Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointialan toimintaympäristö ja tulevaisuuden trenditLaajuus (5 op)

Tunnus: YH00CX13

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Eveliina Lagström

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää tulevaisuuden tutkimuksen ja toimintaympäristöanalyysin käsitteitä ja tietoperustaa
- tunnistaa ja analysoida yhteiskunnan ja hyvinvointialan toimintaympäristön muutoksia
- löytää keinoja hyvinvointialan yritysten ja julkisten toimijoiden kilpailukyvyn vahvistamiseksi

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
Opettaja
  • Hannele Tiittanen
  • Juha Roslakka
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Verkkoluento 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää tulevaisuuden tutkimuksen ja toimintaympäristöanalyysin käsitteitä ja tietoperustaa
- tunnistaa ja analysoida yhteiskunnan ja hyvinvointialan toimintaympäristön muutoksia
- löytää keinoja hyvinvointialan yritysten ja julkisten toimijoiden kilpailukyvyn vahvistamiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu virtuaalisesti kokonaan verkossa.

Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä 3.3.- 16.3.2025

Opintojaksossa on kaksi lähitapaamista:
- 17.3.: klo 14-16, vapaaehtoinen aloitustapaaminen
- 8.5.: klo 9-16, seminaari

Opetusmenetelmät: itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, seminaari

Ajoitus ja läsnäolo

3.3.-1.6.2025

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Moodle

Sisältö

- trendit ja megatrendit
- PESTE-analyysi
- delfoi-analyysi
- skenaariotyöskentely

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ennakkotehtävä tehdään yksin, muut tehtävät 4-5 hengen ryhmissä.

Arviointimenetelmät

Moodle-alustalle palautettavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät 1-3 (ennakkotehtävä, PESTE-analyysi ja delfoi-menetelmä) arvioidaan asteikolla Hyväksytty–Täydennettävä. Oppimistehtävä 4 (skenaariotehtävä) arvioidaan asteikolla 1-5, jonka perusteella määräytyy opintojakson arvosana.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti ennakkotehtävää. Opiskelija ei ole osallistunut oman ryhmänsä toimintaan. Ryhmätyöt eivät täytä niille asetettuja kriteerejä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Asiat on esitetty melko irrallisina kokonaisuuksina ja niiden käsittely on melko pinnallista. Tulevaisuuden ennakointityökaluja on hyödynnetty pinnallisesti. Luodut skenaariot ovat puutteellisesti perusteltuja ja ennakointimateriaalien käyttö on melko yksipuolista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Asiat esitetään johdonmukaisesti ja selkeästi. Työssä näkyy asioiden tarkastelu melko monipuolisesti tulevaisuuden ennakointityökaluja hyödyntäen. Luodut skenaariot osoittavat asioiden hyvää ymmärrystä ja kykyä jäsentää tietoa. Luodut skenaariot ovat perusteltu relevanttien ennakointimateriaalien avulla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Asiat esitetään johdonmukaisesti, selkeästi ja kriittisesti. Työ osoittaa asioiden syvällistä ymmärrystä ja erilaisten tulevaisuuksien
ennakointityökalujen monipuolista hyödyntämistä. Luodut skenaariot osoittavat hyvää päättelykykyä sekä kykyä jäsentää tietoa kriittisesti, oivaltavasti ja rohkeasti. Skenaariot perustuvat ajankohtaisiin kotimaisiin ja kansainvälisiin ennakointi- ja tutkimusmateriaaleihin.