Työelämälähtöinen tutkimus ja kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YH00CS71
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Eveliina Lagström
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Juha Roslakka
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYTUJO25KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 25KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Verkkoluento 2
- Verkkoluento 3
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on tarkoitettu ainoastaan ryhmälle: HLTIYTUJO25KV Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 25KV Lahti.
Opintojakso sisältää aloitusinfon ja kaksi opetuspäivää (klo 9-15 ja 9-12) Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: luennot, itsenäinen opiskelu, tiimityöt, verkkoluennot/Podcastit,
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson kulku:
- Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 13.1.2025
- Opintojakson aloitusinfo Zoomissa: 14.1. klo 13.30-14.30
- Ennakkotehtävä 1: Tiedonhaku ja tiedonhankinnan osaamisen testi.
- Ensimmäinen opetuspäivä 4.2.2025: yleinen opinnäytetyöinfo 9-12, oman ryhmän tapaaminen klo 13-15
- Ennakkotehtävä 2: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
- Toinen opetuspäivä 4.3.2025 klo 9-12
- Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 7.4.2025 mennessä Moodleen
- Verkkotentti: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto 4.3. - 7.4.2025
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaali Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viisi (5) opintopistettä vastaa 135 opiskelijatyötuntia.
Sisältö
Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty osaamisen testi
Ennakkohtehtävä 2
Analyysitehtävä (arviointi 0-5, painoarvo 40% arvosanasta)
Tentti (arviointi 0-5, painoarvo 60% arvosanasta)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testiä eikä analyysitehtävää.
Verkkotentti on hylätty, kun vastauksista < 50%
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- 50-59 % oikein = arvosana 1
- 60-69 % oikein = arvosana 2
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.
Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- 70-79 % oikein = arvosana 3
- 80-89 % oikein = arvosana 4
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.
Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- 90-100 % oikein = arvosana 5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
23.08.2024 - 26.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Juha Roslakka
- Aki Rintala
- Sari Soutukorva
- Minna Mukka
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYKUNLI24SVKuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on tarkoitettu ainoastaan ryhmälle: HLTIYKUNLI23SV
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: luennot, itsenäinen opiskelu, tiimityöt, verkkoluennot/podcastit
Ajoitus ja läsnäolo
Opetukset:
Lähiopetus kampuksellla 23.8 klo 14.30-16
Hybridiopetus (opetukseen on mahdollista osallistua joko verkossa tai kampuksella):
23.9 klo 13-16
15.10 klo 14-16.30
26.11 klo 16-17
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaali Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.
Oppimisympäristö
Lähiopetus ja verkko-oppimisympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viisi (5) opintopistettä vastaa 135 opiskelijatyötuntia.
Sisältö
Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty osaamisen testi
Välitehtävä
Analyysitehtävä
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testiä eikä analyysitehtävää.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
23.09.2024 - 23.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Tuija Rinkinen
- Taina Anttonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYSTD24SVSosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on tarkoitettu ainoastaan ryhmälle: HLTIYSTD24SV Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 24SV Lahti.
Opintojakso sisältää 2 opetuspäivää Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: luennot, itsenäinen opiskelu, tiimityöt, verkkoluennot/Podcastit,
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 23.8.2024.
Ennakkotehtävä 1: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi.
Ensimmäinen opetuspäivä 23.9.2024 klo 9-16.
Ennakkotehtävä 2: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen opetuspäivä 23.10.2024 klo 9-16.
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 6.11.2024 mennessä Moodleen
Verkkotentti: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto 23.10.-6.11.2024.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaali Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viisi (5) opintopistettä vastaa 135 opiskelijatyötuntia.
Sisältö
Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty osaamisen testi
Ennakkohtehtävä 2
Analyysitehtävä (arviointi 0-5, painoarvo 40% arvosanasta)
Tentti (arviointi 0-5, painoarvo 60% arvosanasta)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testiä eikä analyysitehtävää.
Verkkotentti on hylätty, kun vastauksista < 50%
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- 50-59 % oikein = arvosana 1
- 60-69 % oikein = arvosana 2
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.
Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- 70-79 % oikein = arvosana 3
- 80-89 % oikein = arvosana 4
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.
Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- 90-100 % oikein = arvosana 5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
22.08.2024 - 18.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Jaana Mantela
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYSOLAPE24SVLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää 2 opetuspäivää Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: verkkoluennot, itsenäinen opiskelu, tentti, ryhmätyöt, videoluennot/Podcastit,
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 22.8.2024
Ennakkotehtävä 1: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi
Ensimmäinen kontaktipäivä 23.9 klo 9-16 (opinnäytetyöinfo),
Ennakkotehtävä 2: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 4.11.2024 klo 9-16
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 18.11.2024 mennessä Moodleen
Verkkotentti: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto vko 43-44
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaali Moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 22.8.2024
Ennakkotehtävä 1: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi
Ensimmäinen kontaktipäivä 23.9 klo 9-16 (opinnäytetyöinfo),
Ennakkotehtävä 2: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 4.11.2024 klo 9-16
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 18.11.2024 mennessä Moodleen
Verkkotentti: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto vko 43-44
Sisältö
Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat
Arviointimenetelmät
Hyväksytty osaamisen testi
Välitehtävä
Analyysitehtävä
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testiä eikä analyysitehtävää.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 14.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Mari Kokkonen
- Anne Suikkanen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYTUJO24KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 24KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää kaksi opetuspäivää Zoomissa
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, verkkoluennot ja podcastit
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 24.01.2024
Ennakkotehtävä I: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö - tiedonhankinnan testi
Ennakkotehtävä II: Tieteellinen tieto ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet - osaamisen testi
Ensimmäinen opetuspäivä Zoomissa 07.02.2024 klo 9-12
Välitehtävä: Tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit
Toinen opetuspäivä Zoomissa 06.03.2024 klo 9-12: Opinnäytetöiden analyysitehtävän aloitus ryhmissä ja ohjausmahdollisuus
Opinnäytetöiden analyysitehtävän palautus 03.04. 2024 mennessä Moodleen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaali on Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja. Ahotointi on mahdollinen, mikäli opiskelija on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet aiempien opintojensa perusteella.
Uusintamahdollisuudet
Uusintamahdollisuus LABin tutkintosäännön mukaisesti.
Oppimisympäristö
Oppimisympäristöinä Moodle ja Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 24.01.2024
Ennakkotehtävä I: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö - tiedonhankinnan testi
Ennakkotehtävä II: Tieteellinen tieto ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet - osaamisen testi
Ensimmäinen opetuspäivä Zoomissa 07.02.2024 klo 9-12
Välitehtävä: Tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit
Toinen opetuspäivä Zoomissa 06.03.2024 klo 9-12: Opinnäytetöiden analyysitehtävän aloitus ryhmissä ja ohjausmahdollisuus
Opinnäytetöiden analyysitehtävän palautus 03.04. 2024 mennessä Moodleen
Sisältö
Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet LABin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti suoritettu tiedonhankinnan testi (arviointi hyväksytty/hylätty)
Hyväksytysti suoritettu osaamisen testi (arviointi 5-1/hylätty)
Hyväksytysti suoritettu opinnäytetyön analyysitehtävä (arviointi 5-1/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti ennakkotehtävää ja osaamisen testiä. Opinnäytetyön analyysitehtävä ei täytä tason 1 arviointikriteerejä. Opiskelijan kirjallinen tehtävä ei läpäise turnitin-tarkastusta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 20.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Arja-Tuulikki Malin
- Tarja Korpela
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYHPAMU24KVHyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson kaksi kontaktipäivää toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, verkkoluennot/Podcastit,
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson kulku:
Moodle avautuu ennen ensimmäistä kontaktipäivää.
Ennakkotehtävä: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö - osaamisen testi (testin voi tehdä opintojakson aikana)
Ensimmäinen kontaktipäivä 7.2 klo 9-12 yhteinen ohjelma Tulevaisuuden johtaja (yamk) -koulutuksen kanssa, Klo 12-16 ryhmän omaa ohjelmaa.
Välitehtävä: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 6.3 klo 9-16: Työpaja lähestymistavoista
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 5.4 mennessä Moodleen, 50 % arvosanasta
Osaamisen testi: Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto (yksilötehtävä 5.4 mennessä) 50 % arvosanasta
Arvosana Peppiin 4.5 mennessä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Menetelmäkirjallisuus on kuvattu YAMK OPINNÄYTETYÖ, Hyvinvointi LAB- Moodlesta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson tenttiin rinnastettavat osiot voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Ennakkotehtävä I: Tiedonhankinnan työkalupakki ja Tiedonhallinta -osaamisen testi 1 op
3. Kontaktiopetukset 1 op
4. Tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat - videot/podcastit. 0,5 op
5. Analyysitehtävä 1,5 op
2. Osaamisen tesri: Tieteellinen tieto sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet 1 op
Sisältö
Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle otetaan vain Hyvinvointialabn Palvelumuotoilu (yamk) -koulutuksen opiskelijoita (ryhmä HLTIYHPAMU24KV)
Arviointimenetelmät
Tuutorin arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti opintojakson tehtäviä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä ja soveltaa niitä perustellusti
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 03.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen
Opettaja
- Juha Roslakka
- Emilia Laapio-Rapi
Opetusryhmät
- Infoluento ZOOMissa (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotapaaminen ZOOmissa (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Analyysitehtävän palautus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYSTUJ23SVSosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
- Infoluento ZOOMissa
- Verkkotapaaminen ZOOmissa
- Analyysitehtävän palautus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää infoluennon ja 2 opetuspäivää Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, verkkoluennot/Podcastit,
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson kulku:
Infoluento ZOOMissa 4.9.2023 klo 10-11.15 jolloin myös Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat.
Ennakkotehtävä I: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi
Ennakkotehtävä II: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto
Ensimmäinen kontaktipäivä 25.9.2023 klo 9-12 yhteinen ohjelma muiden Sosiaali- ja terveysalan YAMK ohjelmien kanssa. Iltapäivä 13-16 oman ryhmän kanssa. Ohjeistus välitehtävien suorittamiseen ja toiseen kontaktipäivään valmistatumiseen.
Välitehtävä: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 6.11.2023 klo 9-16: Työpaja lähestymistavoista ja analyysitehtävän aloitus ryhmissä
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 3.12.2023. mennessä Moodleen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaali moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Ennakkotehtävä- I: LUT-kirjastopalveluiden tietohallinta-asiantuntijoiden laatimaan Tiedonhankinnan työkalupakkiin perehtyminen.
Tiedonhallinta ja tiedon käyttö- osaamisen testi 1 op
- Osaamisen testiTieteellinen tieto sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet. Osaamisen testi. 1 op
- Ensimmäinen opetuspäivä 25.9.2023
- Välitehtävä: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
- Toinen opetuspäivä 6.11.2023
- Analyysitehtävä, palautus 3.12.2023. mennessä
Sisältö
Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti suoritettu ennekkotehtävä (arviointi hyväksytty/hylätty)
Hyväksytysti suoritettu osaamisen testi (arviointi 5-1/hylätty)
Hyväksytysti suoritettu analyysitehtävä (arviointi 5-1/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti enneakkotehtävää ja osaamisen testiä. Analyysitehtävä ei täytä tason 1 arviointikriteerejä. Opiskelijan kirjallinen tehtävä ei läpäise turnitin tarkastusta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 30.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Aki Rintala
- Minna Mukka
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYKUNLI23SVKuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on tarkoitettu ainoastaan ryhmälle: HLTIYKUNLI23SV
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: luennot, itsenäinen opiskelu, tiimityöt, verkkoluennot/podcastit
Ajoitus ja läsnäolo
Lähiopetuspäivä kampuksella 1.9. klo 14-16
Verkkotyöpaja 25.9. klo 14-16
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaali Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.
Oppimisympäristö
Lähiopetus ja verkko-oppimisympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viisi (5) opintopistettä vastaa 135 opiskelijatyötuntia.
Sisältö
Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty osaamisen testi
Välitehtävä
Analyysitehtävä
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testiä eikä analyysitehtävää.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
31.08.2023 - 27.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Jaana Mantela
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYSOLAPE23SLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 23S Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää 2 opetuspäivää Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: verkkoluennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, videoluennot/Podcastit,
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 31.8.2023
Ennakkotehtävä 1: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi
Ensimmäinen kontaktipäivä 25.9 klo 9-16 (opinnäytetyöinfo),
Ennakkotehtävä 2: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 13.11.2023 klo 9-16
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 27.11.2023 mennessä Moodleen
Verkkotentti: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto 15.11.-27.11.2023.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaali Moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 31.8.2023
Ennakkotehtävä 1: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi
Ensimmäinen kontaktipäivä 25.9 klo 9-16 (opinnäytetyöinfo),
Ennakkotehtävä 2: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 13.11.2023 klo 9-16
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 27.11.2023 mennessä Moodleen
Verkkotentti: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto 15.11.-27.11.2023.
Sisältö
Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat
Arviointimenetelmät
Hyväksytty osaamisen testi
Välitehtävä
Analyysitehtävä
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testiä eikä analyysitehtävää.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
31.08.2023 - 08.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Opettaja
- Tuija Rinkinen
- Taina Anttonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYSTD23SVSosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on tarkoitettu ainoastaan ryhmälle: HLTIYSTD23SV Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 23SV Lahti.
Opintojakso sisältää 2 opetuspäivää Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: luennot, itsenäinen opiskelu, tiimityöt, verkkoluennot/Podcastit,
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 31.8.2023.
Ennakkotehtävä 1: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi.
Ensimmäinen opetuspäivä 25.9.2023 klo 9-16.
Ennakkotehtävä 2: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen opetuspäivä 25.10.2023 klo 9-16.
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 8.11.2023 mennessä Moodleen
Verkkotentti: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto 25.10.-8.11.2023.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaali Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viisi (5) opintopistettä vastaa 135 opiskelijatyötuntia.
Sisältö
Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty osaamisen testi
Ennakkohtehtävä 2
Analyysitehtävä (arviointi 0-5, painoarvo 40% arvosanasta)
Tentti (arviointi 0-5, painoarvo 60% arvosanasta)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testiä eikä analyysitehtävää.
Verkkotentti on hylätty, kun vastauksista < 50%
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- 50-59 % oikein = arvosana 1
- 60-69 % oikein = arvosana 2
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.
Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- 70-79 % oikein = arvosana 3
- 80-89 % oikein = arvosana 4
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.
Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- 90-100 % oikein = arvosana 5
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
15.01.2023 - 14.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Arja-Tuulikki Malin
- Tarja Korpela
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYSTPAMU23KVSosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 23K Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson kaksi kontaktipäivää toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, verkkoluennot/Podcastit,
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 15.1.2023
Ennakkotehtävä I: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö - osaamisen testi
Ennakkotehtävä II: Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto -osaamisen testi
Ensimmäinen kontaktipäivä 9.2 klo 9-14 yhteinen ohjelma Tulevaisuuden johtaja (yamk) -koulutuksen kanssa, klo 14.15-16 ryhmän omaa ohjelmaa.
Välitehtävä: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 8.3 klo 9-16: Työpaja lähestymistavoista
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 16.4 mennessä Moodleen
Arvosana Peppiin 14.5 mennessä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali on saatavissa Moodlesta laita linkki Hyvikseen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson hylätyn osaamisen testit ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Ennakkotehtävä I: Tiedonhankinnan työkalupakki ja Tiedonhallinta -osaamisen testi 1 op
2. Ennakkotehtävä II Tieteellinen tieto sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet. Osaamisen testi 1 op
3. Kontaktiopetukset 1 op
4. Tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat - videot/podcastit. 0,5 op
5. Analyysitehtävä 1,5 op
Sisältö
Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle otetaan vain Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla (yamk) -koulutuksen opiskelijoita (ryhmä HLTIYSTPAMU23KV)
Arviointimenetelmät
Tuutorin arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testejä eikä analyysitehtävää.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä ja soveltaa niitä perustellusti
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Mari Kokkonen
- Anne Suikkanen
Opetusryhmät
- Webinaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYTUJO23KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 23KV Lahti
Pienryhmät
- Webinaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää 2 opetuspäivää Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, verkkoluennot/Podcastit,
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 15.1.2023
Ennakkotehtävä I: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi
Ennakkotehtävä II: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto
Ensimmäinen kontaktipäivä 9.2 klo 9-14 yhteinen ohjelma Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (yamk) -koulutuksen kanssa,
Välitehtävä: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 9.3.22 klo 9-12: Työpaja lähestymistavoista
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 31.3. mennessä Moodleen
Arvosana Peppiin 18.4. mennessä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaali moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Ennakkotehtävä- I: LUT-kirjastopalveluiden tietohallinta-asiantuntijoiden laatimaan Tiedonhankinnan työkalupakkiin perehtyminen.
Tiedonhallinta ja tiedon käyttö- osaamisen testi 1 op
- Ennakkotehtävä II Tieteellinen tieto sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet. Osaamisen testi. 1 op
- Ensimmäinen opetuspäivä 9.2.
- Välitehtävä: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
- Toinen opetuspäivä 9.3.
- Analyysitehtävä, palautus 16.4. mennessä
Sisältö
Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat
Arviointimenetelmät
Hyväksytty osaamisen testi
Välitehtävä
Analyysitehtävä
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testiä eikä analyysitehtävää.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.