Palvelumuotoilu III: Palvelumuotoiluprosessin johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YH00CK29
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Eveliina Lagström
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palveluprosessien kehittämisessä
- muotoilla käyttäjälähtöisesti sote-palveluja palvelujärjestelmän uudistamiseksi
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
25.03.2022 - 03.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 40
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (2021)
Opettaja
- Milla Mäkinen
- Tarja Korpela
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYASPA21SAsiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (YAMK) 21S Lahti
-
HLTIYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palveluprosessien kehittämisessä
- muotoilla käyttäjälähtöisesti sote-palveluja palvelujärjestelmän uudistamiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson toteutus on hybridi (Lahden kampus ja Zoom)
Opintojakso sisältää luentoja ja harjoituksia digitaalisia oppimisympäristöjä ja työkaluja hyödyntäen.
Lähipäiviin osallistuminen on vapaaehtoista.
Luentojen keskeiset osiot nauhoitetaan.
Opintojakson vastuuopettaja tarja.korpela@lab.fi
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojaksoon sisältyy kaksi lähikertaa 6.4 ja 4.5. Lähipäivien välillä on ryhmätyöskentelyä. Ryhmät laativat itsenäisesti työskentelylleen aikataulutuksen.
Opintojaksotehtäviin on mahdollista saada ohjausta 15.5. kko 16-17.
Opintojaksotehtävä ja itsearviointilomake palautetaan 31.5 mennessä Moodleen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki : Talentum Media Oy TAI
Miettinen, S. (toim.) (2011). Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
Stickdorn, M.,Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. (2018). This is service design doing: applying service design thinking in the real world. O’Reilly Media, Inc.- Saatavilla osittain verkosta https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods
Lisäksi Moodlessa on opintojaksolla hyödynnettävää materiaalia.Primossa on yksi painettu versio.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole vaillinaisia toteutustapoja
Oppimisympäristö
Lahden kampus, Zoom, Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä 0,5 op
Lähipäivät 1 op
Opintojaksotehtävä 3 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op
Sisältö
arvolupaus, konseptointi, fasilitointi, yhteiskehittäminen, kokeilu, tuplatimantti, palvelumuotoilu
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ennen opintojaksoa tulee olla opiskeltuna seuraavat kaksi opintojaksoa: Palvelumuotoilu I: asiakaskokemuksen johtaminen ja Palvelumuotoilu II: Asiakasymmärryksen muotoilu
Opintojakso on Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (yamk)koulutuksen ydinosaamisen opintojakso. Kyseisen koulutuksen opiskelijat ovat ensisijaisia tälle opintojaksolle.
Arviointimenetelmät
Vertais- ja itsearviointi ja tuutorin arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ennakkotehtävää ei ole palautettu
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn
Ryhmätehtävää eikä oppimisen reflektointia ole palautettu
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palveluprosessien kehittämisessä
- muotoilla käyttäjälähtöisesti sote-palveluja palvelujärjestelmän uudistamiseksi
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palveluprosessien kehittämisessä. Menetelmien käyttö on perusteltua ja visuaalisia elementtejä hyödyntävää.
- muotoilla käyttäjälähtöisesti sote-palveluja palvelujärjestelmän uudistamiseksi. Uudistaminen perustuu tutkittuun tietoon.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ajantasaisia ja laadukkaita lähteitä käyttäen.
- valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palveluprosessien kehittämisessä. Menetelmien käyttö on perusteltu ja visuaalisia elementtejä taitavasti hyödyntävää.
- muotoilla innovatiivisesti ja käyttäjälähtöisesti sote-palveluja palvelujärjestelmän uudistamiseksi. Uudistaminen perustuu ajantasaiseen ja laadukkaaseen tutkittuun tietoon.