Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu hyvinvointialallaLaajuus (5 op)
Tunnus: YH00CX09
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Eveliina Lagström
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- hyödyntää muotoiluajattelua kehittämisessä
- arvioida ihmislähtöisen kehittämisen mahdollisuuksia ja hyötyjä hyvinvointialan palvelutuotannossa
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 21.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
Opettaja
- Arja-Tuulikki Malin
- LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI
- Marjut Suokas
Opetusryhmät
- Verkko-opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYHPAMU24KVHyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Verkko-opetus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- hyödyntää muotoiluajattelua kehittämisessä
- arvioida ihmislähtöisen kehittämisen mahdollisuuksia ja hyötyjä hyvinvointialan palvelutuotannossa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä on palvelumuotoilun perusteisiin perehtyminen Moodlessa ilmoitettuun kirjallisuuden avulla.
Lähiopetuksessa käsitellään palvelumuotoilun taustaa: palvelumuotoilua osaamisalana, palvelumuotoilun menetelmiä ja sen hyötyä liiketoiminnalle, työntekijöille ja asiakkaille.hyvinvointialalla.
Ajoitus ja läsnäolo
Ennakkotehtävä 14.1. mennessä palautus
Kontaktiopetus 17.1 klo: 9:00-16:00 Zoom: Palvelumuotoilijan digitaaliset työvälineet, digivälineiden harjoittelua
Kontaktiopetus 31.1 klo: 9:00-16:00 Zoom muotoiluajattelu ja palvelumuotoiluprosessi
Oppimistehtävän palautus 28.2.2024 mennessä. Tehtävä ilmoitetaan Moodlessa.
Kontaktiopetukseen osallistuminen on vapaaehtoista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimismateriaalit ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan Moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnasta suoritustapaa
Uusintamahdollisuudet
Tutkintosäännön mukaisesti
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson tehtävät 4 op
Kontaktipäivät 1 op
Sisältö
Muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa sekä hyödyntäminen kehittämisessä. Ihmislähtöisen kehittämisen mahdollisuudet ja hyödyt hyvinvointialan palvelutuotannossa. Palvelumuotoilijan digitaaliset työvälineet.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (yamk) opiskelijat ja muiiden ryhmien opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä. Suositellaan palvelumuotoilun aikaisempia opintoja perusteista vähintän 5 op.
Lisätietoja vastuuopettaja Arja-Tuulikki Malin (arja-tuulikki.malin(at)lab.fi)
Arviointimenetelmät
Itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Kaikkia opintojaksotehtäviä ei ole tehty
Opintojaksotehtävä on hylätty
Itse- tai vertaisarviointia ei ole tehty
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä palvelumuotoilua sote-alalle
- osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä palvelumuotoilua asiantuntevasti sote-alalle
- osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja asiantuntevasti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti ja kriittisesti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä oivaltavaa ja asiakaslähtöistä palvelumuotoilua sote-alalle
- osaa muotoilla sote-palveluita ja perustella tehtyjä valintoja laadukkaiden koti- ja ulkoimaisten lähteiden avulla