Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen (15 op)

Toteutuksen tunnus: HA00BW80-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Pipsa Murto
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila
  • Kati Ojala

Ryhmät

  • HLTISOS22KV
    Sosionomikoulutus 22KV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Varhaiskasvatuksen pedagogisen osaamisen harjoittelu integroituu varhaiskasvatuksen opintojaksoon (10 op). Opintojakson tehtävät sisältävät harjoittelussa toteutettavia osuuksia ja ne ohjeistetaan opintojakson Moodle -sivulla.

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opintojen neljännelle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali tulee harjoitteluun linkittyvältä opintojaksolta.

Oheismateriaalia reflektiopäiväkirjan kirjoittamiseen, pohdintojesi tueksi tarpeen mukaan:
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2020. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. VASUn käyttöopas. PS-kustannus.
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. PS-kustannus.
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
- Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Vastapaino.
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. PS-kustannus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Keskustele opinnollistamisesta opintojaksojen opettajien kanssa.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri varhaiskasvatuksen yksiköissä. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja sekä arviointi toteutuvat Workseedissä. Oppimistehtävä linkittyy opintojaksoon.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

Opiskelija osaa
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa
- ohjata lasta ja lapsiryhmää
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa osana oppivaa yhteisöä
- perustella omaa kasvatusnäkemystään varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen ja arvoperustan mukaisesti

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta