Siirry suoraan sisältöön

Digiajan palvelumuotoiluLaajuus (5 op)

Tunnus: YH00CI23

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
· käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietoperustaa
· tunnistaa käyttäjäymmärrys palvelumuotoilun lähtökohtana
· soveltaa palvelumuotoilumenetelmiä digisote-palvelujen uudistamisessa

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 02.06.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 11.09.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
  • Tuija Rinkinen
  • Taina Anttonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYSTD23SV
    Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 23SV Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
· käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietoperustaa
· tunnistaa käyttäjäymmärrys palvelumuotoilun lähtökohtana
· soveltaa palvelumuotoilumenetelmiä digisote-palvelujen uudistamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on ensisijaisesti Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (HLTIYSTD23SV) -koulutuksen opiskelijoille (ydinopinto).

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso suoritetaan itsenäisenä opiskeluna Moodlessa 12.8.- 11.9.2024. Ohjeet opintojakson suorittamiseen julkaistaan Moodlessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelumateriaali julkaistaan Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Oppimisympäristö

Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijatyötä

Sisältö

Opiskelija osaa
· käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietoperustaa
· tunnistaa käyttäjäymmärrys palvelumuotoilun lähtökohtana
· soveltaa palvelumuotoiluajattelua digisote-palvelujen uudistamisessa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä osaaminen: Asiakas ja asiakaskokemus digitaalisessa palvelussa 5 op -opintojakso (Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija -koulutuksen ydinopinto) tulee olla suoritettuna ennen Digiajan palvelumuotoilu 5 op -opintojaksoa. Digiajan palvelumuotoilu -opintojakso on jatkumo Asiakas ja asiakaskokemus digitaalisissa palveluissa -opintojaksolle.

Arviointimenetelmät

Opintojakson arviointikriteerit ja ajankohdat julkaistaan Moodlessa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita opintojaksoa Moodlessa itsenäisesti opiskellen annetussa määräajassa.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 24.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Opettaja
  • Taina Anttonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYSTD22SV
    Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 22SV Lahti
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
· käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietoperustaa
· tunnistaa käyttäjäymmärrys palvelumuotoilun lähtökohtana
· soveltaa palvelumuotoilumenetelmiä digisote-palvelujen uudistamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on ensisijaisesti Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (HLTIYSTD22SV) -koulutuksen opiskelijoille (ydinopinto).

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso suoritetaan itsenäisenä opiskeluna Moodlessa 4.9.- 24.11.2023. Ohjeet opintojakson suorittamiseen julkaistaan Moodlessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelumateriaali julkaistaan Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Oppimisympäristö

Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijatyötä

Sisältö

Opiskelija osaa
· käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietoperustaa
· tunnistaa käyttäjäymmärrys palvelumuotoilun lähtökohtana
· soveltaa palvelumuotoiluajattelua digisote-palvelujen uudistamisessa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä osaaminen: Asiakas ja asiakaskokemus digitaalisessa palvelussa 5 op -opintojakso (Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija -koulutuksen ydinopinto) tulee olla suoritettuna ennen Digiajan palvelumuotoilu 5 op -opintojaksoa. Digiajan palvelumuotoilu -opintojakso on jatkumo Asiakas ja asiakaskokemus digitaalisissa palveluissa -opintojaksolle.

Arviointimenetelmät

Opintojakson arviointikriteerit ja ajankohdat julkaistaan Moodlessa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita opintojaksoa Moodlessa itsenäisesti opiskellen annetussa määräajassa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 30.11.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 80

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija
Opettaja
  • LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI
  • Emilia Laapio-Rapi
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
  • HLTIYSTD21S
    Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 21S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
· käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietoperustaa
· tunnistaa käyttäjäymmärrys palvelumuotoilun lähtökohtana
· soveltaa palvelumuotoilumenetelmiä digisote-palvelujen uudistamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan non-stop verkkototeutuksena. Opiskelija voi ilmottautua toteutukselle 30.11.2022 asti ja totetuksen voi suorittaa omaan tahtiin 1.9.2022-31.12.2022 välillä. Totetuksen suorittaminen vie noin kuukauden. Kaikki materiaali ja tehtävät ovat moodlessa.
Opiskelija voi halutessaan osallistua ZOOM ohjaukseen parillisten viikkojen keskiviikkoina klo 16-17. ZOOM ohjaus on vapaaehtoista, mutta auttaa esim. oppimistehtävän tekemiseen liittyvissä kysymyksissä.
Oppimistehtävä ja muut suoritukset arvioidaan kerran kuussa, kuun viimeisenä keskiviikkona ja arviointi viedään peppiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaalit ja suosituskirjallisuus löytyy opintojakson moodlesta. Moodle avautuu viimeistään 1.9.2022

Oppimisympäristö

Moodle, ZOOM-verkko-ohjaus

Sisältö

Opintojakson sisältö koostuu seuraavista aiheista:
- muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun tausta
- asiakas ja työntekijäosallisuus
- palvelumuotoilun prosessi
- palvelumuotoilun menetelmät
- digitaaliset palveluketjut
- aiheet kokoava oppimistehtävä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa peruslähteisiin perustuen
- valita palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä organisaatiossa
- käyttää palvelumuotoilun ideaa ja menetelmiä organisaation digitaalisten palvelujen johtamisessa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa palvelumuotoilun tutkimuslähteisiin perustuen
- valita ja perustella palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä organisaatiossa
- käyttää palvelumuotoilun ideaa ja menetelmiä organisaation digitaalisten palvelujen johtamisessa ja kehittämisessä sekä perustella niiden käytettävyyttä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa palvelumuotoilun tutkimuslähteisiin perustuen
- valita ja perustella lähteiden avulla palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä organisaatiossa
- käyttää palvelumuotoilun ideaa ja menetelmiä organisaation digitaalisten palvelujen johtamisessa ja kehittämisessä sekä perustella ja arvioida niiden käytettävyyttä.