Siirry suoraan sisältöön

Tuen tarpeet varhaiskasvatuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU20-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1.5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Verkkokampus, Lappeenranta
  • Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila

Opetusryhmät

  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
  • HLTISOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lahti
  • HLTISOS23KV
    Sosionomikoulutus 23KV Lahti

Pienryhmät

  • Itsenäinen 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-arvioida lapsen tarvitsemaa tukea yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa
-ohjata dialogisesti huoltajia tarvittaessa monialaisen palvelujärjestelmän piiriin
-tukea lasta ja perhettä riittävän aikaisella ja oikein kohdennetulla tuella hyödyntäen päivittäisen kohtaamisen mahdollisuudet
-kehittää ammatillista kasvatustyötään tunnistamalla erilaisia tuen tarpeita arvostavassa vuorovaikutuksessa lapsen vahvuuksia, toimijuutta ja vertaissuhteita tukien
-tutkittuun tietoon perustuen suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelmaperustaisesti lapsen kehittymistä tukevaa laaja-alaista ja tavoitteellista, pedagogisesti painottunutta toimintaa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- opintojakso on prosessi, jossa sisällöt rakentuvat ja vahvistuvat verkkotyöpajoissa tapahtuvan yhteisen keskustelun ja reflektoinnin, harjoittelun aikana tehtävien oppimistehtävien sekä teoreettiseen tietoon tutustumisen kautta
- opintojakso toteutuu kokonaan verkkotyöpajoissa zoomissa, joissa läsnäoloa edellytetään
- opintojaksolla työskennellään koko ryhmänä, pienryhmissä ja tehdään simulaatioharjoituksia. Lisäksi opintojaksoon kuuluu itsenäistä työskentelyä
- opintojakso integroituu Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen -harjoittelun kanssa

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja vahvistaa inkluusion toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä varhaiskasvatuksessa
- toimia arvostavasti ja jokaisen lapsen tuen tarpeita sekä vahvuuksia tukien
- tunnistaa ja arvioida yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa erilaisia tuen tarpeita lapsilla ja yhteistyössä tiimin kanssa tukea lapsen kasvua ja kehitystä erilaisin vasuperustaisin työtavoin

Ajoitus ja läsnäolo

- opintojakson opiskelu alkaa viikoilla 33 ja 34 itsenäisen orientoivan tehtävän parissa
- verkkotyöpajat (kesto klo 8.15- viimeistään klo 13, jonka jälkeen loppupäivä itsenäistä opiskelua/pienryhmätyöskentelyä):
30.8. 8h
20.9. 8h
11.10. 8h
1.11. 8h
15.11. 8h
- opintojakso integroituu varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen harjoittelun kanssa, harjoittelu lähiviikkojen välissä
- kaikkiin verkkotyöpajoihin tulee osallistua. Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Pihlaja, P.& Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Heiskanen, N. & Syrjämäki, M. (toim.) 2022. Pienet tuetut askeleet. Varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt. PS-kustannus.Soveltuvin osin
- Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022

lisäksi sositeltavana lisämateriaalina:
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. Soveltuvin osin
- Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) 2021. Lapsen kielenkehitys. Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. PS-kustannus. Soveltuvin osin
- Sainio,T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuen lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

- opintojakso integroituu samanaikaisesti suoritettavan Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen -harjoittelun kanssa. Harjoittelun voi tehdä omassa työssä varhaiskasvatuksen sosionomin tai varhaiskasvatuksen opettajan tehtävissä toimien.

Uusintamahdollisuudet

Uusintamahdollisuus ensisijaisesti seuraavalla opintojaksototeutuksella.

Oppimisympäristö

- verkko-oppimisympäristö: Moodle, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- verkkotyöpajat 1,5 op
- opiskelijan itsenäinen työ & oppimistehtävät 3,5 op
- 5op = 135 tuntia

Sisältö

- inklusiivinen varhaiskasvatus
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa, lapsen erilaiset tuen tarpeet
- lapsen pystyvyyden tukeminen
- lapsen tunne-elämän ja vuorovaikutuksen tukeminen
- lapsen käyttäytymisen ja toiminnanohjauksen haasteita; taustoja ja tukemisen keinoja
- lapsen kielenkehityksen tukeminen
- huoltajien, tiimin ja verkostojen kanssa tehtävä kasvatusyhteistyö
- lapsen vasu
- positiivinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeinen lähetymistapa lapsen kehityksen tukena

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso kuuluu varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden tuottaviin opintoihin.

Sosionomiopintojen kolme ensimmäistä lukukautta tulee olla opsin mukaisesti suoritettuna ennen opintojakson aloittamista.

Arviointimenetelmät

- opiiskelija tekee hyväksytysti ja ainnetun aikataulun mukaiseti opintojakson oppimistehtävät
- opiskelija osallistuu verkkotyöpajoihin, joissa aktiivinen, vuorovaikutteinen ja arvostava dialoginen osallistuminen vaikuttaa osaltaan opintojakson kokonaisarviointiin

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- tunnistaa keskeisimmät perustiedot
- määritellä ja listata pääasiassa niukoin arkikäsittein opintojakson aiheita ja teemoja
- tunnistaa lapsen tuen tarpeita
- käyttää oppimistehtävissään niukasti lähteitä, tai ei käytä lähteitä lainkaan tekstiin sidottuna
- tehtävien jäsentelyssä ja aikataulujen noudattamisessa puutteita
- toimia ryhmätilanteissa niukoin vuorovaikutustaidoin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:

- luokitella ja selittää opintojakson aiheita ja teemoja hyvin ja esittää ne oikein käsittein ja termein
- arvioida lapsen tuen tarpeen toteutumista inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa
- käyttää oppimistehtävissään joitakin lähteitä melko onnistuneesti tekstiin sitoen
- tuoda esille jonkin verran eri näkökulmia opintojakson sisällöistä teoriaa sekä käytäntöä yhdistäen ja jäsennellen
- toimia ryhmässä hyvässä vuorovaikutuksessa dialogisesti
- noudattaa aikatauluja tehtävien ja verkkotapaamisten suhteen

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- käyttää laajaa teoreettista ja käytäntöön linkittyvää, soveltavaa pohdintaa
- kertoa opintojakson teemoista täsmällisesti, ammatillisia termejä sekä käsitteitä käyttäen
- analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeen toteutumista inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa
- käyttää oppimistehtävissään useita lähteitä monipuolisesti sekä taitavasti tekstiin sitoen,
ja huomioi kaikki osa-alueet laajasti
- tutkia ja vertailla opintojakson teemoja monesta eri näkökulmasta
- kehittää ja soveltaa opintojakson sisältöihin liittyen teoriaa sekä käytäntöä yhdistäen ja jäsennellen
- toimia ryhmässä erittäin hyvässä vuorovaikutuksessa dialogisesti
- noudattaa aikatauluja tehtävien ja verkkotapaamisten suhteen