Käyttäjäymmärrys kehittämisen lähtökohtana sosiaali- ja terveyspalveluissaLaajuus (5 op)
Tunnus: YH00CS95
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun tietopohjaa käyttäjäymmärryksen kehittämisessä
- soveltaa käyttäjätutkimuksen menetelmiä käyttäjätiedon hankinnassa
- arvioi käyttäjätietoa ja sen merkitystä palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
08.03.2023 - 09.06.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Milla Mäkinen
- LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI
- Tarja Korpela
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 60. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYSTPAMU23KVSosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 23K Lahti
-
HLTIYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun tietopohjaa käyttäjäymmärryksen kehittämisessä
- soveltaa käyttäjätutkimuksen menetelmiä käyttäjätiedon hankinnassa
- arvioi käyttäjätietoa ja sen merkitystä palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa ja oppimisympäristö Moodlessa.
Oppimisessa hyödynnetään digitaallisia oppimisympäristöjä ja työvälineitä esim. Moodle, Miro ja Canva.
Opintojakson vastuuopettaja: Tarja.korpela@lab.fi
Ajoitus ja läsnäolo
ennakkotehtävä avautuu viikolla 10.
Opintojakso sisältää kaksi kontaktipäivää 22.3 ja 3.5 ja klo 9-16. Kontaktipäivien välillä ryhmät aikatauluttavat itse oman työskentelynsä.
Lähipäiviin osallistuminen ei ole pakollista. Keskeiset osat lähipäivistä nauhoitetaan.
Opintojaksotehtävän palautus 1.6 mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S.. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Liettua: Balto Print.
Miettinen, S. (toim.) (2014). Muotoiluajattelu. Helsinki: Teknologiateollisuus. Primossa on saatavilla yksi e-kirja.
Nummi, P. 2022. Ammattifasilitaattorin käsikirja. Seinäjoki: Kirjapaino Bookcover Oy.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki : Talentum Media Oy
TAI
Miettinen, S. (toim.) 2011. Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.
Stickdorn, M.,Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is service design doing: applying service design thinking in the real world. O’Reilly Media, Inc.- Saatavilla osittain verkosta https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja
Oppimisympäristö
Zoom ja Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä 0,5 op
Kontaktipäivät 1 op
Välitehtävä (analyysitehtävä) 0,5 op
Opintojaksotehtävä (sisältää itse- ja vertaisarvioinnin arvioinnin) 3 op
Sisältö
palvelumuotoilu, tuplatimantin ensimmäinen timantti, käyttäjäymmärrys, laadulliset menetelmät ja analyysi (teemahaastattelu, focusryhmähaastattelu, persoonakartta, palvelupolku, kontaktipisteet, empatiakartta)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on toinen ydinosaamisen opintojakso Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (yamk) -koulutuksessa. Palvelumuotoilun kokonaisuuteen kuuluu kolme opintojaksoa:
Muotoiluajattelu ja palvelumuotoiluprosessi sosiaali- ja terveysalalla 5 op (kevät 2023)
Käyttäjäymmärrys kehittämisen lähtökohtana sosiaali- ja terveyspalveluissa 5 op ( tämä kevät 2023)
Palvelujen konseptointi sosiaali- ja terveysalalla 5 op (syksy 2023)
Osallistuminen tälle opintojaksolle edellyttää Muotoiluajattelu ja palvelumuotoiluprosessi sosiaali- ja terveysalalla- opintojakson opiskelua
Opintojakson vastuuopettaja: tarja.korpela@lab.fi
Arviointimenetelmät
Tuutorin arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt
- ennakkotehtävää
- välitehtävää
- opintojaksotehtävää
hyväksytysti
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa
- käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta
- hyödyntää asiakasymmärrystä palvelun kehittämisessä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa
- käyttää tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta. Prosessia kuvataan myös visuaalisin keinoin
- kehittää palvelua konkreettisesti asiakasymmärryksen pohjalta
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa. Tietoperusta rakentuu perusoppikirjojen lisäksi myös ajantasaisesta tutkitusta tiedosta.
- käyttää tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta. Prosessia kuvataan oivaltavasti myös visuaalisin keinoin
- kehittää palvelua konkreettisesti asiakasymmärryksen pohjalta ja yhdistää paremman palvelun organisaation/yrityksen kokonaisarkkitehtuuriin.