Muotoiluajattelu ja palvelumuotoiluprosessi sosiaali- ja terveysalallaLaajuus (5 op)
Tunnus: YH00CS67
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Eveliina Lagström
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa palvelumuotoiluprosessia kehittämisessä
- arvioi ihmislähtöisen kehittämisen mahdollisuuksia ja hyödytyjä sosiaali- ja terveysalan palvelutuotannossa
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
13.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Milla Mäkinen
- Tarja Korpela
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 60. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYSTPAMU23KVSosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 23K Lahti
-
HLTIYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa palvelumuotoiluprosessia kehittämisessä
- arvioi ihmislähtöisen kehittämisen mahdollisuuksia ja hyödytyjä sosiaali- ja terveysalan palvelutuotannossa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa.
Oppimisympäristö on Moodle.
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu
Ajoitus ja läsnäolo
Kontaktipäivät Zoomissa 13.1 ja 22.2 klo 9-16.
Kontaktipäivien keskeiset sisällöt nauhoitetaan. Läsnäolo lähipäivissä ei ole pakollista.
Opintojaksoon sisältyy Lapin yliopiston Palvelumuotoilun perusteet - Mooc -verkkokurssi 2 op tai vaihtoehtoisesti lukupäiväkirja palvelumuotoilun perusoppikirjoista.
Lapin yliopiston Mooc-kurssi (tai lukupäiväkirja) tulee opiskella hyväksytysti 23.3.2023 mennessä.
Opintojaksotehtävä palautetaan Moodleen 23.3. mennessä.
Arvosanat ovat Pepissä 22.4 mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S.. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.Talentum. Primossa
Miettinen, S. (toim.) (2014). Muotoiluajattelu. Helsinki: Teknologiateollisuus. Primossa on saatavilla yksi e-kirja.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki : Talentum Media Oy TAI
Miettinen, S. (toim.) (2011). Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.
Stickdorn, M.,Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is service design doing: applying service design thinking in the real world. O’Reilly Media, Inc.- Saatavilla osittain verkosta https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Mooc- verkkokurssi tai lukupäiväkirja 2 op
Kontaktipäivät 1 op
Välitehtävä 0,5 op
Opintojaksotehtävä 1,5 op
Sisältö
muotoiluajattelu, palvelumuotoiluprosessi, ihmislähtöinen kehittäminen, digitaaliset työvälineet
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on ensimmäinen ydinosaamisen opintojakso Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (yamk) -koulutuksessa. Palvelumuotoilun kokonaisuuteen kuuluu kolme opintojaksoa:
Muotoiluajattelu ja palvelumuotoiluprosessi sosiaali- ja terveysalalla 5 op (tämä opintojakso, kevät 2023)
Käyttäjäymmärrys kehittämisen lähtökohtana sosiaali- ja terveyspalveluissa 5 op (kevät 2023)
Palvelujen konseptointi sosiaali- ja terveysalalla 5 op (syksy 2023)
Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Palvelumuotoilu (yamk) -opiskelijat ja sen jälkeen opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä.
Opintojakson vastuuopettaja: tarja.korpela@lab.fi
Arviointimenetelmät
Tuutorin arviointi: Opintojaksotehtävä numeerinen arviointi 1-5
lukupäiväkirja/ Mooc-verkkokurssi hyväksytty
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- verkkokurssia tai lukupäiväkirjaa ei ole tehty
- opintojaksotehtävä on hylätty/ei ole tehty
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa palvelumuotoiluprosessia kehittämisessä
- esittää ihmislähtöisen kehittämisen mahdollisuuksia ja hyötyjä sosiaali- ja terveysalan palvelutuotannossa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa palvelumuotoiluprosessia kehittämisessä. Soveltaminen osoitetaan visuaalista ilmaisua hyödyntäen.
- arvioi ihmislähtöisen kehittämisen mahdollisuuksia ja hyötyjä sosiaali- ja terveysalan palvelutuotannossa
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti ja analysoivasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa.
- soveltaa palvelumuotoiluprosessia kehittämisessä.Soveltaminen osoitetaan visuaalista ilmaisua hyödyntäen. Ilmaisu on viimeistelty ja viestinnällisesti selkeä.
- arvioi ihmislähtöisen kehittämisen mahdollisuuksia ja hyötyjä sosiaali- ja terveysalan palvelutuotannossa. Perustelee arviointia ajantasaisten ja laadukkaiden lähteiden avulla.