Hyvinvointialan toimintaympäristö ja tulevaisuuden trenditLaajuus (5 op)
Tunnus: YH00CX13
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Eveliina Lagström
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää tulevaisuuden tutkimuksen ja toimintaympäristöanalyysin käsitteitä ja tietoperustaa
- tunnistaa ja analysoida yhteiskunnan ja hyvinvointialan toimintaympäristön muutoksia
- löytää keinoja hyvinvointialan yritysten ja julkisten toimijoiden kilpailukyvyn vahvistamiseksi
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
Opettaja
- Hannele Tiittanen
- Juha Roslakka
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLABYTO24HTäydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
-
HLTIYHPAMU24KVHyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Verkkoluento 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää tulevaisuuden tutkimuksen ja toimintaympäristöanalyysin käsitteitä ja tietoperustaa
- tunnistaa ja analysoida yhteiskunnan ja hyvinvointialan toimintaympäristön muutoksia
- löytää keinoja hyvinvointialan yritysten ja julkisten toimijoiden kilpailukyvyn vahvistamiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu virtuaalisesti kokonaan verkossa.
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä 3.3.- 16.3.2025
Opintojaksossa on kaksi lähitapaamista:
- 17.3.: klo 14-16, vapaaehtoinen aloitustapaaminen
- 8.5.: klo 9-16, seminaari
Opetusmenetelmät: itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, seminaari
Ajoitus ja läsnäolo
3.3.-1.6.2025
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Moodle
Sisältö
- trendit ja megatrendit
- PESTE-analyysi
- delfoi-analyysi
- skenaariotyöskentely
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ennakkotehtävä tehdään yksin, muut tehtävät 4-5 hengen ryhmissä.
Arviointimenetelmät
Moodle-alustalle palautettavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät 1-3 (ennakkotehtävä, PESTE-analyysi ja delfoi-menetelmä) arvioidaan asteikolla Hyväksytty–Täydennettävä. Oppimistehtävä 4 (skenaariotehtävä) arvioidaan asteikolla 1-5, jonka perusteella määräytyy opintojakson arvosana.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti ennakkotehtävää. Opiskelija ei ole osallistunut oman ryhmänsä toimintaan. Ryhmätyöt eivät täytä niille asetettuja kriteerejä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Asiat on esitetty melko irrallisina kokonaisuuksina ja niiden käsittely on melko pinnallista. Tulevaisuuden ennakointityökaluja on hyödynnetty pinnallisesti. Luodut skenaariot ovat puutteellisesti perusteltuja ja ennakointimateriaalien käyttö on melko yksipuolista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Asiat esitetään johdonmukaisesti ja selkeästi. Työssä näkyy asioiden tarkastelu melko monipuolisesti tulevaisuuden ennakointityökaluja hyödyntäen. Luodut skenaariot osoittavat asioiden hyvää ymmärrystä ja kykyä jäsentää tietoa. Luodut skenaariot ovat perusteltu relevanttien ennakointimateriaalien avulla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Asiat esitetään johdonmukaisesti, selkeästi ja kriittisesti. Työ osoittaa asioiden syvällistä ymmärrystä ja erilaisten tulevaisuuksien
ennakointityökalujen monipuolista hyödyntämistä. Luodut skenaariot osoittavat hyvää päättelykykyä sekä kykyä jäsentää tietoa kriittisesti, oivaltavasti ja rohkeasti. Skenaariot perustuvat ajankohtaisiin kotimaisiin ja kansainvälisiin ennakointi- ja tutkimusmateriaaleihin.