Työelämälähtöinen tutkimus ja kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YH00CS71-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
22.08.2024 - 18.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Jaana Mantela
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYSOLAPE24SVLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää 2 opetuspäivää Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: verkkoluennot, itsenäinen opiskelu, tentti, ryhmätyöt, videoluennot/Podcastit,
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 22.8.2024
Ennakkotehtävä 1: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi
Ensimmäinen kontaktipäivä 23.9 klo 9-16 (opinnäytetyöinfo),
Ennakkotehtävä 2: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 4.11.2024 klo 9-16
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 18.11.2024 mennessä Moodleen
Verkkotentti: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto vko 43-44
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaali Moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 22.8.2024
Ennakkotehtävä 1: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi
Ensimmäinen kontaktipäivä 23.9 klo 9-16 (opinnäytetyöinfo),
Ennakkotehtävä 2: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 4.11.2024 klo 9-16
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 18.11.2024 mennessä Moodleen
Verkkotentti: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto vko 43-44
Sisältö
Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat
Arviointimenetelmät
Hyväksytty osaamisen testi
Välitehtävä
Analyysitehtävä
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testiä eikä analyysitehtävää.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.