Asiakaslähtöiset palveluprosessit sosiaali- ja terveysalallaLaajuus (5 op)
Tunnus: YH00CP28
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää palveluiden kehittämisen käsitteitä ja teorioita
- soveltaa asiakaslähtöisen palvelun lähtökohtia palveluiden kehittämisessä
- tunnistaa ja ratkaisee palveluihin/palveluprosesseihin liittyviä haasteita
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 18.01.2022
Ajoitus
05.01.2022 - 25.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Päivikki Lahtinen
- Tarja Korpela
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYSTPAMU22KSosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 22K Lahti
-
HLPRYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää palveluiden kehittämisen käsitteitä ja teorioita
- soveltaa asiakaslähtöisen palvelun lähtökohtia palveluiden kehittämisessä
- tunnistaa ja ratkaisee palveluihin/palveluprosesseihin liittyviä haasteita
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan hybridinä (Lahden kampus ja Zoom).
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely
Lähiopetukseen osallistuminen ei ole pakollista. Keskeiset luennot tallennetaan.
Opintojakso on tarkoitettu vain Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (yamk) -koulutuksessa oleville.
Opintojakson vastuuopettaja tarja.korpela@lab.fi
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso sisältää kaksi lähikertaa 18.1 ja 24.2.
Lähipäivien välillä ryhmät työskentelevät itse laatimansa aikataulun mukaisesti. Opintojaksotehtävä ja oppimisen reflektio palautetaan Moodleen 25.3 mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Grönroos, C. 2015. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. 5. painos. suom. Maarit Tillman. Juva: WS Bookwell Oy. (soveltuvin osin, myös aikaisemmat painokset käyvät)
Koivisto, J., Liukko, E., Tiirinki, H.,Lyytikäinen, M. 2020. Palvelukokonaisuuksien ja -ketjujen määrittelyn, ohjauksen ja seurannan käsikirja. THL:n julkaisuja 11/2020. Luettavissa https://www.julkari.fi/handle/10024/140708
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja
Oppimisympäristö
Lahden kampus, Zoom Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähipäivät 1 op
Välitehtävä 1 op
Opintojaksotehtävä 3 op
Sisältö
Sote palvelujärjestelmä
Asiakaslähtöiset palveluprosessit (palveluketjut)
Palvelun laatu
Segmentointi
Ekosysteemi (monituottajamalli)
Palveluiden kehittäminen
Arviointimenetelmät
Itsearviointi, tuutorin arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Välitehtävää ei ole palautettu
Opintojaksotehtävää ei ole palautettu
Opintojaksotehtävä on hylätty
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija:
- käyttää sote-palveluiden kehittämisen käsitteitä ja tietoperustaa
- kuvaa asiakaslähtöisyyden ilmiötä käsitekarttana ja tarkastelee case-asiakkaan palvelua ekosysteemissä
- tunnistaa ja ratkaisee palveluihin/palveluprosesseihin liittyviä haasteita
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija:
- käyttää perustellen palveluiden kehittämisen käsitteitä ja luo loogisen ja ymmärrettävän palvelujohtamisen tietoperustan
- kuvaa asiakaslähtöisyyden ilmiötä käsitekarttana ja tarkastelee case-asiakkaan palvelua ekosysteemissä. Tarkastelee käsite- ja ekosysteemikarttaa kehittämisen menetelmänä Tuotos on huolella laadittu sekä visuaalisesti että sisällöllisesti.
- esittää konkreettisia ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden parantamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija:
- käyttää perustellen palveluiden kehittämisen käsitteitä ja luo loogisen ja ymmärrettävän palvelujohtamisen tietoperustan. Lähteet ovat ajantasaisia ja osin myös kansainvälisiä.
- kuvaa asiakaslähtöisyyden ilmiötä käsitekarttana ja tarkastelee case-asiakkaan palvelua ekosysteemissä. Tarkastelee käsite- ja ekosysteemikarttaa kehittämisen menetelmänä asiantuntevasti ja lähteisiin perustuen. Tuotos on huolella laadittu sekä visuaalisesti että sisällöllisesti.
- esittää konkreettisia ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden parantamiseksi.Tarkastelu perustuu ajantasaisin lähteisiin.