Tutkimukselliset ja osallistavat menetelmät palvelumuotoilun tukenaLaajuus (5 op)
Tunnus: YH00CP30
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Eveliina Lagström
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää tieteellisen tutkimuksen ja toiminnan kehittämisen peruskäsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa kehittämistoiminnassa sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä
- käyttää osallistavia palvelumuotoilun menetelmiä palveluiden kehittämisessä
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 18.01.2022
Ajoitus
01.03.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Juha Roslakka
- LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI
- Päivikki Lahtinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYSTPAMU22KSosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 22K Lahti
-
HLPRYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää tieteellisen tutkimuksen ja toiminnan kehittämisen peruskäsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa kehittämistoiminnassa sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä
- käyttää osallistavia palvelumuotoilun menetelmiä palveluiden kehittämisessä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
tiimi-, pari- ja ryhmätyöskentely, oppimistehtävät, verkkotyöskentely
• Etäopetukseen osallistuminen, laajuus 1 op.
• Tehtävien laajuus
ennakkotehtävä 1 op
2. tehtävä 3 op
• Ennakkotehtävän palautus viim. 10.3.2022 moodleen ennen ensimmäistä tapaamista .
• 2. tehtävän palautus moodleen viimeistään 4.5.2022.
• Tehtävät arvioidaan asteikolla 1 – 5. Opintojakson kokonaisarviointi määräytyy tehtävien
painotetun keskiarvon mukaan.
• Arvioinnit merkitään opiskelijarekisteriin 30.5.mennessä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan 28.2. – 30.5.2022 etäopetuksena Zoom-videokokoustyökalun avulla.
I etätapaaminen to 10.3.2022 klo 9.00 – 16.00 (Mukkulankatu 19 ja etäyhteys (linkki ilmoitetaan kurssialustalla Moodlessa))
• Yhteinen aloitus klo 9.00 – 9.30
• Ennakkotehtävä, luovuusteoriat, palvelumuotoilu, yhteissuunnittelu
• Osallistavia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltamista ryhmässä
II etätapaaminen ke 13.4.2022 klo 9.00 – 16.00 Zoomissa (linkki ilmoitetaan kurssialustalla Moodlessa)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino. Primo e-kirja
Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. Saatavissa: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi. Primo e-kirja
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita. Primo e-kirja
Kvantitatiivisen tutkimuksen verkkokäsikirja. Saatavissa: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma Pro Oy.
Salonen, K., Eloranta, S. Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108. Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Hakkarainen K., Lallimo J. & Toikka S. 2012. Asiantuntijuus, kollektiivinen luovuus ja jaetut tietokäytännöt. Aikuiskasvatus 32, 246 – 256.
Kalliomäki A., Tarinallistaminen. palvelukokemuksen punainen lanka. 2014. Talentum.
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Kepan raporttisarja / Kehitysyhteistyön palvelukeskus, 103. https://globaalikasvatus.fi/wp-content/uploads/sites/6/2021/08/fasilitaattorin-tyokirja-menetelmia-sujuvaan-ryhmatyoskentelyyn.pdf
Pohjola A., Kairala M., Lyly H. & Niskala A. (toim.) 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tallinna: Vastapaino.
Ryynänen S. & Rannikko A. (toim.) 2021. Tutkiva mielikuvitus: luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Helsinki: Gaudeamus.
Summa T. & Tuominen K. 2009. Fasilitaattorin työkirja. Menetelmiä sujuvaan ryhmätyöskentelyyn.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja
Oppimisympäristö
Moodle ja etäopetus
Arviointimenetelmät
Ennakkotehtävän ja muiden oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Ennakkotehtävä on palautettava opintojakson aloituspäivään mennessä Moodlen palautusalustalle.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei tee ennakkotehtävää hyväksytysti
- ei palauta oppimistehtäviä
- ei tee oppimistehtäviä hyväksytysti
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa sekä perustella tiedon valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä oppimistehtävissä
- suunnitella ja toteuttaa oppimistehtävän
-esittää menetelmällisiä ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoiluprosessiin perustuen
oppimistehtävissä
- viestiä oman alan kohderyhmälle
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä ja arvioida tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
-lähteet ovat perusteltuja
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimistehtävät perustellen
- kuvaa perustellen ja analysoiden menetelmällisiä ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoiluprosessiin perustuen oppimistehtävissä
- viestiä perustellen oman alan kohderyhmälle.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä, arvioida ja käyttää tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimistehtävät analyyttisesti, perustellen ja loogisesti
- esittää perustellen ja analysoiden menetelmällisiä ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoiluprosessiin perustuen oppimistehtävissä
-lähteet ovat ajantasaisia, relevantteja ja niissä on mukana kansainvälisiä lähteitä
- viestiä perustellen ja kriittisesti oman alan kohderyhmälle.