Palveluiden konseptointi ja tuotteistaminen sosiaali- ja terveyspalveluissaLaajuus (5 op)
Tunnus: YH00CP32
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Eveliina Lagström
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää konseptoinnin ja tuotteistamisen tietoperustaa
- muotoilla asiakkaiden/potilaiden, työntekijöiden ja/tai organisaation tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja
- hyödyntää tuotteistamisen malleja ja menetelmiä palvelujen uudistamisessa
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Milla Mäkinen
- Tarja Korpela
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYSTPAMU22KSosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 22K Lahti
-
HLPRYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää konseptoinnin ja tuotteistamisen tietoperustaa
- muotoilla asiakkaiden/potilaiden, työntekijöiden ja/tai organisaation tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja
- hyödyntää tuotteistamisen malleja ja menetelmiä palvelujen uudistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan sekä etänä Zoomissa että Lahden kampuksella.
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely
Ajoitus ja läsnäolo
Moodle ja ennakkotehtävä avataan viikolla 23.
Lähipäivät 7.9 ja 21.9 klo 9-16.
Yksi vapaavalintainen ohjausajankohta ke 5.10 (klo 16-17)
Lähipäiviin ei ole läsnäolovelvoitetta. Keskeiset osiot nauhoitetaan.
Opintojaksotehtävä palautetaan 19.10 mennessä.
Arvioinnit Pepissä 27.11 mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hassi,L., Maila, R & Paju, A. 2015. Kehitä kokeillen : organisaation käsikirja. Helsinki:Talentum Pro. Saatavissa
https://kehitakokeillen.fi/wp-content/uploads/2016/01/kehita_kokeillen_preview.pdf
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Oppimisympäristö
Kampus, Zoom, Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä 1 op
Lähipäivät 1 op
Opintojaksotehtävä 3,5 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op
Sisältö
arvolupaus, konseptointi, kokeilut, ketterä kehittäminen, fasilitointi, yhteiskehittäminen, osallistaminen, tuplatimantti, palvelumuotoilu
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso edellyttää Ihmislähtöisyys ja muotoiluajattelu sosiaali- ja terveyspalveluissa5 op - opintojakson (YH00CP29) edeltävää opiskelua.
Opintojakson vastuuopettaja Tarja Korpela tarja.korpela@lab.fi
Arviointimenetelmät
Itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ennakkotehtävää ei ole tehty
Opintojaksotehtväää ei ole tehty hyväksytysti
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää ¨palvelumuotoilun konseptoinnin ja yhteiskehittämisen tietoperustaa
- muotoilee asiakkaiden/potilaiden, työntekijöiden ja/tai organisaation tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja (palvelukonseptin. Esittää palvelukonseptin.
- hyödyntää konseptoinnin malleja ja menetelmiä palvelujen uudistamisessa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun konseptoinnin ja yhteiskehittämisen tietoperustaa
- muotoilee asiakkaiden/potilaiden, työntekijöiden ja/tai organisaation tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja (palvelukonseptin). Esittää visuaalisia keinoja hyödyntävän ja perustellun palvelukonseptin.
- hyödyntää konseptoinnin malleja ja menetelmiä palvelujen uudistamisessa. Perustelee valintoja tutkitulla tiedolla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun konseptoinnin ja yhteiskehittämisen tietoperustaa. Tietoperusta perustuu ajantasaisiin ja laadukkaisiin lähteisiin.
- muotoilee asiakkaiden/potilaiden, työntekijöiden ja/tai organisaation tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja (palvelukonseptin). Esittää visuaalisia keinoja hyödyntävän palvelukonseptin. Konsepti on perusteltu ja siinä on innovatiivista otetta.
- hyödyntää asiantuntevasti konseptoinnin menetelmiä palvelujen uudistamisessa. Perustelee valintoja tutkitulla tiedolla. Kuvaa uuden palvelun strategialähtöisesti.