Siirry suoraan sisältöön

Tutkimukselliset ja osallistavat menetelmät palvelumuotoilun tukenaLaajuus (5 op)

Tunnus: YH00CP30

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Eveliina Lagström

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää tieteellisen tutkimuksen ja toiminnan kehittämisen peruskäsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa kehittämistoiminnassa sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä
- käyttää osallistavia palvelumuotoilun menetelmiä palveluiden kehittämisessä

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 18.01.2022

Ajoitus

01.03.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
  • Juha Roslakka
  • LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI
  • Päivikki Lahtinen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYSTPAMU22K
    Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 22K Lahti
  • HLPRYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää tieteellisen tutkimuksen ja toiminnan kehittämisen peruskäsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa kehittämistoiminnassa sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä
- käyttää osallistavia palvelumuotoilun menetelmiä palveluiden kehittämisessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

tiimi-, pari- ja ryhmätyöskentely, oppimistehtävät, verkkotyöskentely
• Etäopetukseen osallistuminen, laajuus 1 op.
• Tehtävien laajuus
ennakkotehtävä 1 op
2. tehtävä 3 op
• Ennakkotehtävän palautus viim. 10.3.2022 moodleen ennen ensimmäistä tapaamista .
• 2. tehtävän palautus moodleen viimeistään 4.5.2022.
• Tehtävät arvioidaan asteikolla 1 – 5. Opintojakson kokonaisarviointi määräytyy tehtävien
painotetun keskiarvon mukaan.
• Arvioinnit merkitään opiskelijarekisteriin 30.5.mennessä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan 28.2. – 30.5.2022 etäopetuksena Zoom-videokokoustyökalun avulla.
I etätapaaminen to 10.3.2022 klo 9.00 – 16.00 (Mukkulankatu 19 ja etäyhteys (linkki ilmoitetaan kurssialustalla Moodlessa))
• Yhteinen aloitus klo 9.00 – 9.30
• Ennakkotehtävä, luovuusteoriat, palvelumuotoilu, yhteissuunnittelu
• Osallistavia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltamista ryhmässä
II etätapaaminen ke 13.4.2022 klo 9.00 – 16.00 Zoomissa (linkki ilmoitetaan kurssialustalla Moodlessa)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Eskola, J. & Suoranta, J. 2014. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino. Primo e-kirja
Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. Saatavissa: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi. Primo e-kirja

Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita. Primo e-kirja
Kvantitatiivisen tutkimuksen verkkokäsikirja. Saatavissa: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma Pro Oy.
Salonen, K., Eloranta, S. Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108. Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf

Hakkarainen K., Lallimo J. & Toikka S. 2012. Asiantuntijuus, kollektiivinen luovuus ja jaetut tietokäytännöt. Aikuiskasvatus 32, 246 – 256.
Kalliomäki A., Tarinallistaminen. palvelukokemuksen punainen lanka. 2014. Talentum.
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Kepan raporttisarja / Kehitysyhteistyön palvelukeskus, 103. https://globaalikasvatus.fi/wp-content/uploads/sites/6/2021/08/fasilitaattorin-tyokirja-menetelmia-sujuvaan-ryhmatyoskentelyyn.pdf
Pohjola A., Kairala M., Lyly H. & Niskala A. (toim.) 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tallinna: Vastapaino.
Ryynänen S. & Rannikko A. (toim.) 2021. Tutkiva mielikuvitus: luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Helsinki: Gaudeamus.
Summa T. & Tuominen K. 2009. Fasilitaattorin työkirja. Menetelmiä sujuvaan ryhmätyöskentelyyn.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja

Oppimisympäristö

Moodle ja etäopetus

Arviointimenetelmät

Ennakkotehtävän ja muiden oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Ennakkotehtävä on palautettava opintojakson aloituspäivään mennessä Moodlen palautusalustalle.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija
- ei tee ennakkotehtävää hyväksytysti
- ei palauta oppimistehtäviä
- ei tee oppimistehtäviä hyväksytysti

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa sekä perustella tiedon valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä oppimistehtävissä
- suunnitella ja toteuttaa oppimistehtävän
-esittää menetelmällisiä ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoiluprosessiin perustuen
oppimistehtävissä
- viestiä oman alan kohderyhmälle

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- etsiä ja arvioida tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
-lähteet ovat perusteltuja
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimistehtävät perustellen
- kuvaa perustellen ja analysoiden menetelmällisiä ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoiluprosessiin perustuen oppimistehtävissä
- viestiä perustellen oman alan kohderyhmälle.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- etsiä, arvioida ja käyttää tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimistehtävät analyyttisesti, perustellen ja loogisesti
- esittää perustellen ja analysoiden menetelmällisiä ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoiluprosessiin perustuen oppimistehtävissä
-lähteet ovat ajantasaisia, relevantteja ja niissä on mukana kansainvälisiä lähteitä
- viestiä perustellen ja kriittisesti oman alan kohderyhmälle.