Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminenLaajuus (15 op)
Tunnus: HA00BW80
Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 31.05.2025
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Verkkokampus, Lappeenranta
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Hallman
- Pipsa Murto
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Sanna Leppänen
- Kati Ojala
Ryhmät
-
HLTISOS23SSosionomikoulutus 23S Lahti
-
HLPRSOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
-
HLTISOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lahti
-
HLPRSOS23SSosionomikoulutus 23S Lappeenranta
-
HLTISOS23KVSosionomikoulutus 23KV Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Varhaiskasvatuksen pedagogisen osaamisen harjoittelu integroituu varhaiskasvatuksen opintojaksoon (10 op). Opintojakson tehtävät sisältävät harjoittelussa toteutettavia osuuksia ja ne ohjeistetaan opintojakson Moodle -sivulla.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoittelu ajoittuu opintojen neljännelle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali tulee harjoitteluun linkittyvältä opintojaksolta.
Oheismateriaalia reflektiopäiväkirjan kirjoittamiseen, pohdintojesi tueksi tarpeen mukaan:
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2020. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. VASUn käyttöopas. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
- Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Vastapaino.
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. PS-kustannus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskustele opinnollistamisesta opintojaksojen opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu eri varhaiskasvatuksen yksiköissä. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.
Oppimisympäristö
Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja sekä arviointi toteutuvat Workseedissä. Oppimistehtävä linkittyy opintojaksoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Sisältö
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.
Arviointimenetelmät
Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:
Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä
Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa
Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään
Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja
Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita
Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Hallman
- Pipsa Murto
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Sanna Leppänen
- Kati Ojala
Ryhmät
-
HLTISOS22SSosionomikoulutus 22S Lahti
-
HLPRSOS22SSosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Varhaiskasvatuksen pedagogisen osaamisen harjoittelu integroituu varhaiskasvatuksen opintojaksoon (10 op). Opintojakson tehtävät sisältävät harjoittelussa toteutettavia osuuksia ja ne ohjeistetaan opintojakson Moodle -sivulla.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoittelu ajoittuu opintojen neljännelle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali tulee harjoitteluun linkittyvältä opintojaksolta.
Oheismateriaalia reflektiopäiväkirjan kirjoittamiseen, pohdintojesi tueksi tarpeen mukaan:
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2020. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. VASUn käyttöopas. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
- Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Vastapaino.
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. PS-kustannus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskustele opinnollistamisesta opintojaksojen opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu eri varhaiskasvatuksen yksiköissä. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.
Oppimisympäristö
Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja sekä arviointi toteutuvat Workseedissä. Oppimistehtävä linkittyy opintojaksoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Sisältö
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.
Arviointimenetelmät
Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:
Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä
Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa
Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään
Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja
Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita
Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Pipsa Murto
- Outi Kokko-Muhonen
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Outi Rantatulkkila
- Kati Ojala
Ryhmät
-
HLTISOS22KVSosionomikoulutus 22KV Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Varhaiskasvatuksen pedagogisen osaamisen harjoittelu integroituu varhaiskasvatuksen opintojaksoon (10 op). Opintojakson tehtävät sisältävät harjoittelussa toteutettavia osuuksia ja ne ohjeistetaan opintojakson Moodle -sivulla.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoittelu ajoittuu opintojen neljännelle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali tulee harjoitteluun linkittyvältä opintojaksolta.
Oheismateriaalia reflektiopäiväkirjan kirjoittamiseen, pohdintojesi tueksi tarpeen mukaan:
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2020. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. VASUn käyttöopas. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
- Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Vastapaino.
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. PS-kustannus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskustele opinnollistamisesta opintojaksojen opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu eri varhaiskasvatuksen yksiköissä. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.
Oppimisympäristö
Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja sekä arviointi toteutuvat Workseedissä. Oppimistehtävä linkittyy opintojaksoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Sisältö
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.
Arviointimenetelmät
Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:
Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä
Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa
Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään
Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja
Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita
Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Pipsa Murto
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Outi Rantatulkkila
- Kati Ojala
Ryhmät
-
HLTISOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Varhaiskasvatuksen pedagogisen osaamisen harjoittelu integroituu varhaiskasvatuksen opintojaksoon (10 op). Opintojakson tehtävät sisältävät harjoittelussa toteutettavia osuuksia ja ne ohjeistetaan opintojakson Moodle -sivulla.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoittelu ajoittuu opintojen neljännelle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali tulee harjoitteluun linkittyvältä opintojaksolta.
Oheismateriaalia reflektiopäiväkirjan kirjoittamiseen, pohdintojesi tueksi tarpeen mukaan:
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2020. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. VASUn käyttöopas. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
- Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Vastapaino.
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. PS-kustannus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskustele opinnollistamisesta opintojaksojen opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu eri varhaiskasvatuksen yksiköissä. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.
Oppimisympäristö
Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja sekä arviointi toteutuvat Workseedissä. Oppimistehtävä linkittyy opintojaksoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Sisältö
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.
Arviointimenetelmät
Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:
Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä
Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa
Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään
Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja
Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita
Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Outi Rantatulkkila
- Sanna Leppänen
Ryhmät
-
HLPRSOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Varhaiskasvatuksen pedagogisen osaamisen harjoittelu integroituu varhaiskasvatuksen opintojaksoon (10 op). Opintojakson tehtävät sisältävät harjoittelussa toteutettavia osuuksia ja ne ohjeistetaan opintojakson Moodle -sivulla.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoittelu ajoittuu opintojen neljännelle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali tulee harjoitteluun linkittyvältä opintojaksolta.
Oheismateriaalia reflektiopäiväkirjan kirjoittamiseen, pohdintojesi tueksi tarpeen mukaan:
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2020. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. VASUn käyttöopas. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
- Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Vastapaino.
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. PS-kustannus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskustele opinnollistamisesta opintojaksojen opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu eri varhaiskasvatuksen yksiköissä. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.
Oppimisympäristö
Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja sekä arviointi toteutuvat Workseedissä. Oppimistehtävä linkittyy opintojaksoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Sisältö
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.
Arviointimenetelmät
Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:
Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä
Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa
Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään
Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja
Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita
Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Pipsa Murto
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Tiina Vaara
- Kati Ojala
Ryhmät
-
HLTISOS21SSosionomikoulutus 21S Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Varhaiskasvatuksen pedagogisen osaamisen harjoittelu integroituu varhaiskasvatuksen opintojaksoon (10 op). Opintojakson tehtävät sisältävät harjoittelussa toteutettavia osuuksia ja ne ohjeistetaan opintojakson Moodle -sivulla.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoittelu ajoittuu opintojen neljännelle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali tulee harjoitteluun linkittyvältä opintojaksolta.
Oheismateriaalia reflektiopäiväkirjan kirjoittamiseen, pohdintojesi tueksi tarpeen mukaan:
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2020. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. VASUn käyttöopas. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
- Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Vastapaino.
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. PS-kustannus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskustele opinnollistamisesta opintojaksojen opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu eri varhaiskasvatuksen yksiköissä. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.
Oppimisympäristö
Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja sekä arviointi toteutuvat Workseedissä. Oppimistehtävä linkittyy opintojaksoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Sisältö
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.
Arviointimenetelmät
Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:
Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä
Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa
Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään
Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja
Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita
Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Pipsa Murto
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Outi Kokko-Muhonen
- Sanna Leppänen
- Outi Rantatulkkila
- Tiina Vaara
- Kati Ojala
Ryhmät
-
HLPRSOS21SSosionomikoulutus 21S Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Varhaiskasvatuksen pedagogisen osaamisen harjoittelu integroituu varhaiskasvatuksen opintojaksoon (10 op). Opintojakson tehtävät sisältävät harjoittelussa toteutettavia osuuksia ja ne ohjeistetaan opintojakson Moodle -sivulla.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoittelu ajoittuu opintojen neljännelle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali tulee harjoitteluun linkittyvältä opintojaksolta.
Oheismateriaalia reflektiopäiväkirjan kirjoittamiseen, pohdintojesi tueksi tarpeen mukaan:
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2020. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. VASUn käyttöopas. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
- Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Vastapaino.
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. PS-kustannus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskustele opinnollistamisesta opintojaksojen opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu eri varhaiskasvatuksen yksiköissä. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.
Oppimisympäristö
Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja sekä arviointi toteutuvat Workseedissä. Oppimistehtävä linkittyy opintojaksoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Sisältö
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.
Arviointimenetelmät
Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:
Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä
Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa
Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään
Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja
Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita
Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Pipsa Murto
- Kati Ojala
Ryhmät
-
HLTISOS21KVSosionomikoulutus 21KV Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Varhaiskasvatuksen pedagogisen osaamisen harjoittelu integroituu varhaiskasvatuksen opintojaksoon (10 op). Opintojakson tehtävät sisältävät harjoittelussa toteutettavia osuuksia ja ne ohjeistetaan opintojakson Moodle -sivulla.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoittelu ajoittuu opintojen neljännelle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali tulee harjoitteluun linkittyvältä opintojaksolta.
Oheismateriaalia reflektiopäiväkirjan kirjoittamiseen, pohdintojesi tueksi tarpeen mukaan:
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2020. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. VASUn käyttöopas. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
- Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Vastapaino.
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. PS-kustannus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu eri varhaiskasvatuksen yksiköissä. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.
Oppimisympäristö
Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja sekä arviointi toteutuvat Workseedissä. Oppimistehtävä linkittyy opintojaksoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Sisältö
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.
Arviointimenetelmät
Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:
Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä
Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa
Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään
Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja
Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita
Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Leppänen
Ryhmät
-
HLPRSOS21KMSosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Varhaiskasvatuksen pedagogisen osaamisen harjoittelu integroituu varhaiskasvatuksen opintojaksoon (10 op). Opintojakson tehtävät sisältävät harjoittelussa toteutettavia osuuksia ja ne ohjeistetaan opintojakson Moodle -sivulla.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoittelu ajoittuu opintojen neljännelle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali tulee harjoitteluun linkittyvältä opintojaksolta.
Oheismateriaalia reflektiopäiväkirjan kirjoittamiseen, pohdintojesi tueksi tarpeen mukaan:
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2020. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. VASUn käyttöopas. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
- Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Vastapaino.
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. PS-kustannus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu eri varhaiskasvatuksen yksiköissä. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.
Oppimisympäristö
Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja sekä arviointi toteutuvat Workseedissä. Oppimistehtävä linkittyy opintojaksoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Sisältö
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.
Arviointimenetelmät
Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:
Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä
Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa
Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään
Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja
Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita
Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Outi Kokko-Muhonen
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Sanna Leppänen
- Outi Rantatulkkila
Ryhmät
-
HLPRSOS20SSosionomikoulutus 20S Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Varhaiskasvatuksen pedagogisen osaamisen harjoittelu integroituu varhaiskasvatuksen opintojaksoon (10 op). Opintojakson tehtävät sisältävät harjoittelussa toteutettavia osuuksia ja ne ohjeistetaan opintojakson Moodle -sivulla.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoittelu ajoittuu opintojen neljännelle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali tulee harjoitteluun linkittyvältä opintojaksolta.
Oheismateriaalia reflektiopäiväkirjan kirjoittamiseen, pohdintojesi tueksi tarpeen mukaan:
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2020. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. VASUn käyttöopas. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
- Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Vastapaino.
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. PS-kustannus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu eri varhaiskasvatuksen yksiköissä. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.
Oppimisympäristö
Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja sekä arviointi toteutuvat Workseedissä. Oppimistehtävä linkittyy opintojaksoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Sisältö
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.
Arviointimenetelmät
Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:
Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä
Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa
Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään
Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja
Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita
Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Pipsa Murto
- Tiina Vaara
Ryhmät
-
HLTISOS20SSosionomikoulutus 20S Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
22.04.2022 - 30.12.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kati Ojala
Ryhmät
-
HLTISOS21KSosionomikoulutus 21K Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Varhaiskasvatuksen pedagogisen osaamisen harjoittelu integroituu varhaiskasvatuksen opintojaksoon (10 op). Opintojakson tehtävät sisältävät harjoittelussa toteutettavia osuuksia ja ne ohjeistetaan opintojakson Moodle -sivulla.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoittelu ajoittuu opintojen neljännelle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali tulee harjoitteluun linkittyvältä opintojaksolta.
Oheismateriaalia reflektiopäiväkirjan kirjoittamiseen, pohdintojesi tueksi tarpeen mukaan:
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2020. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. VASUn käyttöopas. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
- Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Vastapaino.
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. PS-kustannus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu eri varhaiskasvatuksen yksiköissä. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.
Oppimisympäristö
Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja sekä arviointi toteutuvat Workseedissä. Oppimistehtävä linkittyy opintojaksoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Sisältö
Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.
Arviointimenetelmät
Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:
Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä
Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa
Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään
Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja
Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita
Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta