ja verkostojen kanssa tehtävä kasvatusyhteistyö
- lapsen vasu
- positiivinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeinen lähetymistapa lapsen kehityksen tukena

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso kuuluu varhaiskasvatuksen sosionomin suuntautumisopintoihin.
Sosionomiopintojen kolme ensimmäistä lukukautta tulee olla opsin mukaisesti suoritettuna.

Arviointimenetelmät

- opiiskelija tekee hyväksytysti ja ainnetun aikataulun mukaiseti opintojakson oppimistehtävät
- opiskelija osallistuu verkkotyöpajoihin, joissa aktiivisella, vuorovaikutteisella ja dialogisella osallistumisella voi vaikuttaa opintojakson kokonaisarviointiin

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- tunnistaa keskeisimmät perustiedot
- määritellä ja listata pääasiassa niukoin arkikäsittein opintojakson aiheita ja teemoja
- tunnistaa lapsen tuen tarpeita
- käyttää oppimistehtävissään niukasti lähteitä, tai ei käytä lähteitä lainkaan tekstiin sidottuna
- tehtävien jäsentelyssä ja aikataulujen noudattamisessa puutteita
- toimia ryhmätilanteissa niukoin vuorovaikutustaidoin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:

- luokitella ja selittää opintojakson aiheita ja teemoja hyvin ja esittää ne oikein käsittein ja termein
- arvioida lapsen tuen tarpeen toteutumista inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa
- käyttää oppimistehtävissään joitakin lähteitä melko onnistuneesti tekstiin sitoen
- tuoda esille jonkin verran eri näkökulmia opintojakson sisällöistä teoriaa sekä käytäntöä yhdistäen ja jäsennellen
- toimia ryhmässä hyvässä vuorovaikutuksessa dialogisesti
- noudattaa aikatauluja tehtävien ja verkkotapaamisten suhteen

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- käyttää laajaa teoreettista ja käytäntöön linkittyvää, soveltavaa pohdintaa
- kertoa opintojakson teemoista täsmällisesti, ammatillisia termejä sekä käsitteitä käyttäen
- analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeen toteutumista inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa
- käyttää oppimistehtävissään useita lähteitä monipuolisesti sekä taitavasti tekstiin sitoen,
ja huomioi kaikki osa-alueet laajasti
- tutkia ja vertailla opintojakson teemoja monesta eri näkökulmasta
- kehittää ja soveltaa opintojakson sisältöihin liittyen teoriaa sekä käytäntöä yhdistäen ja jäsennellen
- toimia ryhmässä erittäin hyvässä vuorovaikutuksessa dialogisesti
- noudattaa aikatauluja tehtävien ja verkkotapaamisten suhteen

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Verkkokampus, Lappeenranta
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS21KV
    Sosionomikoulutus 21KV Lahti
  • HLPRSOS21KM
    Sosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
  • HLTISOS21K
    Sosionomikoulutus 21K Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-arvioida lapsen tarvitsemaa tukea yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa
-ohjata dialogisesti huoltajia tarvittaessa monialaisen palvelujärjestelmän piiriin
-tukea lasta ja perhettä riittävän aikaisella ja oikein kohdennetulla tuella hyödyntäen päivittäisen kohtaamisen mahdollisuudet
-kehittää ammatillista kasvatustyötään tunnistamalla erilaisia tuen tarpeita arvostavassa vuorovaikutuksessa lapsen vahvuuksia, toimijuutta ja vertaissuhteita tukien
-tutkittuun tietoon perustuen suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelmaperustaisesti lapsen kehittymistä tukevaa laaja-alaista ja tavoitteellista, pedagogisesti painottunutta toimintaa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- opintojakso toteutuu verkkotyöpajoina: pienryhmätyöskentely, simulaatiot, työpajat ja itsenäinen työskentely
- opintojakso integroituu Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen -harjoittelun kanssa

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja vahvistaa inkluusion toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä varhaiskasvatuksessa
- toimia arvostavasti ja jokaisen lapsen tuen tarpeita sekä vahvuuksia tukien
- tunnistaa ja arvioida yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa erilaisia tuen tarpeita lapsilla ja yhteistyössä tiimin kanssa tukea lapsen kasvua ja kehitystä erilaisin vasuperustaisin työtavoin

Ajoitus ja läsnäolo

- opintojakson opiskelu alkaa viikoilla 33 ja 34 itsenäisin, orientoivin tehtävin
- verkkotyöpajat
1.9. 8h
30.9. 8h
4.11. 8h
8.12. 8h
- opintojakso integroituu varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen harjoittelun kanssa, harjoittelu lähiviikkojen välissä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Pihlaja, P.& Viitala, R. 2019. Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Sandberg, E. 2021. Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. PS-kustannus.Soveltuvin osin
- Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022

lisäksi lisämateriaalina:
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. Soveltuvin osin
- Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) 2021. Lapsen kielenkehitys. Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. PS-kustannus. Soveltuvin osin

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

- opintojakso integroituu samanaikaisesti suoritetavan Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen -harjoittelun kanssa

Uusintamahdollisuudet

Uusintamahdollisuus ensisijaisesti seuraavalla opintojaksototeutuksella. Uusintamahdollisuudet neuvotellaan tapauskohtaisesti.

Oppimisympäristö

- verkko-oppimisympäristö, Moodle, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- verkkotyöpajat 1,5 op
- opiskelijan itsenäinen työ 3,5 op
- 5op = 135 tuntia

Sisältö

- inklusiivinen varhaiskasvatus
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa, lapsen erilaiset tuen tarpeet
- lapsen pystyvyyden tukeminen
- lapsen tunne-elämän ja vuorovaikutuksen tukeminen
- lapsen kielenkehityksen tukeminen, S2-opetus
- huoltajien kanssa tehtävä kasvatusyhteistyö
- moniammatillinen yhteistyö
- lapsen vasu
- positiivinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeinen lähetymistapa lapsen kehityksen tukena

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso kuuluu varhaiskasvatuksen sosionomin suuntautumisopintoihin.
Ssionomiopintojen kolme ensimmäistä lukukautta tulee olla opsin mukaisesti suoritettuna.

Arviointimenetelmät

- opiskelija kokoaa opintojakson sisällöistä numeerisesti (1-5) arvioitavan visuaalisen tehtävän ja esityksen opintojakson päätteeksi TAI suullinen, arvioitava tentti opintojakson päättyessä

- lisäksi aktiivinen, vuorovaikutteinen osallistuminen verkkotyöpajoissa vaikuttaa arviointiin

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- tunnistaa keskeisimmät perustiedot
- määritellä ja listata pääasiassa niukoin arkikäsittein opintojakson aiheita ja teemoja
- tunnistaa lapsen tuen tarpeita
- käyttää oppimistehtävissään niukasti lähteitä, tai ei käytä lähteitä lainkaan tekstiin sidottuna
- tehtävien jäsentelyssä ja aikataulujen noudattamisessa puutteita
- toimia ryhmätilanteissa niukoin vuorovaikutustaidoin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- käyttää teoreettista ja käytäntöön linkittyvää pohdintaa
- luokitella ja selittää opintojakson aiheita ja teemoja hyvin ja esittää ne oikein käsittein ja termein
- perustella lapsen tuen tarvetta
- käyttää oppimistehtävissään joitakin lähteitä melko onnistuneesti tekstiin sitoen
- tuoda esille jonkin verran eri näkökulmia opintojakson sisällöistä teoriaa sekä käytäntöä yhdistäen ja jäsennellen
- toimia ryhmässä hyvin vuorovaikutustaidoin
- noudattaa aikatauluja

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- käyttää laajaa teoreettista ja käytäntöön linkittyvää, soveltavaa pohdintaa perustellen
- kertoa opintojakson sisällöistä ja teemoista täsmällisesti, ammatillisia termejä sekä käsitteitä käyttäen
- analysoida ja arvioida lapsen tuen tarvetta
- käyttää oppimistehtävissään useita lähteitä monipuolisesti sekä taitavasti tekstiin sitoen,
ja huomioi kaikki osa-alueet laajasti käsittellen
- tutkia ja vertailla opintojakson sisältöjä monesta eri näkökulmasta
- kehittää ja soveltaa opintojakson sisältöihin liittyen teoriaa sekä käytäntöä yhdistäen ja jäsennellen
- toimia ryhmässä erittäin hyvin vuorovaikutustaidoin
- noudattaa aikatauluja erittäin hyvin

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Verkkokampus, Lappeenranta
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS20S
    Sosionomikoulutus 20S Lappeenranta
  • HLTISOS20S
    Sosionomikoulutus 20S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-arvioida lapsen tarvitsemaa tukea yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa
-ohjata dialogisesti huoltajia tarvittaessa monialaisen palvelujärjestelmän piiriin
-tukea lasta ja perhettä riittävän aikaisella ja oikein kohdennetulla tuella hyödyntäen päivittäisen kohtaamisen mahdollisuudet
-kehittää ammatillista kasvatustyötään tunnistamalla erilaisia tuen tarpeita arvostavassa vuorovaikutuksessa lapsen vahvuuksia, toimijuutta ja vertaissuhteita tukien
-tutkittuun tietoon perustuen suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelmaperustaisesti lapsen kehittymistä tukevaa laaja-alaista ja tavoitteellista, pedagogisesti painottunutta toimintaa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- opintojakso toteutuu verkkotyöpajoina: pienryhmätyöskentely, simulaatiot, työpajat ja itsenäinen työskentely
- opintojakso integroituu Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen -harjoittelun kanssa

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja arvioida yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa erilaisia tuen tarpeita lapsilla
- vahvistaa ja tukea lapsen sekä perheen hyvinvointia palvelujärjestelmässä sekä tehdä verkostoyhteistyötä eri toimijoiden kanssa
-yhteistyössä tiimin kanssa tukea lapsen kasvua ja kehitystä erilaisin vasuperustaisin työtavoin

Ajoitus ja läsnäolo

- opintojakson opiskelu alkaa viikoilla 1- 3 itsenäisin, orientoivin tehtävin
- lähiviikot toteutuvat verkossa tämän opintojakson osalta viikoilla 4, 8, 13 ja 17
- opintojakso integroituu varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen harjoittelun kanssa: viikot 5-7, 9-12 ja 14-16

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) 2021. Lapsen kielenkehitys. Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M. Mäkelä, J. 2019. Stressin säätely. kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin. Soveltuvin osin
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Pihlaja, P.& Viitala, R. 2019. Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Sandberg, E. 2021. Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. PS-kustannus.Soveltuvin osin
- Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018
lisäksi lisämateriaalina:
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. PS-kustannus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

- opintojakso integroituu Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen -harjoittelun kanssa

Uusintamahdollisuudet

Uusintamahdollisuus ensisijaisesti seuraavalla opintojaksototeutuksella. Uusintamahdollisuudet neuvotellaan tapauskohtaisesti.

Oppimisympäristö

- verkko-oppimisympäristö, Moodle, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- verkkotyöpajat 1,5 op
- opiskelijan itsenäinen työ 3,5 op
- 5op = 135 tuntia

Sisältö

- inklusiivinen varhaiskasvatus
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa, lapsen erilaiset tuen tarpeet
- lapsen pystyvyyden tukeminen
- lapsen tunne-elämän ja vuorovaikutuksen tukeminen
- lapsen kielenkehityksen tukeminen, S2-opetus
- huoltajien kanssa tehtävä kasvatusyhteistyö
- moniammatillinen yhteistyö
- lapsen vasu
- positiivinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeinen lähetymistapa lapsen kehityksen tukena

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso kuuluu varhaiskasvatuksen sosionomin suuntautumisopintoihin.

Arviointimenetelmät

- opiskelija kokoaa opintojakson sisällöistä numeerisesti (1-5) arvioitavan visuaalisen tehtävän ja esityksen opintojakson päätteeksi TAI suullinen, arvioitava tentti opintojakson päättyessä

- lisäksi aktiivinen, vuorovaikutteinen osallistuminen verkkotyöpajoissa vaikuttaa arviointiin

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- tunnistaa keskeisimmät perustiedot
- määritellä ja listata pääasiassa niukoin arkikäsittein opintojakson aiheita ja teemoja
- tunnistaa lapsen tuen tarpeita
- käyttää oppimistehtävissään niukasti lähteitä, tai ei käytä lähteitä lainkaan tekstiin sidottuna
- tehtävien jäsentelyssä ja aikataulujen noudattamisessa puutteita
- toimia ryhmätilanteissa niukoin vuorovaikutustaidoin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- käyttää teoreettista ja käytäntöön linkittyvää pohdintaa
- luokitella ja selittää opintojakson aiheita ja teemoja hyvin ja esittää ne oikein käsittein ja termein
- perustella lapsen tuen tarvetta
- käyttää oppimistehtävissään joitakin lähteitä melko onnistuneesti tekstiin sitoen
- tuoda esille jonkin verran eri näkökulmia opintojakson sisällöistä teoriaa sekä käytäntöä yhdistäen ja jäsennellen
- toimia ryhmässä hyvin vuorovaikutustaidoin
- noudattaa aikatauluja

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- käyttää laajaa teoreettista ja käytäntöön linkittyvää, soveltavaa pohdintaa perustellen
- kertoa opintojakson sisällöistä ja teemoista täsmällisesti, ammatillisia termejä sekä käsitteitä käyttäen
- analysoida ja arvioida lapsen tuen tarvetta
- käyttää oppimistehtävissään useita lähteitä monipuolisesti sekä taitavasti tekstiin sitoen,
ja huomioi kaikki osa-alueet laajasti käsittellen
- tutkia ja vertailla opintojakson sisältöjä monesta eri näkökulmasta
- kehittää ja soveltaa opintojakson sisältöihin liittyen teoriaa sekä käytäntöä yhdistäen ja jäsennellen
- toimia ryhmässä erittäin hyvin vuorovaikutustaidoin
- noudattaa aikatauluja erittäin hyvin