Siirry suoraan sisältöön

Integratiivisten toimintamallien kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: ST00BO36

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa matalan kynnyksen sekä vaativan ja erityistason palveluiden monitoimijaista osaamista
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia integratiivisia toimintamalleja

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 11.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYSOLAPE23S
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 23S Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa matalan kynnyksen sekä vaativan ja erityistason palveluiden monitoimijaista osaamista
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia integratiivisia toimintamalleja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksoon sisältyy opetuspäivät 2.9. klo 9-16 Zoom sekä 30.9. klo 9-12 Zoom.

Opintojakson suoritus koostuu itsenäisesti tai parityönä toteutettavista kirjallisesta raportista (Integratiivisten työmallien kehittäminen lapsi- ja perhepalveluissa ) ja LAB Focus-sivustolla julkaistavasta aiheeseen liittyvästä blogikirjoituksesta.

Raportti perustuu lähdeaineistoihin. Blogi perustuu kirjoitettuu raporttiin ja työelämän integratiivisiin toimintamalleihin kuvaten jo kehitettyä toimintaa tai visioiden sitä.

Tehtävien ohjeet ja materiaali käydään läpi ensimmäisenä opetuspäivänä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa 2.9.2024 ja päättyy 11.11. 2024

Opintojaksoon sisältyvät opetuskerrat:

2.9. klo 9-16 Zoom
30.9 klo 9-12 Zoom

Blogi tulee olla valmis 11.11., jolloin opintojakso päättyy.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Uudet kotimaiset ja kansainväliset tutkimukset ja raportit

Materiaali käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä

Oppimisympäristö

Työelämän ympäristöt, Zoom ja Moodle-oppimisympäristö

Sisältö

Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- soveltaa matalan kynnyksen sekä vaativan ja erityistason palveluiden monitoimijaista osaamista
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia integratiivisia toimintamalleja

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso suositellaan suoritettavaksi Lapsi- ja perhepalveluiden kehittämisen opsin ydinosaamisen viimeisenä, kokoavana opintojaksona.

Arviointimenetelmät

Arviointi numeerisesti 1-5
Arviointi kohdistuu sekä kirjalliseen raporttiin (arviointi 1-5) että julkaistavaan blogi-kirjoitukseen (hyväksytty-täydennettävä).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Taso 1

Tiedollinen osaaminen: Kehittämistehtävän kokonaisuus on hajanainen ja puutteellisesti rajattu. Raportissa näkökulmia, selityksiä ja käytettyjä käsitteitä on perusteltu suppeasti. Sisällön hallinta ja jäsentely on heikkoa. Tietolähteitä on hyödynnetty niukasti ja referoiden. Perehtyminen aiheeseen on puutteellista ja omien ajatusten/oivallusten esiintuominen vähäistä. Oman toiminnan arviointi on vähäistä. Loppuraportin ulkoasu ei kaikilta osin täytä sille annettuja vaatimuksia.

Kehittämisosaaminen: Kehittämistehtävä vastaa heikosti alan ja työyhteisön kehittämistarpeisiin. Lapsi- ja perhepalveluihin tai nuorisotyöhön liittyvä kehittämissuunnitelma on toteutettu integratiivisen työn näkökulmaa heikosti hyödyntäen. Suunnitelma ei tuo uutta integratiiviseen työhön.

Kehittämistehtävän tulosten hyödynnettävyys/sovellettavuus on tyydyttävää. Kehittämistyön raportoinnissa on puutteita ja tutkivan kehittämisen -mallin hyödyntäminen on vähäistä. Prosessin hallinnassa on puutteita.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Taso 3

Tiedollinen osaaminen: Kehittämistehtävä on varsin hyvin rajattu ja jäsennelty kokonaisuus. Raportissa on esitetty varsin perusteltuja näkökulmia, selityksiä ja päätelmiä ja käsitteiden määrittely on hyvää. Sisältö on loogisesti rakennettu ja sisällön hallinta on hyvää. Tietolähteitä on hyödynnetty hyvin ja tuotos yhdessä oman pohdinnan kanssa muodostaa varsin ehjän kokonaisuuden. Perehtyminen aiheeseen on hyvää, omia ajatuksia/oivalluksia tuotu esiin jonkin verran. Omia kehittämisehdotuksia on tuotu esiin ja hyödynnetty myös jonkin verran. Raportin ulkoasu täyttää pääsääntöisesti sille annetut vaatimukset. Teoreettinen tarkastelu on rakenteen ja esitystavan osalta selkeä. Käytetyt lähteet ovat relevantteja, mutta niitä on hyödynnetty referaatinomaisesti.

Kehittämisosaaminen: Kehittämistehtävä vastaa melko hyvin alan ja työyhteisön kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa on esitetty toteuttavissa olevia ratkaisuja integratiivista työtä edistävään toimintaan lapsi- ja perhepalveluissa tai nuorisotyössä. Suunnitelma on tavoitteellinen ja kehittävää työotetta hyödyntävä. Kehittämistehtävä noudattaa pääpiirteittäin tutkivan kehittämisen -mallia ja prosessin hallinta on ollut hyvää.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Raportin (teoreettinen, kirjallinen jäsennys) arviointikriteerit:

Taso 5

Tiedollinen osaaminen: Kehittämistehtävä on hyvin rajattu ja jäsennelty kokonaisuus. Raportissa on esitetty perusteltuja näkökulmia, selityksiä ja päätelmiä ja käsitteiden määrittely on erinomaista. Sisältö on loogisesti rakennettu ja sisällön hallinta on erinomaista. Tietolähteitä on hyödynnetty monipuolisesti ja analyyttisesti eritellen. Teoriaperusta muodostaa tuotoksen ja syvällisen pohdinnan kanssa ehjän kokonaisuuden. Syvällistä, kriittistäkin pohdintaa aiheeseen liittyen, omia ajatuksia on tuotu rohkeasti esiin. Raportti on kirjoitettu erinomaisesti ja ulkoasu on annettujen ohjeiden mukainen. Käytetyt lähteet ovat relevantteja ja niitä on hyödynnetty monipuolisesti. Omaa toimintaa on arvioitu rakentavasti ja sitä on hyödynnetty koko prosessin ajan.

Kehittämisosaaminen: Kehittämistehtävä vastaa alan ja työyhteisön kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa on esitetty innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja integratiivisen työn mahdollistavan toiminnan toteuttamiseksi lapsi- ja perhepalveluissa tai nuorisotyössä. Suunnitelman hyödynnettävyys/sovellettavuus tuo uutta integratiiviseen työhön. Kehittämistehtävä on toteutettu tutkivan kehittämisen -mallia hyödyntäen ja prosessin hallinta on ollut erinomaista.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 12.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
  • HLTIYSOLAPE22S
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 22S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa matalan kynnyksen sekä vaativan ja erityistason palveluiden monitoimijaista osaamista
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia integratiivisia toimintamalleja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksoon sisältyy opetuspäivät 4.9. klo 9-16 Zoom sekä 3.10. klo 9-12 Zoom.

Opintojakson suoritus koostuu itsenäisesti tai parityönä toteutettavista kirjallisesta raportista (Integratiivisten työmallien kehittäminen lapsi- ja perhepalveluissa ) ja LAB Focus-sivustolla julkaistavasta aiheeseen liittyvästä blogikirjoituksesta.

Raportti perustuu lähdeaineistoihin. Blogi perustuu kirjoitettuu raporttiin ja työelämän integratiivisiin toimintamalleihin kuvaten jo kehitettyä toimintaa tai visioiden sitä.

Tehtävien ohjeet ja materiaali käydään läpi ensimmäisenä opetuspäivänä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa 4.9.2023 ja päättyy 12.11. 2023

Opintojaksoon sisältyvät opetuskerrat:

4.9. klo 9-16 Zoom
3.10. klo 9-12 Zoom

Blogi tulee olla valmis 12.11., jolloin opintojakso päättyy.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Uudet kotimaiset ja kansainväliset tutkimukset ja raportit

Materiaali käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä

Oppimisympäristö

Työelämän ympäristöt, Zoom ja Moodle-oppimisympäristö

Sisältö

Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- soveltaa matalan kynnyksen sekä vaativan ja erityistason palveluiden monitoimijaista osaamista
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia integratiivisia toimintamalleja

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso suositellaan suoritettavaksi Lapsi- ja perhepalveluiden kehittämisen opsin ydinosaamisen viimeisenä, kokoavana opintojaksona.

Arviointimenetelmät

Arviointi numeerisesti 1-5
Arviointi kohdistuu sekä kirjalliseen raporttiin (arviointi 1-5) että julkaistavaan blogi-kirjoitukseen (hyväksytty-täydennettävä).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Raportin arviointikriteerit:
-Integraation ja monitoimijaisuuden käsitteitä avataan niukasti.

- Integratiivinen toimintalli esitellään, mutta siihen liittyvä kehittämisen tai osallisuuden näkökulma jää puuttumaan.

- Integraation eri tasojen (esimerkiksi matalan kynnyksen palveluiden sekä vaativan ja erityistason palveluiden) kokonaisuus jää toteavalle tasolle, missä teoreettiset perustelut ovat vähäiset.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Raportin arviointikriteerit:
-Integraation ja monitoimijaisuuden käsitteitä on tarkasteltu lähteiden tuella hyvin, mutta oma reflektio aiheesta puuttuu.

- Integratiivinen toimintalli esitellään, samoin siihen liittyvä kehittämisen tai osallisuuden näkökulma.

-Integraation eri tasojen (esimerkiksi matalan kynnyksen palveluiden sekä vaativan ja erityistason palveluiden) kokonaisuus hahmottuu osittain.

-Teoreettinen tarkastelu on rakenteen ja esitystavan osalta selkeä. Käytetyt lähteet ovat relevantteja, mutta niitä on hyödynnetty referaatinomaisesti.
-

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Raportin arviointikriteerit:
--Integraation ja monitoimijaisuuden käsitteitä on tarkasteltu monipuolisesti, laajasti ja reflektoiden.

- Integratiivinen toimintalli esitellään, samoin siihen liittyvä kehittämisen sekä osallisuuden näkökulma.

- Integraation eri tasojen (esimerkiksi matalan kynnyksen palveluiden sekä vaativan ja erityistason palveluiden) kokonaisuus on jäsennetty selkeästi.

-Teoreettinen tarkastelu on rakenteen ja esitystavan osalta selkeä ja looginen. Käytetyt lähteet ovat relevantteja ja niitä on hyödynnetty monipuolisesti.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

06.09.2022 - 07.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYSOLAPE21S
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 21S Lahti
  • HLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa matalan kynnyksen sekä vaativan ja erityistason palveluiden monitoimijaista osaamista
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia integratiivisia toimintamalleja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksoon sisältyy opetuspäivät 6.9 klo 9-16 Zoom sekä 4.10 klo 9-12 Zoom.

Opintojakson suoritus koostuu itsenäisesti tai parityönä toteutettavista kirjallisesta raportista (Integratiivisten työmallien kehittäminen lapsi- ja perhepalveluissa ) ja LAB Focus-sivustolla julkaistavasta aiheeseen liittyvästä blogikirjoituksesta.

Raportti perustuu lähdeaineistoihin. Blogi perustuu kirjoitettuu raporttiin ja työelämän integratiivisiin toimintamalleihin kuvaten jo kehitettyä toimintaa tai visioiden sitä.

Tehtävien ohjeet ja materiaali käydään läpi ensimmäisenä opetuspäivänä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa 6.9.2022 ja päättyy 7.11. 2022

Opintojaksoon sisältyvät opetuskerrat:

6.9 klo 9-16 Zoom
4.10 klo 9-12 Zoom

Blogi tulee olla valmis 7.11, jolloin opintojakso päättyy.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Uudet kotimaiset ja kansainväliset tutkimukset ja raportit

Materiaali käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä

Oppimisympäristö

Zoom ja Moodle-oppimisympäristö

Sisältö

Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- soveltaa matalan kynnyksen sekä vaativan ja erityistason palveluiden monitoimijaista osaamista
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia integratiivisia toimintamalleja

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso suositellaan suoritettavaksi Lapsi- ja perhepalveluiden kehittämisen opsin ydinosaamisen viimeisenä, kokoavana opintojaksona.

Arviointimenetelmät

Arviointi numeerisesti 1-5
Arviointi kohdistuu sekä kirjalliseen raporttiin (arviointi 1-5) että julkaistavaan blogi-kirjoitukseen (hyväksytty-täydennettävä).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Raportin arviointikriteerit:
-Integraation ja monitoimijaisuuden käsitteitä avataan niukasti.
- Integratiivinen toimintalli esitellään, mutta siihen liittyvä kehittämisen tai osallisuuden näkökulma jää puuttumaan.
-Matalan kynnyksen palveluiden sekä vaativan ja erityistason palveluiden kokonaisuus jää toteavalle tasolle, missä teoreettiset perustelut ovat vähäiset.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Raportin arviointikriteerit:
-Integraation ja monitoimijaisuuden käsitteitä on tarkasteltu lähteiden tuella hyvin, mutta oma reflektio aiheesta puuttuu.
- Integratiivinen toimintalli esitellään, samoin siihen liittyvä kehittämisen tai osallisuuden näkökulma.
-Matalan kynnyksen palveluiden sekä vaativan ja erityistason palveluiden kokonaisuus hahmottuu osittain.
-Teoreettinen tarkastelu on rakenteen ja esitystavan osalta selkeä. Käytetyt lähteet ovat relevantteja, mutta niitä on hyödynnetty referaatinomaisesti.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Raportin arviointikriteerit:
-Integraation ja monitoimijaisuuden käsitteitä on tarkasteltu monipuolisesti, laajasti ja reflektoiden.
- Integratiivinen toimintalli esitellään, samoin siihen liittyvä kehittämisen sekä osallisuuden näkökulma.
-Matalan kynnyksen palveluiden sekä vaativan ja erityistason palveluiden kokonaisuus on jäsennetty selkeästi.
-Teoreettinen tarkastelu on rakenteen ja esitystavan osalta selkeä ja looginen. Käytetyt lähteet ovat relevantteja ja niitä on hyödynnetty monipuolisesti.